BJ litt G4 / SJ litt Gsh[u] (Fordon: vagnar)

av O. Sundström, Monday, October 18, 2010, 10:55 (4942 dagar sedan)

BJ hade en serie G-vagnar med längre korg än standard gs/Gsh. Vagnarna var huvudsakligen avsedda för styckegods.
Serien bestod av de ursprungligen med skruvbroms och hög bromshytt försedda 616 - 635 samt de de ursprungligen obromsade 821 - 850.

616 - 625 och 631 - 635 utrustades med KKP-broms under det att 623 - 626 erhöll KKG-broms (när?).

826, 827 och 833 erhöll KKP-broms, resten KKG (när?), allt enligt GDG:s förteckning från nov. 1946.

I SJ str 77 av 1952 saknas 631 - 635 samt 826, 827 och 833 som ju lustigt nog alla uppgavs ha KKP-broms i 1946-sammanställningen.

Nu undrar jag:
o Fick vagnarna i samband med inmonteringen av tryckluftbtoms också plåtlagergafflar?
o vart tog 631 - 635 samt 826, 827 och 833 vägen?

Som vanligt ytterst tacksam för alla upplysningar
Olle S

BJ litt G4 / SJ litt Gsh[u]

av morrgan, Monday, October 18, 2010, 11:17 (4942 dagar sedan) @ O. Sundström

BJ hade en serie G-vagnar med längre korg än standard gs/Gsh. Vagnarna var huvudsakligen avsedda för styckegods.
Serien bestod av de ursprungligen med skruvbroms och hög bromshytt försedda 616 - 635 samt de de ursprungligen obromsade 821 - 850.

616 - 625 och 631 - 635 utrustades med KKP-broms under det att 623 - 626 erhöll KKG-broms (när?).

826, 827 och 833 erhöll KKP-broms, resten KKG (när?), allt enligt GDG:s förteckning från nov. 1946.

I SJ str 77 av 1952 saknas 631 - 635 samt 826, 827 och 833 som ju lustigt nog alla uppgavs ha KKP-broms i 1946-sammanställningen.

Nu undrar jag:
o Fick vagnarna i samband med inmonteringen av tryckluftbtoms också plåtlagergafflar?
o vart tog 631 - 635 samt 826, 827 och 833 vägen?

Som vanligt ytterst tacksam för alla upplysningar
Olle S

BJ-vagn 624 och BJ-vagn 628 finns i det historiska godståget på Lärje.

morrgan

BJ litt G4 / SJ litt Gsh[u]

av O. Sundström, Monday, October 18, 2010, 15:59 (4942 dagar sedan) @ morrgan

Ser man på! Men finns några [i]hard facts [/i]att redovisa?
OS

BJ litt G4 / SJ litt Gsh[u]

av morrgan, Monday, October 18, 2010, 20:46 (4942 dagar sedan) @ O. Sundström

Ser man på! Men finns några [i]hard facts [/i]att redovisa?
OS


[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/BJs-vagnar/BJ-Gsh628.jpg[/img]

Så här såg vagn Bj 628 ut för några år sedan.
Vagn 624 hittade jag ingen bild på, men det kanske går att ordna tills imorgon.

morrgan

BJ litt G4 / SJ litt Gsh[u]

av morrgan, Tuesday, October 19, 2010, 10:12 (4941 dagar sedan) @ morrgan

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/BJs-vagnar/BJ624-AR.jpg[/img]

Här har vi en bild på BJ 624

morrgan

BJ litt G4 / SJ litt Gsh[u], målningen

av Stig Lundin, Tuesday, October 19, 2010, 15:23 (4941 dagar sedan) @ morrgan

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/BJs-vagnar/BJ-Gsh628.jpg[/img]
[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/BJs-vagnar/BJ624-AR.jpg[/img]
När fick dessa vagnar rullager? Hade de svartmålade hjul och svarta buffertar sedan de fått rullager? Från någon gång på 1930-talet, kanske tidigare, målade de flesta banor hjul och buffertar rödbruna liksom vagnen i övrigt.

Hur länge utrustade man godsfinkor med gjutna nummer- och litteratavlor. Vid SRJ hade Gs-vagnar från 1943 gjutna tavlor. Hur var det vid BJ?

Snedsträvor på äldre godsfinkor är något TGOJ var tidiga med. Vid SJ började man sätta upp sådana på äldre vagnar mot slutet av 1950-talet.

BJ litt G4 / SJ litt Gsh[u]

av Roland Hansson @, Uppsala, Tuesday, October 19, 2010, 12:13 (4941 dagar sedan) @ O. Sundström

Jag har följande uppgifter.
SJ Gs(u) 38247 fd BJ 826 1965-12-27 skrotning, Vs 11-65
SJ Gs(u) 38248 fd BJ 827 1967-09-25 skrotning
SJ Gs(u) 38249 fd BJ 833 1961-07-24 skrotning, Vs 2-62
SJ Gs(u) 38250 fd BJ 631 1961-12-27 skrotning
SJ Gs(u) 38251 fd BJ 632 1967-12-31 skrotning
SJ Gs(u) 38252 fd BJ 633 1967-03-20 skrotning
SJ Gs(u) 38253 fd BJ 634 1956-12-31 IIID 10 ms tjv nr 759, G 10-56
SJ Gs(u) 38254 fd BJ 635 1966-05-12 skrotning, 2 dd 5-66

Ur SJ str 77 år 1952.
Samtliga vagnar utrustade med genomgångsledning för ånga och el. 631-635 utrustade med dubbelverkande skruvbroms och bromsplattform. 827 och 833 försedda med dissousgasbelysning med öppna brännare.
Roland Hansson

BJ litt G4 / SJ litt Gsh[u]

av O. Sundström, Wednesday, October 20, 2010, 06:56 (4940 dagar sedan) @ Roland Hansson

Tack för foton och upplysningar.

Men kan nå'n ge besked om vagnarna - åtminstone några - fick plåtlagergafflar redan före förstatligandet?

Då skulle jag bli så gla', så gla'!
OS

BJ litt G4 / SJ litt Gsh[u]

av Claes Mattisson, Wednesday, October 20, 2010, 10:19 (4940 dagar sedan) @ O. Sundström

I artikeln "De mellanstora G-vagnarnas historia" i Tåg 7/1983 skriver Erik Sundström om dessa vagnar: Vid förstatligandet fick de plåtgafflar och rullager.

Beklagar, Olle
Claes

BJ litt G4 / SJ litt Gsh[u]

av O. Sundström, Thursday, October 21, 2010, 07:20 (4939 dagar sedan) @ Claes Mattisson

September 1948 är också en bra tid att återge i modell, se bara på mig...:-)

Tack, Claes!

OS