Skånska vägskydd: Vittskövle (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, January 09, 2011, 18:29 (4827 dagar sedan)

I Vittskövle på sträckan Kristianstad - Gärsnäs fanns i november 1957 en mekanisk fällbomsanläggning:

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-Y/Vittskovle_fv_5711.JPG[/img]

Bommarna sköttes av platsvakt eller vägvakt.

Den 6 juli 1959 kl 16 byttes bommarna mot automatiska ljus- och ljudsignaler samt vägkorsningssignal (V-signal). Samtidigt gjordes även vissa ändringar i platsens signalsäkerhetsanläggning.

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-Y/Vittskovle_fb_5711.JPG[/img]

På bilden ovan har den mobila V-signalen fått en tillsynes opraktisk placering - den hade behövt fällas till marken varje gång vagnar skulle till eller från sidospåret. Dock hade signalsektionen vissa förhoppningar om att kunna ta bort sidospåret, som man ansåg inte användes. Det visade sig dock att det sågverk som tidigare nyttjat spåret krävde att få behålla anslutningen, och SJ hade kanske förhoppningar om att sågen skulle återgå till järnvägstransporter. Så V-signalen fick nog ges en något annorlunda placering.

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum, uppgifter från tredje signalsektionen dnr 102/57

Skånska vägskydd: Vittskövle

av Anders Olsson, Sunday, January 09, 2011, 19:13 (4827 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Ja sidospåret blev kvar ett tag till. Sågverket som fortfarande finns var faktiskt sista godskund på sträckan Helgedal-Brösarp in på 1980-talet. På slutet var dock sidospåret borta tror jag.

Skånska vägskydd: Vittskövle

av Jonny Saljefeldt, Sunday, January 09, 2011, 19:57 (4827 dagar sedan) @ Anders Olsson

Ja sidospåret blev kvar ett tag till. Sågverket som fortfarande finns var faktiskt sista godskund på sträckan Helgedal-Brösarp in på 1980-talet. På slutet var dock sidospåret borta tror jag.

Sidospåret fanns nog kvar till slutet. Vid mfÖSJs utfärd 1985 fick spåret utnyttjas för att kunna passera en godsvagn som stod på huvudspåret. Till höger syns spåret till sågverket.

Sidospåret var dock avkortat, så att vägkorsningen endast hade ett spår.

[img]http://www.saljefeldt.com/images/jarnvagar/gpostvagnen_2006/85090134b.jpg[/img]

Skånska vägskydd: Vittskövle

av Jakob E, Sunday, January 09, 2011, 20:18 (4827 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Intressant bild - hur långt söderut var banan farbar 1985 ? Hela vägen ner till Brösarp ?

2001 hade banan precis rivits ner till strax norr om Brösarp. Då såg det ut såhär i Vittskövle:

[img]http://www.pbase.com/image/131705763.jpg[/img]

[Känns på något vis som digitalkamerorna har blivit lite vassare sedan dess]

Skånska vägskydd: Vittskövle

av Jonny Saljefeldt, Sunday, January 09, 2011, 20:31 (4827 dagar sedan) @ Jakob E

Intressant bild - hur långt söderut var banan farbar 1985 ? Hela vägen ner till Brösarp ?

Ja, utfärden gick Kristianstad-Brösarp ToR. Jag tror att det var sista gången sträckan Vittskövle-Brösarp trafikerades.

Skånska vägskydd: Vittskövle

av Lars P @, Sunday, January 09, 2011, 22:39 (4827 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Intressant bild - hur långt söderut var banan farbar 1985 ? Hela vägen ner till Brösarp ?


Ja, utfärden gick Kristianstad-Brösarp ToR. Jag tror att det var sista gången sträckan Vittskövle-Brösarp trafikerades.

