Skånska vägskydd: Gärds Köpinge söder (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, January 02, 2011, 19:45 (4942 dagar sedan)

Denna övergång låg cirka trehundra meter söder om stationshuset. Bilderna togs i november 1957:

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-Y/GardsKopingeSodra_fv_5711.JPG[/img]

På bilden ovan ser man att det finns en ringklocka på den främre bommens stativ och en vridlykta på fällbomsstativet för den bortre bommen.

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-Y/GardsKopingeSodra_fb_5711.JPG[/img]

Som Kjell Aghult nämner i tråden om [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=69283]Gärds Köpinge (norra)[/link] blev det från någon gång i slutet av 1950-talet möjligt med obevakad körning. Vid en titt i 1959 års tidtabell ser jag att man ännu inte utnyttjat denna möjlighet, men 1968 - nästa år för vilken jag har en grafisk tidtabell - körde man obevakat främst kvällar samt om morgonen på söndagarna. Då sköttes de tre vägskyddsanläggningarna av vägvakt

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum