1985 (Fotografier/bildfrågor)

av Micke Carlsson, Tuesday, May 13, 2008, 22:38 (5798 dagar sedan)

[IMG]http://i160.photobucket.com/albums/t184/s100ck/3132brby.jpg[/IMG]

[IMG]http://i160.photobucket.com/albums/t184/s100ck/22-5.jpg[/IMG]

1985 - nyfiken

av Kurt Möller, Wednesday, May 14, 2008, 00:14 (5798 dagar sedan) @ Micke Carlsson

När är egentligen dessa bilder tagna?

Skylten på [b]Gp 3132[/b] gjordes alltså i ordning till 1985 års körningar med [b]THOR[/b] på södra nätet, alltså RB, i september/oktober 1985.

Grönskan tyder ju knappast på några extratåg på hemmabanan ULJ i december s.å., då den riktiga 100-årsdagen inföll.

Kan detta vara sista ggn som den då risiga Gp 3132 var påeldad? Huru härmed???

1985 - några svar

av Sven Andersson @, Uppsala, Wednesday, May 14, 2008, 08:39 (5798 dagar sedan) @ Kurt Möller

Nja...
...skyltarna (flera stycken) gjordes i ordning till Jippodagarna på ULJ i september (?).
Ja, det var det sista tillfället Gp 3132 var påeldat.
Under dagarna inträffade flera tubläckor, bland annt i stortuber.:-( Jag har en svag minnesbild om att sista svängen med 3132 vart inställd.

Jag tjänstgjorde som stallvakt på fredagen, då påeldning och iordningställning av loken skedde, BLJ5, NVHJ22 och Gp 3132. Rätt så mäktig känsla var det på fredag kväll då 3 st smalspåriga tenderlok stod i kvällsolen vid Faringe lokstall. Sedan kördes loken i kortege ned till stationsbaracken under ljudligt visslande. Under överinsende av behörig lokförare spakade jag då 3132. Häftigt var ordet för en tågintresserad 18-åring!!:-P :-D

Jag vet att det togs ett antal bilder under kvällen.
Någon här som har bilder att publicera???

1985 - några svar del 2

av Johan Vinberg, København, Friday, May 16, 2008, 16:37 (5796 dagar sedan) @ Sven Andersson

Det stæmmer som Sven skriver om dessa dagar.
Jag var Tl i Faringe under sjælva evenemangsdagen.

Det gjordes tre skyltar - en før Gp, en før Thor (som sedan anvændes några veckor senare i kørningarna på RB) och en på NVHJ 22.

Dock plockade TjF:s folk ner skylten (som de av någon anledning inte gillade) från 22:an næstan omedelbart från sotskåpsluckan med orden "det ær policyfråga før oss".
Vi ULJ:are bråkade inte med dem om den saken.:-)

Det var onekligen rætt kul och jag minns att jag senare skrev i Rx...."nær senast stod det tre 891-ånglok...med tender....påeldade på samma station - samtidigt - i Sverige?? Och var?

Men jag fick aldrig nått svar!

Hilsen
Johan...i ett soligt 20-gradigt Køpenhamn