Finländaren, hur växlades i Rimbo? (Bana)

av niklas.r, Monday, December 13, 2010, 18:27 (4880 dagar sedan)

Jag har för mig jag läst att det i Rimbo var skilda plattformar för linjerna mot Stockholm och Norrtälje. Hur växlades då Finländaren över, varandes ett direkttåg?
Niklas R

Finländaren, hur växlades i Rimbo?

av Ulf Pålsson, Monday, December 13, 2010, 19:09 (4880 dagar sedan) @ niklas.r

Jag har för mig jag läst att det i Rimbo var skilda plattformar för linjerna mot Stockholm och Norrtälje. Hur växlades då Finländaren över, varandes ett direkttåg?
Niklas R

Av den ritning över Rimbos östra ände som Gunnar Ekeving länkar till framgår det att infartstågväg från Finsta (Norrtälje) kunde läggas till spår 3 ("plattform 1" ) och spår 4 ("plattform 2" ), och att infartstågväg från Rö (Stockholm) kunde läggas både till spår 2 ("plattform 1" ) och spår 5 ("plattform 2" ). Dessutom kunde tågväg läggas både från Finsta och Rö till "godstågsspåret" spår 7.

Finländaren var visserligen annonserat som "direkttåg", men ett tidtabellstekniskt uppehåll för riktningsbyte blev ju nödvändigt i Rimbo. Riktningsbytet kunde alltså ske på något av de uppräknade spåren. Det fanns inga signaltekniskt förreglade utfartstågvägar i Rimbo, så utfart kunde ske från alla de spår som spårlösningen tillät.

Det fanns inga centralt omläggbara växlar i Rimbo, så det krävdes ganska mycket spring av en särskild tågvägsklargörare som lade växlarna rätt. Sedan kunde tågklareraren låsa och kontrollera dem medelst elektriska låsapparater, de som är markerade med små fyrkanter på ritningen invid t.ex. växel 4, den yttersta växeln mot Finsta.
/up

Finländaren, hur växlades i Rimbo?

av Mr H, Monday, December 13, 2010, 21:42 (4880 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Jag reste med "finnens" arvtagare i juli 1961. Vi kom från Hallstavik och skulle byta till "ex-finnen" i Rimbo för vidare färd mot Stockholm Ö. Jag kommer ihåg att vi klev in i det långa rälsbusståget på dess högersida och spåret bör då ha varit spår 5. Det stämmer också med minnesbilden att tågsättet stog en bra bit ute på bangården.

Mvh
Mr H

Finländaren, hur växlades i Rimbo?

av Eckerberg, Monday, December 13, 2010, 22:02 (4880 dagar sedan) @ Mr H

För den oinvigde vad gäller RB/SRJ så får någon gärna förklara vad en "finne" är för något!:-P

Finländaren, hur växlades i Rimbo?

av Kurtan @, Sthlm, Monday, December 13, 2010, 22:07 (4880 dagar sedan) @ Eckerberg

Finnen = smeknamn på det 1960 instiftade snabbtåget FINLÄNDAREN, som så småningom växte till 7-8 YBo5p-enheter. Även ett dubbleringståg benämnt ROSLAGEN fanns en tid.

Var dessa de enda officiella namn-tåg som förekommit på svenska smalspår...???!!! Alltså så benämnda i Sv. Kommunikationer.

Finländaren, hur växlades i Rimbo?

av niklas.r, Monday, December 13, 2010, 22:34 (4880 dagar sedan) @ Kurtan

För den språkintresserade kan man brodera ut att det finns en betydelseskillnad mellan Finländare och Finne.

Finländare är alla invånare i Finland, oberoende av modersmål och etnisk bakgrund. Finlandssvenskar boende i Finland är alltså Finländare. Finne däremot är en finsktalande Finländare (i allmänhet med finska som modersmål).

På ryska har man samma åtskillnad mellan orden российский och русский (rossijskij och russkij).

Jag stannar där annars blir jag väl utkastad som off-topic.

Niklas R

Finländaren, hur växlades i Rimbo?

av Johan Vinberg, Bromsten, Monday, December 13, 2010, 22:14 (4880 dagar sedan) @ Eckerberg

För den oinvigde vad gäller RB/SRJ så får någon gärna förklara vad en "finne" är för något!:-P

Åhå!?

Står att läsa i Kurt Möllers SRJ 100 år, Svallhammars "Skendöd i Roslagen" samt "Lennabanorna".

Ett åttavagnars YP/UBFYP-sätt som sommartid skulle mata finlandsresande färjepassagerare till Norrtälje för byte till Åbo-färjan i stadens hamn. Samt på samma sätt ta emot färjepassagerae och snabbt köra dem till hufvdustaden.
Pågick sommrarna 1960, 61 och 62 men dock ingen succé eftersom resan tog 80 minuter STockholm Ö-Rimbo-Norrtälje (eller omvänt) medan landsvägsbussarna klarade det på kortare tid eftersom man kunde köra direkt till Norrtälje från STockholm utan att passera Rimbo.

