Morrgans åsikt om FVJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av morrgan, Sunday, January 13, 2008, 21:16 (5941 dagar sedan)

’Stormen i Skåne’

Det har de senaste månaden stormat i nordvästra Skåne. Jag har blandat in mig i problemet och har kanske eldat på det lite också. Det har hörts en del röster om att jag, ’morrgan’ har skumma avsikter med detta, att jag ville ’döda’ FVJ för att sedan genomföra en likplundring.
Detta är helt fel, mina avsikter med att bli medlem och blanda mig i FVJ är att jag tycker att det finns en potential, en möjlighet att FVJ kan komma upp på spåret igen och göra en samhällsnyttig insats genom att hålla den skånska järnvägshistorien rullande
Ett nystartat FVJ som anpassar sin verksamhet till verkligheten har stora möjligheter tillsammans med de andra veterantågsoperatörerna i södra provinsen fylla en funktion som idag inte finns på marknaden.
Med Klippan som bas kan man erbjuda ’gammeltågskörningar’ runt om i Skåne året runt, erbjuds denna produkt på marknaden så finns det kunder.
Men vad bör man göra så snabbt som möjligt.
1. Glöm banan till Ljungbyhed och trafik på denna om man inte hittar någon som vill satsa 10 milj kr på att rusta banan.
2. Flytta lokhuset i Ljungbyhed som är 80 meter långt till Klippan, komplettera detta med 20 meter lokhus från Jakobshyttan.
3. Se till att lånegods, depositioner, lämnas tillbaka till ägarna, FVJ äger tillräckligt med material ändå att bevara och förvara under tak.
4. Städa upp i Klippan, fordon som inte behövs och som kan avyttras säljs, skrot skrotas och se till att man inte har kvar mer materiel än att det får plats inomhus i framtiden.
5. Avskaffa stödföreningarna och driv allt verksamhet i FVJ namn, ingen verksamhet får vara ’skum’ eller utan insyn.
6. Se över FVJ stadgar så att inte det kan uppstå liknande situationer i framtiden, medlemmarna skall alltid ha makten i föreningen. Styrelsen leder föreningen mellan stämmorna, men uppstår en situation som rådande så måste medlemmarna kunna ta makten, styrelsen får aldrig blockera. Kolla BJs stadgeförslag.
7. Som det är nu så samarbetar alla andra veterantågsföreningar i Skåne, föreningarna i Markaryd, Kristianstad och Brösarp med varandra, Föreningen Veteranjärnvägen har valt att stå utanför detta samarbete, varför är det så. BÖRJA SAMARBETA!
8. Sluta upp med att tro på strategin att utesluta medlemmar som inte är ’lydiga’, medlemmar som inte trivs slutar av sig själv. Samma sak gäller att driva rättsprocesser i FVJ namn, det är i längden ingen framgångsstrategi.
Nu på lördag den 19 januari 2008 så har medlemmarna i FVJ chansen att låta FVJ få en nystart. Avsätt hela den gamla styrelsen, välj en ny styrelse fram till ordinarie stämma i april och ge denna styrelse i uppdrag att få fart på FVJ.
FVJ medlemmar se till att ni väljer en styrelse med FVJ bästa för ögonen och som inte har styrelsemedlemmar med någon egen privat agenda. Görs inte detta kan framtiden bli mycket jobbig för de som skall plocka upp smulorna efteråt.
Det är inte för sent att rädda FVJ, kom på lördag och ta ditt ansvar som medlem i FVJ.
morrgan

Morrgans åsikt om FVJ

av Erik Samuelsson, Monday, January 14, 2008, 08:17 (5941 dagar sedan) @ morrgan

Bra klargörande.
Har lyckats se några ljusskygga individer (tex fd BJs medlem) som sprider skit och antydningar - det meddelandet är borttaget.
Vore kanske på sin plats att andra ventilerar och uttrycker åsikter i frågan och på Morrgans idéer.
Så länge det inte går till personangrepp får det gärna för min del vara anonymt men roligare är om man vågar stå för det under namn.

Det vore trevligt om debattnivån kunde höjas och Morrgans inlägg är en väldigt bra grund att diskutera utifrån.

ES

Morrgans åsikt om FVJ

av Fredrik Lundström, Monday, January 14, 2008, 12:02 (5941 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Bra klargörande.
Har lyckats se några ljusskygga individer (tex fd BJs medlem) som sprider skit och antydningar - det meddelandet är borttaget.
Vore kanske på sin plats att andra ventilerar och uttrycker åsikter i frågan och på Morrgans idéer.
Så länge det inte går till personangrepp får det gärna för min del vara anonymt men roligare är om man vågar stå för det under namn.

Det vore trevligt om debattnivån kunde höjas och Morrgans inlägg är en väldigt bra grund att diskutera utifrån.

ES


Gärna för mig! :-)

Det jag tror är grunden till att Morrgan nu tvingas gå ut och försvara sig på detta sätt är det faktum att stämman kan komma fram till att mötet inte är behörigen sammankallat, samt att Morrgan kopplats ihop med den något envetne "kassören" Engströms, i mitt tycke, tvivelaktiga agerande!

Nästa sak är att det torde stå klart för alla att kallelsen till denna extrastämma inte gått den stadgeenliga vägen, via styrelsen som därefter ska kalla till extra stämma, utan att det skett utan styrelsens vetskap. När sådana saker händer drar rykten och spekulationer igång på nolltid. Det hade varit mycket enklare och mer förtroendeingivande om det hela hade gått rätt väg.

"Kassören" Engströms hemsida är dessutom inte särskilt förtroendeingivande då det förekommer rena personagrepp. Hans agerande inger inte förtroende när han vill sätta föreningen i konkurs. En konkursansökan på en förening som inte har några skulder eller fordringsägare är dömt att misslyckas. Sen drar spekulationerna iväg (påeldad av Engströms hemsida) att Morrgan m.fl och kassören agerar tillsammans, vilket fått åtminstone mig att höja på ögonbrynen rejält och jag hoppas innerligt att det inte är så, för då riskerar ju Morrgan att hamna i samma fack, om han nu inte redan gjort det, tack vare alla spekulationer, "fakta" och rykten som finns på olika hemsidor. (inte ett personangrepp här, bara ett konstaterande av ett trist faktum).

Samarbetet mellan normalspårsföeningarna i Stockholm är gott, även om ingenting ligger under gemensam hatt. Flera medlemmar i respektive förening är aktiv i en eller två och och i några fall alla tre föreningarna. Man hjälper varandra med vagnlån, transportkörningar, lån av verkstadsresurser, personal med viss kompetens osv. SÅS har reviderat lager hos NJM och NJM personal har fått viss formell säkerhetsutbildning i samarbete med SKÅJ. Av olika anledningar tror jag dock det blir svårt att lägga alla tre föreningarna under samma hatt, då verksamhetens art och omfattning skiljer sig åt ganska rejält mellan föreningarna. Kanske föreligger samma bekymmer i Skåne. FVJ är ju inte den enda föreningen som saknar trafiktillstånd i Skåne, mfÖSJ har väl inget eget heller?

Det som är så oerhört viktigt nu, är att de som "kallat" till extrastämma utan att gå stadgeenlig väg, verkligen inser sitt ansvar och också har en plan för fortsatt agerande. Risken är också att stämman kommer fram till att den inte är behörigen utlyst, å då faller alltihopa likt ett korthus och då har man inte unnit mycket. Inser man inte detta ansvar eller har en plan för fortsatt agerande, då har man inte åstadkommit nånting, utan bara en massa gnäll, irritation och, troligen, katastrof för FVJ som förening, vilket upprör åtminstone mig.

Vagnar kommer inte bärgas upp ur vattenpölar och lokhus flyttas inte för att man genomför en "föreningsstämma" , vars mandat vilar på tveksamma grunder. Vore det inte bättre om man istället körde stämman som ett medlemsmöte där man pratade igenom gemensamma problem och mål för föreningen, istället för att med all kraft sänka styrelsen...?

