Dette var fantastisk flotte bilder fra en tid som aldri kommer tilbake. Jeg har hatt stor glede av bildene Björn Malmer har lagt ut her tidligere. De formidler i sjelden grad stemningen fra den gangen!
Ingen av lokene som er avbildet finnes lenger, men det finnes tilsvarende lok bevart.
El 5 ble opprinnelig anskaffet til elektrifiseringen av strekningen Oslo-Lillestrøm. 9 lok ble levert i 1926-27, 2 lok i 1930 og det siste i 1936. Et lok er bevart, El 5.2039. Loket er tilbakeført til tidligere utførelse og er for tiden hensatt. Det er helt komplett og kan gjøres kjørbart om det er ønskelig.
Av type 18 ble det levert 35 lok, fordelt på tre varianter mellom 1900 og 1919. 18a (10) og b (6) var hadde compoundmaskineri og 18c (19) hadde overheter og tvillingmaskineri. 10 av a- og b-lokene ble ombygd med overheter og nytt tvillingmaskineri frem til 1950, mnes de 6 som ikke ble bygd om ble utrangert i 1954. En 18c-maskin er bevart, og det er 255 som er i drift på Gamle Vossebanen utenfor Bergen.
Type 27 ble bygd for bruk på Østfoldbanen, eller Sydbanen, som den het den gangen. Banen hadde den gangen svært spinkel overbygning og type 27 hadde derfor kun 9 tonns akseltrykk. Lokene ble gjerne ble kalt for Sydbane-racere, og det ble levert 17 slike lok mellom 1910 og 1921. Et lok er bevart og det er 234 som står utstilt på Norsk Jernbanemuseum på Hamar. Dette loket er ikke kjørbart og ble i sin tid hensatt etter en damplekkasje. Det var egentlig lok 296 av samme type som var påtenkt bevaring, men loket brant inne da lokstallen i Kongsvinger brant ned, og 234 var eneste lok av typen som var igjen.
Av type 21 ble det levert i 42 lok, som i norsk sammenheng er mange. De var i utgangspunktet fordelt på tre varianter, 21a (20) som hadde compoundmaskineri, 21b (14) med overheter og tvillingmaskineri og 21c (8) som var som 21b, men hadde matevannsforvarmer. Etterhvert ble flere av compounlokene ombygd til 21b og 21e. Et lok ble ombygd til type 20, som var tanklokvarianten av type 21. Loktypen var langlivet og holdt ut helt til siste slutt. Det er bevart hele 5 lok av type 21. 207 er bevart på Krøderbanen, men er ikke driftsklar. 225 er også på Krøderbanen og brukes i driften der. 252 er også på Krøderbanen og befinner seg for tiden i deler. Til dette loket er det bygget ny kjel i Meiningen i Tyskland. i England finnes de NOHAB-bygde lokene 376 og 377.
Krøderbanen har forresten en oversiktilig og fin materielloversikt over alt som befinner seg på der. Mye av dette er materiell som er lagret som mulige ressurser. Samlingen av gamle restaurerte godsvogner må kanskje fremheves. Hvilken museumsbane kan mønstre 50 istandsatte godsvogner fra før annen verdenskrig? Flere av godsvognene brukes i driften om sommeren og det kaller på minner fra de som opplevde å reise i godsvogner under og etter annen verdenskrig,
Takk for de flotte bildene fra Norge - håper litt norsk jernbanehistorie faller i smak. Benytter samtidig anledningen til å ønske alle forumvenner et riktig godt og fremgangsrikt nytt år, og takke for hyggelig kontakt i året som er gått!
Beste hilsen Henrik B. Backer