De första radiostyrda loken? (Järnväg allmänt)

av Per-Åke Lampemo @, Älmhult/Småland, Monday, July 26, 2010, 11:22 (5021 dagar sedan)

Jag skulle vilja fråga när de fösta radiostyrda loken togs i tjänst i Sverige?
Någon som vet när och vilka lok de första att utrustas med radiostyrning?
Tack på förhand.

www.swedishsteam.wordpress.com

Mvh P-Å Lampemo

De första radiostyrda loken?

av Micke Carlsson, Monday, July 26, 2010, 12:16 (5021 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Vet inte så mycket om de tidiga, men jag har fått uppfattningen att man började med radiostyr på prov runt 1968-70 eller kanske ännu lite tidigare? Proven hölls då i Nässjö. Ub 255 hos NJ lär ha haft en sådan tidig utrustning alla spår av radioinstallation är utplånade utom möjligen flänssmörjningen, som är en sådan impulsstyrd som förutsätter någon form av enkel elektronhjärna ombord på loket. Vill minnas att Per Ljungberg tidigare berättat för oss om Nässjös tidiga radiolok.

Det sägs att Z65 652 har Åkerströms först gjorda installation av radiostyrning, eller ja det var ju TGOJ-verkstäderna som satte dit den, Åkerström bidrog med en ombyggd traversradio. Tyskbyggda lok (Z66, V4, V5) har en färdig plint från fabrik för att haka på en Theimeg eller vad man nu har, och så har ju sedan skett.

U-lokens ombyggnad till Ue och Uf var väl runt 1990, då med Theimeg men de kvarvarande under 2000-talet fick sedan Åkerströmsradio.

Mig veterligen rullar ingen Theimeg-radio längre, om inte TÅGAB, TGOJ eller någon råkar ha enstaka sådant kvar.

Ett radiostyrt lok med Theimeg-dosa vore något för SJVM (och framtiden) och det är hög tid! Jag känner bara till en enda fungerande Theimeg-anläggning i Sverige idag, den sitter inte i lok utan ligger på hylla.

De första radiostyrda loken?

av Lokis, Monday, July 26, 2010, 13:38 (5021 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Vet inte så mycket om de tidiga, men jag har fått uppfattningen att man började med radiostyr på prov runt 1968-70 eller kanske ännu lite tidigare? Proven hölls då i Nässjö. Ub 255 hos NJ lär ha haft en sådan tidig utrustning alla spår av radioinstallation är utplånade utom möjligen flänssmörjningen, som är en sådan impulsstyrd som förutsätter någon form av enkel elektronhjärna ombord på loket. Vill minnas att Per Ljungberg tidigare berättat för oss om Nässjös tidiga radiolok.

Det sägs att Z65 652 har Åkerströms först gjorda installation av radiostyrning, eller ja det var ju TGOJ-verkstäderna som satte dit den, Åkerström bidrog med en ombyggd traversradio. Tyskbyggda lok (Z66, V4, V5) har en färdig plint från fabrik för att haka på en Theimeg eller vad man nu har, och så har ju sedan skett.

U-lokens ombyggnad till Ue och Uf var väl runt 1990, då med Theimeg men de kvarvarande under 2000-talet fick sedan Åkerströmsradio.

Mig veterligen rullar ingen Theimeg-radio längre, om inte TÅGAB, TGOJ eller någon råkar ha enstaka sådant kvar.

Ett radiostyrt lok med Theimeg-dosa vore något för SJVM (och framtiden) och det är hög tid! Jag känner bara till en enda fungerande Theimeg-anläggning i Sverige idag, den sitter inte i lok utan ligger på hylla.


Tgoj har väl Fido;Z6 41 samt Z4 12(som väl bara körs manuellt vid verkstan).

De första radiostyrda loken?

av Anders Sandgren, Monday, July 26, 2010, 13:54 (5021 dagar sedan) @ Micke Carlsson

I början av 70-talet hade ett antal Ub i Nässjö radioutrustning. Jag vill minnas att de var på 250-talet och användes på ryggen.
Alla Nässjös Ub hade inte radiostyrning, men de flesta, tror jag. Loken gick ju att köra normalt också.
Manöverlådan var tämligen enkel med uppkoppling, konstant, nedkoppling och broms. Om ingen knapp hölls nere, om lådan slutade fungera eller vid strömavbrott stoppades loket. Kontaktledningen på ryggen kortades så att ett lok som kördes för långt skulle nödstoppa innan spåret tog slut. Från början var spåret elektrifierat i hela sin längd, då det inte var något problem så länge det fanns förare i loket.

