Antal användare 25/10 (Forumet)

av AGR, Monday, October 25, 2010, 16:51 (4926 dagar sedan)

Den 25/10 är det 646 användare registrerade på forumet.
En bild på B24 646 vid Smedslätten Ca 1970.
[image]
Mvh AGR

Antal användare 25/10

av HJP, Monday, October 25, 2010, 18:00 (4926 dagar sedan) @ AGR

Den 25/10 är det 646 användare registrerade på forumet.
En bild på B24 646 vid Smedslätten Ca 1970.
[image]
Mvh AGR

****
Härlig bild!
Tackar&Bockar!

HJP

Antal användare 25/10

av Herbert Paalberg @, Västervik, Monday, October 25, 2010, 20:28 (4926 dagar sedan) @ HJP

Inte var dag man ser en Vauxhall Velox med takräcke samt en Bubbla med lilla bakrutan, hög nostalgifaktor. Tack för bilden.

Palle i Vika.

Antal användare 25/10

av Anders F, Monday, October 25, 2010, 21:15 (4926 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Här är en av de senast registrerade.
(Har dock ej något nostalgiskt minna av bilden. Mitt minne
började fungera närmare mitten sjuttital....) :-)

Antal användare 25/10

av Nils-Eric Sääf @, Tuesday, October 26, 2010, 11:21 (4925 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Jag inlämnar en liten svag protest och tror inte på Velox utan tippar på en Viktor.

Antal användare 25/10

av Morshyttan, Tuesday, October 26, 2010, 12:32 (4925 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Jag inlämnar en liten svag protest och tror inte på Velox utan tippar på en Viktor.


Medhålles fast lite starkare, Velox,en hade en urgröpning för baklysena i stötfångaren medan Victors stötfångare hade rak linje under baklysena :-)

Karosserna var i övrigt identiska frånsett olika kromgrejer utan skillnaderna låg främst i drivpaketet och inredning ;-)

T.ex. hade Velox klocka som standard :-) medan till Victor fick man beställa separat:-P

utbristes från hildingland som innehaft en vauxhall victor 1963 estate :-) :-D :-D :-P med alternativen värme+lyse, värme + torkare eller lyse och torkare medan om man använde rubbet laddades batteriet ur då generatorn var på 16A/12V:-P :-(

Antal användare 25/10

av Johan P, Tuesday, October 26, 2010, 14:12 (4925 dagar sedan) @ Morshyttan

Lite OT: Vad är hildingland? Jag har noterat att något hildingliknande transporterats upp mot Morshyttan nyligen, men vad är intentionerna? Ren hobbyglädje i skala 1:1? Eller har du lyckats komma över en snutt av NMJ banvall och har storslagna planer?

från hilding heaven

av Morshyttan, Tuesday, October 26, 2010, 16:45 (4925 dagar sedan) @ Johan P

Lite OT: Vad är hildingland?

"hildingland" är ett självutropat sanctuarie för Hilding Carlssons alster, främst då rälsbussarna och mera exakt Y-modellen kring trettiotalet (tvåaxlig med sluttande front mm.) :-)
zonen är tänkt som ett fridlyst område där dessa skönheter kan söka skydd undan skrotdöden eller allmän förödelse:-( ;-)
(som tidigare kungjort så är alla ägare med som räddade vagnarna under tidigt 80-tal, endast en utökning av en lokal desperado har skett)

"hildingland" är även som en extra vattenstämpel för att garantera äktheten i bulletiner och nyheter från morshyttans nejder, det har ju tyvärr uppstått några avarter på sistone:-P

Jag har noterat att något hildingliknande transporterats upp mot Morshyttan nyligen, men vad är intentionerna?

och det är helt riktigt, intentionerna är ett fullständigt och autentiskt åter uppbyggande av den troligen äldsta bevarade originalkorgen från denna serie (alltså den äldsta på JVM undantaget)
därför kommer 318 som vi ännu antar är identiteten att återuppstå i sin ursprungliga prakt och återtaga sin plats som alla rälsbussars moder och hyllas längs landets banor :-) ;-)
och med "i all prakt" menas ; gummilister = verboten liksom perstorpsplattor = nej (vilket inte avser kritik mot de fint bevarade exemplaren på GDJ, klippan och norrbotten som vacker avbildar dem i sin sista trafiktid innan de vart tjänstefordon, utan enbart en vilja att framställa en med ursprungligt utseende för deras modell är egentligen mer "äkta" då alla snabbt byggdes om till det utseendet):-)

Ren hobbyglädje i skala 1:1? Eller har du lyckats komma över en snutt av NMJ banvall och har storslagna planer?

Nej, här skall åkas var det lider och för egen maskin, ev. NMJ-planer stämmer ju tyvärr inte då den var tre fot, återuppbyggs den så är det för att återskapa hela banan inklusive framklonade exakta kopior av de anställda vid tiden för 1907 (då Vestanhede stn var klar och då det alltjämt finns bevarat är det onödigt att riva det för att visa ex. 1899 :-)
(just nu är dock uniformsfrågan den olösta punkten frånsett allt annat så projektet vilar till våren 2011)

i övrigt deklareras det att på flertalet uppmuntrande Hilding-vänners begäran under kvällen kommer en bildserie med händelser de senaste månaderna, bara internet-trafiken kommer upp i full speed och inte kastar ut bild-uppladdningen hela tiden:-) ;-) :-D :-D :-D

från hilding heaven

av Kristoffer Johansson, Wednesday, October 27, 2010, 00:39 (4925 dagar sedan) @ Morshyttan

Är tanken på att på sikt även ersätta dieseln med en gammal bensinare som orginal motorn var?:-)

/ Kristoffer utbildad på Yd, men har inte kört någon på länge.