Degerfors gamla station (Fotografier/bildfrågor)
Fotografi ur NBJs arkiv, Degerfors okänt årtal med tåg och personal.
Mvh Michael
av Michael Erhardsson, Friday, May 02, 2008, 22:46 (5809 dagar sedan)
Fotografi ur NBJs arkiv, Degerfors okänt årtal med tåg och personal.
Mvh Michael
av Mattias Jansson , Saturday, May 03, 2008, 12:07 (5808 dagar sedan) @ Michael Erhardsson
Fotografi ur NBJs arkiv, Degerfors okänt årtal med tåg och personal.
Mvh Michael
Det förefaller väl i alla fall vara ett Da-lok. BDJs spårområde, låg det alltså till vänster utanför bildkant?
av Anders Sandgren, Sunday, May 04, 2008, 08:34 (5807 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Nja. Tror inte det är ett Da utan troligare Kd eller Kc5.
- pannan ser inte ut at vara av belpairetyp
- ramplåtar utanför cylindrarna
- inga vacuumslangar
- inga ångvärmekopplingar
- tycker att hjulen ser lika stora ut och att det är motvikt även på det främsta likväl som hjulhus.
Sotskåpsluckan ser inte ut som på vissa bilder av Kd jag sett, men på 139st fanns det nog variation. Eller så är det Kc5.
av Kurt Möller, Sunday, May 04, 2008, 12:13 (5807 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Sotsk.luckan är av dåtida tysk normalmodell - fanns alltså urspr. på både C, D och K från Borsig. Jag vet dock inte om dom första svenskbyggda kopiorna av dessa hade samma luckor... T ex dom i Borsig-serien fyra "insprängda", D-loken från N&H redan 1876. Ville man kanske prova ngt annat?
Konstruktionen verkar knepig, hursomhelst.
- Antingen gör man en tunn plåtlucka som lätt formar sej efter sargen och i stället lätt slår sej vid glödbrand innanför
- eller en tjock lucka, som står emot glöd länge men är väldigt jobbig att få absolut tät.
Båda borde vara något av stallsmedens mardröm. I fall 1) måste luckan ner o riktas ideligen, i fall 2) står lokeländet still i tre dagar medan sme´n slåss m luckan...
Fast det berodde ju mycket på oxå, hur stybbiga kolen var.
av Anders Sandgren, Monday, May 05, 2008, 11:42 (5806 dagar sedan) @ Kurt Möller
Jag tittade på några bilder bl.a på Stig L's sida, och tycker att ett par Kc-lok (328 och möjligen även 313) verkar ha denna typ av lucka. Vad som satt i original är mer osäkert, har inte hittat någon frontbild och leveransfoton är oftast från sidan. Det kan ju vara så att även Kc fick (och övriga svenskbyggda C/D/K-lok) fick den tyska luckan? När man byggde om Kc-loken med nya pannor (Kc5), behöll man nog lucktypen även på den nya pannan.
av Hans Keller, Monday, May 05, 2008, 17:53 (5806 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Fotografi ur NBJs arkiv, Degerfors okänt årtal med tåg och personal.
Mvh Michael
Det förefaller väl i alla fall vara ett Da-lok. BDJs spårområde, låg det alltså till vänster utanför bildkant?
======
Stationshuset på fotot låg på bangårens södra sida och ersattes av nuvarande stationshus som ligger på norra sidan. Där fanns också ursprungligen ett stickspår en kort bit norrut till en lastageplats vid sjön Möckelns utlopp i Svartälven. BDJ station låg också norr om SJ station (till höger utanför bilden). BDJ fd banvall ligger huvudsakligen i den väg som öster om Möckeln går upp till Valåsen i Karlskoga. Tåget med Kd-lok går i riktning Laxå./HK
av Ulf Pålsson, Saturday, May 03, 2008, 20:55 (5808 dagar sedan) @ Michael Erhardsson
Fotografi ur NBJs arkiv, Degerfors okänt årtal med tåg och personal.
Mvh Michael
Loket har ett färgat glas framför den högra frontlyktan. Vid SJ var frontsignalen (nattsignal) ett rött sken till höger och ett vitt sken till vänster fram till 1903. Från 1903 skulle vitt sken visas från båda lyktorna framåt. (Vid enskilda järnvägar genomfördes motsvarande ändring år 1906.) Om man ska gå efter detta, torde bilden alltså vara tagen senast 1903, för det är väl ett SJ-tåg.
1903-1929 fördes dock rött sken till höger (en röd skärm till höger dagtid) på ett tåg som framfördes på högerspår på dubbelspårig sträcka, men det var det ju inte fråga om i Degerfors. EJ hade samma regel från 1921 till 1936.
/up