//Fredrik Lundström

Morrgans åsikt om FVJ

av Kontramuppen, Monday, January 14, 2008, 12:23 (5941 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Vagnar kommer inte bärgas upp ur vattenpölar och lokhus flyttas inte för att man genomför en "föreningsstämma" , vars mandat vilar på tveksamma grunder. Vore det inte bättre om man istället körde stämman som ett medlemsmöte där man pratade igenom gemensamma problem och mål för föreningen, istället för att med all kraft sänka styrelsen...?

//Fredrik Lundström


Jag begriper ingenting av det där och planerar inte att göra det heller. Men hur är det, rent objektivt: Är den där styrelsen ond eller inte? Och med ond menar jag inte illvillig, utan bara att det kanske är en dålig styrelse. I vissa fall måste en styrelse fatta obekväma beslut, om det råder inga tvivel. Men i vissa fall sitter det kanske folk som inte förmår att se lösningarna utan bara vill hitta problem med allting. Den där kassören är ju uppenbarligen en sådan person! Kan inte resten av styrelsen också råka vara sådan? I föreningslivet finns ju faktiskt en hel del exempel på folk som sätter sig på tvären i tid och otid bara för att det är deras enda sätt att känna sig viktiga.

Morrgans åsikt om FVJ

av Matematikern, Monday, January 14, 2008, 12:32 (5941 dagar sedan) @ Kontramuppen

Kan morrgan räkna ????
10 milj för att rusta upp banan?????
3000 slipers x 300kr ger 900.000:-
OM FVJ drivit trafik de senaste 5 åren hade man haft de pengarna nu.

Morrgans åsikt om FVJ

av Matematikern, Monday, January 14, 2008, 12:43 (5941 dagar sedan) @ Matematikern

Morrgan anser att det endast behövs 20m förvaringsplats till,
under tak utöver de 80m i ljungbyhed och 120m lokstall klippan som finns idag.
För närvarande har FVJ 400 meter fodon som står utomhus och sakta skrotar sig själv.

Morrgans åsikt om FVJ

av T Lager, Monday, January 14, 2008, 12:54 (5941 dagar sedan) @ Matematikern

3000 slipers med 65 cm slipersavstånd blir en bana om 1950 meters längd.
75 cm slipersavstånd ger 2250 meter.

Hur mycket material behövs till kompletteringsgrus / makadam @ xxxx kronor / ton

Hur mycket spik, underläggsplattor, skarvjärn, skarvskruv mm behövs för en upprustning.

Hur många maskintimmar krävs för själva arbetet? För det är väl inte tänkt att allt skulle göras för hand? (Jo jag har varit med om att byta slipers för hand och även stoppat för hand.)

Hur lång bana pratas det om egentligen?

Hur mycket behövs bytas, stoppas, riktas?

Morrgans åsikt om FVJ

av Matematikern, Monday, January 14, 2008, 13:14 (5941 dagar sedan) @ T Lager

FVJ har egen stoppmaskin och spårriktare och använder ej underläggsplattor och återanvänder rälsspik. Skarvjärn och rälsbult behöver ej bytas. När anslutningsspåret skulle byggas ställde kommunen upp med grus.

Morrgans åsikt om FVJ

av T Lager, Monday, January 14, 2008, 14:16 (5941 dagar sedan) @ Matematikern

Hur lång är då den del av banan som behöver nya sliprar?

Morrgans åsikt om FVJ

av Sven Andersson, Monday, January 14, 2008, 14:32 (5941 dagar sedan) @ T Lager

Frågan som skall ställas är:
Hur länge sedan var det banan fick tillräckligt slipersbyte, dvs man bytte alla dåliga slipers?
Hur många slipers har bytts sedan dess?
Vilken klass var det på sliprarna som inlades?
För varje år som gått sedan sista rejäla slipersbytet har det tillkommit ca 35-40 st dåliga slipers per kilometer. Från detta skall mängden bytta slipers avräknas. Har det inlagts begagnade slipers och för längre sedan än 15-20 år skall dessa inte räknas in.

Ett räkneexempel: 12 km spår och det var 20 år sedan sista slipersbytet ger ca 8400-9600 st slipers. Under tiden har det bytts 2500 st sliper, men av dessa var det 500 st begagnad för mer än 15 år sedan.
Detta ger behovet: 6400-7600 st!
Att byta en slipers med en entreprenör kan i bästa fall landa på ca 1000 kr/st, dvs 6,4.7,6 mkr:

Vilka siffror skall vi sätta in för FVJ??

Morrgans åsikt om FVJ

av Matematikern, Tuesday, January 15, 2008, 14:09 (5940 dagar sedan) @ Sven Andersson

Varför skulle FVJ byta slipers med entreprenör, när övriga föreningar gör jobbet själva.
Sen är det fråga om vilken banstandard som eftersträvas.
Sth 110 km/h torde inte vara aktuellt.

Morrgans åsikt om FVJ

av Lars-Henrik Eriksson, Tuesday, January 15, 2008, 14:39 (5940 dagar sedan) @ Matematikern

Varför skulle FVJ byta slipers med entreprenör, när övriga föreningar gör jobbet själva.

Tja, det beror på behovet och hur mycket resurser man har. ULJ har i år med hjälp av ett OSA-lag från Uppsala kommun bytt 2300 slipers. Arbetslaget har haft professionell arbetsledning och maskiner och det tog 6 veckors heltidsarbete.

Sen är det fråga om vilken banstandard som eftersträvas.

ULJ har sth 40 för loktåg.

Sth 110 km/h torde inte vara aktuellt.

Onekligen! :-)

Morrgans åsikt om FVJ

av Sven Andersson, Tuesday, January 15, 2008, 22:32 (5939 dagar sedan) @ Matematikern

Ingen har påstått att FVJ skall ta in en entreprenör till att byta slipers.
Den uppgiften skall ses i perspektivet på uppgiften 10 mkr till att rusta spåret.
Att byta slipers på ideell väg har ändock en reell kostnad på ca 300 kr/st.
Ny slipers, transportkostnader, gammal slipers till destruktion.
Se tillkommer driftkostnader för maskiner och verktyg samt en ideell insats på ca 1 h/slipers. Om arbetslaget blir samkört och man har effektiva maskiner kan den tid väsentligen minskas.
I det fiktiva fall behövs det alltså en 5000-6000 arbetstimmar.

Vilka siffror skall vi sätt in för FVJ???

Morrgans åsikt om FVJ

av Mattias Månsson, Tuesday, January 15, 2008, 23:09 (5939 dagar sedan) @ Sven Andersson

300 spänn/st klarar du aldrig slipersbytet för om du ska stoppa in nya slipers. Sanningen ligger kring 400-450 kr.

Ny sliper inkl. transport till Skåne: 250 kr
Destruktion av gammal arsenik inkl transport till Dalarna: 130-150 kr
Byte: 50 kr/st (hyra av slipersbytare/spikmaskin samt drivmedel).

MVH Mattias

Morrgans åsikt om FVJ

av Gunnar O @, Monday, January 14, 2008, 16:18 (5941 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Hej!

Tack Fredrik för dina sansade och kloka ord. Jag håller helt med i allt du skriver.

Vill bara förtydliga att stämman inte är korrekt utlyst. T ex har jag som vanlig medlem inte fått kallelse till stämman. Men jag kommer förmodligen att åka dit ändå försöka få alla att inse att mötet inte är stadgeenligt.

Sedan måste jag tilläga att den nuvarande styrelsen bör granskas och föreningen bör ta en ordentlig diskussion om sin framtid. Men detta bör naturligtvis ske under riktiga former.

Hälsningar

Gunnar O

Morrgans åsikt om FVJ

av Fredrik Lundström, Wednesday, January 16, 2008, 03:44 (5939 dagar sedan) @ Gunnar O

Hittade inget bra ställe att stoppa in detta inlägg, så det blir här. Det är värt att notera att i stort sett all tidigare information från "kassören" Engström, utlagt material m.m nu är borttaget från www.veteranjarnvagen.net

Det enda som ligger på .net är den numera så omtalade "kallelsen" samt en uppmaning att uppdatera medlemsregistret och ett ganska tomt stycke om en en handlingsplan.

