Låneslipsen (Järnvägspersonal)

av Bobo L, Wednesday, May 14, 2008, 17:19 (5797 dagar sedan)

Nedanstående text skrev jag i PV idag för nåon timme sedan:

På Roslagsbanan förekom flera lokförarturer där man under ett och samma arbetspass körde loktåg och rälsbussar under ett och samma arbetspass. Som loktåg räknas i denna nästan absolut sanna skröna även resandetåg som drogs av RB:s elektriska motorvagnar, där föraren alltså satt avskild från de resande.
På rälsbussarna däremot förekom ofta enbemanning och motorvagnsföraren utövade där biljettvisering, var i praktiken konduktör, och för denna del av tjänstgöringspasset förelåg uniformstvång. "Uniform" definierades på Roslagsbanan i praktiken som "slips", med i övrigt valfri klädsel. Med sig under tjänstgöringen hade lokförarna den klassiska lokförarportföljen med säo, tdt A och dito B, bromsföreskrifterna, VKO (veckoorder), taxeföreskrifterna och några kilo papper ytterligare. I nästan varje portfölj förekom därutöver ett par arbetshandskar, en rostfri matlåda av svensk standardmodell samt en trettiosjucentiliters glasflaska etiketterad "nr 1", konverterad till mjölkkärl.

För att slippa inordna en slips i portföljens obligatorieinnehåll växte därför snart fram en praxis med "tjänsteslips". I ena apparatskåpet på varje motorvagn hängdes en begagnad och färdigknuten uniformsslips, som sålunda skulle användas av den förare som för stunden bemannade motorvagnståget. I samband med klargöring eller avlösning var det bara att plocka fram slipsen, hjälpligt damma av den, hänga om halsen och försiktigt dra åt. Efter en tids användning tenderade dock slipsknuten att bli tämligen sneddragen och ganska hårdhanterad. Förmågan att knyta slipsknut varierade inom förarkåren, och någon särskild repetionsutbildning av just detta moment förekom inte varför företeelsen "slips till uniformen" kunde uppnå olika höjder av elegans.

Hur länge systemet höll i sig vet vittnet inte att berätta, men motorvagnstrafiken reducerades ju kraftigt när linjerna till Uppsala och Hallsta förlorade persontrafiken, och ännu mer när Norrtäljebanan lades ned. Därefter återstod Rimbotågen som under ett antal år utgjordes av Y-be-nollor samt "direktar´n" till/från Åkersberga.

Om systemet med tjänsteslips förekom på andra håll kanske någon annan historieförfalskare kan berätta?

Låneslipsen

av Jan Winberg, Wednesday, May 14, 2008, 19:42 (5797 dagar sedan) @ Bobo L

Om jag inte minns alldeles fel fanns slipsen kvar i en av ULJ:s rälsbussar i början av 1980-talet. Jag tror det var YF05p 904, men kan ha fel. Hur som helst en ganska prydlig SJ-slips, men slipskunten var stor som ett russin och verkade ha blivit knuten med hjälp av rörtång och domkraft. Jag försökte prova den, men det var lögn i h-e att justera den, så därav blev intet.

Någon mer som kommer ihåg den och vet var den blev av?

/Jan W

Låneslipsen

av John Thoweman, Thursday, May 15, 2008, 17:34 (5796 dagar sedan) @ Jan Winberg

Om jag inte minns alldeles fel fanns slipsen kvar i en av ULJ:s rälsbussar i början av 1980-talet. Jag tror det var YF05p 904, men kan ha fel. Hur som helst en ganska prydlig SJ-slips, men slipskunten var stor som ett russin och verkade ha blivit knuten med hjälp av rörtång och domkraft. Jag försökte prova den, men det var lögn i h-e att justera den, så därav blev intet.

Någon mer som kommer ihåg den och vet var den blev av?

/Jan W

Sådär 1992-93 fanns i alla fall en slips i ett skåp i 904. Den aktuella slipsen var såvitt jag då förstod inhängd av någon som var engagerad i rälsbussdriften på ULJ i skarven 80/90-tal, återinförd just med tanke på den omskrivna "tjänsteslipspraxisen".
Det skrevs en artikel i Roslagsexpressen nr 3 1990 om bl.a. tjänsteslipssystemet på Roslagsbanan. I artikeln nämns även att det ansågs vara reparatörernas plikt att flytta över slipsen mellan fordon, när de gick in för service, så att det alltid skulle finnas en slips i det fordon som skulle gå i trafik.
Det bör kunna misstänkas att slipsen hängdes in som ett resultat av, eller i samband med, artikeln. Men det kan ju vara en "ursprunglig" slips, för all del - helt säker är jag inte.

