Rapport nr 25 från utställningen i Paris, juni 1937. [m5B] (Historiskt material)

av NOR, Friday, May 09, 2008, 20:10 (5828 dagar sedan)

När man sitter i arkiv och rotar så hittar man alltid en massa annat som man inte letar efter, men som är minst lika intressant. Detta kommer från Gd Granholms arkiv.
De första 24 rapporterna finns förmodligen i någon annan mapp som jag inte har sett/hittat.
Vagnarna verkar vara en ACo4 och en Bo5, man måste ju tillstå att en 2 klass sittvagn i orginalutförande var rackarns så tjusig invändigt.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Rapport nr 25 från utställningen i Paris, juni 1937

av Kurt Möller, Sthlm, Friday, May 09, 2008, 23:25 (5828 dagar sedan) @ NOR

Läcker andraklass, ja!!

Gruppfotot: Är det Granholm som är 4:a fr höger...?

Rapport nr 25 från utställningen i Paris, juni 1937

av Kenny, Friday, May 09, 2008, 23:54 (5828 dagar sedan) @ Kurt Möller

Rälsbussbilden är ju kul. Framände i bägge ändar:-D

Rapport nr 25 från utställningen i Paris, juni 1937

av Kurt Möller, Sthlm, Saturday, May 10, 2008, 00:21 (5828 dagar sedan) @ Kenny

Oj, det var som katten. Samt ovanlig slutsignallykta på passvagnen - i v f har jag inte sett denna modell förut.

Rapport nr 25 från utställningen i Paris, juni 1937, HC på Tvärbanan

av Leif B, Sunday, May 18, 2008, 19:37 (5819 dagar sedan) @ Kenny

Rälsbussbilden är ju kul. Framände i bägge ändar:-D

Nej, det är framände på höger sida av bilden - det är en tvärbanevagn! Jämför Picassos äventyr... :-D

/Leif

Rapport nr 25 från utställningen i Paris, juni 1937

av Mattias Jansson @, Saturday, May 10, 2008, 00:29 (5828 dagar sedan) @ Kurt Möller

Läcker andraklass, ja!!

Gruppfotot: Är det Granholm som är 4:a fr höger...?

Det ser i alla fall ut att vara samme man som i filmen om statsbaneelektrifieringen (ligger tillgänglig på SvT öppet arkiv) presenteras som just Generaldirektör Granholm vid invigningen av eldriften Stockholm-Göteborg...

Rapport nr 25 från utställningen i Paris, juni 1937

av Borhell, Saturday, May 10, 2008, 00:31 (5828 dagar sedan) @ Kurt Möller

Läcker andraklass, ja!!

Gruppfotot: Är det Granholm som är 4:a fr höger...?

Nej! Nu var du inte uppmärksam kolla igen han som är fyra från höger är det inte. Ja håller på nr: 5 från höger.:-)

Rapport nr 25 från utställningen i Paris, juni 1937. [m5B]

av Henrik Mundt, Saturday, May 10, 2008, 06:46 (5828 dagar sedan) @ NOR

Är faktisk lite impat över skidorna.
Är det en indikation på klimatförändringen:-D

Containers! Samhällssituationen!

av Bobo L, Saturday, May 10, 2008, 13:05 (5827 dagar sedan) @ NOR

Intressant läsning, inte bara ur järnvägssynpunkt utan dels för att jag för första gången sett ordet "container" i skrift så tidigt och dels för den bild av det franska samhället som beskrivs med strejker, lock-outer och militära insatser mot strejkerna samt de farhågor som fanns för "olämplig" politisk propaganda. Betänk att detta ägde rum 1937...! Tyskland hade redan börjat breda ut sig och annekterat områden i Tjeckoslovakien, och spanska inbördeskriget pågick för fullt.

Containers! Samhällssituationen!

av Mattias Jansson @, Sunday, May 11, 2008, 10:17 (5827 dagar sedan) @ Bobo L

Intressant läsning, inte bara ur järnvägssynpunkt utan dels för att jag för första gången sett ordet "container" i skrift så tidigt och dels för den bild av det franska samhället som beskrivs med strejker, lock-outer och militära insatser mot strejkerna samt de farhågor som fanns för "olämplig" politisk propaganda. Betänk att detta ägde rum 1937...! Tyskland hade redan börjat breda ut sig och annekterat områden i Tjeckoslovakien, och spanska inbördeskriget pågick för fullt.

