överföringsvagnens födelse (Fordon: allmänt)

av Morshyttan, Friday, September 17, 2010, 17:07 (4969 dagar sedan)

Normalt går det på denna ort att krångla till frågorna hur mycket som helst men idag skall forumet besparas detta :-D

kort och gott; när började man med överföringsvagnar i detta land, dels första men även av mera regelbunden omfattning :-|

en för en gångs skull okonstlad fråga från Horndal, dalarnas södra port mot världen [size=small](eller tvärtom om man skall tro lokalbefolkningen)[/size] :-) ;-) :-D :-D

överföringsvagnens födelse

av Kurt G Möller, Friday, September 17, 2010, 17:11 (4969 dagar sedan) @ Morshyttan

Cirka 1900!!

Tyskarna hade börjat med "Rollböcken" lite tidigare ändå (ca 1880?).

ÖverföringsBÅTAR däremot, alltså pråmar med spår på, fanns långt tidigare - kanske redan 1850, i varje fall 1860. Dvs. här i Sverige.

överföringsvagnens födelse

av Morshyttan, Friday, September 17, 2010, 18:33 (4969 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Cirka 1900!!

Tyskarna hade börjat med "Rollböcken" lite tidigare ändå (ca 1880?).

Tackar för svar men genast till nästa; tingestarna den här hildingen for på (glidlagrad) från vilken tid kan den komma :-| ?

[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/hildfram.jpg[/img]

ÖverföringsBÅTAR däremot, alltså pråmar med spår på, fanns långt tidigare - kanske redan 1850, i varje fall 1860. Dvs. här i Sverige.

Jepp, här har vi en vid gryckens strand vid Stjärnsund en sommardag för två års sen (men ligger där än) fast spåren är borta sedan länge:-) :-(

[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/20080722.jpg[/img]

unt so weiter uppe i horndal som grunnar fram mer av livets väsentlighet strax :-) ;-) :-D :-D

överföringsvagnens födelse

av Johan P, Friday, September 17, 2010, 19:37 (4969 dagar sedan) @ Morshyttan

Jag kan inte se numret på individen, men Q37p typen tillverkades från ca 1943.
Kalmar Verkstad och senare Christian Olsson i Falkenberg stod för leveranserna. Vissa Q37p tillverkades som Q37t och spårades om till 891 efter att BKB breddats. Andra hamnade senare på KURJ som Q37tu.

Uppgifterna ar jag hämtat från Anders Janssons internetartikel där beställningarna diskuteras mer ingående

överföringsvagnens födelse

av Kurt G Möller, Friday, September 17, 2010, 21:14 (4969 dagar sedan) @ Johan P

Jag kan inte se numret på individen, men Q37p typen tillverkades från ca 1943.
Kalmar Verkstad och senare Christian Olsson i Falkenberg stod för leveranserna. Vissa Q37p tillverkades som Q37t och spårades om till 891 efter att BKB breddats. Andra hamnade senare på KURJ som Q37tu.

Uppgifterna ar jag hämtat från Anders Janssons internetartikel där beställningarna diskuteras mer ingående

DONJ fick ett antal Qo-vagnar redan på 30-talet. Dessa förlängdes senare för att kunna ta ombord alla vanliga 2-axliga vagnar från SJ och utlandet. Jag skulle tro att rälsbussen står på en av dessa...

överföringsvagnens födelse

av Ola Almquist, Friday, September 17, 2010, 21:34 (4969 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Jag kan inte se numret på individen, men Q37p typen tillverkades från ca 1943.
Kalmar Verkstad och senare Christian Olsson i Falkenberg stod för leveranserna. Vissa Q37p tillverkades som Q37t och spårades om till 891 efter att BKB breddats. Andra hamnade senare på KURJ som Q37tu.

Uppgifterna ar jag hämtat från Anders Janssons internetartikel där beställningarna diskuteras mer ingående


DONJ fick ett antal Qo-vagnar redan på 30-talet. Dessa förlängdes senare för att kunna ta ombord alla vanliga 2-axliga vagnar från SJ och utlandet. Jag skulle tro att rälsbussen står på en av dessa...

Och NÖJ fick dylika ännu tidigare, liksom bl.a. ULB och NKlJ/ULB. Nej, rälsbussen på bilden står på en typisk SJ Q37p, med sista (1970-talsvarianten) märkningen. Dessa tillverkades för övrigt även av Kockums och i undantagsfall av ASJ Arlöv. Se även Jul-Ånghwisslan 1990.

M.v.h.
Ola

överföringsvagnens födelse

av Granis, Friday, September 17, 2010, 21:54 (4969 dagar sedan) @ Ola Almquist

Här menas det väl de gamla, glid(?)lagrade, överföringsvagnar som SJ kom att benämna litt Q36p? Som bl a DHJ hade, varav en finns bevarad på ULJ.

/ L G

överföringsvagnens födelse och rikets väl

av Morshyttan, Friday, September 17, 2010, 22:14 (4969 dagar sedan) @ Granis

Här menas det väl de gamla, glid(?)lagrade, överföringsvagnar som SJ kom att benämna litt Q36p? Som bl a DHJ hade, varav en finns bevarad på ULJ.

/ L G

Denna vehicel som Hilding vilar sig på är gubevar glidlagrad oavsett beteckning och annat, ty genom handpåläggning fick värmen avnjutas denna höstdag för snart ett år sedan.

metoden lär användas vid sk."healing" inom religösa rörelser, men här skedde det mest med oro för överhettning som hade kunnat ge problem vilka snart urartat i brand som om den inte skulle gå att släcka riskerade ödelägga enorma arealer:-( , allt detta till landets skogsindustris stora fara vilket snart hade lett till ekonomisk ruin och undergång för den värld vi känner.:-P

Så skedde inte genom några rådiga herrars kunnande,undertecknad undantagen så rikets vidare existen kan alltså tackas dem :-)
vad var frågan förresten!?:-| jo det där med glidlager, det var såna tingestar på denna vagn minns i morshyttans alias hildingland :-) ;-) :-D :-D