Tyvärr var jag inte så intresserad av dessa varför det inte blev någon dokumentation.

De första radiostyrda loken?

av Ingwar Åfeldt, Tuesday, July 27, 2010, 09:10 (5020 dagar sedan) @ Micke Carlsson


U-lokens ombyggnad till Ue och Uf var väl runt 1990, då med Theimeg men de kvarvarande under 2000-talet fick sedan Åkerströmsradio.

Första ombyggnaden av Ub till Ue gjordes i Notviken 1987.

M v h
Ingwar

De första radiostyrda loken? Tack!

av Per-Åke Lampemo, Tuesday, July 27, 2010, 13:40 (5020 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

Tack för alla utförliga svar i denna fråga.
Mvh P-Å

De första radiostyrda loken? Tack!

av Kjell Aghult, Tuesday, July 27, 2010, 14:44 (5020 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Ännu ett inlägg i frågan.
Första radio-Ub pressvisades i Hagalund redan 1964-07-16. Numret syns tyvärr
ej på fotona. Utrustningen var tillverkad av danska Storno. Sändaren vägde
2,5 kg och hade ca 1 km räckvidd. Frekvens var 450 MHz och en lokutrustning
kostade då ca 20 000 kr (Hur mycket 46 år senare?). Projektet var en samverkan mellan SJ och TGOJ (Som ju då än var privatägt).
Artikeln nämner en planerad provserie om ytterligare fem lok. Hamnade dessa i Nässjö? Härifrån rapporterats radio-Ub 1969. SJ intresse för frågan hade i övrigt svalnat. Verkets strukturomvandling var i gång, med indragning av småskalig trafik. Lång tid framåt skulle lokpersonalöverskott finnas. En ordinarie statstjänare kunde då ej uppsägas vid arbetsbrist, bara förflyttas.
1976 slöts ett nytt ramavtal för loktjänsten. Det var lämpligt tidsplacerat, inför lokpersonalens generationsskifte. Total enbemanning överenskoms, likaså växlingskörningens överflyttning till stationspersonal (Allteftersom radiostyrda fordon hann färdigställas). Radio-Ub kom vid Hallsberg rbg 1977 och i Kil 1978.
Sedan kom ett oförklarligt uppehåll på ca 10 år (Varunder SJ måste anställa lokförare till växlingstimmarna). Serieombyggnaden Ub>Ue skedde 1987-1990 och Z65>Z70 1990-1992. För Rc och T44 har jag bara enstaka noteringar.

De första radiostyrda loken? Tack!

av Micke Carlsson., Tuesday, July 27, 2010, 23:12 (5019 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Utrustningen var tillverkad av danska Storno. Sändaren vägde
2,5 kg och hade ca 1 km räckvidd. Frekvens var 450 MHz och en lokutrustning
kostade då ca 20 000 kr (Hur mycket 46 år senare?).

Prestanda är desamma idag, utom sändarens vikt skulle jag tro. Har iofs inte provvägt...
Prislappen på en Åkerström med fast sändare till mottagaren, 59.000 kr + moms ca år 2005. En ny Theimeg-anläggning lär då ha kostat det dubbla.

Serieombyggnaden Ub>Ue skedde 1987-1990 och Z65>Z70 1990-1992. För Rc och T44 har jag bara enstaka noteringar.

Byggdes Ud>Uf samma år som Ue? "Verkstads-TGOJ" byggde en del oändrade Z65 och Z66 till radio också, liksom Skd 226. Kanske de gjorde någon V4 med. Vet ej plats, Et kanske?

De första radiostyrda loken. Bilder Ue.

av Ingwar Åfeldt, Wednesday, July 28, 2010, 08:21 (5019 dagar sedan) @ Micke Carlsson.


Byggdes Ud>Uf samma år som Ue? "Verkstads-TGOJ" byggde en del oändrade Z65 och Z66 till radio också, liksom Skd 226. Kanske de gjorde någon V4 med. Vet ej plats, Et kanske?

Har inga byggår för Ud>Uf, men den ombyggnaden startade lite senare än Ue.

Här är några bilder på den första Ue-maskinen vid några tidiga provkörningar i Luleå.

