Agnesberg, återigen (Byggnad)

av Stefan Nilsson, Thursday, May 15, 2008, 18:41 (5827 dagar sedan)

Hehe, inte direkt järnvägshistoriskt i sig, men ett perspektiv på förvaltning av gamla järnvägsbyggnader: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=420715 ;-)

För övrigt - "ordnat toalett på baksidan" - vad är baksidan på en station? Är väl en av få byggnadstyper som består av två framsidor och två gavlar. :-P

Agnesberg, återigen

av Sune Nylén @, Thursday, May 15, 2008, 20:57 (5827 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Hej! Redan två dagar efter vi sist skrev här , företog jag en längre inspektionsresa. 1 Km fågelvägen 6 över Angeredsbron. Jo jag inspekterade det där huset ,som vi talade om sist här i spalterna.+ stn och den gamla bv stugan Nyebro ( Nybro) Det visade sig att det nyaste huset bebos numera av en gammal infödd Agnesbergsbo, som jag kom i samspråk med. Han köpte huset på 90 talet av Banverket ,när siste jvgaren flyttade till Alingsås.Det är ett en och en halvplans byggnad ,uppfört 1915. av stående plank på en stabil betonggrund med källare.Falurött ,alltså ej blågrönt.Det är däremot det gamla GDG garaget som härbärgerade bussarna som gick mellan Abg stn och Rösered.Och som ligger strax bredvid.Numera verkstad.
Han underhandlar med banverket om flyttning till annat ställe av huset, som synes vara i utomordentligt skick och väl underhållet.Tyvärr hamnar det , som det nu står inom den 30 meters gräns ,som verkar gälla för närmsta avstånd vid höghastighetståg. Det är underligt att man tar upp så stort utrymme i Gp om ockupationen. Alla borde ju känna till 30 meters gränsen och stn ligger ju bara få meter från spåret.så idéen med ungdomshus verkar ju minst sagt befängd.
Nu börjar strax efterlyst.Kanske ockupanterna efterlyses där.
Ha de ! som Kirsten och Björg sier :-) Sune

Agnesberg, återigen

av Ola Almquist, Tuesday, May 20, 2008, 22:55 (5822 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tack för uppgifterna.
Idag har jag lagt märke till det röda huset för första gången. Det hus jag hade i tankarna första gången är i själva verket två, målade i en blågrå kulör, något längre norrut, på andra sidan skroten (hur många skrotupplag finns det egentligen i Agb?). Ligger vid en industri eller liknande och är nog skymda från vägen, men syns bra från järnvägen. Se Eniros flygbild:

Flygbild

Två tegeltak, alltså. Någon som vet något om dessa byggnader?

M.v.h.
Ola