Två bilder från Nässjö på 70-talet (Fotografier/bildfrågor)

av Christer Göransson @, Täby, Friday, May 09, 2008, 19:15 (5802 dagar sedan)

Två bilder, den första fråm april 1975.
[image]

Den andra från september 1976.
[image]

/Christer

Två bilder från Nässjö på 70-talet

av Mattias Jansson @, Friday, May 09, 2008, 19:54 (5802 dagar sedan) @ Christer Göransson

Två bilder, den första fråm april 1975.
[image]

Den andra från september 1976.
[image]

/Christer

Den första bilden torde väl visa ett Falköpingståg? Och den andra ett mot Åseda - Kalmar, eller?

Två bilder från Nässjö på 70-talet

av Ingwar Åfeldt, Friday, May 09, 2008, 20:14 (5802 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Två bilder, den första fråm april 1975.
[image]

Den andra från september 1976.
[image]

/Christer


Den första bilden torde väl visa ett Falköpingståg? Och den andra ett mot Åseda - Kalmar, eller?


Verkligt fina bilder från den tid jag började åka biträde (1975). Väcker en hel del nostalgiska känslor. Tack för dem!!!
Motorvagnståget går/gick till Kalmar enligt skylten under spårnumret. Loktåget gick sannolikt till Falköping.

M v h
Ingwar

Två bilder från Nässjö på 70-talet

av HJP @, Friday, May 09, 2008, 22:29 (5802 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt


Verkligt fina bilder från den tid jag började åka biträde (1975). Väcker en hel del nostalgiska känslor. Tack för dem!!!
Motorvagnståget går/gick till Kalmar enligt skylten under spårnumret. Loktåget gick sannolikt till Falköping.

M v h
Ingwar

****
Vi började ju samtidigt Ingwar! Det känns som att plötsligt vara förflyttad till den plats, dit vi så ofta åkte, både som lokbiträde, och senare som lokförare.
Jag frågar mig ofta, varför jag inte var flitigare med kameran.

HJP

Två bilder från Nässjö på 70-talet

av Ingwar Åfeldt, Saturday, May 10, 2008, 00:16 (5802 dagar sedan) @ HJP

****
Vi började ju samtidigt Ingwar! Det känns som att plötsligt vara förflyttad till den plats, dit vi så ofta åkte, både som lokbiträde, och senare som lokförare.
Jag frågar mig ofta, varför jag inte var flitigare med kameran.

HJP

Hej Hans! Bra fråga som jag ställt mig själv otaliga gånger. Jag hade med mig kameran några gånger under själva utbildningen, men sedan dröjde det flera år innan jag tog med mig den igen. Visst känns det som att bli förflyttad i både tid rum när man ser bilderna, speciellt den övre. Byggnaden som innehöll (innehåller?) lokpersonalens väntrum bakom plattformsnedgången syns i bildens mitt. Där har man tillbringat timmar i väntan på tåg. Där hade de också rullande vagnssyning av godståg och när man fått ett blinkande A i avgångssignalen visste man att allt var okay och man kunde dra på fullt.

M v h
Ingwar

Två bilder från Nässjö på 70-talet - A-signal

av Kurt Möller, Sthlm, Saturday, May 10, 2008, 20:02 (5801 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

Smart princip, låter det som - men fanns det alltså ett antal A-signaler låååångt ut längs alla utfartstågvägarna?

Två bilder från Nässjö på 70-talet - A-signal

av Ingwar Åfeldt, Saturday, May 10, 2008, 20:09 (5801 dagar sedan) @ Kurt Möller

Smart princip, låter det som - men fanns det alltså ett antal A-signaler låååångt ut längs alla utfartstågvägarna?

Det fanns A-signaler i kontaktledningsbryggorna. Hur många kommer jag inte ihåg och jag vet inte heller om det fanns för alla tågvägar. För min personliga del gällde det alltid tåg norrut och det var alltid huvudtågvägen på uppspåret som användes.

M v h
Ingwar

Två bilder från Nässjö på 70-talet

av Mikael Blom, Jönköping, Saturday, May 10, 2008, 16:20 (5801 dagar sedan) @ Mattias Jansson


Den första bilden torde väl visa ett Falköpingståg? Och den andra ett mot Åseda - Kalmar, eller?


Enligt Sveriges Kommunikationer bör det D-loksdragna ekipaget varit tåg 2547 till Jönköping med uppehåll i Forserum och Huskvarna och avgångstid 14.23.
Den andra bilden visar förmodligen tåg 2683 avgång till Kalmar 11.10 och till vänster skymtar 2631 till Oskarshamn med samma avgångstid.

/Micke

Två bilder från Nässjö på 70-talet

av Mikael Blom, Jönköping, Saturday, May 10, 2008, 16:29 (5801 dagar sedan) @ Mikael Blom


Enligt Sveriges Kommunikationer bör det D-loksdragna ekipaget varit tåg 2547 till Jönköping med uppehåll i Forserum och Huskvarna och avgångstid 14.23.
Den andra bilden visar förmodligen tåg 2683 avgång till Kalmar 11.10 och till vänster skymtar 2631 till Oskarshamn med samma avgångstid.

/Micke

Rättelse!
Tåg 2683 gick endast till Nybro där man fick byta för vidare resa mot Kalmar.

/Micke

Två bilder från Nässjö på 70-talet

av Ingwar Åfeldt, Saturday, May 10, 2008, 20:13 (5801 dagar sedan) @ Mikael Blom


Rättelse!
Tåg 2683 gick endast till Nybro där man fick byta för vidare resa mot Kalmar.

/Micke

Skylten under spårnummerskylten på husväggen säger dock Kalmar.

M v h
Ingwar

Två bilder från Nässjö på 70-talet

av Christer Göransson @, Täby, Saturday, May 10, 2008, 20:59 (5801 dagar sedan) @ Mikael Blom

Enligt Sveriges Kommunikationer bör det D-loksdragna ekipaget varit tåg 2547 till Jönköping med uppehåll i Forserum och Huskvarna och avgångstid 14.23.

Stämmer. Jag åkte med till Jönköping i B8 3133.

Den andra bilden visar förmodligen tåg 2683 avgång till Kalmar 11.10 och till vänster skymtar 2631 till Oskarshamn med samma avgångstid.

Stämmer också, jag åkte med till Nybro i Y7 1247.

/Christer