Skånska vägskydd: Lomma kyrka (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Wednesday, September 15, 2010, 21:49 (4965 dagar sedan)

[image]

Vid Lomma kyrka fanns en hållplats mellan 1934 och 1966 [Källa: SJK-skriften Järnvägsdata]. Hållplatsen låg ett par kilometer norr om Lomma station, och betjänades bland annat av en del lokaltåg som vände just vid kyrkan.

Jag antar att det är hållplatsplattformen som syns till vänster på bilden nedan.

[image]

Dessvärre vet jag inget om vägskyddsanläggningen förutom att den, enligt påteckning på registerkortet med fotona, byggts om den 11 juli 1961. Möjligen är bilderna tagna efter denna ombyggnad; anläggningen ser ju rätt modern ut med enhetsdriv och stora kryssmärkeslyktor. Men fotona kan också vara från slutet av 1950-talet - ombyggnaden 1961 kanske gällde automatisering av anläggningen?

[image]

Det hus som syns invid övergången skulle kunna vara banvaktsstugan Oscarsfrid. Kilometeruppgiften på banvakt.se är fem meter från vägen, men banvakt.se uppger också att Oscarsfrid var "Före detta Lomma tegelbruk", men jag uppfattar att tegelbruket låg längre något söderut, närmare Lomma lastplats. Men det fanns väl i och för sig flera tegelbruk? Ett f d tegelbruk norr om Lomma finns avbildat i en artikel i SDS den 14 augusti 1963. Artikeln handlade om en femtonårig mopedist som dessvärre blev dödad av en motorvagn vid en plankorsning utan säkerhetsanordningar. En bidragande orsak till olyckan ansågs ha kunnat vara att motorvagnen hade samma bruna färg som några trälängor vid det nedlagda tegelbruket.

Vägvaktskuren tycks vara rejält tilltagen. På bilden nedan ser man att det också fanns ett förrådsskjul tillhörande banavdelningen. Där fanns bansignaltavlor i beredskap för att kunna stoppa trafiken eller sätta ned hastigheten. De runda röda tavlorna nyttjades om banan måste stängas av helt, och de rektangulära gröna tavlorna för att visa "varsamhet". När tavlorna inte är i bruk är förstås de vita baksidorna med svart kryss vända utåt.

[image]

SJ:s tionde trafiksektion tyckte i en skrivelse till signalingenjören den 1 juli 1945 att det vore "synnerligen lämpligt" om den planerade automatiska linjeblockeringen Arlöv - Lomma kunde sträckas ut ända till Flädie, detta särskilt med tanke på de tåg som vände vid Lomma kyrka. Detta skulle dock enligt distriktets signalingenjör mer än fördubbla kostnaden för projektet, dessutom borde elektrifieringen Kävlinge - Lund göra att Lommabanan avlastades. Linjeblockeringen var klar 1951, en av de sista sträckorna som fick den gamla typen av blocksignaler med färgväxlare. För att synas bättre hade signalerna försetts med 24 watts lampor, på andra sträckor var det vanligen 12 watt [3 signalsektionen, dnr 32/50]

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum.

Skånska vägskydd: Lomma kyrka

av Stig Lundin, Thursday, September 16, 2010, 01:11 (4965 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]
Huset till vänster är alltså Oscarsfrid banvaktstuga.

[image]
Det fanns många tegelbruk strax norr om Lomma. På Häradsekonomiska kartan 1910-1915 finns 4 tegelbruk. Det finns 2 banvaktstugor, Oscarsfrid och en mitt på kartan. Den senare är inte med på banvakt.se. Jag tror snarare att det är den som kallats Lomma tegelbruk.

[image]
Spårskiss för Lomma lastplats. Var lerspåret gick under järnvägen kan man se på Ekonomiska kartan från 1969 nedan (nedanför 99).
[image]

Många tegelbruk. Oscarsfrid. Spårväg

av Gunnar Ekeving, Thursday, September 16, 2010, 22:14 (4964 dagar sedan) @ Stig Lundin

Huset till vänster är alltså Oscarsfrid banvaktstuga.

[image]
Spårskiss för Lomma lastplats.

Jag ser nu i ett protokoll från 1931 att övergången vid Lomma kyrka också benämndes Oscarsfrid. Det var signalingenjör Ivar Larsson som skrev protokollet efter en inspektion tillsammans med tjf baningenjör och en major som var representant för Kungliga Automobilklubben. I protokollet noterades att det fanns en skylt "Spårväg" strax framför kryssmärket på östra sidan. Den skylten borde flyttas till andra vägkanten eller tas bort. Antingen hade skylten till uppgift att varna för ett smalspårigt tegelbruksspår. Den sortens industribanor kallades ju tidigare ofta spårväg.