[img]http://gallery.me.com/ericx2000/100063/Ue_246/web.jpg?ver=12802972490001[/img]

[img]http://gallery.me.com/ericx2000/100063/Ue246Le/web.jpg?ver=12802972480001[/img]

[img]http://gallery.me.com/ericx2000/100063/Ue246_Le/web.jpg?ver=12802972460001[/img]

[img]http://gallery.me.com/ericx2000/100063/Theimeg/web.jpg?ver=12802975760001[/img]


M v h
Ingwar

De första radiostyrda loken. Bilder Ue.

av Kjell Aghult, Wednesday, July 28, 2010, 10:43 (5019 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

Tack för påpekandet om Ud>Uf!
Rent allmänt tycks SJ ha börjat återuppväcka radiolokskonceptet 1973-1974. Då ombyggdes enligt mina notat 3 Ud och 7 Ub. SLM 1979-01-01 anger att 16 radio-Ub och 6 radio-Ud då fanns. Då var 1976 års lokbemanningsavtal i kraft och projektet rullade. Varför ombyggnaden av dessa litt. avslutades först 1990
(För Ud 1991) är en gåta. Notviken byggde 1987-1991 om ett 75-tal lok.
TGOJ hade deltagit i ursprungsprojektet 1964. Deras egna Ub fick dock aldrig radiostyrning (Det skedde först sedan de sålts till SJ).
Ombyggnader av Z65 (utan litterabyte) och Z66 har jag ingen kännedom om.
Likaså vet jag inget mer om 1964 års tänkta provserie (fem Ub).

De första radiostyrda loken.

av Anders Sandgren, Wednesday, July 28, 2010, 11:46 (5019 dagar sedan) @ Kjell Aghult

I Stig L's lista över fordonsplaceringar 1973 finns fyra Ub-lok med Radio, 647, 649, 652 & 710. De tillhörde TD Nr men underhölls tillsammans med Ub 708 i Nässjö där även Ub 169, 249 och 278 (TD M) fanns.
Var det då dess lok som var de tidiga radioloken (och att jag därvid kom ihåg fel, det var inte radiolok ur 250-serien...).
Vilket var det femte loket?
Jag undrar om det inte var en olycka runt 1970 där ett av radioloken körde för långt på ryggen och möjligen även föll ner från den (ner på trafikspåret Nässjö-Jönköping). Kan det ha varit det femte loket som därefter inte återkom som radiolok? Åtm inte till 1973 års lista.

De första radiostyrda loken.

av Micke Carlsson., Wednesday, July 28, 2010, 15:48 (5019 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Även Ub 255 sägs ha varit radioutrustat och det förutsätter att det fått radio relativt tidigt, annars vore den en Ue vid det här laget.

Är det någon som har scheman eller liknande för radioinstallationen i Ub/Ud, då kunde man kanske se om man kan hitta "radiospår" ombord på 255?

Vilka Ud var det som fick radio?

De första radiostyrda loken.

av Ola Almquist, Wednesday, July 28, 2010, 15:55 (5019 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Vilka Ud var det som fick radio?

Enligt SLM 1982: 851, 854, 857, 861, 863 (hm, det blir bara fem).
Radiostyrda Ub var 645, 647, 649, 650, 652, 653, 693, 703, 706 - 710, 712, 714, 715.

M.v.h.
Ola

De första radiostyrda loken.

av Micke Carlsson., Wednesday, July 28, 2010, 16:39 (5019 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack!

851 blev sedermera ombyggd till Uf dessutom. Vet inte om det gäller fler av de uppräknade.

De första radiostyrda loken.

av Kjell Aghult, Thursday, July 29, 2010, 08:11 (5018 dagar sedan) @ Ola Almquist

Den sjätte Ud:n var 852

De första radiostyrda loken.

av Bengt, Wednesday, July 28, 2010, 22:36 (5018 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Det finns en del i vattentornet.

Bengt

De första radiostyrda loken. SJK 44

av Anders Sandgren, Monday, August 02, 2010, 12:52 (5014 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

[img]http://gallery.me.com/ericx2000/100063/Theimeg/web.jpg?ver=12802975760001[/img]
I SJK44 'Nässjö - knutpunkt på höglandet' sid 55 finns en bild där man ser utrustningen. Skillnad är närmast att uppkopplingsknappen och kanalväljaren (2 resp 5) bytt plats och att tyfonknappen ser mindre och eftermonterad ut. Månne sitter knapparna mer omkastade, radioföraren verkar reservera ett finger för sandningsknappen vilket kan tyda på att det är en annan funktion där. Ub 693 och 708 finns på bild. Bilderna torde vara från mitten av 1980-talet.

