I det närmaste klar... MDR127p 3418 behöver en skylt (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Peter Sjöquist @, fredag, oktober 08, 2010, 00:45 (4030 dagar sedan)

Under några månader har motordressinen MDR127p 3418 genomgått revision. Så här i sluttampen är det alltid detaljer man skulle vilja få till...

Vi söker en inre tillverkningsskylt enligt bilden nedan från systerdressinen 3419 (som vägrade låta sig plundras, ivrigt påtalande att hon minsann också var körbar, bara inte lika fin i lacken ;-) ). Söker antingen efter en Eksjö-skylt eller tips på firma som kan tillverka en.

[image]

Dessutom saknar både 3418 och 3419 de borstar som kan fästas framför hjulen. Någon som har tips på sådana? Ritning?

[image]

Det absolut värsta jobbet var enligt Stefan som utfört arbetet att få loss ihoprostade bromsdetaljer och demontera dessa för byte av bromsslangar m.m. Det ledde till en diskussion om när 3418 kan ha använts senast; den stod ju länge vandaliserad i Växjö. Kan det ha varit så långt tillbaks som 1992?

I övrigt var främst golvet totalt uppruttet, en del väggfält söndersparkade och rutor utslagna. Den än värre vandaliserade 3420 (21? inte 22 iaf!) som dessutom har en kass koppling har fått donera diverse detaljer. Det leder till frågan om hur det finns med reservdelar till dessa fordon, allt i från lampor till andra prylar. Finns någon normalspårig 127:a kvar och delar till sådana hos BV eller Euromaint kanske? Jag tvivlar. Andra föreningar? Jag vet att en del mer mekaniska pryttlar fanns hos fd VHVJ i Växjö, de går nog att leta fram. (3418 är f.ö. ombyggd till 12-volts-elsystem vid tidigare tillfälle, oklart när.)

Eftersom det dessutom är kul med fordonshistorik för de fordon man har tillgång till är observationer, bilder, erfarenheter m.m. förstås av värde för den fordonshistoriska sektionen i FSVV/SH.

Så, nu tror jag att jag har frågat allt den vetgirige renovatören/revisionisten ;-) ville veta och som jag inte visste.

/PSj, som har ägnat en regnig höstkväll med att rita förlagor till märkningen (som kommer att utföras med dekaler); hälsas från en banvaktsstuga inte så jättelångt från revisionsverkstaden i en fd möbelfabrik.

PS. 342x (den som inte är 3422, -18 eller -19) hälsar att hon inte alls tänker rosta ihop helt, men gå i långtidside igen inne under sitt förrådstak. Hon skulle drömma om nya fina reservdelar sade hon något ynkligt. ;-)

[image]

(Förlaga från 3419)

PPS. Vi har scannat såväl Eksjöverkens fordonsbeskrivning som reservdelsförteckning och Volvo B16-verkstadshandbok om någon är intresserad. Mejla mig om intresse finns (mejllänk ovan), det kan ta en tid innan jag hinner leta fram filerna och bränna cd dock.

[Edit: Jag skrev nog 3422 i sömnigheten bara för att jag såg en bild på den före dess nya liv på Gotland... och vad i attan heter då 'liket' i förrådet... utforskas imorrn.]

3422,,,

av Ante Svensson ⌂ @, fredag, oktober 08, 2010, 00:55 (4030 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

[image]

PS. 3422 hälsar att hon inte alls tänker rosta ihop helt, men gå i långtidside igen inne under sitt förrådstak. Hon skulle drömma om nya fina reservdelar sade hon något ynkligt. ;-)

Såvitt jag vet så har 3422 fått fina reservdelar och fungerar alldeles utmärkt...

Ante

--
Ante

3422,,,

av Peter Sjöquist @, fredag, oktober 08, 2010, 01:04 (4030 dagar sedan) @ Ante Svensson

Ja naturligtvis... skrev ju helt fel... ber att mina djupa ursäkter framföres till 3422 med förhoppning om att den inte ska tuta mej i örat vid nästa besök på Gotland :)

Då återstår bara frågan, är det -20 eller -21 som är deppig i förrådet... Får kolla i morgo... um senare idag.

*förvirrad PSj*

(som tycker det är kul att den under många år så ledsna och mobbade 3422 fick ett nytt liv på 'öjn')

Edit: HALT! PTROOOO! Jag ser borstar! Anteeee.... vet du nåt om sådana?? *hinta hinta*

3422...

av Ante Svensson ⌂ @, fredag, oktober 08, 2010, 12:39 (4030 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Ja naturligtvis... skrev ju helt fel... ber att mina djupa ursäkter framföres till 3422 med förhoppning om att den inte ska tuta mej i örat vid nästa besök på Gotland :)

Då återstår bara frågan, är det -20 eller -21 som är deppig i förrådet... Får kolla i morgo... um senare idag.

