Dragkrafs (Fotografier/bildfrågor)

av Micke Carlsson, Sunday, May 11, 2008, 13:12 (5800 dagar sedan)

En dag tog TC oss med på utflykt till Köppabä med omnejd.

[image]

För vi skulle titta på en tänkbar draglåda. Men det bidde inget. Vad gör den apparaten idag tro? Oh vad tänker TC där han blickar ut över nejden?

[image]

Egentligen skulle man ha en sånhär. Visst är den snygg ännu 1984?

[image]

Och den här är ju snygg också. Men nu har jag nog tappat tråden.

[image]

Dragkrafs

av Kurt Möller, Sthlm, Sunday, May 11, 2008, 16:45 (5800 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Oj - byggde Sonny en ÄNNU större tidningsmoppe...??

Dragkrafs

av J-E Hedlöf, Sunday, May 11, 2008, 19:30 (5800 dagar sedan) @ Micke Carlsson

För vi skulle titta på en tänkbar draglåda. Men det bidde inget. Vad gör den apparaten idag tro? Oh vad tänker TC där han blickar ut över nejden?

Om jag minns rätt råkade den ut för något haveri och blev väl tyvärr till småspik eller nåt sånt... GBBJ lyckades dock lägga vantarna på efterträdaren (fd TGOJ Z3 5).

Dragkrafs

av Anders Ö/NJM, Sunday, May 11, 2008, 22:39 (5800 dagar sedan) @ Micke Carlsson

En dag tog TC oss med på utflykt till Köppabä med omnejd.

[image]

Ujujuj, evigheter sen den turen.. vi var väl in i gamla verkstan å grotta med? Tom å ödslig vill jag minnas.
Var det inte under samma färd som vi hittade den inbyggda ångpannan i Wirsbo?

För vi skulle titta på en tänkbar draglåda. Men det bidde inget. Vad gör den apparaten idag tro? Oh vad tänker TC där han blickar ut över nejden?

[image]

Han drömmer nog om fornstora dar..eller kommande lokomotor övningar. Hade du inte skrivit TC hade jag nog inte känt igen mig..:-D
Vi var väl förbi Horndal å den resan?

Dragkrafs

av Micke Carlsson, Sunday, May 11, 2008, 23:18 (5800 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Vi var inne och glodde i verkstan ja... Bara stämpelklockan var kvar, 1960 hade de stämplat ut...
På negativen så är det bilder från Nora sedan. Vi var ju där och ägnade en dag åt att "hjälpa till" om du minns. Byte 1 st bult i växelkors, det blev mörkt innan vi hade lyckats forska fram den där bulten i något hemligt skjul någonstans...
Vanneboda och Eskilstuna, Stråssa och Grängesberg blev det också. Horndal, Wirsbo m m var en annan tur som jag inte var med på. :-(

Dragkrafs

av Anders Ö/NJM, Sunday, May 11, 2008, 23:57 (5800 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Vi var inne och glodde i verkstan ja... Bara stämpelklockan var kvar, 1960 hade de stämplat ut...
På negativen så är det bilder från Nora sedan. Vi var ju där och ägnade en dag åt att "hjälpa till" om du minns. Byte 1 st bult i växelkors, det blev mörkt innan vi hade lyckats forska fram den där bulten i något hemligt skjul någonstans...
Vanneboda och Eskilstuna, Stråssa och Grängesberg blev det också. Horndal, Wirsbo m m var en annan tur som jag inte var med på. :-(

Nä faen det hade jag förträngt..kollade vi inte in ÄFen med? Vagt minne av vi sprang å plocka med nått på bangården men det hade jag kopplat till ÄF-hämtningen.

Då var det iffen å jag då som röjde runt Horndal å Wirsbo...

Dragkrafs

av Micke Carlsson, Monday, May 12, 2008, 08:12 (5800 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Jo vi gick och strök oss mot ÄF också mitt i all ekumeni. :-)

Dragkrafs

av Göran Sohlberg, Monday, May 12, 2008, 10:10 (5800 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Bild 2, är den från Ställdalen?

Göran

Dragkrafs

av Micke Carlsson, Monday, May 12, 2008, 10:16 (5800 dagar sedan) @ Göran Sohlberg

Ja det låter bekant, men det är 20 år sedan så någon annan får gärna svara också!:-)

Dragkrafs

av Anders Ö/NJM, Monday, May 12, 2008, 17:26 (5799 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jo jag är rätt säker på att det är Ställdalen, ringde på den där tingesten men antingen var den inte till salu eller på tok för dyr.

Dragkrafs

av Ola Almquist, Thursday, May 15, 2008, 22:06 (5796 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Det bör vara Bergbolagen 1690/1946 som lär ha skrotats i Ställdalen av Nejmans Exportaffär AB 1989.

Z65 505 bör vara fotograferad i Hultsfred. Den befann sig där sommaren 1984.

M.v.h.
Ola