Jag noterar även att Ud 855 (som nog inte har radio på bilderna) har dubbla högt placerade luftslangar. Den ena torde vara hopkopplingen av huvudbehållarna, men är den andra hopkoppling av lokbromsen eller är det malmtågsbroms? Samma sak?

De första radiostyrda loken? Följdfrågor

av Henrik, Monday, July 26, 2010, 14:56 (5021 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Under vilka år använde man radiostyrningen med den stora orangea dosan med svarta fjädrande knappar som hängde längs med låret? Vem var tillverkaren, Åkerströms? Har man bara bytt ut fjärrkontrollen eller bytte man hela utrustningen när man har gått över till doserna man har på magen. Finns någon sådan kvar i drift?

De första radiostyrda loken? Följdfrågor

av Micke Carlsson., Monday, July 26, 2010, 15:28 (5021 dagar sedan) @ Henrik

Det du beskriver låter som Theimeg-sändaren, kan också fås i grått!

Knapparna har uppfrfrån och ned funktionerna U, KD, 0, KB, tyfon.

Loket körs genom att först hålla in knappen 0 för att visa att knapparna hädanefter manipuleras avsiktligt. (manöversekvensen måste alltså inledas med 0 som en säkerhetsåtgärd) Bromsarna lossas då. Manöversekvensen pågår så länge någon knapp är intryckt. Om knapparna släpps slås drivkraft från och fullbromsning inträder.

Från läge 0 trycks sedan knapp KD in medan 0 släpps, och fingrarna vandrar vidare till U medan KD släpps. radiolokoperatören ska alltså kila över knapparna som den värsta pianospelare. Pröva att hålla ett finger tryckt mot sidan av låret med handleden vinklad 90 grader inåt under 10 minuter och berätta om ni får kramp eller inte. ;-)

U står för uppkoppling och så länge U är intryckt ökar dieselmotorvarvet eller kontaktoruppkopplingen om det är ellok. När man har ett varv/uppkoppling man är nöjd med så går man till KD (konstant dragkraft) och håller inställt värde med den knappen. Ett kontaktorlok stegas givetvis upp i anständig takt genom att växla mellan U och KD tills önskad dragkraft uppnås.

För att frirulla med tomgångsvarv/full nedkoppling går man från KD till 0, och för att bromsa släpper man 0 och trycker in KB (konstant broms). Så länge 0 är släppt så ökar trycket i direktbromsen. Att få 100 kPa i direktbroms går på "nolltid" så det ska gå relativt snabbt med knappsläppningen. Om man enbart vill sänka motorvarv eller stega ned kontaktorerna växlar man istället mellan KD och 0 i snabb takt.

För att lossa ut broms går man bara från KB till 0, så stannar man mjukt och fint där man tänkt sig!

Tyfonknappen sitter under KB. Eftersom dosan hänger på låret är det svårt att smita åt sig ett ögonkast för att se vilken knapp man egentligen håller inne. I början blir det gäna fel på KB och Tyfon, men det märker man snart. :-P Om man ändå inte märker det så går det till nödbroms efter 5 sekunders tyfon, en panikåtgärd. Det finns också en separat snabbstoppknapp med sedvanligt nödstoppsutseende. Den kallas "snabbstopp" för "nödstopp" klingar så otäckt, folk drar sig för att använda nödfunktioner i allmänhet vilket smittar av sig på de tillfällen då det i högsta grad är aktuellt "på riktigt".

Åkerström har i de allra flesta fall samma funktioner men då med lådan på magen och en joystick att röra runt med, enligt mitt tycke betydligt lättare. Vana Theimeg-användare har dock setts köra med Åkerström placerad på höften..!

Det finns Åkerströmmare som imiterar förarbordets kontroller på Z66/V4/V5, alltså med fram och back lika som körhandtaget i hytten. CargoNet lär vara beställaren av dessa.

De första radiostyrda loken? Följdfrågor

av Henrik, Monday, July 26, 2010, 17:14 (5021 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Stämmer utmärkt! Kommer ihåg dessa på 90-talet. Minns jag fel om även Rc4 1198 och 1199 hade denna i mitten på 90-talet som de första radiostyrda Rc-loken? Någon som vet när man använde detta system sist?