Och intressant nog var Tysklands och Sovjetunionens respektive paviljonger belägna mitt emot varandra, och de företedde mycket stora likheter med varandra rent arkitektoniskt. Två fientliga samhällssystem, men med mycket mer gemensamt än de nog själva ville tillstå. I båda fallen handlade det om att individen skulle känna sig så liten och betydelselös som möjligt till förmån för folksgemenskapen (som definierades utifrån olika kriterier iofs).

http://remue.net/IMG/arton2121.jpg

Containers! Samhällssituationen!

av Ure Spårberg, Sunday, May 11, 2008, 20:28 (5826 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Intressant läsning, inte bara ur järnvägssynpunkt utan dels för att jag för första gången sett ordet "container" i skrift så tidigt och dels för den bild av det franska samhället som beskrivs med strejker, lock-outer och militära insatser mot strejkerna samt de farhågor som fanns för "olämplig" politisk propaganda. Betänk att detta ägde rum 1937...! Tyskland hade redan börjat breda ut sig och annekterat områden i Tjeckoslovakien, och spanska inbördeskriget pågick för fullt.


Och intressant nog var Tysklands och Sovjetunionens respektive paviljonger belägna mitt emot varandra, och de företedde mycket stora likheter med varandra rent arkitektoniskt. Två fientliga samhällssystem, men med mycket mer gemensamt än de nog själva ville tillstå. I båda fallen handlade det om att individen skulle känna sig så liten och betydelselös som möjligt till förmån för folksgemenskapen (som definierades utifrån olika kriterier iofs).

En LAGOM stor dos av det tänkandet vore nog inte alldeles fel heller i dagens samhälle...

Containers! Samhällssituationen!

av Jan Frelin, Monday, May 12, 2008, 19:35 (5825 dagar sedan) @ Ure Spårberg

Och intressant nog var Tysklands och Sovjetunionens respektive paviljonger belägna mitt emot varandra, och de företedde mycket stora likheter med varandra rent arkitektoniskt. Två fientliga samhällssystem, men med mycket mer gemensamt än de nog själva ville tillstå. I båda fallen handlade det om att individen skulle känna sig så liten och betydelselös som möjligt till förmån för folksgemenskapen (som definierades utifrån olika kriterier iofs).


En LAGOM stor dos av det tänkandet vore nog inte alldeles fel heller i dagens samhälle...

Huh?? En lagom dos totalitarism, liksom?

Containers! Samhällssituationen!

av Mattias Jansson @, Tuesday, May 13, 2008, 13:55 (5824 dagar sedan) @ Bobo L

Betänk att detta ägde rum 1937...! Tyskland hade redan börjat breda ut sig och annekterat områden i Tjeckoslovakien, och spanska inbördeskriget pågick för fullt.

Nästan, men du var litet tidigt ute där. Tyskland hade återinfört allmän värnplikt, militärt besatt hela sitt territorium (dvs inkl Rhenlandet) och lämnat Nationernas förbund, samt året innan excellerat i politisk propaganda under Berlinolympiaden (som dock tilldelades Tyskland redan 1931; ibland ställs frågan hur man kunde ge OS till Nazityskland, vilket man alltså inte gjorde), vilket alltsammans var klara indikationer på att man för Tyskland tänkte sig en helt annan roll än den dittillsvarande, men Österrikes anslutning i mars och Sudetlandets annektion i november 1938 hade inte ägt rum ännu...

Rapport nr 25 från utställningen i Paris, juni 1937. ACo4

av Thomas Tell, Sunday, May 11, 2008, 11:54 (5827 dagar sedan) @ NOR

Enligt skrivelse 11 januari 1937 skulle III-klasvestibulen inte målas i beige färg utan den nuvarande blågrå färgen bibehållas i ACo4 2919. Detta var en ändring av bestämmelse nummer 1 inför Parisutställningen.
/tell

De svenska vagnarna var då inte moderna

av BD, Tuesday, May 13, 2008, 18:18 (5824 dagar sedan) @ Thomas Tell

Har läst en tysk beskrivning av de utställda fordonen. Där beskrivs många fordon detaljerat men de svenska räknas endast upp och utan kommentarer.
1937 betecknades nog nitade vagnar som omoderna.