Ganska intressant utveckling....

För övrigt höjdes debattklimatet rejält, det är även jag tacksam för och väldigt få är anonyma i sin inlägg. Många fakta har kommit fram i ljuset. Uno P's inlägg i tråden längre ner visar på att man hajjat galoppen inom FVJ och själva kommer att utlysa ett extra möte innan ordinarie årsmöte för att diskutera framtiden. Ett steg i rätt riktning.

Skulle förvåna mig storligen om mötet på lördag slutar i något som helst annat än att "stämman" upplöses direkt, m.h.t att den inte är behörigen utlyst. Sen kan man ta nya tag på de stämmor som kommer framöver som förhoppningsvis går av stapeln under lite lugnare och gemytligare former.

Det är bara att önska FVJ medlemmar lycka till framöver! :-)

//Fredrik Lundström

Morrgans åsikt om FVJ

av Uno P ⌂ @, Wednesday, January 16, 2008, 08:50 (5939 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

För övrigt höjdes debattklimatet rejält, det är även jag tacksam för och väldigt få är anonyma i sin inlägg. Många fakta har kommit fram i ljuset. Uno P's inlägg i tråden längre ner visar på att man hajjat galoppen inom FVJ och själva kommer att utlysa ett extra möte innan ordinarie årsmöte för att diskutera framtiden. Ett steg i rätt riktning.

Skulle förvåna mig storligen om mötet på lördag slutar i något som helst annat än att "stämman" upplöses direkt, m.h.t att den inte är behörigen utlyst. Sen kan man ta nya tag på de stämmor som kommer framöver som förhoppningsvis går av stapeln under lite lugnare och gemytligare former.

Det är bara att önska FVJ medlemmar lycka till framöver! :-)

//Fredrik Lundström

Tack Fredrik!

Föreningen hajade tidigt galoppen. Redan den 3 januari skrevs nedanstående text på den provisoriska hemsidan samtidigt som det skickades ut till medlemmarna:

"Så snart föreningen åter har fått tillgång till sin ekonomi och hemsida kommer det att göras en genomgång och sammanställning. Det kommer även att genomföras en revision. Därefter kommer det en stadgeenlig kallelse till en extra stämma eller ett tidigarelagt årsmöte."

Nu har föreningen åter fått tillgång till bank och postgiro. Men bokföringsprogram, verifikationer, hemsida och mycket annat är inte återlämnat. En revision får förmodligen vänta tills ordinarie årsmöte.

Uno P

Åsikter om FVJ

av Granis, Monday, January 14, 2008, 11:54 (5941 dagar sedan) @ morrgan

Punkterna Morrgan räknar upp torde med nåt möjligt undantag inte vara särskilt kontroversiella. Men väl säkert bli när idéerna ska omsättas i praktiken. Då ’kommer alla känslorna på en och samma gång’, som nån popartist i Jan Arvhults 1067-rika hemtrakter komponerat.

Att ge upp banan kan nog bli jobbigt för en del eftersom föreningen en gång flyttade till Klippan just för den sakens skull. Problemet är dock att en riktigt, s v s fullständig, museibana inte ’bara’ erfordrar spår att köra på. De ska leda nånstans också, och invid dem ska stationer och stationsmiljöer finnas. Så har aldrig varit fallet -med Klippan som möjligt undantag- så länge KLJ/ FVJ funnits eftersom stationhuset i Ljungbyhed redan var sålt till privatpersoner och ombyggt när de etablerade sig på och kring banan. Om man ska inköpa detta, återställa det inklusive bangård eller bygga nytt in på ’Husarlägrets’ område räcker nog inte de pengar Morrgan angav. Förutom allt praktiskt kring detta.... Blir det nåt av med ’Husarlägret’ inne på fd F5´s område ö h t?

Om läget från början varit annorlunda hade säkert utvecklingen för FVJ också blivit annorlunda: Skäralid hade varit ett utmärkt ’slutområde’ för en museibana med sina vackra omgivningar i Söderåsens nationalpark (se http://www.klippan.se/turism/sevart/). Om banan legat kvar dit och stationshuset kunnat övertagits av föreningen -och ett vandrarhem ordnats i annan byggnad!- skulle ett tillika övertaget och återställt stationhus i Ljungbyhed blivit en fin mötesstation varifrån man kunnat bege sig till ’Spångens Värdshus’ och/ eller till ett möjligt Husarläger. Men nu blev det inte så. Och skulle man så här i ’efterhand’ försöka ordna till nåt sådant; ja pratar vi definitivt rejält med miljoner!!

/ L G

FVJ

av Anders, Monday, January 14, 2008, 18:56 (5941 dagar sedan) @ morrgan

Hur kan de då vara att du redan nu ringer till andra föreningar och erbjuder dom fordon från FVJ? Enligt en BJs medlem ska HHJ 21 och S1277 till Göteborg! Du ljuger!

FVJ

av Johan, Monday, January 14, 2008, 20:38 (5940 dagar sedan) @ Anders

Hur kan de då vara att du redan nu ringer till andra föreningar och erbjuder dom fordon från FVJ? Enligt en BJs medlem ska HHJ 21 och S1277 till Göteborg! Du ljuger!

Detta har jag också hört att du gör Morgan, förklara dig tack ?

FVJ

av Erik Samuelsson, Monday, January 14, 2008, 22:12 (5940 dagar sedan) @ Johan

Anders och Johan...
Sprida rykten vidare är riktigt lågt - skämmes!
Är det så att ni har fog för det ni säger så borde ni väl kunna stå upp för det och säga varifrån detta kommer och till vem Morrgan har sagt detta. Och tala om vem ni är.
Vad är ni rädda för?

Erik S

FVJ

av morrgan, Monday, January 14, 2008, 20:39 (5940 dagar sedan) @ Anders

Det var bland annat för att undvika rykten likt detta som jag gjorde inlägget. BJs enda intresse är lokomotor BJ Z nr 2 som ägs av Malmö museum och som inte far så väl hos FVJ i Klippan, allt annat är ogrundade fantasier.
morrgan

Morrgans åsikt om FVJ

av Christer Fredriksson @, Tuesday, January 15, 2008, 02:10 (5940 dagar sedan) @ morrgan

Jag anser att de signaler som Morrgan sänder ut till oss alla inom museitågsverksamheterna, oavsett var i landet, är det klaraste och tydligaste som kan ges till de som är engagerade eller tänker bli engagerade aktivt i någon museiförening.

Jag själv har varit med aktivt i denna verksamhet i några föreningar sedan 1960 och jag vet vad jag pratar om. Styrelsen skall leda föreningens arbeten och stimulera medlemmarna att vara aktiva genom att få dem att tycka att det är kul att lägga ner ett mycket stort antal frivilliga arbetstimmar under helger, fridagar och semestrar samt kvällstid. Detta kräver en speciell sorts ledarmänniskor på dessa styrelseposter som kan stimulera medlemmarna att vara aktiva i ordets rätta bemärkelse.

Att ha ansvar för ett större antal fordon, lok såväl som vagnar av olika typer, samt bana, kräver mycket ideellt arbete från medlemmarna. Därför gäller det att inte ha ett för stort arbetsområde. En förening kan inte ha större ansvarsområde och verksamhet än vad man har resurser till. Att förvalta materiel, som bana och ett stort antal fordon, och att dessutom genomföra trafik, kräver mycket arbete trafiktid samt kontinuerligt underhåll året om, och till detta skall resurser finnas! Kom ihåg att vi alla bara blir äldre med åren och det gäller att även kunna föryngra de aktiva medlemmarnas antal, som kan ta vid efter oss då vi ej orkar längre.

