Frågor om halvbommar (Signaler/säkerhet)

av Harald, Monday, January 10, 2011, 23:06 (4848 dagar sedan)

I tråden om vägskyddet vid Axeltorp nämns att korsningen hade fått halvbommar 1959. När införde man halvbommar? Jag har för mig att jag har läst om halvbommar som en nyhet, d.v.s. de skulle ha införts någon gång sedan jag hade lärt mig att läsa.

Hur gjorde man med halvbommar vid högeromläggningen. Togs de ur drift för ombyggnad eller byggde man nya för högertrafik och kopplade om vid övergången.

Frågor om halvbommar

av Kjell Aghult @, Tuesday, January 11, 2011, 08:44 (4847 dagar sedan) @ Harald

De första halvbomsanläggningarna byggdes ca 1957, efter USA-mönster.
Hur man gjorde dagen H vet jag inte.

Frågor om halvbommar

av Per Ljungberg, Tuesday, January 11, 2011, 15:09 (4847 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Om jag inte missminner mig flyttades bommarna till höger sida i samband med omläggningen. Men om det skedde just vid dagen H vet jag inte eller om det gjordes i förväg eller efteråt. Första tiden efter dagen H var det ju sänkt hastighet i hela landet så då kunde man ju göra en del efterarbeten. Någon annan vet nog bättre. Själv hade jag beredskap den natten och hade ett specialtillstånd att köra under tiden all trafik var stoppad. Men jag slapp åka ut.
PLj

Frågor om halvbommar

av Harald, Tuesday, January 11, 2011, 15:28 (4847 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Det är ju inte gjort på några timmar att flytta bommarna och det kan knappast heller ha funnits resurser för att flytta alla samtidigt. Om man flyttade de befintliga bommarna så måste de ha varit ur drift ett tag, antingen före dagen H för att de redan var flyttade eller efter för att de inte hade hunnit flyttas.

Första halvbommarna vid tredje distriktet kom 1957

av Gunnar Ekeving, Tuesday, January 11, 2011, 20:37 (4847 dagar sedan) @ Kjell Aghult

De första halvbomsanläggningarna byggdes ca 1957, efter USA-mönster.

Och SJ dåvarande tredje distrikt tog i bruk sin första halvbomsanläggning i oktober 1957, vid Axeltofta på sträckan Landskrona - Kävlinge:

[image]

Nedan syns den gamla helbomsanläggningen, som antagligen sköttes av lokal vägvakt:

[image]

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Hur man gjorde dagen H vet jag inte.

Det fanns ett antal timmar före och efter själva omställningstidpunkten när endast absolut nödvändig vägtrafik fick förekomma, och alla trafikmärken och signalanordningar skulle betraktas som opålitliga. T ex ställde man redan på lördagen om pilar på trafikdelarmärken att peka åt höger, och ljussignaler för vänstertrafik slopades samtidigt som de nya signalerna för högertrafik avtäcktes och tändes. Gissningsvis kunde järnvägen i viss omfattning göra på samma sätt, och flytta över en del halvbommar till redan förberedda stativ på höger sida.

Kryssmärken, ljussignaler mot vägen mm hade till stor del dubblerats under månaderna före dagen H, och sedan kunde man successivt plocka ner anordningarna på vänster sida (ofta var det kryssmärken och signaler av gammal typ som fått förlängt liv fram till omläggningen). Kanske tillämpades samma princip för halvbommar, men med skillnaden att högra bommen var inaktiv och övertäckt fram tills lördag eftermiddag - söndag förmiddag 2 - 3 september

Kan det möjligen ha funnits dispens för att redan veckorna före omläggningen flytta över halvbommar från vänster till höger vid smala vägar med lite trafik?

Jag kan tänka mig att SJ-nytt under 1967 kan ha haft en artikel i frågan

Första halvbommarna vid tredje distriktet kom 1957

av Harald, Tuesday, January 11, 2011, 21:39 (4847 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Nja, allt gick ju inte så fort. I Stockholm började man t.ex. släcka trafiksignaler redan på sommaren och på den här bilden kan man se att gatumarkeringarna redan före omläggningen var gjorda för högertrafik. När jag skrev "bommarna" så tänkte jag inte bara på själva bommen, utan på hela anordningen. Att flytta själva bommen kunde nog gå fort, men uppsättning av driv kunde man knappast göra på de få timmar som själva omställningen fick ta. Kostnaden för driven är en ganska stor del så kostade man på nya driv, så kunde man väl gärna ta den lilla extra kostnaden för själva bommen också, så att det blev mindre att göra vid omställningen. Kanske använde man de gamla driven till att förse fler korsningar med bommar så småningom.

Första halvbommarna vid tredje distriktet kom 1957

av Gunnar Ekeving, Thursday, July 30, 2015, 23:20 (3186 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Jag kan tänka mig att SJ-nytt under 1967 kan ha haft en artikel i frågan

nej, 1967 skrev SJ-nytt mest om busstrafikens omställning, men 1964 hade man en artikel; referat i Postvagnen