Trevliga dagar i Ängelholm (Järnväg allmänt)

av Per-Åke Lampemo @, Freden, Östad, Tuesday, May 06, 2008, 11:40 (5826 dagar sedan)

Så var det över i Ängelholm. Som vanligt är man rejält trött efter dessa dagar i Skåne och som vanligt var det lika trevligt och kul. Den goda kamratskapen och alla nya trevliga bekantskaper gör en varm och glad inombords.
Vi hade även bra väder under hela arrangemanget, vilket inte gjorde saken sämre.

Men det hade veckorna före varit dåligt med nederbörd vilket såg ut att sätta hinder för ångtågskörningen över Hallandåsen. Brandrisken var allt för stor som det såg ut några dagar innan. När SvJvm´s transporttåg lämnade Herrljunga den 1 maj hängde dock regnet i luften. Nu kanske skulle det kunde komma några droppar nere i Skåne. Transporttåget gick nu söderut via Göteborg och Västkustbanan. Med hade vi bland annat ångloket SJ B 1312 som skulle lämnas i Halmstad till Landerydsgänget. Väl i Hälmstad regnade det rejält. Jo, det fanns hopp om regn även på andra sidan åsen.
Väl framme i Ängelholm regnade det än mer, hela eftermiddagen vräkte ned ner. Men på fram på kvällen klarnade det upp och solen kom fram.

Mycket skulle göras väl i Ängelholm. SJ B 1038 skulle kopplas upp och eldas på. Även SJ E 902 var under påeldning. Alla samlades vid 20-tiden vid lokstallet.
Efter en stor arbetsinsats från SvJvm i Ängelholm stod SJ E 902 klar att provköras för första gången sedan 1972. Hur skulle detta gå? Jo, det såg ut att gå bra... Loket rullade försiktigt den första kilometern inne på banverkets utdragsspår så fint och lugnt. När vi skulle vända och åka tillbaka hördes en dov smäll. Lokpersonalen och de andra som medverkade på provkörningen kunde snabbt konstatera att transportrören (tilloppsrören) från ånglådan till cylindrarna var dåliga och hade gått sönder. Men dagen efter så spottade man i händerna och fixade till de trasiga transportrören.

Ny påeldning och provkörning... Det visade sig även vara ett större läckage vid ånglådans manometeruttag.
Neeej!!! Vi hängde med huvudet för någon minut. Men strax efter så stod loket för reparation igen. Vi i lokgänget hade gett sig den på att loket skulle rulla för egen maskin på lördagen.
Fram åt 21-tiden på kvällen var det ny provkörning. Denna gång fanns SJ B 1038 i koppel med som eventuellt hjälplok.
Nu fungerade det som det skulle. Med ljudliga ångslag gick loket fram och tillbaka på utdragspåret.

Så kom lördagen den 3 maj. Jag skulle denna dag få äran att köra ångtåget Ängelholm-Kattarp-Åstorp-Ängelholm samt Ängelholm-Båstads Norra över Hallandåsen. Tillsammans med eldaren Johan von Oelreich och signalbiträdet Björn Fura var det så dags. Det var lite nervöst innan ska jag erkänna. Hur skulle detta gå? Hur var det med brandrisken? Tåget var fullsatt och vid ankomst Ängelholm var vi tvungna att sätta till ytterligare en personvagn till innan vi fortsatte mot Hallandåsen. Så bar det iväg
med 6 st vagnar i kroken Så kom lutningsvisaren 13 promille/4995 meter. Med 30-35 % fyllning började vi ta oss an Hallandåsen....Det gick bra utan några större problem. Det här var en riktigt häftig upplevelse....

Dagen efter på söndag den 4 maj fick jag tjänst inne på museiområdet att köra SJ E 902 i ångpendeln. Det var också riktigt trevligt. SJ E 902 är ett lättskött/kört lok som är bra för ånga. Frågan är hur många gånger man körde fram och tillbaka???

Hela detta evenemang var en stor folkfest. Mycket folk hade sökt sig till museiområdet hela helgen. Ett stort Tack till Personalen SvJvm Ängelholm och till Henrik Reuterdahl för ett bra och välskött arrangemang. Det här gör jag gärna om!!!

Trötta men glada hälsningar:
Per-Åke Lampemo