Man måste skapa en egen strategi för vad man är bäst på med de resurser man har. Man får ej vaggas in i tron på att man får mera resurser längre fram för att klara skiva! Det håller ej, då förfaller allt, och som vi alla vet så tar Moder naturs krafter mycket snabbt tillbaka vad som en gång varit. Att då tro sig kunna återskapa något längre fram, det låter sig ej göras med de medel som står föreningarna tillbuds, utan då blir det skrotfirmorna som får tjäna sig en hacka på föreningarnas bekostnad, och kulturiskt värdefull materiel går förlorad.

Jag vill härmed att alla medlemmar i FVJ och styrelsen samt eventuella kandidater till styrelseposter att verkligen tänka till!
Ställ er följande frågor:
Vad vill JAG med FVJ?
Vad kan JAG göra för FVJ?
Vad är JAG bra på att göra och beredd på att satts på inom FVJ?
Vad kan JAG bistå FVJ med för att föra föreningen framåt?
Är JAG bra på att arbeta i grupp, eller arbeta helt självständigt?
Står JAG fast vid mina uppfattningar och ståndpunkter, eller dras jag lätt
med av den/de som har andra åsikter i olika frågor?
Är JAG en sådan person som alltid framför mina åsikter rakt till de/den som
det berör?
Vill JAG hjälpa till med styrelsearbete?
Är JAG en lämplig person att vara med och leda/entusiasmera föreningens
medlemmar, dvs styrelsearbete?
Hur mycket tid har JAG att aktivt sattsa på FVJ?
Vilka resurser vet JAG att det finnes som kan arbeta ideellt?
Vilken materiel/egendom anser JAG är realistiskt att FVJ underhåller?
Vill JAG ställa upp på detta underhåll nu och i framtiden?
Vill Jag ställa upp på den verksamhet som JAG anser att FVJ skall erbjuda
allmänheten nu och i framtiden, dvs tjänstgöra på olika poster?

Som ni ser är det många frågor men bör/måste ställa sig, och oändligt flera finnes, för att en museiförening skall kunna överleva på sikt. Det är alltför många föreningar som har gapat över för mycket och sedan har det gått över styr på olika sätt. Mycket beroende på de ledande personerna i föreningarna som har trott sig kunna hantera alla situationer enligt eget huvud utan stöd från medlemmar, näringsliv, allmänheten, osv. Oftast faller föreningar på alltför starka personligheter, antingen i styrelserna eller bland medlemmarna. Föreningarna kan ej utnyttja dessa personers egenskaper, utan det blir konfrontation och elände som följd. Man måste gemensamt dra åt samma håll.

Man får ibland den uppfattningen att en museiförening bara är till för medlemmarna själva, och inte för att visa upp kulturhistoriskt intressant materiel i så rätt skick och miljö som möjligt. Bara jag har kul så att säga, så är det bra!. Få tänker på att vi utför ett arbete för att bevara intressant kulturhistoriskt materiel för våra besökare/kunder. Tänk om flera av oss kunde använda "utifrån och in" - tänkandet, dvs hur ser allmänheten på oss och våra verksamheter och vad förväntar de sig av ett besök hos oss museeiföreningar!

Bäste FVJ-are! Tänk nu till ordentligt över:
1. VAD VILL vi med vår förening,
2. VILKEN EGENDOM som är realistiskt att behålla,
3. VILKEN VERKSAMHET är realistisk for oss i framtiden,
4. VILKEN STRATEGI skall gälla för föreningens verksamhet i framtiden.
Lägg ALL PRESTIGE åt sidan i någon gömma lång ner, där FAN håller till!.

Christer Fredriksson

Morrgans åsikt om FVJ

av Anders Ö/NJM, Tuesday, January 15, 2008, 09:10 (5940 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Kloka ord från CF...
Efter all den turbulens som varit i Klippan senaste åren är det nu högtid att medlemmarna tar sig en fundering om man verkligen vill ha sin förening kvar.

Morrgan må skriva att han har föreningens väl och framtid som ledstjärna för sitt kraftiga engagemang i en annan förening. Till mig har han dock anfört andra skäl varför han här så mån om att nuvarande styrelse (utom kassören) inte ska få sitta kvar. Är han rakryggad så talar han om det för alla och inte bara dem han ringer så fort de gör ett inlägg i denna debatt.

Om han är så intresserad av att FVJ har en fungerande verksamhet i Klippan kan man fundera på varför han inte reagerat/agerat tidigare, innan det uppstod en schism inom styrelsen? Värt att fundera på som gräsrots medlem.

Så alla FVJare.. ta er i kragen, fundera igenom VAD ni vill få ut av erat EGET föreningsengagemang, allt från att få ett blad ett par ggr per år till att bedriva en fullskale verksamhet. Hur mycket TID kan Ni offra? Är det värt att offra tex 10h i veckan för att föreningen ska kunna fortleva?

Fundera över ni tycker är RIMLIGT att satsa på NU och vad som är RIMLIGT att ha som mål i FRAMTIDEN.

HUR vill ni att föreningen ska ledas? Vilka skulle ni vilja se i en styrelse men glöm för allt världen inte bort er själva!
Visst kan det bli så jobbigt som det tydligt har varit sista tiden i FVJ MEN det är inte brukligt, normalt fungerar bra när vuxna människor umgås som vuxna människor förväntas umgås. Jag har varit aktiv i järnvägsföreningsvärlden i mer än 30 år nu så jag vågar påstå att jag har tillräcklig erfarenhet för våga påstå ovanstående. Det uppstår turbolens ibland när viljeinriktningar krockar, det är normalt när engagerade möts men detta ska kunna lösas utan och kompromissas utan bråk (höjda röster hör väl till?)

Eftersom en förening i första hand utgörs av människorna i den och inte dess föremålssamling är viktigt att de som väljs att leda föreningen är människor som både har engagemang i föreningen och förmågan att lyssna på andra människor. Föreningen är egentligen en stor konpromiss och ett enda stort kollektiv där massor av människors olika viljor och tyckanden ska samlas i helst EN RIKTNING för att leda förening mot dess mål och syfte.
Gammalt groll och oförätter ska placeras där de hör hemma, i minnets erfarenhetsbank så att man undviker liknande situationer i framtiden.

Styrkan i en förening sitter i om många är ENGAGERADE och inte bara AKTIVA.
FVJare, NU är det dax att bli engagerad....
Det är Ni som medlemmar som av gör föreningens öde, inte vi utomstående som tycker en massa.

PS, en känga åt M med ;o)) även i BJs har det ju med åren hoppat av folk, men de kanske sluta frivilligt innan de blev uteslutna ;o))
PSS Detta fenomen är inte bara förunnat FVJ o BJs utan det har säkerligen skett i alla föreningar när viljorna går isär och man inte kan kompromissa eller förlika sig med ett val majoriteten gjort, sorgligt kanske men så är dock föreningslivet, det går inte att jämföra med tax en arbetsplats på det sättet.

Lycka till nu FVJare..

Morrgans åsikt om FVJ

av Conny Sernfalk, Tuesday, January 15, 2008, 11:03 (5940 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Kloka ord från Christer och Anders!

Genom engagemang i många olika föreningar under 40 års tid har man sett ett och annat. SvårÕgheter uppstår som kan handla om mål/inriktningar, att styrelsen inte mäktar med att han hantera föreningens ambitionsnivå och mål, konflikter mellan individer inom förening som kan leda till destruktiva gruppkonstillationer, individer som agerar för självsvådligt, individer som inte fullföljer viktiga åtaganden o.s.v listan kan göras lång....

Det finns idag föreningar inom gammeltågsbranchen som kommit en bra bit påväg att ha tydliga mål/inriktningar som är väl förankrade hos både medlemmar och förtroendevalda. Därtill en organsiation som är anpassad till förutsättningarna och målen. En sådan förening får det också mer förspänt att finna intresserade förtroendevalda som t.ex ställt sig dom frågor Christer tar upp och som kan skilja mellan föreningens väl och egenintressen.