*förvirrad PSj*

(som tycker det är kul att den under många år så ledsna och mobbade 3422 fick ett nytt liv på 'öjn')

Edit: HALT! PTROOOO! Jag ser borstar! Anteeee.... vet du nåt om sådana?? *hinta hinta*

3422 meddelar efter en viss medling att hon accepterar ursäkten och därmed låter saken bero... Vad gäller borstarna så är dessa original och var nya finns vet jag f n inte. De har i alla fall borst av ståltråd och är därmed lite kraftigare än piasavan. Därmed inte sagt att det inte skulle funka med en dylik. 3422 var f ö rätt komplett vad gäller skyltar etc. Däremot var masoniten rätt slut, motorn var en stor rostklump och en axel var utsliten. Plus att ett säte saknades. Men vi fick tag i en normalspårig dressin via Skara som vi plundrade. Av den återstår det inte så mycket. Allra minst borstar...
Ante

--
Ante

I det närmaste klar... MDR127p 3418 behöver en skylt

av Anders Johansson @, fredag, oktober 08, 2010, 09:42 (4030 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Borstarna är en vanlig piasava-kvast-borste delad på mitten, dvs det går två till en dressin.
Finns hos närmaste järnaffär, välsorterad dito får man väl säga numer också.

av Peter Sjöquist @, fredag, oktober 08, 2010, 10:59 (4030 dagar sedan) @ Anders Johansson

Nej nej det är för enkelt.... allt ska ju vara specialtillverkat på järnvägen ju! :) Tack för tipset, det var faktiskt en ide som var uppe :)

I det närmaste klar... intressant...

av Kurt G Möller, fredag, oktober 08, 2010, 11:37 (4030 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

...med alla dessa otaliga mdr-varianter. Några frågor:

Byggde både Bergs och Eksjö dessa? "Nyckelpigorna"!

Hängde olika utföranden av ex.vis dörrarna och kylarna ihop med vilken fabrik det var?

Var detta med tre olika drivlinor beroende av vilken fabrik det gällde? (VW, Volvo eller Opel.)

Försågs samtliga dessa med Bergs dåliga bakaxelväxel? Motorns växellåda tror jag dock var original för resp. fabrikat - rätt?

/ KM - f d förare af dessa snabbt gående tingestar på ULJ... Hvilka f ö funnos å alla Statens olika spårvidder. Vi hafva en i vardande äfven på ÖSLJ.

av Anders Johansson @, fredag, oktober 08, 2010, 22:37 (4029 dagar sedan) @ Kurt G Möller

MDR 125 (p) byggdes på VW-bas av bergbolaget.
MDR 127 (p) byggdes på Volvo-bas av Eksjöverken. Det var väldigt mycket Volvo PV i dessa... Riktingsväxeln är ju naturligtvis tillkommen.

av Kurtan @, Sthlm, lördag, oktober 09, 2010, 14:14 (4028 dagar sedan) @ Anders Johansson

Tack! 126:orna då, alltså Opel-varianten, vem byggde dom?

Fanns alla tre sorterna som både 1435-, 1067- och 891-fordon...??!!

av J. O. Andersson, Solna, lördag, oktober 09, 2010, 17:09 (4028 dagar sedan) @ Kurtan

MDR 126 är byggda av Eksjöverken på 50-talet och hade Volvo B4b-motor, 3-växlad växellåda, bromsdetaljer mm gemensamt med de äldsta Volvo PV.

Jag tror att det var 127 som hade Opelmotor, men det kan ha varit så att det inte gällde hela serien utan bara vissa individer av antingen 126 eller 127. De 127p jag har kommit i kontakt med har i alla fall ha haft volvomotor, men jag har vad jag kan påminna mig aldrig hälsat på någon normalspårig 127.

--
Såvida inget annat angivits är eventuella åsikter i ovanstående inlägg helt och hållet mina egna personliga och inte uttryckta i egenskap av representant för någon förening. Jag är fullt kapabel att vara såhär dryg på egen hand!

MDR 203..?

av Calle Wickberg, Lidköping, söndag, oktober 10, 2010, 14:29 (4027 dagar sedan) @ J. O. Andersson

MDR 126 är byggda av Eksjöverken på 50-talet och hade Volvo B4b-motor, 3-växlad växellåda, bromsdetaljer mm gemensamt med de äldsta Volvo PV.

Jag tror att det var 127 som hade Opelmotor, men det kan ha varit så att det inte gällde hela serien utan bara vissa individer av antingen 126 eller 127. De 127p jag har kommit i kontakt med har i alla fall ha haft volvomotor, men jag har vad jag kan påminna mig aldrig hälsat på någon normalspårig 127.

