Gamla tjänstebilar hos SJ (Fordon: allmänt)

av Anders Eckerberg @, lördag, maj 10, 2008, 22:05 (5124 dagar sedan)

Såg den tråden om SJ Duetten längre ner, och börjaade då fundera lite över detta med tjänstefordon hos SJ.

När började man använda sig av tjänstebilar och vilka var först med det, vad det signalavdelningarna runt om i landet?
Vad hade man mer för bilar än Volvo Duett?

Är det någon som har bilder på några exempel så vore jag tacksam, har hört att HP besitter just en gammal SJ Duett, kanske Henrik själv har någon bild på den?

Vänliga Rälsningar Eckerberg

Gamla tjänstebilar hos SJ

av Peter Sandström @, lördag, maj 10, 2008, 22:46 (5124 dagar sedan) @ Anders Eckerberg

Bilden tagen av min farfar 1963 från bygget av Svappavaara spåret.
[image]

Gamla tjänstebilar hos SJ

av Peter Sandström @, lördag, maj 10, 2008, 22:58 (5124 dagar sedan) @ Peter Sandström

VW buss i Storlien 1964, även denna bild tagen av min farfar.
[image]

Gamla tjänstebilar hos SJ

av Anders Eckerberg, lördag, maj 10, 2008, 23:19 (5124 dagar sedan) @ Peter Sandström

Vad är det för tillverkare av den av mer terrängutförandet?

Gamla tjänstebilar hos SJ

av Peter Sandström @, lördag, maj 10, 2008, 23:22 (5124 dagar sedan) @ Anders Eckerberg

Vad är det för tillverkare av den av mer terrängutförandet?

Jag har tyvärr ingen aning.

Gamla tjänstebilar hos SJ

av Anders Ö/NJM, lördag, maj 10, 2008, 23:41 (5124 dagar sedan) @ Anders Eckerberg

Hette inte bolaget JEEP som det står stansat på skärmen?
Eller var det Willys Jeep?

Gamla tjänstebilar hos SJ

av Kurt Möller, Sthlm, söndag, maj 11, 2008, 04:43 (5124 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Hette inte bolaget JEEP som det står stansat på skärmen?
Eller var det Willys Jeep?

Antingen det, eller International.

Gamla tjänstebilar hos SJ

av Stefan Lindberg @, Västerlanda, söndag, maj 11, 2008, 06:53 (5124 dagar sedan) @ Kurt Möller

Hette inte bolaget JEEP som det står stansat på skärmen?
Eller var det Willys Jeep?


Antingen det, eller International.

Någon International Harvester eller IH är det inte.
Det är en Willys Jeep Wagon som tillverkades av Willys-Overland 1946-1965.
Modellen är en påbyggd variant av den klassiska öppna Jeepen som tillverkades under kriget.

Gamla tjänstebilar hos SJ

av Kurt Möller, Sthlm, söndag, maj 11, 2008, 11:43 (5123 dagar sedan) @ Stefan Lindberg

OK, tack - jag tänkte mest på dom rälsgående IH m gummihjul som det fanns rätt många av; likartade men större. Vanliga på 1435, däremot inte på smalspår, tror jag. Bild?

Gamla tjänstebilar hos SJ (International)

av Peter Sandström @, söndag, maj 11, 2008, 14:50 (5123 dagar sedan) @ Kurt Möller

Här är en bild på en International, dock bara bakifrån.
[image]

Gamla tjänstebilar hos SJ (Tvåvägsfordon)

av Peter Sandström @, söndag, maj 11, 2008, 14:52 (5123 dagar sedan) @ Peter Sandström

Ett annat tvåvägsfordon, Bilden tagen 1980-03-06
[image]

Gamla tjänstebilar hos SJ (Tvåvägsfordon)

av HJP @, söndag, maj 11, 2008, 16:49 (5123 dagar sedan) @ Peter Sandström

[image]

SJ 14074. Volvo Duett. Fotograferad vid Sv. Jvgm. i Gävle.