Dock tror jag alla föreningar genomgått problem som inte bara kan lösas av en styrelse eller lösas på plats (kommunikation) mellan medlemmar. Det är då föreningen får använda sig av stadgeenliga former som ex. möten, extrastämma, årsmöte där frågor kan avgöras förutsatt att kallelse till mötet/stämman skett stadgeenligt. Vid tvister kan detta bädda för att grupper försöker mobilisera gamla och nya medlemmar för att få majoritet för sin sak och kanske förberett sig genom egna förslag på styrelseledamöter.
En del kallar detta för kuppförsök, speciellt om någon grupp anses ha dold agenda med sitt agerande. Oavsett vad man kallar det är det en föreningsmedlems rättighet att bli kallad och ha rösträtt vid möten/stämma.
Det är dock önskvärt för föreningsdemokratin att alla berörda är öppna med sina avsikter och åsikter.

Morrgans avsikt må vara det han själv skriver, men kopplingen till FVJ:s uteslutna kassör ger upphov till frågetecken.
Som utomstående får man intrycket att det mobilÕseras till den extra stämman som ska äga rum i syfte bl.a att avsätta hela styrelsen (utom möjligen kassör).
Om det finns någon form av gruppkonstillation bakom detta bestående av Morrgan, m.fl personer från Göteborg, FVJ:s uteslutna kassör, andra personer tror jag det skulle öka i trovärdighet att detta redovisades öppet och dom personernas avsikter. Morrgans programförklaring för vad han anser FVJ skulle göra är inte speciellt kontroversiell. Kassörens avsikt är då mer diffus och kan tolkas som en vilja att avveckla hela föreningen. Alternativt att anpassa FVJ:s kostym så att lämpliga fordon/materiel kan säljas ut till andra föreningar. Något som både BJs och andra föreningar kan ha en hypotetiskt intresse av.

FVJ:s styrelse å sin sida skulle säkert vinna på att själv presentera en bland aktiva, förankrad och tydlig handlingsplan över vad man vill. Må vara att sådan inte tas fram i all hast, om den skall förankras bland FVJ:s aktiva medlemmar.

Det är positivt att Morrgan klargör sin ståndpunkt. Det är öppenhet jag efterlyser så att FVJ medlemmar (överväger att bli själv) klart kan bilda sig en uppfattning den dag det blir en stadgeenlig sammankallande stämma. Huruvida stämman den 19:e är det får deltagande medlemmar ta ställning till där.

Morrgans åsikt om FVJ

av morrgan, Tuesday, January 15, 2008, 11:49 (5940 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Ett klargörande.

Blir det stämma på lördag och inte bara ett samkväm så kan följande ske:

1. Hela styrelsen avsätts.

2. Ny styrelse väljs, kassören kommer inte att få min röst, om han föreslås till den nya styrelsen.

3. FVJ kan snabbt få slut på traumat och styrelsen kan återkalla ärendet i hovrätten, få kontroll på bokföring och information.

4. Styrelsen får också på sitt bord att se till att FVJ bedriver en inkomstbringande verksamhet i framtiden.

Tar man inte tillvara denna möjlighet så finns det risk att bråket fortsätter och FVJ riskerar att förblöda.

morrgan

Morrgans åsikt om FVJ

av Per-Åke Lampemo @, Alingsås, Tuesday, January 15, 2008, 12:14 (5940 dagar sedan) @ morrgan

Morrgan! Du har genom åren gjort en del bra saker Morrgan för Järnvägssverige, inget snack om detta faktum. Vad gäller FVJ så är ditt engagemang tvivelaktigt... När du nu påstår att FVJ riskerar att förblöda är du en av som varit mest drivande att underblåsa konflikten bakom kulisserna. Du har ett ansvar för nuvarande situation inom FVJ. Det är dock bra att du nu plötsligt insett ditt misstag och försöker vara konstruktiv vad gäller FVJ.


I sista ändan kanske ändå FVJ fått sig en väckarklocka att man måste se till att utveckla sin verksamhet i en positiv riktning. Jag vill önska föreningen Veteranjärnvägen lycka till i framtiden och hoppas på ett bra möte på lördag den 19 januari.

Mvh Per-Åke Lampemo

Morrgans åsikt om FVJ

av Conny Sernfalk, Tuesday, January 15, 2008, 13:21 (5940 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Tack Morrgan för förtydligande och vändning när det gäller FVJ:s uteslutna kassör. Även om jag tycker blödande inte är ett passande uttryck så är punkterna rimliga och vettiga, bortsett från att man kan ha olika åsikter om det vettigaste är att avsätta alla personer i den nuvarande styrelsen.

Håller med Per-åke att förhoppningsvis kan alla dessa turer svetsat samman FVJ:s aktiva. Trots allt finns verksamhet som har utvecklats under året och något att bygga vidare ifrån. Detta bör inte förringas.

Om det blir ett konstruktivt möte på lördag där fokus kan läggas på verksamheten (inte personer), behöver säkerligen inte FVJ förblöda.
Jag tror däremot inte det finns en uppsjö av medlemmar som både vill och är lämpade att ingå i en helt ny interimstyrelse, såvida inte dom mest kritiska rösterna lyckats samla ihop ett konkret förslag till alternativstyrelse.

Om man avsätter och ej omväljer någon i den gamla styrelsen innebär detta att man eventuellt också tappar personer som har ett engagemang för föreningen kanske också som aktiva medlemmar. Vidare dom personers kunskap och historia om föreningen/branchen.
Oftast brukar det optimala vara att få en blandning av gammalt och nytt där röstande medlemmar får värdera föreslagna styrelseledamöters förmåga och kompetens.

Conny (som visserligen ej är medlem (ännu) men gjort många besök i Klippan genom åren tack vare släkt i närheten).

Morrgans åsikt om FVJ

av Gunnar O., Tuesday, January 15, 2008, 17:18 (5940 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Hej!

Har läst alla inlägg här - tycker att debatten har höjts åtskilligt i denna tråd jämfört med de tidigare trådarna i ämnet. Men jag vill som vanlig medlem ändå framföra mina åsikter om hur föreningen bör agera i det uppkomna läget. Först och främst bör vi lösa den akuta konflikten för att sedan med förenade krafter ta tag i utvecklingen av föreningen.

För mig är det uppenbart att mötet på lördag inte är korrekt utlyst. Dels har samtliga medlemmar inte fått kallelse och dels är det enbart styrelsen som har rätt att utlysa extra stämma.

Ett värsta scenario som de som ordnar stämman bör tänka på är att om de utser en ny styrelse så kommer det att finnas två styrelser som båda anser sig representera föreningen. Detta leder enbart till tvister och förlamning av verksamheten.

Det kanske heller inte är bra om mötet bara upplöser sig själv - då ökar frustrationen hos de som trodde det var ett korrekt utlyst möte.

Vad jag skulle tycka vore en möjlig lösning att de medlemmar som finns på mötet anmodar styrelsen att anordna ett extra medlemsmöte innan det ordinarie årsmötet. På detta möte bör alla parter kommat till tals och valberedningen ges ett tydligt uppdrag för sitt arbete inför årsmötet. Jag tror en sådan lösning är det som kan leda till samförstånd och arbetsro som vår lilla föreningen så väl behöver.

Hoppas mina tankar kan bidra till en lösning

Gunnar

Morrgans åsikt om FVJ

av Uno P ⌂ @, Tuesday, January 15, 2008, 18:45 (5940 dagar sedan) @ Gunnar O.

En sådan lösning diskuterades på föreningens styrelsemöte i söndags. Om stämman upplöser sig själv den 19 januari så är det redan nu tagit beslut om att kalla till en stämma/möte före årsmötet.

Det som föreningen behöver just nu är arbetsro. Det finns mängder av viktiga projekt och förhandlingar som har tappat fart. Hösten och vintern har lindrigt sagt varit fruktansvärda för alla som har försökt jobba för föreningen. Framför allt hotbilden utifrån har varit påtagligt arbetsam. Nyblivna medlemmar har ringt runt och försökt skapa missnöje, hotat och varit allmänt otrevliga. Även via e-post har hotelserna framförts. De som här på forumet har försvarat verksamheten har blivit uppringda och tillrättavisade. Utöver detta så har föreningen kommit i konflikt med en numera f.d. medlem. Något som väl ingen här har kunnat missa?

