Järnvägssällskapet Herrljunga (Fotografier/bildfrågor)

av Sara Persson, Sunday, May 25, 2008, 06:22 (5813 dagar sedan)

Ett bildsvep från igår.

[image]
Dags att tända i pannan, Lampemo,Gunnar och Johan? var duktiga med att hämta ved och...

[image]
...Olja för att tända i pannan. Tänt var det här...och vad det rök sen =)..

[image]
..naturligtvis vart vi tvugna att öppna luckan i taket..

[image]
Det går att få rätt häftiga bilder,när man inte fokuserar på just själva loket utan något helt annat....Eld =).

[image]

[image]
Efter fikat stod vi och prata en stund innan arbetet satte igång igen, smörjning,städning av vagn och stall.

[image]
Lampemo glömde dock mössan på bordet...

[image]

[image]
Lampemo i väntan på BJs.

Får tacka så mycket för en väldigt trevlig dag, med mycket intressanta inslag =).

/Sara

Järnvägssällskapet Herrljunga

av Mattias Jansson @, Sunday, May 25, 2008, 14:09 (5813 dagar sedan) @ Sara Persson

Ett bildsvep från igår.

Kul med litet annat är rena "poseringsbilder", den med eldslågorna och den på frontlyktan gillade jag särskilt!

Järnvägssällskapet Herrljunga

av Sara Persson, Monday, May 26, 2008, 09:04 (5812 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Kul att bilderna uppskattas =).

Järnvägssällskapet Herrljunga-I väntan på BJs

av Per-Åke Lampemo @, Freden, Östad, Monday, May 26, 2008, 09:57 (5812 dagar sedan) @ Sara Persson

Ett bildsvep från igår.

[image]
Dags att tända i pannan, Lampemo,Gunnar och Johan? var duktiga med att hämta ved och...

[image]
...Olja för att tända i pannan. Tänt var det här...och vad det rök sen =)..

[image]
..naturligtvis vart vi tvugna att öppna luckan i taket..

[image]
Det går att få rätt häftiga bilder,när man inte fokuserar på just själva loket utan något helt annat....Eld =).

[image]

[image]
Efter fikat stod vi och prata en stund innan arbetet satte igång igen, smörjning,städning av vagn och stall.

[image]
Lampemo glömde dock mössan på bordet...

[image]

[image]
Lampemo i väntan på BJs.

Får tacka så mycket för en väldigt trevlig dag, med mycket intressanta inslag =).

/Sara

Det har varit en trevlig helg för oss i Jvmv Herrljunga. Många intresserade kom på besök denna helg.
Vi hade bestämt oss för att bland annat koppla upp ångloket SJ B 1038 på lördagen. Detta jobb gjordes av Robert och Johan efter lunch. Loket eldades på fram åt sen eftermiddag. Sedan blev det påeldning av grillen också. Gunnar Larsson fixade som vanligt en rejäl och god middag fram på kvällen.

Vi skulle också vara behjälpliga med vändningen av BJs ånglok BJ B3 130 på vändskivan, som skulle ankomma i ett tjänstetåg Göteborg Lärje-Herrljunga kl. 17.30. Tanken var att vi skulle visa eventuellt intresserade från BJs lite av Järnvägsmusei Vänners verksamhet då man hade 2,5 timmas uppehåll i Herrljunga. Tyvärr blev detta tjänstetåg kraftigt försenat (ca - 120 minuter) så i slutändan blev det endast knappt en halvtimma för vändning och en snabb, snabb rundvandring med lokps i lokstallet.

På söndagen stod SJ B 1038 påeldat för att visa intresserade hur ett ånglok fungerade. Det var en hel del människor som passade på att besöka oss som sagt. Vi var också behjälpliga med vändningen av de två ånglok från BJs (BJ B3 130, SJ E2 1333) som skulle vändas i Herrljunga denna dag. Det första ångtåget hade dock inte mycket till tid (endast 30 minuter) för rundgång, kolning, vändning, ev. smörjning och bromsprov. Det kanske var i minsta laget för så många moment. Det tar alltid tid det där med ånglok...