I vilket fall kom den aktuella slipsen på avvägar vid reparationsarbeten på YFo5p 904 i mitten på 90-talet.
Med tanke på den oroväckande bristande beslipsningen av vissa rälsbussförare på ULJ, så kanske det hela borde återupplivas...

Låneslipsen

av Bobo L, Thursday, May 15, 2008, 19:10 (5796 dagar sedan) @ John Thoweman

Med tanke på den oroväckande bristande beslipsningen av vissa rälsbussförare på ULJ, så kanske det hela borde återupplivas...

Kanske momentet "knytande av slips" fortsättningsvis skall ingå i fordonsutbildningen, givetvis med ett praktiskt prov i samband med regelbunden repetionsskrivning!? :-D

Låneslipsen

av Granis, Friday, May 16, 2008, 09:14 (5795 dagar sedan) @ Bobo L

Kanske momentet "knytande av slips" fortsättningsvis skall ingå i fordonsutbildningen, givetvis med ett praktiskt prov i samband med regelbunden repetionsskrivning!? :-D

Givetvis efter utfärdande av en "ULJF" eller "ULJM" i saken! Och inte bara praktiska prov; frågan ska givetvis beröras i "Säo"-repetitionen, typ: "Du är tbfh på tåg 97Y, vid ankomst till Alg står infsignalen på stopp fast Tkl visar "klart" och då konstaterar du att föraren saknar slips. Ange i vilken ordning åtgärder skall vidtas med författningshänvisningar...". Typ. :-P

/ L G

Låneslipsen

av Stefan Isaksson, Friday, May 16, 2008, 16:52 (5795 dagar sedan) @ Bobo L

Och för att få godkänt i provet, så ska du skändligen misslyckas med att knyta slipsknuten. :-D

För så lär det ha varit på SRJ: bara ett fåtal förare visste hur man knöt slipsen, så det var viktigt att inte lösa upp knuten. Och det förklarar varför slipsen hängde knuten i rälsbussen:, väldigt hårt åtdragen om man får tro ett inlägg som nog var på postvagnen. :-)

SI

Efter 1960-61

av Johan Vinberg, Wednesday, May 14, 2008, 22:05 (5797 dagar sedan) @ Bobo L

Dessvärre kan jag inte komplettera skrönan - men däremot datera den.

Ty slips - och vit skjorta & båtmössa - började förarna på Roslagsbanan inte använda för än YBo5p-motorvagnarnas intåg.

Fram till 1960 hade lok- och motorvagnsförarna på Roslagbanan rutig skjorta, ingen slips, uniformskavaj samt vanlig järnvägsmössa.
När Yp-bussarna flyttades över från Östergötland och Småland följde SJ-förare med från samma områden och dessa hade båtmössa, vit skjorta och slips (och kavaj, ibland långrock).

De gamla SRJ-förarna tyckte de nya kollegorna gjorde sig lite väl märkvärdiga i sina skortor och slipsar...i synnerhet som de bodde i campingtält bakom lokstallet i Rimbo i väntan på fast bostad!

JV

Efter 1960-61 - nix

av Kurt Möller, Wednesday, May 14, 2008, 22:11 (5797 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Snack. Massor av förare hade full uniform på 50-talet! JÄMT! Även på Djursholmslinjerna!!!

Tro inte på allt du hör...

Jag gick bara och läste i läggen.....

av Johan Vinberg, Wednesday, May 14, 2008, 22:18 (5797 dagar sedan) @ Kurt Möller

....som Jan Myrdahl brukar säga.

Uppgiften hämtad från Lennabanorna sid 197, källa Per Olof Gustafsson.

Hilsen
Johan

Efter 1960-61 - nix

av Granis, Thursday, May 15, 2008, 08:56 (5796 dagar sedan) @ Kurt Möller

Här har vi nog ett bra exempel på skillnaderna mellan "ellinjerna" och "ånglinjerna". Säkerligen var det "full uniform" som gällde för förarna på "Djursholmslinjerna" ända in på SJ-tiden. Norr därom var det nog inte lika viktigt, f f a inte in på 50-talet. "Arbetsskjorta" med slips -egen medtagen eller i motorvagnen urplockad- var det som gällde där.

/ L G

Efter 1960-61 - nix

av Rävfarmaren, Monday, July 02, 2012, 21:56 (4287 dagar sedan) @ Granis

Japp!
Nu kom du helt rätt.
Dessutom har Johan V rätt i att det var en viss skillnad på uniformdiciplin mellan de gamla bolagsförarna och de "nya" från övriga SJ.
Under SJ-tid kom det förare från hela landet inte bara från nerlagda smalspår.

/Roffe Segelström