Varianten med Opel Kapitän-motor och treväxlad opelväxellåda heter väl snarare MDR 203 (?). 127 är såväl på normal-som smalspår en "volvodressin", vad jag vet.

Jag trodde att jag hade någon närbild på en dylik MDR men det hade jag tydligen inte. Senast jag såg en var i Storuman i februari, i inlandsbanans ägo. Det var inte alltför länge sen (några år sen) jag såg en gul banverks-MDR av den modellen heller.

av Dan Carlsson @, Kil, fredag, oktober 08, 2010, 15:09 (4029 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Hej Peter!
Värmlandståg har en MDR 127 som inte används... MDR 127 3381

Dan.

av Torbjörn Forsman, Sundsvall, fredag, oktober 08, 2010, 23:29 (4029 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

På tal om 12 V-konvertering så förekom Volvo B16 i marinutförande med 12 V elutrustning från fabrik.

av Sverker @, Solna, tisdag, oktober 12, 2010, 11:35 (4026 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Vilken dressin användes då Kalmar läns museum åkte smalspåret 2002? Rapport finns på http://www.kalmarlansmuseum.se/1/20.0.0.0/3795/download_3795.php

av Peter Sjöquist @, fredag, oktober 15, 2010, 21:18 (4022 dagar sedan) @ Sverker

Det var 3419, som också är driftsduglig men bara används i sällsynta fall.

I det närmaste klar... MDR127p 3418 och andra

av Ola Almquist @, Göteborg, onsdag, oktober 13, 2010, 23:52 (4024 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Hittat något mer om 342x? Var det 3421?

Enligt mina anteckningar:
3418 Finspång VHVJ, SmAB, Evald Hammarström
3419 Växjö VHVJ...
3420 Västervik VHVJ..., troligen skrotad (tyvärr)
3421 Vetlanda VHVJ...
3422 Finspång VHVJ..., till GHJ 2005-11
En av de Finspångsplacerade fanns tidigare i Vadstena

Dessutom fanns MDR127t 3423 (ursprungligen 376?) i Karlshamn. Via JTJ till Setesdalsbanen. Se detta dokument. Imponerande. Fler restauringsrapporter från Sverige önskas.

M.v.h.
Ola

av Peter Sjöquist @, fredag, oktober 15, 2010, 21:20 (4022 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jo det var 3421 i förrådet. 3418 och 19 är alltså driftdugliga nu då. Och så GHJs 3422. 3420, har den då skrotats av TJF på senare år? Annars var det väl 3320 (125p) och 3420 (127p) som fanns "norrut" förut? Eller så minns jag fel...

3419 bor nu i en dressinbod, den som frpr Hemmingsson hade en MDR i i Hultarp förr. Trevligt att kunna erbjuda "rätt" tak över huvudet :)

av Lövet, tisdag, oktober 19, 2010, 19:27 (4018 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Jo det var 3421 i förrådet. 3418 och 19 är alltså driftdugliga nu då. Och så GHJs 3422. 3420, har den då skrotats av TJF på senare år? Annars var det väl 3320 (125p) och 3420 (127p) som fanns "norrut" förut? Eller så minns jag fel...

3419 bor nu i en dressinbod, den som frpr Hemmingsson hade en MDR i i Hultarp förr. Trevligt att kunna erbjuda "rätt" tak över huvudet :)

Det stämmer att i 1990 talets början så användes 3315 i Hultsfred, renoverades av fordonsprogrammet där.
3420 användes en del i Västervik och drog stoppmaskinen Tyrebrant o Karl-Axel var ute en del.
3420 försvann ifrån norra banan i samband med konkursen av VHVJ. Jag vet inte vart den tog vägen. Fick för mig att den stod bland alla vrak i dressinskjulet i Vö. Hmm... Det borde ju någon veta. Den är inte skrotad av TJF i alla fall.
Numera är det MDR 125p 3315 och 3320 som finns på norra omloppet. MDR 3320 reparerades först efter en rejäl krockskada som blev någon gång under VHVJ tiden. Sedan var den med om en urspårning som gjorde att den ställdes av. Isblock i en berskärning. Blev lite titanic över det hela brrr kunde gått illa. Så nu har den en krokig drivaxel samt löpaxel. Så har någon en rak Driv och löpaxel i sitt förråd till en MDR 125p så är det högst intressant att komma över dem..
mvh
Lövet

av Arne Syverstad @, Lier,Norge, fredag, oktober 15, 2010, 15:38 (4022 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Hei
Fikk dere tak på skilter? Skiltet "En Eksjö Produkt" har jeg
så hvis det er av interesse så send en mail til
arne.syverstad kanelbulle lifi.no

Hilsen
Arne