Skånska vägskydd: Österlia[by] (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Friday, January 14, 2011, 22:35 (4822 dagar sedan)

Österlia, även benämnd Österliaby, var en hållplats mellan Degeberga och Brösarp. Där fanns en plankorsning med automatiska signaler. Möjligen installerades vägskyddsanläggningen i november 1957. Några av bilderna nedan uppges i varje fall vara tagna då

[image]

[image]

Ovan: Kanske är det den lokale banvakten som parkerat sin dressin och lastat av lunchportföljen och en svagdricksflaska??? Eller är det vätska för primärelement eller ackumulatorer i flaskan?

Nedan: Nu tycks anläggningen vara klar, och V-signalen lyser

[image]

[image]

Ovan: Ännu står de gamla kryssmärkesstolparna kvar

Nedan: Kraftigare kryssmärkesstolpar med ljus- och ljudsignaler

[image]

[image]

[image]

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Österlia[by]

av Jan Winberg, Friday, January 14, 2011, 23:28 (4822 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Gunnar, nu har du lyckats skicka ut mig i det stora egyptiska mörkret.

Jag har med stort intresse och möda följt dina inlägg om skånska vägskydd. Jag måste erkänna att jag inte har en susning om den här vägövergången.Det närmaste jag kommer är i Motormännens Vägvisare 1973 där det i höjd med Österlia tycks finnas en hållplats och en liten väg med övergång. Jag har inte lyckats att finna någon dokumentation om hållplatsen. Är jag fel ute?

Hoppas du finner fler skånska vägskydd!

Skånska vägskydd: Österlia[by]

av Claes J, Saturday, January 15, 2011, 01:15 (4822 dagar sedan) @ Jan Winberg

När jag kollar Motormännens Vägvisare från 1963 finns en hållplats markerad vid en liten väg som går upp till riks 10/14 bid Österlia by. När jag kollar på Google maps, verkar den lilla vägen vara nuvarande Österliavägen som går till Ystadsvägen (9/10).

Spåren och hållplatsen är ju förstås borta, med det verkar som om husen som syns på bilderna ligger kvar.

Skånska vägskydd: Österlia[by]

av Harald, Saturday, January 15, 2011, 07:16 (4821 dagar sedan) @ Claes J

De finns några saker att fundera över på bilderna. På den översta bilden ligger det betongelement utplacerade t.v. om spåret. Det ser ut som nya plattformskanter. På nästa bild ser några ut att ligga kvar men på understa bilden är alla borta. Undrar varför de låg där. Hade man tänkt bygga ny plattform, men ändrat sig?

På den översta bilden finns ett lystringsmärke som är borttaget på den tredje. Det var väl för vägen innan signalerna fanns, men det står väldigt nära vägen. Det kan inte ha varit många sekunder från det att tåget signalerade tills det var framme vid vägen. Men med tanke på vägens utseende så hade väl vägtrafiken inte så stor hastighet, utan den kunde stanna snabbt. Att lystringsmärket behövdes förstår man när man ser den näst nedersta bilden som väl är tagen för att visa hur lite man såg när man kom körande upp från landsvägen.

Skånska vägskydd: Österlia[by]

av Rolf Johansson, Saturday, January 15, 2011, 09:32 (4821 dagar sedan) @ Harald

Skulle nog kunna vara här.

Skånska vägskydd: Österlia[by]

av AlterEgo, Tuesday, January 17, 2012, 06:04 (4454 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Stämmer bra.

Rälsen revs för kanske 10 år sen och banvaktstugan (som den kallades av byborna) försvann lite tidigare.

Skånska vägskydd: Österlia[by]

av Anders Olsson, Saturday, January 15, 2011, 10:56 (4821 dagar sedan) @ Jan Winberg

Hållplatsen i detta läge inrättades 1933 av ÖSJ. Eventuellt nedlagd under några år för att spara kol men återkom på 1940-talet med namnbyte från Österlia till Österliaby. Nedlagd 1969. Uppgifter från Järnvägsdata och www.banvakt.se.
Men Österlia hade förekommit som hållplats redan när sträckan var ny men då vid banvaktsstugan närmare Kristianstad. Se namnskyltsrutan på bilden på banvakt.se, Har inga exakta tide på denna.

Skånska vägskydd: Österlia[by]

av Kjell Aghult @, Saturday, January 15, 2011, 16:29 (4821 dagar sedan) @ Anders Olsson

Frågan är alltså när banvaktsstugan formellt även var hållplats. Den saknas i stationsförteckningarna för 1904, 1917 och 1920 och i Tågtidtabellen 1913.

Skånska vägskydd: Österlia[by]

av Jan Winberg, Saturday, January 15, 2011, 18:00 (4821 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hållplatsen finns inte heller med i första upplagan av Sveriges Järnvägar utgiven av Carl Olofsson 1921.

Skånska vägskydd: Österlia[by]

av Harald, Saturday, January 15, 2011, 18:35 (4821 dagar sedan) @ Jan Winberg

Någonting verkar i alla fall ha funnits vid banvaktsstugan. Järnvägsfastigheten är breddad väster om spåret just där: Ekonomiska kartan från sjuttiotalet

Om man växlar till flygbild och förstorar den här kartan ser man att det f.d. järnvägsområdet fortfarande är bredare där.

Skånska vägskydd: Österlia[by]

av Claes J, Saturday, January 15, 2011, 18:47 (4821 dagar sedan) @ Anders Olsson

Östralia finns med i tidtabellen 1937, med angivelse att tåget gör uppehåll för av-/påstigande vid behov. Gick 3 tåg i vardera riktningen om dagen.

Skånska vägskydd: Österlia[by]

av Morshyttan, Saturday, January 15, 2011, 10:15 (4821 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]

Ovan: Kanske är det den lokale banvakten som parkerat sin dressin och lastat av lunchportföljen och en svagdricksflaska??? Eller är det vätska för primärelement eller ackumulatorer i flaskan?

Flaskan är inte alls olik de batterisyra-flaskor som tidigare användes för påfyllnad av batterier:-)

Men om torrladdning skedde redan på femtiotalet, eller om det i så fall skulle ha skett i fält är rätt oklart.:-|

Men flaskan kan ju ha återanvänts, de var lerflaskor av samma materieltyp som sk. höganäskrus;-)

Men snart rycker forumets batteri- och kemikalieexperter oss bi för att berätta vidare tror man utanför horndal:-) :-D :-D :-D