1742, vad avses? (Fordon: lok)

av BD, Friday, May 09, 2008, 06:16 (5833 dagar sedan)

[image]

Vad avser nr 1742. Det är i alla fall inte Nydqvist & Holm tillverkningsnummer.

1742, vad avses?

av Ulf Diehl, Friday, May 09, 2008, 09:04 (5833 dagar sedan) @ BD

[image]

Vad avser nr 1742. Det är i alla fall inte Nydqvist & Holm tillverkningsnummer.

Det är SJ:s ångpannenummer på MS 1508 som instansats över ett bortslipat tillverkarnummer på ett för mig nytt sätt.
Ulf Diehl

1742, vad avses?

av Kurt Möller, Friday, May 09, 2008, 13:26 (5833 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Denna "omnumrering" har förekommit rätt så ofta - men systematiken kan jag inte redogöra för. Klart är dock, att SJ hade ett separat pannregister. Kan detta ha upprättats först på 1930-talet?

Jag har framför mej två små tryckplåtar. Den ena är fr Motala Vst 1936, 14 x 9,5 cm, från 12-kilospannan nr 2587 (numret nere t v i relief) och årtalet likaså, nere t h. I centrum sitter ett rektangulärt fält där det MYCKET SNYGGT stansats in (för hand, med 10 mm-siffror) nummer 111. I rev.märkningsfälten t v och t h är det sen dom vanliga slarviga instansningarna. Vet inte vilken maskin denna kommer ifrån - hittade den i en gulmetallåda i Vislanda. Sista stans 1952.

Den andra är från Helsingborgs M V år 1908 nr 213, 12,5 x 7 cm. 11-kilospanna från ett av SÖJ/ÖJ-loken 2 eller 3 (S11p 3055-56). (Även Hb hade tydligen eget pannregister; lokets tillv.nr var 35 eller 36; nr 213 är här endast inslaget m stansar, liksom årtalets två sista siffror) Här har extra mässingsplåtbitar lötts på nertill på skylten, som nu är 10 cm hög. Ett myller av instansn. är gjorda med 6 mm-siffror - och ovanpå alltihop, nertill t v "SJ 2189" med 12 mm-siffror/bokst. samt nederst t h "12.5.50 KL 3.K.V." Oxå fr Vislanda, fast loken skars ner i Kalmar nån gång -62.

1742, vad avses?

av Ulf Diehl, Friday, May 09, 2008, 22:55 (5832 dagar sedan) @ Kurt Möller

Denna "omnumrering" har förekommit rätt så ofta - men systematiken kan jag inte redogöra för. Klart är dock, att SJ hade ett separat pannregister. Kan detta ha upprättats först på 1930-talet?

Jag har framför mej två små tryckplåtar. Den ena är fr Motala Vst 1936, 14 x 9,5 cm, från 12-kilospannan nr 2587 (numret nere t v i relief) och årtalet likaså, nere t h. I centrum sitter ett rektangulärt fält där det MYCKET SNYGGT stansats in (för hand, med 10 mm-siffror) nummer 111. I rev.märkningsfälten t v och t h är det sen dom vanliga slarviga instansningarna. Vet inte vilken maskin denna kommer ifrån - hittade den i en gulmetallåda i Vislanda. Sista stans 1952.

Den andra är från Helsingborgs M V år 1908 nr 213, 12,5 x 7 cm. 11-kilospanna från ett av SÖJ/ÖJ-loken 2 eller 3 (S11p 3055-56). (Även Hb hade tydligen eget pannregister; lokets tillv.nr var 35 eller 36; nr 213 är här endast inslaget m stansar, liksom årtalets två sista siffror) Här har extra mässingsplåtbitar lötts på nertill på skylten, som nu är 10 cm hög. Ett myller av instansn. är gjorda med 6 mm-siffror - och ovanpå alltihop, nertill t v "SJ 2189" med 12 mm-siffror/bokst. samt nederst t h "12.5.50 KL 3.K.V." Oxå fr Vislanda, fast loken skars ner i Kalmar nån gång -62.

Att SJ stansar in sitt ångpannenummer är ju standard men jag visste inte att man som på MS 1508 ersatte tillverkningsnummer med SJ pannnummer.
SJ pannummer infördes i slutet av 1890-talet med en löpande numrering efter numret på ångloket, interfolierat med reservpannor. Formaliserat i början av 1900-talet (se BD inlägg för ett tag sedan). Sedan fortsatte man löpande med varje inregisterat ånglok och reservpanna utan att skilja på normalspår och smalspår.Konsultera gärna Stig Lundins hemsida om ångpannor.
Motala 2587/1936 är Motalas tillverkningsnummer på ångpannan (man tillämpade i likhet med en del andra tillverkare en egen ångpannenumrering på denna tiden) så 111 skulle kunna vara en enskild banas inventarienummer om det inte är en ångfinkepanna som låg i egen serie. Är det någon som har tillgång till GDG, SWB mfl. banors ångpannenummer vore det roligt att få ta del.
SJ 2189 är från S11p 3055 dvs ÖJ 2 som hade originalångpannan i sig hela livet.
Ulf Diehl

Ånganna Motala 2587

av Anders Sandgren, Sunday, May 11, 2008, 11:40 (5831 dagar sedan) @ Ulf Diehl

TGOJ 57-58 byggdes av Motala 1936 och skulle kunna ha fått 111 som TGOJ ångpannenummer. Men det kan ju även vara en utbytespanna eller till en ångfinka.

