Tre bilder från Karlshamn V 1975 (Fotografier/bildfrågor)
Tre bilder tagna i april 1975.
Först var det ganska lugnt.
Sedan kom VUT:en norrifrån in.
Bild från andra sidan.
/Christer
av Christer Göransson , Täby, Tuesday, May 06, 2008, 12:53 (5833 dagar sedan)
Tre bilder tagna i april 1975.
Först var det ganska lugnt.
Sedan kom VUT:en norrifrån in.
Bild från andra sidan.
/Christer
av Micke D, Tuesday, May 06, 2008, 13:20 (5833 dagar sedan) @ Christer Göransson
Trevlig bild!
Kan inte sluta gilla Z4p.
Hälsningar
Micke
av Christer Göransson , Täby, Tuesday, May 06, 2008, 13:35 (5833 dagar sedan) @ Micke D
Trevlig bild!
Kan inte sluta gilla Z4p.Hälsningar
Micke
Då tittar du på fel bilder, dessa är Z4t!:-P
/Christer
av Micke D, Thursday, May 08, 2008, 12:40 (5831 dagar sedan) @ Christer Göransson
Aha! Så det är Z4t. Det var intressant att få reda på! Tackar! Det bör jag kanske ha sett nu när jag tittar på spåren.
Tack för upplysningen, hälsningar
Micke
av Granis, Thursday, May 08, 2008, 14:02 (5831 dagar sedan) @ Micke D
Aha! Så det är Z4t. Det var intressant att få reda på! Tackar! Det bör jag kanske ha sett nu när jag tittar på spåren.
.. Fast Z4t 398, den enda "Sportmodellen" på 1067, är ju en fd Z4p. Skrotades väl efter en olycka på Karlshamn- Ryd strax innan nedläggningen, d v s några få år efter Christer tagit dessa bilder. Systerloket Z4p 397 finns dock bevarat på GHJ i likhet med Z4p 399 hos SkLJ. Dessa tre gick i trafik på Gotland under SJs sista år på ön.
F ö syns säkert åtminstone nån av de båda andra fd Z4p-lokomotorerna 320 och 323 på bilderna. Dessa dock med "originalkorgen". Även dessa med Gotlandsförflutet och 320 också den återombyggd till 891 mm och återförd till Gotland och GHJ.
/ L G
av Kurt Möller, Thursday, May 08, 2008, 15:18 (5831 dagar sedan) @ Micke D
...över området skulle vara intressant att se - var detta t o m 1067-nätets allra största station? Hur förhöll sej Karlshamn V till gamla Karlshamn C?
Sommartdt 1950 upptar ett stort antal persontåg och Y-tåg. Persontågen hade allesammans både 2. och 3. klass. Snabbaste Y-tåg Kristianstad-Karlshamn-Karlskrona, 130 km, tog då 2 tim. 33 min. inklusive sju uph på vägen; i motsatt riktning 2 tim 31 min. inkl. fyra uph. Snabbaste ångtåg tog 3 tim. 5 min. mot Karlskrona, inkl. åtta uph.; mjölktågen som stannade överallt (på då totalt 38 driftplatser mellan Cr och Ck) tog runt fyra timmar. Flertalet persontågslok hade sth 60 km/h.
av Granis, Thursday, May 08, 2008, 15:38 (5831 dagar sedan) @ Kurt Möller
...över området skulle vara intressant att se - var detta t o m 1067-nätets allra största station? Hur förhöll sej Karlshamn V till gamla Karlshamn C?
Karlshamn V är väl gamla Karlshamn C? På en karta på "Eniro" (varifrån det ej verkar gå att länka till annat än startsidan trots att det står så) ser man hur KVBJ kommer ner parallellt med Rörvägen mot det västöstgående normalspåret och så fortsätter den som numera enbart normalspårigt industrispår söderut, mot Prinsgatan där treskensspår fanns kvar rätt sent. Viadukten under normalspåret finns ju kvar enligt en bild från Hans O.
/ L G
av Carl-Axel Schiller, Thursday, May 08, 2008, 15:38 (5831 dagar sedan) @ Kurt Möller
...över området skulle vara intressant att se - var detta t o m 1067-nätets allra största station? Hur förhöll sej Karlshamn V till gamla Karlshamn C?
"Gamla" Karlshamn C namnändrades till Karlshamn V i samband med breddningen av fd BKB 1957
av Michael Erhardsson, Wednesday, May 07, 2008, 08:51 (5832 dagar sedan) @ Christer Göransson
Mysiga bilder! :-)
Mvh Michael
av Christer Göransson , Täby, Wednesday, May 07, 2008, 10:15 (5832 dagar sedan) @ Michael Erhardsson
Mysiga bilder! :-)
Mvh Michael
Tackar!
/Christer
av Granis, Wednesday, May 07, 2008, 09:38 (5832 dagar sedan) @ Christer Göransson
Först var det ganska lugnt.
... längst till höger skymtar på denna bild hjälpvagnen, fd DFollt 735. Numera DFo11p 735 på ULJ. Denna bild borde vara tagen "i sista minuten" om man ville föreviga denna vagn på Karlshamn V. Vill minnas att den kom till Kristianstadsmuséet just 1975, och så 1993 alltså till SRJmf/ ULJ där den renoverades och byggdes om till 891 mm spårvidd.
/ L G
.. som givetvis instämmer i hyllningskören. Något jag f ö alltid verkar göra när det gäller 1067! :-)
av Christer Göransson , Täby, Wednesday, May 07, 2008, 10:27 (5832 dagar sedan) @ Granis
... längst till höger skymtar på denna bild hjälpvagnen, fd DFollt 735.
Den här alltså. Ljusförhållandena gjorde att jag inte fick en bättre bild åp den.
På normalspåret kom ett timmertåg...