Skånska vägskydd: Lomma kyrka

av Kjell Aghult, Thursday, September 16, 2010, 08:58 (4965 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Bommarna vid Lomma k:a (km 287.731) och Lomma lp (km 288.320) automatiserades av allt att döma 1961. S k nyhetsstreck finns för dessa korsningar i ändringstryck 7 till 1959 års linjebok (Ätr daterat 1961-10-01).

Banvaktstuga SJ tegel 1900

av Rasmus Axelsson, Thursday, September 16, 2010, 09:08 (4965 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]

Det hus som syns invid övergången skulle kunna vara banvaktsstugan Oscarsfrid.

Det är en banvaktstuga av SJs modell i tegel från sekelskiftet 1800-1900 som byggdes längs sträckorna Frövi-Krylbo, längdbanan genom Bohuslän och som komplement längs Västkustbanan med några sidobanor. Detta är dock den första "rena" tegelbyggnad, d.v.s. utan puts eller slamning, som jag sett så långt söderut.

Banvaktstuga SJ tegel 1900

av Stig Lundin, Thursday, September 16, 2010, 09:58 (4965 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Denna banvaktstuga, nr 347, är enligt uppgift från SJ byggd år 1900.

Banvaktstuga SJ tegel 1900

av Anders Olsson, Thursday, September 16, 2010, 17:31 (4965 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Samma modell finns i Norrvidinge (bild finns på www.banvakt.se). Denna är dock slammad som Rasmus säger vilket jag dock tror har skett efter att SJ sålde stugan.

Många V-signaler?

av Gunnar Ekeving, Thursday, September 16, 2010, 20:04 (4964 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

[image]

Tack Rasmus och övriga för kompletterande upplysningar!

En sak som förbryllade mig var att det ser ut att ha funnit totalt tre V-signaler vid övergången. Säkerligen av siktskäl, men att man hade en extra signal (i förgrunden på bilden) en god bit före vägen var nog ovanligt

Många V-signaler? Eller blocksignaler?

av Leif B, Thursday, September 16, 2010, 21:43 (4964 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]

Tack Rasmus och övriga för kompletterande upplysningar!

En sak som förbryllade mig var att det ser ut att ha funnit totalt tre V-signaler vid övergången. Säkerligen av siktskäl, men att man hade en extra signal (i förgrunden på bilden) en god bit före vägen var nog ovanligt

Är det verkligen V-signaler? Tycker de ser lite stora ut? Kan det vara (färgväxlar-)blocksignaler - åtminstone den ena? Men å andra sidan sitter den kanske lite lågt för det? Hade blocksignaler märktvala då?

Många V-signaler? Eller blocksignaler?

av Gunnar Ekeving, Thursday, September 16, 2010, 22:06 (4964 dagar sedan) @ Leif B

Är det verkligen V-signaler? Tycker de ser lite stora ut? Kan det vara (färgväxlar-)blocksignaler - åtminstone den ena? Men å andra sidan sitter den kanske lite lågt för det? Hade blocksignaler märktvala då?

ja, det kanske inte är V-signaler. På några platser i Skåne fanns en föregångare till V-försignalen, benämnd repetersignal. Den såg troligen ut ungefär som en V-signal. Repetersignalen visade gult blinkande sken när V-signalen visade rött, och ofärgat fast sken när V-signalen också visade ofärgat fast sken.

I varje fall är det knappast blocksignaler - färgväxlarsignalerna hade märktavla och ovala framåtlutande bakgrundsskärmar, som på bilden från Uppåkra:
[image]
Bilden är tagen 1976, men märktavlor fanns långt tidigare. Dessutom gick Lommabanans automatiska linjeblockering inte längre norrut än just till Lomma station. Linjeblockeringen var nog tillkommen för att dels underlätta arbetet i ARlöv, dels - med mellanblockposten Södra Alnarp - medge tätare tågföljd. Detta var ju bra med tanke på lokaltågen som rullade mellan Malmö och Lomma, i vissa fall mellan Malmö och Lomma kyrka.

Att färgväxlarsignalernas bakgrundsskärmar lutade skall enligt tillverkaren Aga bero på att de grekiska järnvägarna önskade detta för att minska risken för solreflexer i den svarta plåten. Sedan anammades idén tydligen både av svenska SJ och av finländska statsjärnvägarna (för gasförsignaler)

Många V-signaler? Eller blocksignaler?

av Överkörmästaren, Thursday, September 16, 2010, 23:05 (4964 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Kan de vändande tågen ha något med saken att göra?

Eller kan någon av signalerna vara något slags påstigningssignal för hållplatsen?

Påstigningssignal?

av Gunnar Ekeving, Friday, September 17, 2010, 08:18 (4964 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Eller kan någon av signalerna vara något slags påstigningssignal för hållplatsen?

Inte omöjligt!