Ånganna Motala 2587

av Kurt Möller, Sthlm, Sunday, May 11, 2008, 11:50 (5831 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tack, AS. Kan TGOJ-loken ha skurits ner i Vs?

Ånganna Motala 2587

av Christer Fredriksson @, Sunday, May 11, 2008, 23:06 (5830 dagar sedan) @ Kurt Möller

Nej, de skars ned i Hvilsta utanför Eskilstuna tillsammans med övriga TGOJ beredskapsånglok som skrotades samtidigt.
Christer

Ånganna Motala 2587

av Anders Sandgren, Monday, May 12, 2008, 10:57 (5830 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Om man antar att det trots allt är ett TGOJ-lok så kan det ju vara så att MV 2587 ha hamnat i något av de Y3'or som hamnade hos SJ 1957. Storleksmässigt var de ju ganska lika. Eller så är det en utbytespanna till något av de lok sopm hamnade hos SJ. När 'hittades' skyltarna i Vs? Y3'orna skrotades under 70-talet.
Annars kan man ju misstänka att pannan satt i något som inte ommärktes av SJ men som ändå hamnade där. De flesta TGOJ-loken kom aldrig till Vs.

Ånganna Motala 2587

av Ulf Diehl, Monday, May 12, 2008, 11:32 (5830 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Om man antar att det trots allt är ett TGOJ-lok så kan det ju vara så att MV 2587 ha hamnat i något av de Y3'or som hamnade hos SJ 1957. Storleksmässigt var de ju ganska lika. Eller så är det en utbytespanna till något av de lok sopm hamnade hos SJ. När 'hittades' skyltarna i Vs? Y3'orna skrotades under 70-talet.
Annars kan man ju misstänka att pannan satt i något som inte ommärktes av SJ men som ändå hamnade där. De flesta TGOJ-loken kom aldrig till Vs.

Utan att veta något skulle jag dock gissa på ett fd TÖJ-lok eller KUJ 10 (som fick ny panna 1935). Hur är det med SRJ loken - fick någon ny ångpanna så sent?
Ulf Diehl

Ånganna Motala 2587

av Kurt Möller, Sthlm, Monday, May 12, 2008, 13:51 (5830 dagar sedan) @ Ulf Diehl

När 'hittades' skyltarna i Vs?

Hbg:aren cirka 1962. Den andra senare. -65?

De flesta TGOJ-loken kom aldrig till Vs.... Hur är det med SRJ-loken - fick någon ny ångpanna så sent?

Tror inte det.

Hm, Nynäsbanans gamla N-tank då - f d TGOJ! Skrotades denna i Vs?

Ånganna Motala 2587

av Stig Lundin, Monday, May 12, 2008, 15:13 (5830 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Några närliggande pannor från Motala:
LJ 4 - panna Motala 2555 1935.
KURJ 10 - panna Motala 2556 1936.
ÖJ 10 - panna Motala 25571935.
TGOJ 57 - panna Motala 2558 1935.
TGOJ 58 - panna Motala 2559 1935.
BLJ 6 - panna Motala 2563 1935.
SSA Roma - panna Motala 2588 1936.
KlRJ 5 - panna Motala 2589 1936.
VGJ 29 - panna Motala 2595 1936.
VGJ 30 - panna Motala 2596 1936.
/Stig Lundin

Ånganna Motala 2587

av Ulf Diehl, Monday, May 12, 2008, 16:58 (5830 dagar sedan) @ Stig Lundin

Några närliggande pannor från Motala:
LJ 4 - panna Motala 2555 1935.
KURJ 10 - panna Motala 2556 1936.
ÖJ 10 - panna Motala 25571935.
TGOJ 57 - panna Motala 2558 1935.
TGOJ 58 - panna Motala 2559 1935.
BLJ 6 - panna Motala 2563 1935.
SSA Roma - panna Motala 2588 1936.
KlRJ 5 - panna Motala 2589 1936.
VGJ 29 - panna Motala 2595 1936.
VGJ 30 - panna Motala 2596 1936.
/Stig Lundin

Enligt Motalas ångpannelista (tidigare visad i forum www.nth.se)är Motala 2587/1936 en lokomotivångpanna levererad 13/3 1936 till TGOJ.
Ulf Diehl