De första radiostyrda loken? Följdfrågor

av Micke Carlsson., Monday, July 26, 2010, 17:56 (5020 dagar sedan) @ Henrik

Vet ej betr Rc!

Sista Theimeg som jag känner till torde varit runt 2005 kanske, antingen GC eller TraffiCare som användare. Finns en komplett utrustning kvar för provning, annars vet jag ingen som är driftsduglig eller i bruk. Men det kan ju finnas någonstans.

Du frågade förresten ovan om det är bara sändaren man byter: Nej, även mottagaren i loket byts ut. De Åkerström som har fast sändare till mottagaren är oftast gjorda så att de kan anslutas direkt där en Theimeg tidigare suttit. De Åkerström som TGOJ monterat, som ser likadana ut som traversradioapparater osv kan inte ta en Theimegs plats, de har också en massa andra snören förutom den vanliga Härtingkabeln och antennkabeln. De Åkerström där mottagaren sitter inopererad i hyttväggen (som i GC Rc) är ju inte heller så lätt flyttbara.

De första radiostyrda loken? Följdfrågor

av J Hjelm, Monday, July 26, 2010, 18:22 (5020 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Vet ej betr Rc!

Sista Theimeg som jag känner till torde varit runt 2005 kanske, antingen GC eller TraffiCare som användare. Finns en komplett utrustning kvar för provning, annars vet jag ingen som är driftsduglig eller i bruk. Men det kan ju finnas någonstans.

Du frågade förresten ovan om det är bara sändaren man byter: Nej, även mottagaren i loket byts ut. De Åkerström som har fast sändare till mottagaren är oftast gjorda så att de kan anslutas direkt där en Theimeg tidigare suttit. De Åkerström som TGOJ monterat, som ser likadana ut som traversradioapparater osv kan inte ta en Theimegs plats, de har också en massa andra snören förutom den vanliga Härtingkabeln och antennkabeln. De Åkerström där mottagaren sitter inopererad i hyttväggen (som i GC Rc) är ju inte heller så lätt flyttbara.

De flesta av GC V5 har fortfarande möjlighet att apteras med Theimeg... Utrustningar finns också kvar i mängd.. Bara att montera i rätt mottagare i loket och gasa iväg...

Fast nån höjdarutrustning är det klart inte...

De första radiostyrda loken? Följdfrågor

av Micke Carlsson., Monday, July 26, 2010, 18:28 (5020 dagar sedan) @ J Hjelm

OK! Kör ni med någon Theimeg idag då? Eller är det hyllvärmare/reserv bara?

De första radiostyrda loken? Följdfrågor

av Henrik Mundt @, skåne, Monday, July 26, 2010, 20:53 (5020 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

I mitt av 90 talet fanns det färjeväxlingen Helsingborg - Köbenhamn åtminstonde 2 st T44 som var fjärstyrda. Tillförlitligheten var inte den bästa. Vid mera än ett tillfälle drog loken ut på egna uppdrag vilket inte uppskattades. Grabben var ombord på någon av färjorna som elev och det var uppskattat nöje att se hur loken in i mellan fick flipp. Det kostade vid ett tillfälle en stoppbock. Fabrikatet var det inga som brydde sig om, effekten var mycket roligare.

De första radiostyrda loken? Följdfrågor

av J Hjelm, Tuesday, July 27, 2010, 18:56 (5019 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

OK! Kör ni med någon Theimeg idag då? Eller är det hyllvärmare/reserv bara?

Köra med eländet! Nä.... Men de funkar bra som bokstöd... :-D

De första radiostyrda loken? Följdfrågor

av Micke Carlsson., Tuesday, July 27, 2010, 23:18 (5019 dagar sedan) @ J Hjelm

Å jag vet inte, de är ju riktigt bekväma när man lärt sig att inte trycka så hårt. Värst är väl att sprinten till batteriet fastnar i kläderna så det åker ut ur sändaren. Konstigt nog står man alltid i en vattenpöl då. Vid början av min karriär häpnade jag över reaktionen då en gammal i gården blev totalt vansinnig över att batteriet trots tejp flera varv runt dosan ändå åkte ut - och plums ner i den där illvilliga vattenpölen. Han bölade som en tjur och slängde batteripacket smack! i husväggen så delarna flög. Det tyckte jag var dumt gjort med något som kostar 10.000 kronor och är gjort i Tyskland. Men nu har jag också jobbat ett tag på järnvägen.