Då andra ångtåget med SJ E2 1333 skulle ankomma var det lite mer tid i tdt för dessa saker. Dock var det mycket torrt och brandrisken var stor varför ånglok fick gå som koppellok bakom T21 70, T21 107 på lättånga.

Det var mycket trevligt att vända dessa lok. Det blev för en stund en mycket levande lokstationsmiljö med mycket liv och rörelse när loken kom in till stall. Är det någon som har bilder från dessa vändningar på vändskivan?

Som sagt var det en mycket trevlig helg för oss. Järnvägsmusei Vänner Herrljunga tackar Sara och David med flera för alla trevliga bekantskaper denna helg.

Mvh Per-Åke Lampemo

Järnvägssällskapet Herrljunga-I väntan på BJs

av HP @, Monday, May 26, 2008, 12:08 (5812 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Tanken var att vi skulle visa eventuellt intresserade från BJs lite av Järnvägsmusei Vänners verksamhet då man hade 2,5 timmas uppehåll i Herrljunga. Tyvärr blev detta tjänstetåg kraftigt försenat (ca - 120 minuter) så i slutändan blev det endast knappt en halvtimma för vändning och en snabb, snabb rundvandring med lokps i lokstallet.

Hur kom sig denna jätteförsening?

Mvh Henrik Reuterdahl

Lördagen?

av Johan Vinberg, Monday, May 26, 2008, 13:15 (5812 dagar sedan) @ HP

Hur kom sig denna jätteförsening?

Mvh Henrik Reuterdahl

...och varför var det försening på lördagskvällen också?
Här upp i nordost sa man att stambanan var avstängd. Men kan det stämma ty ingenstans har detta kommenterats - inte ens på Postvagnen (som ju annars är så uppdaterad).

Staffan S kanske kan reda ut och ev "döda" illvilliga rykten?

Hilsen
Johan

Lördagen?

av S-O Strand, Monday, May 26, 2008, 13:40 (5812 dagar sedan) @ Johan Vinberg

...och varför var det försening på lördagskvällen också?

Här upp i nordost sa man att stambanan var avstängd. Men kan det stämma ty ingenstans har detta kommenterats - inte ens på Postvagnen (som ju annars är så uppdaterad).

Staffan S kanske kan reda ut och ev "döda" illvilliga rykten?

Hilsen
Johan

Tåg 38208 var 75 minuter sena från depå (Lärje) och kom sedan ut i trångt läge på stambanan. 11 minuters merförsening uppstod i Bryngenäs. Rapporten anger att fjtkl inte lyckades få kontakt med lokföraren.
87 minuter sena från Bryngenäs.
110 minuter sena från Alingsås pga förbigång med 188 (eventuellt något mer tåg).
117 minuter i Algutsgården pga tåg 43530 låg före (eventuellt förbigång i Algutsgården).
118 minuter från Vårgårda pga spårbrist,
och slutligen 120 minuter vid ankomst Herrljunga.

Det var något problem med linjeblockeringen Algutsgården-Vårgårda i denna veva. Det gick inte att vända linjeblocket.
St

Lördagen? VSB avstängd vid 18.30-tiden?

av Per-Åke Lampemo, Freden, Östad, Monday, May 26, 2008, 14:03 (5812 dagar sedan) @ S-O Strand

...och varför var det försening på lördagskvällen också?

Här upp i nordost sa man att stambanan var avstängd. Men kan det stämma ty ingenstans har detta kommenterats - inte ens på Postvagnen (som ju annars är så uppdaterad).

Staffan S kanske kan reda ut och ev "döda" illvilliga rykten?

Hilsen
Johan


Tåg 38208 var 75 minuter sena från depå (Lärje) och kom sedan ut i trångt läge på stambanan. 11 minuters merförsening uppstod i Bryngenäs. Rapporten anger att fjtkl inte lyckades få kontakt med lokföraren.
87 minuter sena från Bryngenäs.
110 minuter sena från Alingsås pga förbigång med 188 (eventuellt något mer tåg).
117 minuter i Algutsgården pga tåg 43530 låg före (eventuellt förbigång i Algutsgården).
118 minuter från Vårgårda pga spårbrist,
och slutligen 120 minuter vid ankomst Herrljunga.