Ånganna Motala 2587

av Anders Sandgren, Monday, May 12, 2008, 17:01 (5830 dagar sedan) @ Stig Lundin

NBJ 17 byggdes av MV 1937 och skrotades i Vs 1968. Kan ha panna med tillverkningsår 1936 (har sett tidigare att pannan ibland har tv-år innan loket).
SNJ 8 var SJ N577, sedan FLJ 111, sedan TGOJ 88 innan den hamnade på SNJ och torde skrotats i Vs? 1966. Men om det fick ny panna 1936 (inte omöjligt, har inte sett notis om överhettning under SJ-tiden) så vore det väl en märklig slump om pannan stansas med ett pann-nummer som är identiskt med FLJ-numret speciellt som loket torde ha varit ommärkt till TGOJ 88. TGOJ borde haft nummerserie på pannorna med tanke på storleken.
Om pannan var till någon mindre bana så kan ju deras pann-serie börjat på 100 för att inte förväxlas med loknumren. Separat pannregister var det nog bara de större banorna som hade.
Hade pannor till ångfinkor och snöslungor egen serie eller ingick de i lokpannserien? Ångslungorna var vär inte så många (tre varav en byggd under 40-talet) men däremot byggdes det väl ett antal ångfinkor under 30-talet för att klara tågvärmen i avvaktan på att vagnarna fick elvärme.

Ånganna Motala 2587 TGOJ 88

av Christer Fredriksson @, Monday, May 12, 2008, 23:58 (5829 dagar sedan) @ Anders Sandgren

FLJ lok 111 inköptes från SJ i Luleå den 18/12 1929 för 25000 kr.
Första tjänst vid FLJ var i mars 1929.
Loket var stationerat i Grängesberg under sin aktiva tid vid FLJ/TGOJ, därav öknamnet "Lappen" som det bar under sin tid vid TGOJ. Loket blev övertaligt i och med att alla omläggningsarbeten för TGOJ och BJ spår i Grängesberg hade avslutats efter mer än 15 års arbeten, då stationerna Grängesberg C och Grängesbergs Malmbangård stod helt klara. Stora mångder sten och grus hade då utlagts för dessa anläggningar samt nya huvudspår för BJ och TGOJ.
År 1931 omnr till TGOJ N 88, erhöll ny ångpanna 1936 och den var tillverkad av Motala 1936 med nummer 2587. Denna panna låg i loket vid försäljningen till SNJ. Vid TGOJ hade denna ångpanna inventarienummer 111.
TGOJ lok N 88 erhöll vid Eskilstuna Verkstad den:
..26/2 1929 Helt ny sotskåpsfront med ny sotskåpslucka, Ny lubrikator med nya rör, Nya matarventiler, 164 st nya tuber, Ångbroms monterats på loket.
..31/7 1930 Ny skorsten, Ny gnistsläckare, Ny asklåda, Ny fallrost.
...3/4 1936 AGA-belysning,
..15/5 1936 Ny fyrbox, Ny ångpanna samt påbyggd kolbox,
..24/4 1942 Undersmörjning av 1942 års modell.
Sista månaden i tjänst vid TGOJ var i april 1943.
Loket uthyrdes till SNJ den 7/5 1943.
Loket såldes till SNJ den 1/12 1943.
Vid SJ gick loket 210102 km.
Vid TGOJ gick loket 344101 km.

Finnes det någon som känner till vad loket uträttade och genomgick vid SNJ?

Ånganna Motala 2587 TGOJ 88 - SNJ!

av Kurt Möller, Sthlm, Tuesday, May 13, 2008, 01:14 (5829 dagar sedan) @ Christer Fredriksson


Finnes det någon som känner till vad loket uträttade och genomgick vid SNJ?

Tack, Christer. 8:an var i v f sista lok under ånga i Nynäs - kan det ha varit -61? Var det då SJ formellt tog över??

Ånganna Motala 2587 TGOJ 88 - SNJ!

av Niklas Biedermann @, Tuesday, May 13, 2008, 08:28 (5829 dagar sedan) @ Kurt Möller

Slopat 1960, skrot 1966 Vs har jag ståendes i mina anteckningar. Där står också att källan tydligen är Nynäsbanan, Kenneth Landgren sid 61 där det också finns en bild.

En liten rest av loket:
[image]

Ånganna Motala 2587 TGOJ 88 - Öh?

av Anders Sandgren, Tuesday, May 13, 2008, 10:43 (5829 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det var en bra sammanställning. Att den fick samma TGOJ pann-nr som loket haft nr på FLJ är säkert en ren slump. Övriga spekulationer om andra lok får användas för framtida utredningar om andra lok...
Finns det noterat om det var en öh-panna, det finns ingen notering om att N 577 skulle varit ombyggt innan föräljning, originalpanna N 559 kan ha legat kvar vid försäljningen till FLJ.
För övrigt, återregistrerades loket hos SJ eller skrotades det som SNJ 8?

Ånganna Motala 2587 TGOJ 88 - Öh?

av Kurt Möller, Tuesday, May 13, 2008, 12:36 (5829 dagar sedan) @ Anders Sandgren

För övrigt, återregistrerades loket hos SJ eller skrotades det som SNJ 8?

Aldrig återreg.! Det var nog f ö ganska nerkört då.

Ånganna Motala 2587 TGOJ 88 - Öh?

av Christer Fredriksson @, Wednesday, May 14, 2008, 00:18 (5828 dagar sedan) @ Kurt Möller

Samtliga TGOJ litt N lok var våtånglok hela tiden vid TGOJ-banorna.

Vet någon hur många km SNJ lok 8, fd TGOJ 88, gick vid SNJ?

Christer