Skånska vägskydd: Osbyholm väster (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, July 18, 2010, 23:28 (5002 dagar sedan)

I Osbyholm på sträckan Långebro - Hörby - Eslöv fanns vägkorsningen Osbyholm öster och ytterligare två fällbomsförsedda övergångar som bevakades av platsvakten.

Den mellersta vägövergången var Osbyholm väster:

[image]

Dessa odaterade bilder togs antagligen under senare delen av 1950-talet. Övergången har en lite olämplig placering nära en huvudled med stopplikt. Den avbildade typen av trafikmärke ersattes väl någon gång i början av 1970-talet av den nuvarande åttakantiga varianten.

Antagligen finns röda lyktor på båda bomrören, men det är möjligt att man i ena riktningen nöjt sig med vridlyktans sken för att varna vägtrafikanter.

[image]

På undre bilden syns en V-signal, men eftersom den är släckt handlar det troligen om den attrapp som nyttjades för att prova ut lämplig signalplacering, alternativt en nyuppsatt signal som ännu inte tagits i bruk. I bakgrunden skymtar vägövergången Osbyholms gård.

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Osbyholm väster

av Jöran Johansson, Monday, July 19, 2010, 09:16 (5002 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Dessa odaterade bilder togs antagligen under senare delen av 1950-talet. Övergången har en lite olämplig placering nära en huvudled med stopplikt. Den avbildade typen av trafikmärke ersattes väl någon gång i början av 1970-talet av den nuvarande åttakantiga varianten.

Jag vill minnas att det åttkantiga stoppmärket kom lagom till övergången till högertrafik 1967. Det var ju ett led i internationell anpassning så det för utlänningar obegripliga STOPP måste utbytas mot det lättförstådda STOP. Vi svenskar klarar ju att lista ut betydelsen i alla fall. Jag kan inte erinra mig en gammaldags rund tavla uppsatt till höger.

/Jöran

Skånska vägskydd: Osbyholm väster

av Anders Olsson, Monday, July 19, 2010, 09:53 (5002 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Det runda stoppmärket överlevde högertrafikreformen och STOP kom i början av 1970-talet. Började skolan hösten 1967 med allt vad det innebar av Högertrafikutbildning. Detta var alltså samma år som spåren i Osbyholm försvann.
Jag tycker det är märkligt att man hade så många vägkorsningar på en så kort sträcka. Visserligen körde tågen sakta eftersom det var trafikplays men ändå.

Skånska vägskydd: Osbyholm väster

av Jöran Johansson, Monday, July 19, 2010, 10:51 (5002 dagar sedan) @ Anders Olsson

Aj, ajj, ajjj, då svek mig minnet.

/Jöran

Stopskyltar mm

av Anders Sandgren, Monday, July 19, 2010, 11:05 (5002 dagar sedan) @ Anders Olsson

Enligt Wikipedia var det 1973 i sverige som bytet skedde. Nässjö bryggeri hade på denna tid ett lättöl med namnet "stop" med ett ölstop på etiketten (Mellanölet hette Fat21, starkölet Black ribbon). När skyltbytet på vägarna skedde ändrades etiketten på lättölet till en åttakantig stop-skylt. Runt 1980 köpte Åbro upp Nässjö-bryggeriet och lade ner det. Efter att i många år förfallit och delvis brunnit revs anläggningen för ett antal år sedan, som ett minne står en ölflaska på ett ölfat i hörnan där bryggeriet låg. Undrar om det inte är en stop-flaska som står där.
I många länder verkar stoppskylten ha fått landets eget språk, här är vi så anglofierade att det blev stop.
1967 ändrades många andra skyltar förutom att de bytte sida. Stoppskyltsbytet var ett led i internationell standardisering som kom senare.

Skånska vägskydd: Osbyholm väster

av charlotte romme, Sunday, August 12, 2012, 18:50 (4247 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Hej Gunnar

Jag undrar när kom järnvägen till osbyholm alla skriver bara om när den lades ner.

Nu bor jag i huset på ditt foto så jag undrar över om någon vet när det byggdes,huset kallas Grindstugan.

Trevlig Kväll

Skånska vägskydd: Osbyholm väster

av Anders Olsson1, Monday, February 03, 2014, 10:30 (3707 dagar sedan) @ charlotte romme

Ditt inlägg kom sent och här ska Du få svar. Banan öppnades 1897.Vill Du se mer Osbyholmsbilder sök på Osbyholm i www.samlingsportalen.se