Hösten 1986 åkte jag och mina föräldrar med ett utfärdståg Kristianstad-Degeberga draget av CHJ 17 om jag inte minns fel. I Degeberga var det byte till Y6/Y7 för fortsatt färd den vackra kilometern ner till Forsakar. Banan var ganska överväxt och jag minns att jag hörde någon av lokpersonalen skoja om "att det är spännande att se vart det bär" anspelande på att det var svårt att se spåret.
Finns några bilder från denna resa som jag kan leta upp vid tillfälle.

Skånska vägskydd: Vittskövle

av Thomas Larsson, Monday, January 10, 2011, 22:18 (4826 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Utgick den lokala jordbruksbanan från stationsområdet?

Skånska vägskydd: Vittskövle

av Kjell Aghult @, Sunday, January 09, 2011, 20:12 (4827 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

"Vissa ändringar i platsens signalsäkerhetsanläggning" - kan det ha varit slopning av semaforerna? Vittskövle hade inte den annars så vanliga T-semaforen utan en envingad semafor i vardera bangårdsänden. Troligen av siktskäl.

V. avbemannades 1959-11-01, enligt lönsamhetsutredningen av persontrafiken.

Sågverket ägdes av Vittskövle gods. Enligt en anteckning skulle spåret ha upprustats så sent som 1986. Det kan väl knappast stämma?

V. var enda godstaxepunkt Helgedal-Gärsnäs i över 10 år. Slutet kom efter SJ divisionalisering 1988-07-01, med lönsamhetskrav på varje enskilt uppdrag. Småskalig godstrafik blev att avveckla, som i Japan och England. Trafiken på V. upphörde också mot årets slut, med formell nedläggning 1989-02-01.

Ändringar i sisä-anläggningen

av Gunnar Ekeving, Sunday, January 09, 2011, 20:52 (4827 dagar sedan) @ Kjell Aghult

"Vissa ändringar i platsens signalsäkerhetsanläggning" - kan det ha varit slopning av semaforerna? Vittskövle hade inte den annars så vanliga T-semaforen utan en envingad semafor i vardera bangårdsänden. Troligen av siktskäl.

"borttages K16-låset i växlarna och ersättas med K4-lås. Vid stationshuset uppsättes en manöverapparat med dubbelt K16/k4-lås" [Signalingenjören till trafikinspektören i Kristianstad den 2 julil 1959]

Så semaforerna kanske slopats redan tidigare?

Ändringar i sisä-anläggningen

av Anders Olsson, Sunday, January 09, 2011, 22:21 (4827 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tack Johnny för kommentaren om sidospåret. När det gäller frågan om Brösarp är jag osäker. MfÖSJ gjorde en resa där man vände i Maglehem, men det gjordes en resa för Dansk Jernbaneklub där mfÖSJ hämtade resenärerna i Brösarp. De hade åkt med SKJs danska rälsbussar från Gärsnäs. Som jag minns det var det denna resa som var den sista söder om Forsakar. MfÖSJ körde ångtåg till Degeberga med rälsbuss till Forsakar 1987. Söder om Degeberga var spåret ganska igenväxt 1987.
Till Kjell Aghult. Det spår som upprustades var sågverkets spår från Vittskövle station, men huvudlinjen hade upprustats sommaren 1980 enligt ett tidningsklipp från Kristianstadsbladet.

Ändringar i sisä-anläggningen

av Jonny Saljefeldt, Monday, January 10, 2011, 08:31 (4827 dagar sedan) @ Anders Olsson

MfÖSJ gjorde en resa där man vände i Maglehem, men det gjordes en resa för Dansk Jernbaneklub där mfÖSJ hämtade resenärerna i Brösarp. De hade åkt med SKJs danska rälsbussar från Gärsnäs. Som jag minns det var det denna resa som var den sista söder om Forsakar.

Min bildtext är kanske lite otydlig, men bilden är från resan som mfÖSJ gjorde för DJK (den 1 september 1985). Ett antal mfÖSJ-medlemmar fick medfölja från Kristianstad.