Skånska vägskydd: Gringelstad (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Monday, January 03, 2011, 19:43 (4834 dagar sedan)

Vid Gringelstads lastplats på sträckan Gärds Köpinge - Everöd fanns en plankorsning med bommar.

[image]

Bilderna togs i november 1957.

Bommarna manövrerades av platsvakten

På nedre bilden syns till vänster den fristående vridlyktan med bomsignalskärm. I bakgrunden skymtar lastplatsens T-semafor.

[image]

1959 års tidtabellsbok anger att korsningen har ljus- och ljudsignaler, så uppenbarligen har den automatiserats någon gång mellan 1957 och 1959

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Gringelstad

av Rolf Johansson, Monday, January 03, 2011, 20:00 (4834 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

På sedvanligt sätt verkar Google Maps kunna ge en idé om hur det ser ut idag

Skånska vägskydd: Gringelstad

av Kjell Aghult @, Tuesday, January 04, 2011, 07:56 (4833 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Gringelstad avbemannades 1958-06-01. Troligen automatiserades vägskyddet i samband med detta och T-semaforen slopades. Sidospåret revs någon gång på 1970-talet.

Källa till avbemanningsdatum är SJ-utredningen om persontrafikens nedläggning på sträckan.

Skånska vägskydd: Gringelstad

av Kjell Aghult @, Tuesday, January 04, 2011, 08:08 (4833 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Avbemanningsdatum skall vara 1958-08-01. Felavskrift av mig.

Automatisering

av Gunnar Ekeving, Friday, January 07, 2011, 17:41 (4830 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Avbemanningsdatum skall vara 1958-08-01. Felavskrift av mig.

Och enligt tredje signalsektionens handlingar togs automatiska ljus- och ljudsignaler i bruk den 21 oktober 1958, så antagligen hade man vägvakt några månader på slutet