Roslagsbanan (Fotografier/bildfrågor)

av pär engström @, Tuesday, April 29, 2008, 08:29 (5841 dagar sedan)

Några gamla bilder från slutet på 70-talet, det var mycket bättre förr;-)

[image]
[image]
[image]

Roslagsbanan

av Granis, Tuesday, April 29, 2008, 08:37 (5841 dagar sedan) @ pär engström

[image]

SRJmf´s körningar på "RB" innan spårupprivningen Rimbo- Faringe med SJ Gp 3132 i september 1977 kanske? Trevligt!

/ L G

Roslagsbanan

av Johan Vinberg, Tuesday, April 29, 2008, 14:26 (5840 dagar sedan) @ Granis

[image]


SRJmf´s körningar på "RB" innan spårupprivningen Rimbo- Faringe med SJ Gp 3132 i september 1977 kanske? Trevligt!

Stämmer! Jag minns det som igår. Framöfrllt att åka Tibble-Öst i sommarvagnen NCo 198. Hus, vägar människor som tidgare dolts bakom lortiga RB-rutar satt nu i praktiken i knät på dig.
Tyvärr har signalutrustningen på RB flyttas närmare spårmitt efter upprustning så att de nästan touchar blåtgens sidor.
Därför kunde vi inte ta med oss sommarvagnen i maj 2006 pga av risken för att någon som luta sig ut för lång skulle få en försignal i huvudet.:-(

När vi åkte tillbaka tiol Rimbop körde en förare som hette Svärdling. Han var känd för sina höga farter med eltågen och Gp-loket pressade han upp i 60-70 km/h. (Folksägnen vid RB sa att Svärdling aldrig hade sett en försignal "döskalle" med stillastående sken) pga av sina höga hastigheter.
Eldarpersonalen på Gp:n upptäkte tack vare lokhastigheten för första gången överhettarens fördelar.:-)


Bilden bekräftar förresten en gammal sanning att Gp-loken är snyggast när de fotograferas snett bakifrån eller snett framifrån!

Hilsen
Johan

Roslagsbanan

av Underrättelsetjänsten, Tuesday, April 29, 2008, 19:37 (5840 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Tyvärr har signalutrustningen på RB flyttas närmare spårmitt efter upprustning så att de nästan touchar blåtgens sidor.
Därför kunde vi inte ta med oss sommarvagnen i maj 2006 pga av risken för att någon som luta sig ut för lång skulle få en försignal i huvudet.:-(

Ja, RB förvandlas sakta men säkert till nåt slags tunnelbana....:-|

Roslagsbanan

av Baloo, Wednesday, April 30, 2008, 09:55 (5839 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det är väl bättre att det förvandlas till en modern tunnelbana (även om inte likheterna känns allt för tydliga i min mening) än att banan läggs ner? Visst var RB innan upprustningsvågen charmigt men SL drev ju redan ett museum, även om inriktningen kanske var mer spårväg och buss... ;-)

Roslagsbanan

av Micke Carlsson, Wednesday, April 30, 2008, 11:09 (5839 dagar sedan) @ Baloo

Freudian slip? ;-) :-D

Jag upplevde inte att jag klagade... SL gillar tunnelbana, och det syns! (Som föregående skribent påpekade)

Visst är allt bättre än gummihjul eller vingar!

Roslagsbanan

av Olle E, Tuesday, April 29, 2008, 21:08 (5840 dagar sedan) @ pär engström

Jag var nog säkert 10 år innan jag fattade att tågen egentligen var gröna. Det är ett fysikaliskt fenomen att en färg kan vara så fullkomligt omöjlig att definiera när den är smutsig...

Roslagsbanan - bromsblock?

av Kurt Möller, Wednesday, April 30, 2008, 23:26 (5839 dagar sedan) @ Olle E

Jag var nog säkert 10 år innan jag fattade att tågen egentligen var gröna. Det är ett fysikaliskt fenomen att en färg kan vara så fullkomligt omöjlig att definiera när den är smutsig...

Vi har ofta undrat över varför just "Roslagsgrönt" så snabbt drog åt sej allt tänkbart bromsdamm o annan skit...

Eller var det egentligen bromsblockens fel? Hade RB nån speciell leverantör av dessa?

Roslagsbanan - bromsblock?

av Överkörmästaren, Thursday, May 01, 2008, 08:28 (5839 dagar sedan) @ Kurt Möller

Jag var nog säkert 10 år innan jag fattade att tågen egentligen var gröna. Det är ett fysikaliskt fenomen att en färg kan vara så fullkomligt omöjlig att definiera när den är smutsig...


Vi har ofta undrat över varför just "Roslagsgrönt" så snabbt drog åt sej allt tänkbart bromsdamm o annan skit...

Eller var det egentligen bromsblockens fel? Hade RB nån speciell leverantör av dessa?

Färgen är ju ganska mörk och blank, och det bromsades väl mycket på RB. Inte bara tågen utan även stationsmiljöerna var ju väldigt bromsdammsfärgade; ett minne från tonåren är just den RB-specifikt liksom gyllenbruna färgen på aluminiumräckena vid plattformarna. Någon annan som känner igen sig? :-D

Roslagsbanan - bromsblock?

av Olle E, Thursday, May 01, 2008, 23:06 (5838 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag var nog säkert 10 år innan jag fattade att tågen egentligen var gröna. Det är ett fysikaliskt fenomen att en färg kan vara så fullkomligt omöjlig att definiera när den är smutsig...


Vi har ofta undrat över varför just "Roslagsgrönt" så snabbt drog åt sej allt tänkbart bromsdamm o annan skit...

Eller var det egentligen bromsblockens fel? Hade RB nån speciell leverantör av dessa?


Färgen är ju ganska mörk och blank, och det bromsades väl mycket på RB. Inte bara tågen utan även stationsmiljöerna var ju väldigt bromsdammsfärgade; ett minne från tonåren är just den RB-specifikt liksom gyllenbruna färgen på aluminiumräckena vid plattformarna. Någon annan som känner igen sig? :-D

Har nog aldrig sett så mörkbrun ballast som på RB, så bromsandet hade säkert med allaehanda missfärgningar att skaffa. Har nog heller aldrig sett så utvalsad räls som på gamla RB heller. Bitvis var det som fnasig "ståltagliatelle" på utsidan av rälshuvudet...

Roslagsbanan - bromsblock?

av Bobo L, Thursday, May 01, 2008, 23:50 (5838 dagar sedan) @ Olle E

Har nog aldrig sett så mörkbrun ballast som på RB, så bromsandet hade säkert med allaehanda missfärgningar att skaffa. Har nog heller aldrig sett så utvalsad räls som på gamla RB heller. Bitvis var det som fnasig "ståltagliatelle" på utsidan av rälshuvudet...

Stäket-kurvorna...! Där var ju rälshuvudet nästan borta. Banförman Einar Jern som var besiktningsman vågade till slut inte åka med tågen...

En äldre kollega till mig på SL:s banavdelning sa för några år sedan att det på sätt och vis är lite dumt att byta ut 34 kg-rälerna på RB mot S49 och BV50 eftersom 34 kg-rälerna ju verkade vara helt outslitliga, sett till antalet rälsbrott i jämförelse med den övriga SL-trafiken.