Det var något problem med linjeblockeringen Algutsgården-Vårgårda i denna veva. Det gick inte att vända linjeblocket.
St

VSB var väl också avstängd i cirka 30 minuter för brand i banvallen på lördagskvällen?
//Undrar P-Å Lampemo

Lördagen? VSB avstängd vid 18.30-tiden?

av HP @, Monday, May 26, 2008, 14:25 (5812 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

VSB var väl också avstängd i cirka 30 minuter för brand i banvallen på lördagskvällen?
//Undrar P-Å Lampemo

Var det tåget som hade tänt? Hade BJs ånglok som draglok på ett tjänstetåg, dagen innan ett viktigt arrangemang, när det är snustorrt och eldningsförbud ute?

Mvh Henrik Reuterdahl

Lördagen? VSB avstängd vid 18.30-tiden?

av Sara Persson, Tuesday, May 27, 2008, 21:34 (5811 dagar sedan) @ HP

VSB var väl också avstängd i cirka 30 minuter för brand i banvallen på lördagskvällen?
//Undrar P-Å Lampemo


Var det tåget som hade tänt? Hade BJs ånglok som draglok på ett tjänstetåg, dagen innan ett viktigt arrangemang, när det är snustorrt och eldningsförbud ute?

Mvh Henrik Reuterdahl

Ja det var tåget som hade tänt, BJs hade ånglok som draglok och hade el/diesel-loken bakom det och lyckades sätta brand på banvallen, enligt rykten.

Mvh
Sara Persson

Lördagen? VSB avstängd vid 18.30-tiden?

av Erik Samuelsson, Tuesday, May 27, 2008, 22:04 (5811 dagar sedan) @ Sara Persson

Ja det var tåget som hade tänt, BJs hade ånglok som draglok och hade el/diesel-loken bakom det och lyckades sätta brand på banvallen, enligt rykten.

Tyder på att det går alldeles för få ånglok längs banorna som kan bränna av det torra! ;-)

ES

Lördagen? VSB avstängd vid 18.30-tiden?

av HP @, Wednesday, May 28, 2008, 08:33 (5810 dagar sedan) @ Sara Persson

VSB var väl också avstängd i cirka 30 minuter för brand i banvallen på lördagskvällen?
//Undrar P-Å Lampemo


Var det tåget som hade tänt? Hade BJs ånglok som draglok på ett tjänstetåg, dagen innan ett viktigt arrangemang, när det är snustorrt och eldningsförbud ute?

Mvh Henrik Reuterdahl


Ja det var tåget som hade tänt, BJs hade ånglok som draglok och hade el/diesel-loken bakom det och lyckades sätta brand på banvallen, enligt rykten.

Mvh
Sara Persson

Det var alltså en ganska stor risk BJs tog här. Ett tjänstetåg "måste" ju inte ha ånglok i spetsen, när det dessutom finns andra lok med, medan resandetågen dagen efter däremot "förväntas ha ånglok". Genom denna körning, och tändningen, är ju risken rätt stor att BV, räddningstjänst och andra järnvägsföretag påverkar följande dags arrangemang och resandetågen då redan från början blir utan ånglok.

Anledningen att jag hugger lite på detta, är att det finns en risk att inte bara BJs drabbas. Vi måste alla vara försiktiga med att använda ånglok när det är torrt ute. För varje gång det tänder på BV-spår så finns en risk att snaran dras åt från både BV och andra järnvägsföretag: "Ska ånglok verkligen tillåtas sommartid, de ställer bara till problem, osv". Helst vill vi nog undvika en sådan diskussion, men det ställer också krav på hur vi själva agerar när det är torrt.

Det här betyder inte att jag vill inte slå mig för bröstet. Jag har själv varit nervös många gånger när jag höll på med NJ och ånglok, och jag har själv varit inblandad flera gånger när ånglok tänt på. Senast 3-4 maj var ju frågan inom SJVM om vi verkligen skulle ge oss ut med ånglok över Hallandsås, men en löpande dialog med räddningstjänsten samt 40 mm regn på torsdagen gjorde det möjligt. Från SJVM sida var vi helt inne på ett antal åtgärder om det skulle vara torrt.

