Skånska vägskydd: Tollarp (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Friday, July 02, 2010, 22:01 (5040 dagar sedan)

Tollarps station låg 17 km från Långebro på linjen mot Eslöv. I november 1957 togs dessa bilder av fällbomsanläggningen:

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-E/Tollarp_frv_5711.JPG[/img]

Antagligen finns en vridlykta och bomsignalskärm på vänstra bommen på bilden ovan, men det är svårt att säkert se.

Den röda lyktan på det bomrör som syns nedan har en egendomlig skärm, antagligen för att det röda skenet inte skall synas från banan.

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-E/Tollarp_frb_5711.JPG[/img]

Den runda tavlan under hatighetstavlan torde ange kurvradien; 300 meter verkar troligt för denna skarpa kurva!

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Tollarp

av Anders Olsson, Monday, August 09, 2010, 10:45 (5003 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Kommentar till den undre bilden. Ingångskurvan till Tollarps station fotograferad från stationen i riktning Långebro. Denna kurva tillkom 1898-1899 när ÖSJ ville köra genomgående tåg Kristianstad-Eslöv. Eftersom Gärdskans ursprungliga station liksom Hörby-Tollarps var placerade för långt österut byggde ÖSJ ett nytt stationshus 1899. HTJs stationshus ombyggdes till bostadshus och Gärdskans blev ekonomihus till bostadshuset. Från 1899 trafikerades banan mot Everöd som sidobana.
På bilden ser vi ÖSJs vattentorn som Tollarpsborna ville få rivet enligt en tidningsartikel 1968. Troligen revs tornet då och 1970 blev ÖSJs stationshus offer för grävmaskinen. En gata anlades nu tvärs över f d bangården. HTJs ångloksstall klarade sig till en bit in på 1990-talet. Sist jag var i Tollarp för ca tio år sedan fanns Gärdskans och HTJs stationshus kvar liksom ÖSJs stora lokstall.