[image]

Samma bil som ovan, men bakifrån. Lägg märke till skylten TJÄNSTEBIL.

[image]

SJ 16126. VW Pic Up dubbelhytt. Foto i Hallsberg, troligen.

HJP

Gamla tjänstebilar hos SJ

av Peter Lidskog @, söndag, maj 11, 2008, 21:02 (5123 dagar sedan) @ HJP

SJ VW 1987
[image]

Gamla tjänstebilar hos SJ

av Kurt Möller, Sthlm, söndag, maj 11, 2008, 22:47 (5123 dagar sedan) @ Peter Lidskog

SJ VW 1987
[image]

Suck, snyft. Vi hade en sån som tj-bil på ÖSLJ i Mariefred oxå - donerad av vår gamle välgörare o tillskyndare Sven Lagerberg. Tyvärr förstörd vid brand i sb med misslyckat stöldförsök på 90-talet. Perfekt för mindre hämtningar m m.

Gamla tjänstebilar hos SJ

av Peter Sjöquist ⌂, Nacka, måndag, maj 12, 2008, 20:09 (5122 dagar sedan) @ Kurt Möller

Vi i FSVV är glada över vår folkapickis årsmodell 1984.
(För att inte tala om hur glada en del av medlemmarnas egna åkdon är över att slippa köra omkring på en massa tungt jox i 'skuffen'... )

[image]

Detta exemplar som parallellt med användningen successivt får sig en översyn även färg- och märkningsmässigt har tidigare främst gått som tjänstebil hos SJ Gods och senare GC i Tomteboda. SJ-loggan är inskriven i en rund ring, utan fyrkant, tyvärr har det tidigare gjorts försök att ta bort/måla över densamma.

Gamla tjänstebilar hos SJ

av Stefan Lindberg @, Västerlanda, tisdag, maj 13, 2008, 20:43 (5121 dagar sedan) @ Peter Lidskog

SJ VW 1987
[image]

Nä någon 87:a är det verkligen inte.
Denna bussen är en typ 2 som tillverkades 1968-1979

Gamla tjänstebilar hos SJ

av Henrik Reuterdahl, söndag, maj 11, 2008, 18:07 (5123 dagar sedan) @ Anders Eckerberg


Är det någon som har bilder på några exempel så vore jag tacksam, har hört att HP besitter just en gammal SJ Duett, kanske Henrik själv har någon bild på den?

Vänliga Rälsningar Eckerberg

Nej, ännu äger jag ingen SJ-duett, men jag har en på gång vad det lider...

Mvh HP

Dörr till dörr med Volvo spetsnos

av BD @, tisdag, maj 13, 2008, 18:07 (5121 dagar sedan) @ Henrik Reuterdahl

[image]
Den här bilen är byggd på ett lastvagnschassi, antagligen LV 202.
Med ledning av registreringsnummret A13951 går det att få fram typ och årsmodell.
[image]

Dörr till dörr med Volvo spetsnos - (OT)

av Kurt Möller, tisdag, maj 13, 2008, 21:26 (5121 dagar sedan) @ BD

Motor Volvo ED?

Byggd ca 1948-49? Sista spetsnos-året? T ex = Sth Brandkårs småmotorsprutor, "soteldsvagnarna".

Dörr till dörr med Volvo spetsnos - (OT)

av BD @, onsdag, maj 14, 2008, 06:01 (5121 dagar sedan) @ Kurt Möller

Motor Volvo ED?

Byggd ca 1948-49? Sista spetsnos-året? T ex = Sth Brandkårs småmotorsprutor, "soteldsvagnarna".