För att åter få fart på verksamheten i Klippan så behöver föreningen nu all hjälp den kan få. Alla som på något sätt kan bidra till att hjulen åter kommer i rullning är välkommna att höra av sig. Det som är viktigast just nu är få fram ett körklart ånglok för att kunna berdiva trafik. Det är tänkt att BLHJ 2 skall bli klart att visa upp på Sveriges Järnvägsmuseums 10-års jubileum i maj. Men det behövs även hjälp med allt från tillståndsfrågor till banarbete.

Uno P
Föreningen Veteranjärnvägen

Morrgans åsikt om FVJ

av Göran S, Wednesday, January 16, 2008, 09:48 (5939 dagar sedan) @ Uno P

Vill bara säga att det är otroligt synd att det har blivit på detta viset.
jag tänker inte lägga mig i det, men jag hjälper till som tidigare med tillståndsansökan om det finns intresse

Göran S

Morrgans åsikt om FVJ

av fd medlem, Friday, January 18, 2008, 19:36 (5936 dagar sedan) @ Uno P

Morrgans åsikt om FVJ (Järnvägs- och Museiföreningar)
by Uno P , Tuesday, January 15, 2008, 18:45 @ Gunnar O.

"En sådan lösning diskuterades på föreningens styrelsemöte i söndags. Om stämman upplöser sig själv den 19 januari så är det redan nu tagit beslut om att kalla till en stämma/möte före årsmötet."

Eftersom ingen mer information om detta finns på hemsidan eller har givits på annat sätt verkar det vara ett tomt löfte. Vilken agenda skall gälla då? Syfte? Ytterligare ett försök att lägga ut dimridåer och få arbetsro?

"Det som föreningen behöver just nu är arbetsro. Det finns mängder av viktiga projekt och förhandlingar som har tappat fart. Hösten och vintern har lindrigt sagt varit fruktansvärda för alla som har försökt jobba för föreningen. Framför allt hotbilden utifrån har varit påtagligt arbetsam. Nyblivna medlemmar har ringt runt och försökt skapa missnöje, hotat och varit allmänt otrevliga. Även via e-post har hotelserna framförts. De som här på forumet har försvarat verksamheten har blivit uppringda och tillrättavisade. Utöver detta så har föreningen kommit i konflikt med en numera f.d. medlem. Något som väl ingen här har kunnat missa?
För att åter få fart på verksamheten i Klippan så behöver föreningen nu all hjälp den kan få."

Jag är inte förvånad att sådant har förekommit. Det finns flera talesätt som passar in på situationen. "Som man bäddar får man ligga" eller "öga för öga, tand för tand". Naturligtvis är det inget som skall förekomma i en förening vare sig från styrelseledamöter mot medlemmar eller mot styrelseledamöter från medlemmar. Man måste kunna få framföra avvikande åsikter utan att bli påhoppad på olika sätt.

Ja, det är ganska anmärkningsvärt att Uno & Co vill dra ett streck och kunna fortsätta, som om ingenting har hänt, eftersom det är dom som är inblandade i allt och grunden till allt strul. Hade dom varit förtroendvalda politiker är jag övertygad om att deras arbete hade granskats mycket noggrannare och dom hade tvingats avgå för länge sedan.

Mitt förtroende för dom är helt borta sedan länge och dom har knappast något stöd av andra föreningar, tvärt emot vad dom hävdar. Detta är bara ett sätt att inge sig själva förtroende inför andra och att försöka lura andra. Det är tvärtom så att FVJs styrelses agerande de senaste åren kan komma att ge andra föreningar badwill på många olika sätt.

Ni som inte har insyn i detta, men som med lust och olust läser alla inlägg om FVJ, låt inte adrenalinet rinna till utan läs sakligt vad som har skrivits. Ta det till er, försök läsa mellan raderna, för det bara toppen av ett isberg som syns. Det är knappast ens fel att två träter.

Enda sättet för föreningen att gå vidare är att man får en helt ny styrelse utan kopplingar till den gamla, så att den nuvarande styrelsens arbete kan granskas ordentligt. Det finns mycket som behöver komma i dagen. Först när detta är gjort kan föreningen kan komma på fötter igen.:-)

Morrgans åsikt om FVJ

av Affe, Tuesday, January 15, 2008, 12:49 (5940 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Ett par kommentarer med anledning av Anders Ö/NJMs inlägg.

1. Anders Ö/NJM blandar in BJs i denna trista historia. Sanningen är den att Morrgan representerar sig själv och uttalar sig inte som officiell representant för BJs. Det är viktigt att hålla isär begreppen.
Om Anders Ö/NJM representerar Nynäshamns Järnvägsmuseum i sina inlägg på detta forum vet jag inte, men föreningens initialer finns med efter hans namn.

2. Fakta när det gäller uteslutning av medlem hos BJs. Så här står det i sällskapets stadgar:

"..... Medlem som allvarligt bryter mot dessa stadgar eller som på annat sätt motarbetar eller uppträder på sätt som strider mot sällskapets intressen kan uteslutas ur sällskapet.
Medlem kan endast uteslutas ur sällskapet genom beslut av stämma med minst 9/10 majoritet av avgivna röster".

Skulle det vara aktuellt med en uteslutning är det alltså genom ett beslut av en nära nog enhällig föreningsstämma. Styrelsen har inte den befogenheten. Detta borgar för att styrelsen inte godtyckligt kan tysta "kritiker".

Mvh Affe

Morrgans åsikt om FVJ

av Anders Ö/NJM, Tuesday, January 15, 2008, 16:36 (5940 dagar sedan) @ Affe

Ett par kommentarer med anledning av Anders Ö/NJMs inlägg.

1. Anders Ö/NJM blandar in BJs i denna trista historia. Sanningen är den att Morrgan representerar sig själv och uttalar sig inte som officiell representant för BJs. Det är viktigt att hålla isär begreppen.

Läser du Morrgans inlägg så anklagar han styrelsen i FVJ för att ha drivit bort medlemmar och att det är en "dödssynd" (något liknande sa han i luren)jag bara påpekar (med en smiley) att det även drabbat BJs (och andra föreningar) så då lider många styrelser av samma "dödssynd". Eftersom Morrgan är BJs främsta företrädare och hörs tämligen ofta känns det som en naturlig koppling för mig. Däremot har jag INTE sagt att BJs är inblandat i denna affär.

Om Anders Ö/NJM representerar Nynäshamns Järnvägsmuseum i sina inlägg på detta forum vet jag inte, men föreningens initialer finns med efter hans namn.

-Tyvärr har jag bara ett inlogg och för att skilja mig från annan Anders Ö så har sen länge användt föreningssignaturen bredvid. Om jag uttalar något i föreningstjänsten brukar jag underteckna TC NJM men det har hänt att jag missat det. Hursom är dessa skriver helt personliga och har ingen knytning till NJM.

2. Fakta när det gäller uteslutning av medlem hos BJs. Så här står det i sällskapets stadgar:

- Jag har inte jämfört några stadgar och har inte sagt att BJs uteslutet någon, det jag skrev var att folk gått ur föreningen....viss skillnad.
Däremot kanske jag tycker att skrivningen BJs har är bra, gängse brukar vara 2/3- eller 3/4-dels majoritet. På normala stämmor jag bevistat brukar det då röra sig om en skillnad på 4-5 personer.

Mvh Affe

Ett OT inlägg från "en annan Anders Ö"

av Anders Östlund @, Tuesday, January 15, 2008, 20:01 (5939 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Om du vill använda "Anders Ö" är det numera ledigt, jag noterade också "krocken" mellan oss och är nu reggad med hela mitt namn, Anders Östlund...

Om det nu inte finns ännu fler "Anders Ö"...

