Skånska vägskydd: Klabbarp (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Monday, June 28, 2010, 22:10 (5022 dagar sedan)

[image]

Dessa bilder från Klabbarp på sträckan Kristianstad - Eslöv togs i november 1957.

Klabbarp ligger 2,2 km från Långebro, som var utgångspunkt för banans längdmätning.

[image]

Kanske var ljus- och ljudsignalerna ganska nya när bilderna togs?

I en tidigare tråd behandlades de gamla ljus- och ljudsignalerna av Sanderssons tillverkning som fanns i Klabbarp, samt att två polismän postade vid korsningen en dag i februari 1958 när signalerna var felaktiga. Men det var alltså inte Sanderssons signaler som krånglade, utan de nya!

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Klabbarp

av Jan Winberg, Tuesday, June 29, 2010, 00:14 (5022 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Som gammal Östdansk (= Skåning) läser jag med väbehag dina inlägg om skånska vägskydd och har också upplevt en hel del av dem i verkligheten. Dock blir jag helt "ställd" i fråga om Klabbarp. Om vi bortser från ett antal Åsa-Nissefilmer (det var väl Arthur Rollén som spelade Klabbarparn?) är väl idag Klabbarp närmast att betrakta som stadsdel i Kristianstad?

Skåne hade ju tidigare en otrolig mängd banor och jag gissar att det du benämner linjen Kristianstad - Eslöv är den bana som gick via Långebro, Skepparslöv Nedre, Ovesholm och Tollarp, eller är jag helt fel ute?

Skånska vägskydd: Klabbarp

av Harald, Tuesday, June 29, 2010, 08:31 (5022 dagar sedan) @ Jan Winberg

Javisst är det den banan. Sträckan mellan Långebro och E22 söderut tycks vara helt utplånad, men väster om E22 går Snälltågsvägen i banans sträckning. Den väg som korsar banan på bilderna är numera styckad i småbitar och delvis borta och ersatt av en ny väg en bit österut. Korsningen bör ha legat omedelbart ovanför det nedersta huset på den här bilden.