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Bilen hade sexcylindrig sidventilmotor typ ED eller möjligen föregångaren typ EC.
Det var ju mycket lätt att lyfta en sidventiltopp och skrapa bort sot som brukade sitta fastbränt på kolvtoppar och ventiltallrikarnas översidor. Dessutom var det enkelt att slipa ventilerna. Det var antagligen lättåtkomligheten och den lägre tillverkningskostnaden som gjorde att sidventilmotorer fanns med så länge. Jämför Mercedes 180, Ford Taunus m fl Fordar, Morris etc.
Då, under första halvan av 50-talet sotades och slipades ventiler vare sej det behövdes eller ej kanske redan efter 30000 km.
Det sågs då som fantastiskt att en VW kunde köras 100000 km utan sotning.

Något om numrering av gamla tjänstebilar hos SJ

av Anders Svensson @, onsdag, maj 14, 2008, 10:56 (5121 dagar sedan) @ Anders Eckerberg

Eftersom jag studerat fenomenet tjänstefordon sedan 1960-talet tänkte jag att jag kan passa på att dela med mig av mina erfarenheter hur SJ, senare BV, numrerat dessa och numreringens sammanhang, fritt ur minnet:

När jag började på 1960-talet (först med bussar 1960) såg det i princip ut så här:
* 1 - 3999 (Vänstertrafik)bussar
* 4000 - 4999 Högertrafikförberedda bussar (jfr nedan)
* 5000 - 5999 Osäkert, kanske reserverat för framtida bussar, jfr nedan.
* 6000 - 6999 Linjelastbilar
* 7000 - 7999 D:o:s släpvagnar (lite osäker här....)
* 8000 - 8999 Bussarnas släpvagnar
* 9000 - 9999 Bussarnas (d v s billinjegruppernas) tjänstebilar
* 10000 - 10999 ?
* 11000 - 11999 Tjänstelastbilar
* 12000 - 12999 Tjänstesläpvagnar
* 13000 - 13999 Tjänstebilar, från slutet av 1960-talet tjänstesläpvagnar
* 14000 - Tjänstebilar

Nu var begreppen "tjänste" och "linje" inte så där alldeles entydiga - t ex numrerades vagnbjörnarna i tjänstebilsserien och deras släpvagnar och de släpvagnar man så småningom skaffade för containertransporter i tjänstesläpvagnsserien. Att serien 13XXX ändrade användning berodde helt enkelt på att de äldsta tjänstebilarna skrotats bort och att serien 12XXX för släpvagnar tog slut... Jfr även BD:s bild på en bil som är numrerad som tjänstelastbil som som alldeles tydligt är till för godstransporter åt kund...

Inför 1967 års högertrafikreform skulle det levereras högertrafikbussar, och de fick en ny serie som började på 0001 - det är i princip den serien som Swebus bussar fortfarande numreras efter... Att högertrafikbussarna skulle få en ny nummerserie var tydligen inte tänkt från början - när jag letade efter annat bland Förrådsbyråns papper på dåvarande SJ Centralarkiv hittade jag en annulering av en order av de små märkskyltar som förr satt inne i bussarna där de var tänkta att få nummer som bara fortsatte på vänsterbusserien...

På 1980-talet gjorde SJ så en större omstrukturering av hela tjänstefordonsnumreringen till i princip följande:
* 1 - 1999 Trallboggier
* 2000 - 2999 Större banarbetsmaskiner (m m)
* 3000 - 3999 Motortrallor - och -dressiner
* 4000 - 4999 Elrevisionsbilar (som även hade tjänstebilsnummer) m m
* 5000 - 9999 Div mindre banarbetsmaskiner, m e m spårgående
* 10000 - 19999 Tjänstebilar o d:o släpvagnar enligt ovan
* 20000 - 29999 Manskapsbodar av olika slag
* 30000 - Blandat "nytt" (av i princip alla kategorierna enl ovan)

Sedan har BV förstört hela systemet, bl a genom att (i princip) bara använda nr upp till 9999, dubbel-, trippel- o s v-numrera fordon med en "ordningsbokstav" efter numret för att skilja dem åt samt att låta bilregistrerinsnumret var inventarienummer för tjänstebilar... //Anders

powered by my little forum