Okänt tåg på okänd plats (Fotografier/bildfrågor)

av Michael Erhardsson, Wednesday, May 07, 2008, 08:48 (5831 dagar sedan)

Hej Hopp

Här kommer en bild ur min samling som jag inte kan placera,
jag behöver således hjälp med plats, bana, littera, år osv.

Mvh Michael

[image]

Okänt tåg på okänd plats

av Granis, Wednesday, May 07, 2008, 09:22 (5831 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

Halmstad- Bolmens Jvg, "veterantåg" med HBJ 2 "Nordenfalk" som dragkaft 1945, enligt hemsida om loken på HBJ, där också denna bild finns med. Loket systerlok, HBJ 3, figurerar f ö i Edvard Persson filmen "Stinsen på Lyckås" där stationen Ryaberg på HBJ spelar just "Lyckås".

/ L G

Rätt på hemsidan?

av Granis, Wednesday, May 07, 2008, 09:28 (5831 dagar sedan) @ Granis

.. fast när man ser på Michaels större bild så står det ju "1" på skylten. Borde väl vara HBJ 1 då? F ö borde bilden, om den verkligen är från 1945, varit tagen vid nån form av jubiléum/ annat "jippo"* då HBJ knappast körde tåg med dylika fordon -jag tänker då f f a på vagnarna- i ordinarietrafiken vid den tidpunkten. F ö står det ju i bildtexten att "loket skrotades 1934", så då torde knappast bilden kunna vara tagen "omkring 1945"!!!

/ L G

*= Jmf med SRJ´s 50-årsjubiléum 1935 då man rustade upp loket SRJ 3 "Rimbo" och just gamla tvåaxliga vagnar för ändamålet.

Rätt på hemsidan - HBJ

av Kurt Möller, Wednesday, May 07, 2008, 10:33 (5831 dagar sedan) @ Granis

Granis förmodanden måste vara helt korrekta... Lok 1 blev ju t o m övertaget av SJ o slopat först på 50-talet. Obs den fula burken som skorstenen är moterad på = förvärmare system Anderberg! Fanns kvar på några smålok, bl a på HBJ och ÖJ, då SJ tog över.

KM - stolt ägare till ena tillv.skylten fr loket, erhållen efter byte m Jvm för femtio år sen; se TÅG 6-98 sid 33, överst t h.