Utfarterna från Karlshamn V.
/Christer
av Hans O, Wednesday, May 07, 2008, 12:48 (5832 dagar sedan) @ Christer Göransson
Utfarterna från Karlshamn V.
/Christer
Var i Karlshams i sommras och undrade verkligen hur det såg ut då det begav sig
sas. Här är nästan samma vy som din sista bild, 32 år senare.
Allt ser relatift nygjort ut på din bild Christer, hur gammal är bron och j-banken på bilden?
Tackar för dinna bilder, mycket trevliga att se på.
Mvh Hans O
av Granis, Wednesday, May 07, 2008, 12:59 (5832 dagar sedan) @ Hans O
Allt ser relatift nygjort ut på din bild Christer, hur gammal är bron och j-banken på bilden?
Borde väl vara från 1957, d v s från när denna sträcka av fd BKB breddades till normalspår? Och då var de ju bara knappt tjugo år när Christer var där med sin kamera...
/ L G
av Hans O, Thursday, May 08, 2008, 20:00 (5831 dagar sedan) @ Granis
Som lite orietering så får bilden ovan vara med igen, bilden under är tagen uppe på banken....
Och med vy mot väster. Nere till höger så ser vi 2 asfalterade gång och
cykelbanor som föjer gamla spårsteckningen.
Här har jag vänt mig om och vi ser väl ganska tydligt hur gamla smalspåret kommer in från vänster och har sin plats på bron kvar.
Hamnspårets nerfart....
Det gamla stallet som det nu huserar någon form av teater i.
Och till slut en bild på gamla stationen (99% säker). När jag gick runt där så viste jag inte var gamla smalspårsnätet hade funnits riktigt, så det blev tyvär ingen vy bild över området.
Mvh Hans O
av Christer Göransson , Täby, Thursday, May 08, 2008, 20:17 (5831 dagar sedan) @ Hans O
Jag hittade en bild som jag tog i november 1977 från tågfönstret, här ser man åt andra hållet jämfört med de bilder jag tog 1975.
/Christer
av Ante Svensson, Thursday, May 08, 2008, 23:12 (5831 dagar sedan) @ Christer Göransson
Vad är det för lanterninförsett schabrak som står till vänster?
Ante
av Ola Almquist, Thursday, May 08, 2008, 23:23 (5831 dagar sedan) @ Ante Svensson
Vad är det för lanterninförsett schabrak som står till vänster?
Ante
Är det inte en normalspårig tjänstevagn litt. Qgv eller Qgv-e? Det finns en bild i Tjänstevagnsboken där en dylik figurerar upplastad på en Q37t om jag inte minns fel.
Hittade tre stycken av denna typ:
Qgv 945 0727 f.d. 2 dd tjv 932 f.d. F8 55190 f.d. DF5 2880
Qgv-e 945 0732 f.d. Qgv 954 0064 f.d. tjv 610090 f.d. F8 55187 f.d. DF5 2877
Qgv-e 945 0738 f.d. tjv 610615 f.d. F8 55188 f.d. DF5 2878
Tillverkade av Kockums 1931, ombyggda till F8 1953.
Med reservation för felskrivning.
Vilka Z4p fanns kvar 1975 förresten? 227, 320, 323 och 398 med säkerhet. När såldes 307 och skrotades 308?
M.v.h.
Ola
av Lasse M, Sunday, May 18, 2008, 20:02 (5821 dagar sedan) @ Christer Göransson
Jag hittade en bild som jag tog i november 1977 från tågfönstret, här ser man åt andra hållet jämfört med de bilder jag tog 1975.
/Christer
Vad användes den röda träbyggnaden till vänster om verkstaden till?
Till vänster om denna röda byggnad finns vad som ser ut som ett beredskapsskjul, vad fanns i detta?
av Kurt Möller, Thursday, May 08, 2008, 22:12 (5831 dagar sedan) @ Hans O
Det gamla stallet som det nu huserar någon form av teater i.
Men...??? Var detta pyttestall alltihop?? Jag trodde där fanns stort rundstall m en massa platser!
Eller är det Ronneby jag far efter??
av KS, Friday, May 09, 2008, 02:20 (5830 dagar sedan) @ Kurt Möller
Det som syns till höger är verkstaden inte stallet.
9 m vändskiva med 8 portars rundstall låg ungefär mitt i bilden, med skivan där den gula traktorn står.
av Jonny Saljefeldt, Friday, May 09, 2008, 15:29 (5830 dagar sedan) @ KS
9 m vändskiva (...)
Vändskivegropen 1984:
av KS, Friday, May 09, 2008, 02:29 (5830 dagar sedan) @ Hans O
Det är f.d. Karlshamn C på bilden och spårområdet för 1067 står du mitt i där du tar bilden.
Jämför med vykort från 1900 ca.
av Hans O, Friday, May 09, 2008, 08:11 (5830 dagar sedan) @ KS
Det är f.d. Karlshamn C på bilden och spårområdet för 1067 står du mitt i där du tar bilden.
Jämför med vykort från 1900 ca.
Man får nästan en tår i ögat nu när man vet hur det ser ut på platsen, är föstås lite jävig när det gäller gamla stations miljöer.
Ang lokstallet så ser man på Christers bild precis vid det svarta takets nok och lite till höger om gula traktorn något som går att uppfatta som runt och är lite gåare i färgen. Kanske den gamla vändskive gropen? Allt är förstås gissningar från mig.
Jag hittade en bild som jag tog i november 1977 från tågfönstret, här ser man åt andra hållet jämfört med de bilder jag tog 1975.
/Christer
Fin bild från svunen tid e det, jag undrar lite hur det såg ut innan bredningen av BKB. Men lättast vore det att hitta en äldre stadskarta förstås.
Mvh Hans O