Mvh Henrik Reuterdahl

Tidsbrist för BJs i Herrljunga

av Per-Åke Lampemo @, Freden, Östad, Wednesday, May 28, 2008, 11:20 (5810 dagar sedan) @ HP

VSB var väl också avstängd i cirka 30 minuter för brand i banvallen på lördagskvällen?
//Undrar P-Å Lampemo


Var det tåget som hade tänt? Hade BJs ånglok som draglok på ett tjänstetåg, dagen innan ett viktigt arrangemang, när det är snustorrt och eldningsförbud ute?

Mvh Henrik Reuterdahl


Ja det var tåget som hade tänt, BJs hade ånglok som draglok och hade el/diesel-loken bakom det och lyckades sätta brand på banvallen, enligt rykten.

Mvh
Sara Persson


Det var alltså en ganska stor risk BJs tog här. Ett tjänstetåg "måste" ju inte ha ånglok i spetsen, när det dessutom finns andra lok med, medan resandetågen dagen efter däremot "förväntas ha ånglok". Genom denna körning, och tändningen, är ju risken rätt stor att BV, räddningstjänst och andra järnvägsföretag påverkar följande dags arrangemang och resandetågen då redan från början blir utan ånglok.

Anledningen att jag hugger lite på detta, är att det finns en risk att inte bara BJs drabbas. Vi måste alla vara försiktiga med att använda ånglok när det är torrt ute. För varje gång det tänder på BV-spår så finns en risk att snaran dras åt från både BV och andra järnvägsföretag: "Ska ånglok verkligen tillåtas sommartid, de ställer bara till problem, osv". Helst vill vi nog undvika en sådan diskussion, men det ställer också krav på hur vi själva agerar när det är torrt.

Det här betyder inte att jag vill inte slå mig för bröstet. Jag har själv varit nervös många gånger när jag höll på med NJ och ånglok, och jag har själv varit inblandad flera gånger när ånglok tänt på. Senast 3-4 maj var ju frågan inom SJVM om vi verkligen skulle ge oss ut med ånglok över Hallandsås, men en löpande dialog med räddningstjänsten samt 40 mm regn på torsdagen gjorde det möjligt. Från SJVM sida var vi helt inne på ett antal åtgärder om det skulle vara torrt.

Mvh Henrik Reuterdahl

Jag vill påstå att man till viss del var medvetna om brandrisken efter lördagens missöde. När första ångtåget på söndagen kom in till stall för vändning, kolning m.m så tänkte lokps försöka dra asklådan på BJ B3 130. Men tyvärr den snåla tiden i Herrljunga medgav aldrig detta. Det känns som tidsbristen för ångloken vid respektive ändstation var den bidragande orsaken för en del av problemen.

Mitt råd till BJs är att ta till mer tid för dessa moment vad gäller ångloken. Hellre det, än att i slutändan tvingas ställa in tågen vid dylikt arrangemang.

Mvh Per-Åke Lampemo

Tidsbrist för BJs i Herrljunga

av Lars-Olof Hansson, Wednesday, May 28, 2008, 18:15 (5810 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Hur gick det med logistiken kring vändskivan då så många lok hade behov av denna under arrangemanget?
Finns det några konkreta planer för S-maskinerna 1054 samt 1252 som nu bara står vid lokstallet och rostar?
Vad var anledningen till att Da 936 stog ensam och övergiven i Herrljunga måndag middag?
L-O H

Tidsbrist för BJs i Herrljunga

av Per-Åke Lampemo, Freden, Östad, Wednesday, May 28, 2008, 19:01 (5810 dagar sedan) @ Lars-Olof Hansson

Hur gick det med logistiken kring vändskivan då så många lok hade behov av denna under arrangemanget?
Finns det några konkreta planer för S-maskinerna 1054 samt 1252 som nu bara står vid lokstallet och rostar?
Vad var anledningen till att Da 936 stog ensam och övergiven i Herrljunga måndag middag?
L-O H

SJ Da 936 ska till Norrland på större översyn (Ö3). SJ Sa 1054 kommer att ställas in under tak på stallplats 6 inom den närmaste framtiden. Tanken är att det ska bli ett bra Sa-lok av två.
Mvh Per-Åke Lampemo