Hilsen
Johan

Finländaren, hur växlades i Rimbo?

av Kurtan @, Sthlm, Monday, December 13, 2010, 22:31 (4880 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Men var det verkligen så illa...? Varför då köra åttavagnarståg ö h t...??

Finländaren, hur växlades i Rimbo?

av John Thoweman, Tuesday, December 14, 2010, 11:24 (4879 dagar sedan) @ Kurtan

Men var det verkligen så illa...? Varför då köra åttavagnarståg ö h t...??

Problemen med Finländaren handlade mycket om bristande flexibilitet gentemot när fartygen ankom Norrtälje Hamn. Tågen hade sin tidtabell, men resenärerna från Finland kunde ibland komma iland betydligt tidigare.

Visst gick bussarna också fortare. Kombinationen av dessa två problem bidrog till övergång till anslutande busstrafik istället för tåg.

Resandeantalet kunde tidvis motivera upp till åtta vagnar. Finländaren bestod dock av allt från tre till åtta vagnar, beroende på beläggning. Enstaka tåg kunde faktiskt utgöras av eltåg också, men detta var rena undantag (som också innebar försening, bl.a. p.g.a. rundgång i Rimbo.

I många avseenden ansågs, trots ovannämnda problem, Finländaren som en framgång. Körtiderna var exceptionellt bra (som bäst 78 minuter, 76 i riktning Norrtälje) - när allt flöt som det skulle - för Roslagsbanans förhållanden, och man utvärderade en tid möjligheten till ett triangelspår i Rimbo för att slippa byta färdriktning inne på stationen.

Att det inte blev något anslutande direkttåg av motsvarande typ Uppsala-Norrtälje berodde främst på rälsbussbrist.

Allt enligt Svallhammars bok "Skendöd i Roslagen".

Finländaren, hur växlades i Rimbo?

av Sverker @, Solna, Monday, December 13, 2010, 22:45 (4880 dagar sedan) @ Johan Vinberg

När flyttade färjetrafiken ut från Norrtälje till Kapellskär?

Finländaren, hur växlades i Rimbo?

av Ola Almquist, Monday, December 13, 2010, 23:51 (4880 dagar sedan) @ Sverker

När flyttade färjetrafiken ut från Norrtälje till Kapellskär?

Gjorde den det?

Viking trafikerade Kapellskär - Mariehamn (- Korpo) från sommaren 1960.

Slite och Boge verkar ha trafikerat Norrtälje i stället för Simpnäs under vinterhalvåret.

Skandia och Nordia trafikerade Norrtälje - Mariehamn från 1961 resp. 1962. Intressantast är dock det som skrivs om Regin. Där nämns Finländarens trafik 1960.

Vart ville jag komma? Jo, det var alltså de samseglandes, alltså Silja Lines, trafik som man hade anslutning till och dessa har väl aldrig trafikerat Kapellskär?

M.v.h.
Ola

Finländaren, hur växlades i Rimbo?

av Sverker @, Solna, Monday, December 13, 2010, 23:54 (4880 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jo, Åbo-rutten gick iaf ett tag från Kapellskär istället för Stockholm på vintertidtabellen. Går det några färjor idag från Norrtälje?

Passagerarfärjor från Kapellskär

av QZGBT5, Tuesday, December 14, 2010, 01:08 (4880 dagar sedan) @ Sverker

Jo, Åbo-rutten gick iaf ett tag från Kapellskär istället för Stockholm på vintertidtabellen. Går det några färjor idag från Norrtälje?

Ja, Viking Line kör till Åland; se Tidtabell Kapellskär.

/Bengt

Passagerarfärjor från Kapellskär

av AGR, Tuesday, December 14, 2010, 08:28 (4879 dagar sedan) @ QZGBT5

Jo, Åbo-rutten gick iaf ett tag från Kapellskär istället för Stockholm på vintertidtabellen. Går det några färjor idag från Norrtälje?


Ja, Viking Line kör till Åland; se Tidtabell Kapellskär.

/Bengt

Obs det är anslutande Bussar som går från Norrtälje inga Färjor.
Mvh AGR

Passagerarfärjor från Kapellskär

av QZGBT5, Tuesday, December 14, 2010, 09:23 (4879 dagar sedan) @ AGR

Jo, Åbo-rutten gick iaf ett tag från Kapellskär istället för Stockholm på vintertidtabellen. Går det några färjor idag från Norrtälje?


Ja, Viking Line kör till Åland; se Tidtabell Kapellskär.

/Bengt


Obs det är anslutande Bussar som går från Norrtälje inga Färjor.

Jag måste be om ursäkt; jag läste inte tillräckligt noga. Jag läste frågan som att det stod Kapellskär och inte Norrtälje. :-(

/Bengt

Finländaren, hur växlades i Rimbo?

av Granis, Tuesday, December 14, 2010, 08:31 (4879 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Pågick sommrarna 1960, 61 och 62 men dock ingen succé eftersom resan tog 80 minuter STockholm Ö-Rimbo-Norrtälje (eller omvänt) medan landsvägsbussarna klarade det på kortare tid eftersom man kunde köra direkt till Norrtälje från STockholm utan att passera Rimbo.

