Nybyholms Bruk och Kvillsfors 1966. Bilder från P Ljungberg. (Fotografier/bildfrågor)

av Fredrik S @, torsdag, november 25, 2010, 20:53 (4080 dagar sedan)

"1966-10-18 besökte jag Kvillsfors och tog några bilder på vagnuttagningen till Nybyholms Bruk. Z4p 400+402 var dragfordon." PLj


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]

Nybyholms Bruk och Kvillsfors 1966. Bilder från P Ljungberg.

av Granis @, torsdag, november 25, 2010, 21:03 (4079 dagar sedan) @ Fredrik S

Trevligt! Här, tjugotalet år tidigare, ser vi ju också smalspåriga Gp-finkor i trafik. Var det för att man då hade nån annan typ av gods (också), eller helt enkelt på att omlastning helt upphörde på 1970-talet? Eller att man hade gods som bara gick mellan smalspåriga trafikplatser? Typ Kvillsfors- Västervik eller nåt sånt!? Och vad är det för finka som "står på tvären" på den översta bilden, uppenbarligen inte spåransluten? En äldre smalspårig G-finka som användes som nån sorts förråd eller så?

/ L G

Nybyholms Bruk och Kvillsfors 1966. Bilder från P Ljungberg.

av Per Ljungberg @, torsdag, november 25, 2010, 21:26 (4079 dagar sedan) @ Granis

Vad jag minns stod flera smalspåriga finkor vid sidan av spåret. Förmodligen användes de som förråd av något slag. Övriga frågor kan jag inte svara på. Jag gick inte längre fram mot bruket än så. Tyvärr kan man säga i dag. Men det var lite fotoförbudshysteri vid den tiden pga vissa spionhistorier.
PLj

Nybyholms Bruk och Kvillsfors 1966. Bilder från P Ljungberg.

av Anders Jansson, Göteborg, torsdag, november 25, 2010, 21:40 (4079 dagar sedan) @ Granis

Trevligt! Här, tjugotalet år tidigare, ser vi ju också smalspåriga Gp-finkor i trafik. Var det för att man då hade nån annan typ av gods (också), eller helt enkelt på att omlastning helt upphörde på 1970-talet? Eller att man hade gods som bara gick mellan smalspåriga trafikplatser? Typ Kvillsfors- Västervik eller nåt sånt!? Och vad är det för finka som "står på tvären" på den översta bilden, uppenbarligen inte spåransluten? En äldre smalspårig G-finka som användes som nån sorts förråd eller så?

/ L G

Nyboholms bruk hade ett antal 891-finkor som stod avlyfta från spår och användes som förråd. Köpta från SJ.

Gp-vagnar användes mellan pappersbruket och godsmagasinet i Hultsfred där omlastning skedde. Sannolikt utleveranser i form styckegods.

Gårdveda i februari 1967:
[image]

Nybyholms Bruk och Kvillsfors 1966. Bilder från P Ljungberg.

av Torbjörn Johansson, torsdag, november 25, 2010, 23:45 (4079 dagar sedan) @ Anders Jansson

Härliga bilder. Det verkar ju som att Z4p 400+402 har varit fast stationerade i Vetlanda. Det var ju dessa jag själv åkte med mellan Vetlanda-Kvillsfors-Järnforsen 1982. När jag ser tillbaka i mitt fotoarkiv 1982 så fanns på Finspång-Hjortkvarn Z4p 408+409 därstädes. Någon som vet om dessa 2 varit livegna på denna sträcka framtill nedläggningen?Har en svagt minne att Z4p 406 stod som reserv i Finspång, eller har jag fel? Året var 1982.
Tobbe

Nybyholms Bruk och Kvillsfors - sidokommentar bara

av Kurtan @, Sthlm, fredag, november 26, 2010, 06:54 (4079 dagar sedan) @ Torbjörn Johansson

Slutet av lmot-nummerserien säkert korrekt - 407 (hyreslok i Hallstavik sista 891-tiden; ULJs räddare i nöden hösten -77) var då skrotad sen några år (till vår förtvivlan...) Idag är det väl 408 som Lännakatten har? Eller 406?