Hälsar,
Anders Ö ;-)

Ett OT inlägg från "en annan Anders Ö"

av Anders Ö/NJM, Tuesday, January 15, 2008, 21:31 (5939 dagar sedan) @ Anders Östlund

Aha ja det var ju en ide förståss, det kan jag ju göra, tack för tipset.:-)

Morrgans åsikt om FVJ/Vem representerar han?

av Per-Åke Lampemo @, Alingsås, Tuesday, January 15, 2008, 17:03 (5940 dagar sedan) @ Affe

Jag håller med dig Affe!

Man bör skilja på vem/hur man representerar. I Morrgans fall är det i många gånger svårt att bilda sig en klar bild vem han representerar. Dels för att han sitter på många olika uppdrag. Dels för han har en förmåga att synas och höras i många sammanhang. Allt som ofta också i kontroversiella frågor.

Det blir extra svårt när han skriver på BJs officella hemsida under rubriken "Morrgans Blogg". Visst har han all rätt att föra fram sin åsikt i olika frågor. Men det finns alltid en risk att man blandar ihop rollerna.

När skriver han som BJs ordförande på hemsidan? När skriver han som privatpersonen Morrgan? Det kan vara mycket svårt att många gånger se den skillnaden för utomstående järnvägsintresserade vem han egentligen representerar.

Mvh Per-Åke Lampemo

Morrgans åsikt om FVJ/Vem representerar han?

av Affe, Tuesday, January 15, 2008, 21:08 (5939 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Vad är en blogg?
Jag har samma tolkning som återfinns i Nationalencyklopedin (NE).

"Blogg (från eng. weblog), webbjournal, personlig och öppen dagbok på webben. Man kan även se begreppet som ett mellanting mellan personliga kolumner i dagstidningar och dagböcker. En typisk blogg innehåller iakttagelser och synpunkter på dagsaktuella händelser, länkar till intressanta och aktuella webbsidor m.m. Bloggar publiceras genom att man uppdaterar en webbsida, via e-post eller via en kombination av dessa".

Följaktligen blir det som finns på hemsidan under rubriken "Morrgans blogg" hans personliga kommentarer m.m. till olika aktuella händelser inom järnvägsbranschen.

Om Morrgan undertecknar ett inlägg i t.ex. Järnvägshistoriskt Forum med enbart sitt namn är det också hans personliga åsikter/synpunkter som framförs.

Skulle han däremot underteckna inlägget med sitt och föreningens namn är det att betrakta som ett inlägg från föreningens representant.

Svårare än så är det inte.

Visst finns det ibland exempel på när det är svårt att avgöra i vilken egenskap avsändaren skriver. Ta exempelvis Per-Åkes senaste e-postmeddelande till mig, som avslutas med följande:

"En stilla undran och hälsningar från Per-Åke Lampemo

Per-Åke Lampemo, Järnvägsmusei Vänners platsombud i Herrljunga lokstall
tel. 0733-......."

Rent juridiskt får man nog tolka det som ett mail från Järnvägsmusei Vänner i Herrlunga, fast innehållet i brevet är av privat karaktär, vilket också framgår av avsändaradressen.
Jag misstänker att sista raden läggs ut automatiskt, men det är inte lätt att veta, för den som inte känner PÅL.

Mvh Affe

Morrgans åsikt om FVJ/Vem representerar han?

av Anders Ö/NJM, Tuesday, January 15, 2008, 21:30 (5939 dagar sedan) @ Affe

Ja bloggen är en personlig "dagbok" MEN är det Privatpersonen eller Föreningspersonen?
Jag tolkar det att M skriver som föreningspersonen...bloggarna handlar till stor del om BJs frågor där BJs på ett eller annat sätt är inblandade, utom i två fall, tågattrialjerna och avsiktsförklaringen.

Ett motexempel är SKÅJs ordförandes ledare i kuriren där han klargör att det är hans Personliga uppfattning, där framgår klart och tydligt vad som gäller.

Vad anbelangar PÅLs mail till dig, i vilken roll skrev han mailet till dig? Det framgår inte ur din text.

Morrgans åsikt om FVJ/Vem representerar han?

av Affe, Wednesday, January 16, 2008, 01:14 (5939 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Har egentligen inte mycket mer att tillföra annat än att om det inte vore privatpersonen Morrgan som stått för "Morrgans blogg" hade den med största sannolikhet hetat "Ordförandens blogg".

Vad beträffar innehållet i PÅLs mail, skrev jag att "brevet är av privat karaktär" och därmed tänker jag inte återge det. Skulle jag vidarebefordra vad andra skriver till mig, skulle jag snart inte få ett enda mail.

Mvh Affe

Morrgans åsikt om FVJ/Vem representerar han?

av Anders Ö/NJM, Wednesday, January 16, 2008, 07:19 (5939 dagar sedan) @ Affe

Har egentligen inte mycket mer att tillföra annat än att om det inte vore privatpersonen Morrgan som stått för "Morrgans blogg" hade den med största sannolikhet hetat "Ordförandens blogg".¨

Inte om det handlar om föreningsmänniskan konstaterar jag bara....som jag ser det iaf, en blogg från väl känd ordförande i föreningen på dess hemsida tror jag inte många direkt tolkar som en helt personlig blogg som på intet sätt ät kopplad till BJs. Ett tips att då kanske skriva det tydligt.

Vad beträffar innehållet i PÅLs mail, skrev jag att [i][b]"brevet är av privat karaktär"[/b] [/i]och därmed tänker jag inte återge det. Skulle jag vidarebefordra vad andra skriver till mig, skulle jag snart inte få ett enda mail.

Jag menade inte att du skulle återge det vilket jag säkert tror att dufattat direkt, jag menade om det handlade om frågor rörande JvmVänner men det har PÅL redan klargjort nedan.

Klart slut

Morrgans åsikt om FVJ/Vem representerar han?

av Per-Åke Lampemo @, Alingsås, Wednesday, January 16, 2008, 00:25 (5939 dagar sedan) @ Affe

Ja, ännu en gång är du inne på rätt spår Affe!

Jag vidhåller dock att Morrgans roll i många fall är minst sagt konstig/underlig när det gäller vem han representerar i olika föreningssituationer i museijärnvägsbranschen.

Men jag kanske är helt fel ute i min åsikt???


När det gäller mina avslut på e-mailadress så ställer det till det lite det kan jag hålla med om. Dessa sker som du så riktigt påpekar automatiskt. Jag är kommer därför att plocka bort det avslutet i mina skickade e-mail inom kort.

Mvh P-Å Lampemo

Morrgans åsikt om FVJ

av Lars-Henrik Eriksson, Tuesday, January 15, 2008, 09:15 (5940 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag själv har varit med aktivt i denna verksamhet i några föreningar sedan 1960 och jag vet vad jag pratar om. Styrelsen skall leda föreningens arbeten och stimulera medlemmarna att vara aktiva genom att få dem att tycka att det är kul att lägga ner ett mycket stort antal frivilliga arbetstimmar under helger, fridagar och semestrar samt kvällstid. Detta kräver en speciell sorts ledarmänniskor på dessa styrelseposter som kan stimulera medlemmarna att vara aktiva i ordets rätta bemärkelse.

Amen! FVJ medlemmar bör i den kommande stämman inte fundera så mycket på vilka styrelsemedlemmar som har "rätt" i denna konflikt, utan vilka som är lämpliga som styrelsemedlemmar. Av vad jag har sett så misstänkar jag att det inte är samma sak -- och det oberoende av vem som har "rätt".

Morrgans åsikt om FVJ

av Anders Ö/NJM, Tuesday, January 15, 2008, 09:42 (5940 dagar sedan) @ Lars-Henrik Eriksson

Fanken.. en del får allt till poängen bättre ;o))
Helt rätt.....:-)

Morrgans åsikt om FVJ

av Viktor, Tuesday, January 15, 2008, 14:05 (5940 dagar sedan) @ Lars-Henrik Eriksson

Det är inte styrelsens uppgift att leda och stimulera arbetet på en järnväg.
Den som har detta ansvar är Maskinchefen, Banchefen och Trafikchefen.
Ansvarat för att stimulera arbetet vilar också på den som är redaktör för föreningens tidning.
Styrelsen skall lägga sig så lite som möjligt i avdelningarnas arbete.
Dock har styrelsen det övergripande ansvaret för stora investeringar som bangårdsombyggnader och lokinköp.
Styrelsen har också ansvar, att inkomsterna når en skälig nivå, samt att museala värden sparas till kommande generationer järnvägsentusiaster.

