Skånska vägskydd: Långebro norra (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Monday, December 27, 2010, 23:50 (4862 dagar sedan)

På sin väg från Kristianstad C till Gärsnäs nådde tåget efter ett par minuter vägskyddsanläggningen Långebro Norra. Så här såg det ut en regnig novemberdag 1957 :

[image]

I förgrunden på bilden ovan ser man två fällbommar, på andra sidan banan tycks det räcka med en bom, antagligen därför att körbanan är något smalare där. Jag kan i varje fall inte se något bomstativ utanför Wibergs möbleringsaffär.

Mekaniska fällbommar (möjligen dock med elektrisk drivanordning - något som liknar ett F5-driv skymtar till vänster om lastbilen på nedre bilden. Bommarna manövrerades antagligen av tågklareraren. Ringklockor troligen på alla tre fällbomsstativen, röda lyktor på två av bommarna, kryssmärkeslyktor på båda sidor av banan. Däremot ser jag varken vridlykta eller V-signal för signalering till tågen

[image]

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Långebro norra

av Rolf Johansson, Tuesday, December 28, 2010, 08:47 (4862 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving


[image]

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Hej!

Är det här banorna mot Åhus respektive Gärsnäs delade sig? Är det någon som har en spårplan över Långebro på den tid det begav sig?

Vänliga hälsningar

Rolf J

Skånska vägskydd: Långebro norra

av Anders Olsson, Tuesday, December 28, 2010, 09:02 (4862 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Bilden visar Långebro nya station. Fotografen står med Kristianstad C i ryggen. Framåt går banorna mot Brösarå-Gärsnäs-Ystad och Tollarp-Hörby-Eslöv. Linjen till Åhus går från Kristianstad C via Kristianstad Södra på andra sidan Helge å.

Skånska vägskydd: Långebro norra

av Rolf Johansson, Tuesday, December 28, 2010, 19:45 (4861 dagar sedan) @ Thomas Larsson

[image]

Tack så mycket för detta. Du har inte möjlighet att visa bilden i lite större format?

Skånska vägskydd: Långebro norra

av Thomas Larsson, Tuesday, December 28, 2010, 20:42 (4861 dagar sedan) @ Rolf Johansson

[image]


Tack så mycket för detta. Du har inte möjlighet att visa bilden i lite större format?


Större bild
[image]

Fanfar

av Harald, Tuesday, December 28, 2010, 13:58 (4862 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Detta är Gunnars 200:e tråd med plankorsningsbilder. Det är i alla fall så många som jag har fått ihop på min lista över alla trådar. Jag föreslår ett fyrfaldigt leve för Gunnar.

Fanfar

av Claes J, Tuesday, December 28, 2010, 16:50 (4862 dagar sedan) @ Harald

Hurra, hurra, hurra, hurra!

Önskar god fortsättning med många fler vägskyddsrapporter. De är uppskattade.

Fanfar

av Gunnar Ekeving, Tuesday, December 28, 2010, 22:01 (4861 dagar sedan) @ Claes J

Tack för fanfaren och tack också för alla kommentarer och kompletteringar!