Nybyholms Bruk och Kvillsfors - sidokommentar bara

av Granis @, fredag, november 26, 2010, 09:50 (4079 dagar sedan) @ Kurtan

ULJ har Z4p 406, och när denna köptes 1987 stod den i Växjö, där den e u främst skulle ha använts i växlingen/ rampning de senaste åren. Annars en lokomotor beställd för och levererad till fd MÖJ och Linköping N 1956. Alltså samma år som dessa banor avelektrifierades. Mer om detta står i Anders Janssons artikel i "Sidospår" nr 3/ 2010.

/ L G

Nyboholms Bruk och Kvillsfors - sidokommentar bara

av Ola Almquist @, Göteborg, måndag, november 29, 2010, 16:12 (4076 dagar sedan) @ Granis

Vilka Z4p som levererades till Östergötland kan man läsa om här. Det var mitt första inlägg med avskrifter av kort från miöx i Norrköping så det är väl inte så där överdrivet lättläst.

403 i Västervik bytte plats med 409 i Finspång efter revision 1983. 397 lånades upp till Västervik från Växjö i samband med att 405 var på revision. Den återkom i februari 1984. 403 och 409 var de enda som bytte stationeringsort i samband med den sista revisionsvågen. Mer om denna i Roslagsexpressen 1982 - 1983. Dessa har jag naturligtvis inte tillgängliga men ur minnet kan jag säga att man började med Vetlandas 402, fortsatte med 400 eller 399, sedan Finspångs 408 som var den första som ommålades och märktes med dekaler och SJ-frimärket. Därefter 409, 403, 405 samt 404 (med reservation för att den sistnämnda reviderades tidigare). 404 har "gummifjädring" (vad heter det egentligen?) och användes inte så mycket i Finspång. 397 och 406 fick aldrig den sista revisionen om jag minns rätt.

M.v.h.
Ola

Nyboholms Bruk och Kvillsfors - sidokommentar bara

av Kurtan @, Sthlm, måndag, november 29, 2010, 17:31 (4076 dagar sedan) @ Ola Almquist

...404 har "gummifjädring" (vad heter det egentligen?) och ...

Metalastic? Metalastik?

Nyboholms Bruk och Kvillsfors - sidokommentar bara

av John Thoweman @, måndag, november 29, 2010, 21:06 (4075 dagar sedan) @ Kurtan

...404 har "gummifjädring" (vad heter det egentligen?) och ...


Metalastic? Metalastik?

Ovannämnda är väl bara ett varumärke, precis som Chevron. Den typ av fjädring som 404 är försedd med, har jag brukat höra refereras till lite slarvigt som "Chevronfjädring" eller att den har "Chevroner". Kanske är Metalastik lika "rätt" (eller fel)?

Tycker jag har stött på "gummifjädring" rel. ofta - men det kanske alltså inte heller en korrekt benämning?

Nybyholms Bruk och Kvillsfors - sidokommentar bara

av Eckerberg, fredag, november 26, 2010, 23:07 (4078 dagar sedan) @ Kurtan

408 står i domkrafterna inne i verkstaden i Skara.

Nybyholms Bruk och Kvillsfors 1966. Bilder från P Ljungberg.

av Roland Hansson @, Uppsala, fredag, november 26, 2010, 08:22 (4079 dagar sedan) @ Fredrik S

Snabb koll i anteckningarna och följande försäljningar till Nybyholms Bruk år 1965 dyker upp.

Gsp 300388, VGJ Gmk 1474, Göteborgs MV 1911
Gsp 300756, NVHJ Gs 505, ASJ Linköping 1916
Gshp 300819, MÖJ Gh 1200, ASJ Linköping 1914
Gsp 300906, MÖJ G 156, ASJ Linköping 1913
Gsp 300931, VB G 178, ASJ Linköping 1916

Roland Hansson

Nybyholms Bruk och Kvillsfors 1966. Bilder från P Ljungberg.

av Björn Thyrelius @, fredag, november 26, 2010, 11:22 (4079 dagar sedan) @ Roland Hansson

Dessa vagnar hamnade på AGJ 1973 föreningen fick dom som gåva från bruket.

se artikel i järnvägsnytt 1 1973 skriven av Thomas Eriksson.

Mvh Björn

powered by my little forum