Morrgans åsikt om FVJ

av Lars-Henrik Eriksson, Tuesday, January 15, 2008, 14:31 (5940 dagar sedan) @ Viktor

Det är inte styrelsens uppgift att leda och stimulera arbetet på en järnväg.
Den som har detta ansvar är Maskinchefen, Banchefen och Trafikchefen.
Ansvarat för att stimulera arbetet vilar också på den som är redaktör för föreningens tidning.
Styrelsen skall lägga sig så lite som möjligt i avdelningarnas arbete.
Dock har styrelsen det övergripande ansvaret för stora investeringar som bangårdsombyggnader och lokinköp.
Styrelsen har också ansvar, att inkomsterna når en skälig nivå, samt att museala värden sparas till kommande generationer järnvägsentusiaster.

Givetvis är det formellt styrelsen som leder arbetet och har ansvaret för verksamheten! Sedan kan föreningen vara organiserad på ett sådant sätt att ansvaret för den löpande verksamheten är delegerad till andra delar av organisationen. I till exempel ULJ med 150 aktiva medlemmar är en sådan organisation med olika avdelningar nödvändig. I en liten organisation är det mindre viktigt och kan till och med göra det hela onödigt komplicerat.

Morrgans åsikt om FVJ

av Kurt Möller, Tuesday, January 15, 2008, 14:47 (5940 dagar sedan) @ Lars-Henrik Eriksson

Javisst! Hårt formaliserade föreningar, där person ett S K A L L göra det-o-det, person två S K A L L... osv., tenderar att bli "organisationstunga" och allmänt otrivsamma och utan flexibilitet. = täta avhopp från en "seg" verksamhet. Nej tack.

Att det sen bara är specialisterna som klarar av att meka signaler och avancerad svetsning etc etc etc är ju en helt annan sak...

Morrgans åsikt om FVJ

av Anders Sandgren, Tuesday, January 15, 2008, 22:20 (5939 dagar sedan) @ Kurt Möller

När det gäller organisation av föreningar finns det en massa olika konstruktioner och idéer. Min personliga åsikt, grundad på ca drygt 30år inom föreningslivet (mest folkbildning och politiska organisationer men även andra) är många stadgar är överarbetade och i många fall resulterar till tungrodd organisation.
Några problem som jag ser:
- Tvåårsmandat som är ämnade att leda till stabilitet men istället leder till svårigheter med rekryteringen då inte alla vill binda sig för två år, framförallt om som nybörjare. En kompromiss är en blandning, men egentligen tycker jag att alla val skall vara till nästa årsstämma.
- Dilemmat med stämmovalda funktionärer. Det är ofta mycket bättre att utse en ordförande, ev en eller flera vice ordf samt ordinarie ledamöter jämte skäligt antal ersättare/suppleanter. De enda funktionärer (ex presidium och styrelse) som stämman skall besluta om är då revisorer (de kan aldrig styrelsen utse) samt valberedning (som inte styselsen bör besluta om). Olika typer av ombud kan antingen tas på stämman eller delegeras till styrelsen. Funktionärer som kassör, sekreterare, trafikansvarig, kommittéer med ordförande kan styselsen utse. Om inte stämman litar på styrelsen vad gäller föreningens funktionärer har man valt fle styrelse. Självklart är det bra om valberedningen har vidtalat de personer som föreslås så att det finns kandidater till nödvändiga poster, men jag tycker att styselsen skal ta det formella beslutet.
- Faran med maktfullkomlig firmatecknare. FVJ visade dilemmat. Egentligen tycker jag att det skall vara mer än en person för tecknande av firma, t.ex 2-3 i förening eller protokollsförd och signerad styrelsemajoritet. Teckna PG/BG/Post är en annan sak, här räcker det förhoppningsvis med ett namn per transaktion.
- Enskilda eldsjälars höga engagemang kan lätt leda till att andra förlorar insyn och tappar intresset. En liten klick styr och ställer med (förhopningsvis) totalkoll medan övriga i styrelsen och medlemskadern är passiviserade. Kan fungera ett tag, men när problemen hopar sig eller klicken tappar lusten har de utanför klicken en lång väg att gå för att reda ut problemen. Hur många föreningar har inte drabbats av ett mindre kaos sedan en mångårig eldsjäl med totalkoll hastigt lämnat sina uppdrag och inte lämnat speciellt lättföljda trådar att nysta i. I mindre föreningar få eller inga kostsamma inventarier och kontrakt/avtal kan det kanske vara lättare att nysta men i museiföreningar har man ju en massa prylar, myndighetskontroll o dyl samt kanske ett och annat projekt att reda ut. Jag fick själv reda upp en bygdegårdsförening en gång där kassören i ilska lämnat styrelsen pga oenighet om hustes framtid. Som kassör i den förening som hade majoriteten av andelarna var det bara att bita i det sura äpplet och börja reda ut soppan. Det är alltid bra att sprida funktioner på så många händer som möjligt. Samt vill man ju inte vingklippa eldsjälarna för mycket heller, eldsjälar kan så lätt slockna...

Jag hoppas att FVJ kan på något sätt finna arbetsro. Att det behövs nytt blod i styrelsen verkar uppenbart, men det är lättare att jaga syndabockar är att ta itu med de akuta problemen. Vad gäller stadgeenliga frågor så har FVJ stadgar som ser ut på ett visst sätt, men jag hoppas att erfarenheterna av kaoset kan leda till att man tänker igenom hela föreningens organisation. Men först gäller det får till stånd en styrelse som arbetar med att lösa problemen, oavsett vem som skapat dem.
Tyvärr kan ett enligt styrelsen stadgevidrigt medlemsmöte bara öka på problemen men jag hoppas att de inblandade kan strunta i prestigen och ändå försöka finna en bra samtalston om föreningens framtid.

Fenomenet med namnteckningar som inblandade inte vill stå för känner jag tyvärr igen från nomineringstider inom politiken. Att skriva på med en annans namn eller att lura någon att skriva på något de inte egentligen vill skriva på kallas för urkundsförfalskning och kan resultera i upp till två års fängelse.

Tvåårsmandat

av Anders Svensson @, Wednesday, January 16, 2008, 12:55 (5939 dagar sedan) @ Anders Sandgren

- Tvåårsmandat som är ämnade att leda till stabilitet men istället leder till svårigheter med rekryteringen då inte alla vill binda sig för två år, framförallt om som nybörjare. En kompromiss är en blandning, men egentligen tycker jag att alla val skall vara till nästa årsstämma.

Personligen gillar inte heller jag (saxade) tvåårsmandat och det främst av två skäl:
- Risken för att välja in nya personer som inte fungerar ihop med de som har mandattid kvar - en styrelse ska åtminstone ha ett mininimum av god personkemi för att fungera ihop. Enligt vad jag erfarit av att försöka hänga med i allt det som skrivits i denna snåriga historia verkar det inte ha varit problemet i detta fall - samarbetet fungera bra i början av mandatåret för att sedan sluta fungera under hösten och sedan har det bara blivit värre... Men det skulle kunna ha varit ett exempel på just detta problem med tvååriga mandat.
- Stabilitet ska uppkomma för att medlemmar och styrelse vill det, inte för att stadgarna "tvingar på" dem det. Uppstår det strider är det bara bra om stämman är fri att välja (helt) ny styrelse. Risken för "kupper" kan jag leva med (jag sitter själv i en järnvägsföreningsstyrelse) - gillar jag inte resultatet av en "kupp" kan jag alltid hoppa av styrelsen och/eller föreningen... //Anders