Skånska vägskydd: Skättilljunga (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Tuesday, July 06, 2010, 21:16 (5040 dagar sedan)

Skättilljunga lastplats låg drygt 18 km från Långebro på linjen mot Eslöv. Fram till 1903 station enligt SJK-boken "Järnvägsdata".

Strax intill lastplatsen fanns en vägkorsning bevakad av vägvakt. Anläggningen fotodokumenterades i november 1957:

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-E/Skattilljunga_frv_5711.JPG[/img]

Det finns röda lyktor på bomrören, och signaleringen mot banan sker med fristående vridlykta och bomsignalskärm. Att övergången har fällbommar och inte svängbommar/grindar beror troligen på att Skättiljunga fram till 1940-talet (?) även var hållplats. Säkerligen fanns då en platsvakt som hade sin placering i hållplatshuset, och då var det förstås praktiskt med fällbommar som kunde skötas från ett fällbomsvindspel utanför detta hus.

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-E/Skattilljunga_frb_5711.JPG[/img]

Man har ställt upp den mobila V-signalen för att försöka hitta lämplig placering för en permanent sådan signal, som skall ersätta vridlyktan och den vridbara signalskärmen.

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-E/Skattilljunga_bomsi_5711.JPG[/img]

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Skättilljunga

av Rolf Johansson, Wednesday, July 07, 2010, 17:35 (5039 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Kan man tänka sig att fotografen stått vid den här korsningen år 1957?

[link=http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=2&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20x%3D%221384568%22%20y%3D%226202402%22%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/point.png%22%3E%3Ct%3EKorsningen%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E]Korsningen?[/link]