Dags för gilla knapp? (Forumet)

av Erik K, Friday, July 16, 2010, 17:14 (5027 dagar sedan)

Det verkar som att många som lägger upp bilder, eller bidrar med skrivet material i syfte att informera, önskar någon form av bekräftelse på att ha blivit sedda och därigenom få lite lön för mödan att bidra. D.v.s. göra det mer meningsfullt. Vilket inte är fel, utan till och med trevligt. Besökssiffran är ju förvisso ett kvitto på att en tråd blir sedd och uppskattad, men inget aktivt kvitto. Och som läsare kanske man inte alltid har behov av, eller vill/hinner, skriva en kommentar.
Kanske då en framtida version av forumet borde innehålla en "gilla" knapp?

Som ett test om denna idé är bra, så dristar jag mig att uppmana er som gillar denna idé att skriva ett svar enbart med texten gilla i rubriken. ;-) :-)

P.S
Ni övrig får gärna skriva ogilla, eller helt ignorera detta och istället läsa andra inlägg eller njuta av sommaren:-D

Dags för gilla knapp?

av Oldsmobile, Friday, July 16, 2010, 18:01 (5027 dagar sedan) @ Erik K

Typiskt svenskt. Så fort någon offrar tid och lägger
in saker, foton och artiklar, så skall det klankas.
Klart det är roligt om någon gillar bilderna. Det
är ju en bekräftelse att dom fyller en funktion.
Det är ju inte kul att komma hem till frugan med
tulpaner och få en disktrasa i fejset.
Min kritik är väl egentligen riktad till dom som
har info om bilden och inte hör av sig.
Trots allt finns det sådana. Att man sedan kan
bli trött när det är 30 grader både ute och inne
och då kanske lite gnäll kommer fram när allt djävlas
hör väl till.
Olds -47 fastback fast egentligen är man 72 taggad
och lovlig på jakten i höst. VC ser nog till att man
inte blir för gammal...

Bakfyrade?

av Erik K, Friday, July 16, 2010, 20:48 (5027 dagar sedan) @ Erik K

En misstanke får mig att tro att min tanke om "gilla" knapp bakfyrade. Har sedan några år varit regelbunden läsare av detta forum, men eftersom jag själv är född för bara några decennier sedan, så har jag själv inget direkt kul att bidra med, vare sig bilder eller berättelser. För egen del så skulle jag, om jag publicerade något, kanske lite väl maniskt kolla in om det kommit några kommentarer, eller bevis på att folk uppskattar vad jag visar. Att få bekräftelse är något som jag vet att jag söker, även om jag är medveten om att jag inte kan ha den föresatsen för att publicera. Men ändå...;-)
Så min idé om gilla knapp kom ifrån någon form av erhållen känsla av många olika skribenters trådar och inlägg, under några år. Egen tolkning av något mellan raderna där, såväl som mitt eget möjliga behov.
Kanske kan min motivering misstolkas som att det skulle vara fult att söka uppmärksamhet, eller att forum medläsare som inte känner att de söker det när de bidrar här, känner sig kategoriserade. Inte min mening. Tänkte bara föreslå en möjlig förbättring för att detta forum ska fortsätta blomstra med härliga inlägg om den tid som varit och som verkar har varit, iallafall, tekniskt vacker! :-)
Fram för mer applåder och ovationer. Lite amerikansk hype. :-)

M.V.H

Erik Karlsson
Som inser att det blev mycket text om enkel idé, kanske dax att lära sig själv något om att utrycka sig enklare...

Ingen "gilla-knapp" i My Little Forum

av Harald, Friday, July 16, 2010, 21:01 (5027 dagar sedan) @ Erik K

Forumet använder ett färdigt program, My Little Forum. Vad jag kan se vid en snabb genomläsning av inställningsmöjligheterna för detta, finns det ingen "gilla-knapp" i det programmet. Det skulle naturligtvis gå att skriva ett tillägg, men sådant försöker man att undvika eftersom det blir en massa extra arbete varje gång man ska uppdatera programmet till en ny version.

Ingen "gilla-knapp" i My Little Forum

av Sverker @, Friday, July 16, 2010, 22:23 (5027 dagar sedan) @ Harald

Eftersom det är ett open source-projekt så kan man skriva ett tillägg och skicka in patchen, är den välskriven så brukar det finnas goda chanser att den finns med i nästa version

Ingen "gilla-knapp" i My Little Forum

av Sverker @, Saturday, July 17, 2010, 09:45 (5026 dagar sedan) @ Sverker

Jag programerar normalt i java men php är inte så svårt, om det behövs kan jag göra en insats.

Dags för gilla knapp- servern

av Morshyttan, Saturday, July 17, 2010, 00:02 (5026 dagar sedan) @ Erik K

;-) :-D :-D faktiskt en bra ide som borde förverkligas

:-) :-) (obs att symbolen står för sig själv numer)

vi har ju på morrgans inrådan hållt ner jubel mm för att inte drabbas av postvagnens nu-har-det-brakat-ihop-igen-för-att-alla-skriver-förmycket-syndrom.

men visst borde det vara en möjlighet hålls det absolut med!
:-) ;-)

men just nu går det väl att gå in på fotografihinken och kommentera väl!?, så den möjligheten har vi även om det inte syns direkt.

stödjes från horndal där man håller med allt som verkar vara bra bara det inte är dåligt

:-)

Dags för gilla knapp?

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Saturday, July 17, 2010, 12:28 (5026 dagar sedan) @ Erik K

Den springande punkten torde väl knappast vara "Knappen" utan vad den i så fall skulle resultera i. Ett "Gillar-inlägg" i tråden, en "Gillad-räknare" som producerar besöksstatistik med "varav gillat av ..." eller vad var baktanken?

Dags för gilla knapp?

av Micael Lindgren, Sunday, July 18, 2010, 22:44 (5024 dagar sedan) @ Erik K

Är det inte lika enkelt att titta så ser man hur många som tittat på ditt inlägg då ser man intresset.

/Micael