Bayerishes S 2/6 - vackert värre ... (Fotografier/bildfrågor)

av Michael Erhardsson, Friday, April 25, 2008, 01:35 (5839 dagar sedan)

Detta underbara lok finns att beskåda bland mycket annat på DB museum i Nürnberg, även om mannen på bänken inte verkar lika intresserad som jag var
när jag knäppte av ett antal bilder ....

MVH Michael

[img]http://farm4.static.flickr.com/3198/2439801988_14ff721be9_b.jpg[/img]

Bayerishes S 2/6 - vackert värre ...

av Baloo, Friday, April 25, 2008, 11:19 (5838 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

Diggar den här bilden stenhårt! Skön kontrast mellan betraktare utan intresse och bjässen till lok som står och blänker utan att någon ser det. Snyggt fångat!

Bayerishes S 2/6 - vackert värre ...

av Kurt Möller, Friday, April 25, 2008, 14:32 (5838 dagar sedan) @ Baloo

Instämmer! Hur var det - gick dessa nånting närmast efter kriget, eller var dom avställda redan då? Tågen kanske var för tunga för dom - storbror S 3/6 däremot var still going strong...

Bayerishes S 2/6 - vackert värre ...

av Dag Bonnedal @, Friday, April 25, 2008, 14:55 (5838 dagar sedan) @ Kurt Möller

Instämmer! Hur var det - gick dessa nånting närmast efter kriget, eller var dom avställda redan då? Tågen kanske var för tunga för dom - storbror S 3/6 däremot var still going strong...

Jo, gick ett tag efter kriget, dvs. första världskriget!!
Lär aldrig ha skyltats om till BR 15 001 efter DRs bildande 1923.
Det var bara ett enda försökslok för höghastighetskörningar. Gick i 155 km/h.

Världens museer är fulla med udda skapelser.

Dag B

Bayerishes S 2/6 - vackert värre ...

av Kurt Möller, Friday, April 25, 2008, 16:44 (5838 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Ahaa - tack!! Jasså, är det D E N maskinen... Fast dom hade flera m axelföljd 2B2, eller hur? Eller var det ngn av dom andra småförvaltningarna?

Jajaja, detta bekräftar vad jag sagt i tretti år: - Varför ska museerna vara fulla av just SNÄLLTÅGSLOK och sakna så himla mycket annat, som var mycket vanligare...??

Bayerishes S 2/6 - vackert värre ...

av Överkörmästaren, Monday, April 28, 2008, 08:45 (5835 dagar sedan) @ Kurt Möller

Ahaa - tack!! Jasså, är det D E N maskinen... Fast dom hade flera m axelföljd 2B2, eller hur? Eller var det ngn av dom andra småförvaltningarna?

Jajaja, detta bekräftar vad jag sagt i tretti år: - Varför ska museerna vara fulla av just SNÄLLTÅGSLOK och sakna så himla mycket annat, som var mycket vanligare...??


För att de är mycket VACKRARE kanske? Besökarna blir nog mer imponerade av ett fartvidunder tillverkat i fem exemplar som gick i det berömda Braxwald-Schneider-tåget, än av världens vanligaste och mest prisvärda växellok.

Bayerishes S 2/6 - vackert värre ...

av Kurt Möller, Monday, April 28, 2008, 11:47 (5835 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Säkert! Men detta är ju rena förräderiet mot själva musei-idén.