Fast i början hade man stora planer. Man byggde väl t o m två utdragsspår i Norrtälje hamn för att kunna köra "Finländare" mot Uppsala också? Dock blev det ju inget av med detta, och med tiden, väder, vind och allt fler tågförseningar och förseningar även för andra (mötande) tåg p g a sent ankommande färjor plus som nämnts bussanslutningar så svalnade SJ´s intresse för trafiken. Även i största allmänhet...

Kanske var detta faktum, att man kunde konstatera hur snabbt och smidigt det gick att köra buss mellan Norrtälje och Stockholm fast man ändå hade Det Modernaste i fordonsväg på järnvägen som dessutom i princip skulle gå direkt mellan städerna som gjorde att SJ beslutade sig för att lägga ner Norrtäljelinjen 1969?

/ L G

Finländaren, hur växlades i Rimbo?

av Eje Larsson @, Frövi, Tuesday, December 14, 2010, 22:06 (4879 dagar sedan) @ Granis

När jag skrev min trebetygsuppsats i Kulturgeografi 1973 rotade jag i hur det gick till när SJ myglade bort Norrtäljetrafiken. Den faktiska anledningen var egentligen inte att järnvägstrafiken var olönsam. När jag ägnade mig åt baklängesräkning kom jag fram till att Norrtäljetrafiken gott och väl täckte sina särkostnader under 1962. Sommaren 1962 nådde resandet på Norrtäljelinjen all time high under efterkrigstiden enligt de resanderäkningar jag har tillgång till. På senhösten 1962 öppnades den nya kustvägen mellan Åkerberga och Norrtälje. Därmed kunde bussarna för första gången konkurrera tidsmässigt med tågen om man fifflade lite med tågtidtabellerna. Sommaren 1963 startade SJ:s billinjegrupp i Danderyd snabbusstrafik till Norrtälje. Trafiken kördes samtidigt som de mest frekventerade tågen, vilka i vissa fall fick sin körtider förlängda. Sommaren 1964 nådde busstrafikens turantal upp i nivåer som inte skulle överträffas förrän långt in på nästa årtionde. Man kostade också på flashiga fyrfärgstidtabeller för bussarna. Dessa delades ut med posten i området. Av någon anledning minskade turantalet i busstrafiken sommaren 1965. SJ:s lönsamhetsundersökning pågick från juli 1963 till juni 1964. Att allt detta bara var en slump blev jag upplyst om när jag frågade SJ om det fanns ett samband. För tvivlare kan jag berätta att jag har en omfattande samling av tidtabeller och resanderäkningar från denna tid. För övrigt rådde man mig att skriva om något annat ifall jag hade tänkt mig att jobba med kollektivtrafik. Att man hellre ville köra buss berodde på att kalkylmetoderna gynnade busstrafiken eftersom man kunde meranvända befintliga bussar, dvs man behövde inte räkna kapitalkostnader. Tågen däremot belastades med kapitalkostnader även om man också där med ett smartare trafikupplägg kunde ha kört finlandstrafiken genom meranvändning av fordon. Att ha infört styva tidtabeller på banan skulle också ha medfört kortare åktider Öst-Nt.
Eje Larsson

Finländaren, hur växlades i Rimbo?

av Eje Larsson @, Frövi, Tuesday, December 14, 2010, 22:23 (4879 dagar sedan) @ Eje Larsson

Komplettering till föregående. Om man ville ha alternativ giltighet buss/tåg fick man köpa en bussbiljett. Tågbiljetter gällde inte på bussarna men bussbiljetter gällde på tåg. Av det material jag har verkar det inte som att man försökte fördela dessa intäkter mellan trafikslagen. Följden blev alltså att resor som kunde ha skett med tåg i ena riktningen alltid tillgodoräknades busstrafiken. Som ersättning för den nedlagda spårtrafiken tänkte man sig fyra bussturer i vardera riktningen Norrtälje - Jarlaplan via Rö med åktid 80 min och fyra via Åkersberga med åktid 90 min. Bussarna via Åkersberga fanns redan så utökningen bestod av trafiken via Rö och Rimbo - Lindholmen. Mellan Rimbo och Lindholmen skulle det köras fyra turer i vardera riktningen och en tur Rimbo - Rö med matning till/från Jarlaplansbussen. Tåget kördes med sex turer Nt - Öst och fem turer Öst - Nt. I kalkylförutsättningarna ingick också att ett antal resenärer skulle lämna kollektivtrafiken.
Eje Larsson

Finländaren, hur växlades i Rimbo?

av niklas.r, Tuesday, December 14, 2010, 23:13 (4879 dagar sedan) @ Eje Larsson

Det här tidtabells- och prissättningsmyglet för att uppnå vissa trafikpolitiska vinster står också avhandlat i Svallahammars bok Skendöd i Roslagen.

Niklas R