Finns det nackdel med två järnvägsmuseer i Sverige? (Järnväg allmänt)

av Niklas Bygdestam, Monday, May 05, 2008, 19:13 (5806 dagar sedan)

Finns det någon nackdel att vi har två järnvägsmuseer i Sverige? Eller är det bara fördelar?

En stor fördel är att med två museer finns det mer resurser och det blir lättare att sätta ihop bevarandeplan för fordon i framtiden. Risken att det blir för mycket fordon blir så klart mindre. Vem vet om det en dag blir lämpligt att öppna ett tredje?

Men en nackdel kan vara att det ena tar resurser från det andra. Risken kan också vara att antalet besökare kan minska på det ena till fördel för det andra men att det kanske inte blir lönsamt i längden för det som förlorar besökare

Har Gävle tappat några besökare? Jag skulle kunna tänka mig att Ängelholm ligger bättre till för t ex tyska turister eftersom det ligger sydligare. Men Gävle ligger inte helt tokigt heller idag. Gävle har trots allt ganska smidiga tågförbindelser med Stockholm och har dessutom numera motorväg hela vägen från Stockholm och söderut. Men räcker detta? Eller är det ändå för långt norrut för turister? Speciellt i jämförelse med Ängelholm som också ligger vid en bra stambana och motorväg men betydligt sydligare och närmare t ex Tyskland. Gävle borde vara bättre i förhållande till Stockholm medan Ängelholm borde ligga bättre till för turister från andra länder

Skulle vara intressant att höra åsikter om detta och vilken syn de som vet bättre än mig om detta

Finns det nackdel med två järnvägsmuseer i Sverige?

av morrgan, Monday, May 05, 2008, 22:32 (5806 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Finns det någon nackdel att vi har två järnvägsmuseer i Sverige? Eller är det bara fördelar?

En stor fördel är att med två museer finns det mer resurser och det blir lättare att sätta ihop bevarandeplan för fordon i framtiden. Risken att det blir för mycket fordon blir så klart mindre. Vem vet om det en dag blir lämpligt att öppna ett tredje?

Men en nackdel kan vara att det ena tar resurser från det andra. Risken kan också vara att antalet besökare kan minska på det ena till fördel för det andra men att det kanske inte blir lönsamt i längden för det som förlorar besökare

Har Gävle tappat några besökare? Jag skulle kunna tänka mig att Ängelholm ligger bättre till för t ex tyska turister eftersom det ligger sydligare. Men Gävle ligger inte helt tokigt heller idag. Gävle har trots allt ganska smidiga tågförbindelser med Stockholm och har dessutom numera motorväg hela vägen från Stockholm och söderut. Men räcker detta? Eller är det ändå för långt norrut för turister? Speciellt i jämförelse med Ängelholm som också ligger vid en bra stambana och motorväg men betydligt sydligare och närmare t ex Tyskland. Gävle borde vara bättre i förhållande till Stockholm medan Ängelholm borde ligga bättre till för turister från andra länder

Skulle vara intressant att höra åsikter om detta och vilken syn de som vet bättre än mig om detta

Det finns ett statligt Järnvägsmuseum i Sverige, Sveriges järnvägsmuseum, detta museum har 2 st arenor, en i Gävle och en i Ängelholm.
Vid sidan om detta finns det ett flertal enskilda järnvägsmuser med olika inriktningar.
Skillnaden på verksamhetsformerna är att det statliga är anslagsfinasierat och de enskilda muserna oftast är avgiftsfinasierade, de får leva på de intäkter de kan dra in från sina kunder.
morrgan

Finns det nackdel med två järnvägsmuseer i Sverige?

av Torbjörn Gustafsson, Tuesday, May 06, 2008, 09:49 (5805 dagar sedan) @ morrgan

Jag ser bara fördelar med att värt nationella järnvägsmuseum har två arenor. Själv har jag över 60 mil till Gävle men bara 20 till Ängelholm. Om jag av någon annan anledning skulle passera Gävle och har tid över svänger jag nog in på museet och kan åka enbart för detta då det är ett event typ Tåg 150. Men till Ängelholm kan jag t o m tänka mig att spontanåka över en lördag då det ligger inom rimligt avstånd.

Jag tror att det nu även finns en sydlig arena sedan 10 år gör att fler i det mer tättbefolkade södra Sverige kan få upp intresset för gamla tåg, dess bevarande och att hålla dem i drift. Jag ser absolut inget negativt i detta! I framtiden vore det ju också bra om en del fordon kunde rotera mellan arenorna, Eller varför inte bli än mer visionära - SVJM On Tour! Som turnerar runt landet med ett visst antal fordon. Eller varför inte göra så som flyget hade det tills för några år sedan? Anordna en "huvudtågdag" som har en helt annan arena (plats) en tidigare år? Visionärt? Ja! Genomförbart? Definitivt!!!:-D

MVH

Torbjörn Gustafsson:-P