"Göteborgarens" provtur den 17 augusti 1948 (Fotografier/bildfrågor)

av Gunnar Ekeving, Saturday, January 15, 2011, 22:07 (4822 dagar sedan)

Sveriges Järnvägsmuseum har en del bilder från denna provtur, och samtliga uppges vara tagna i Göteborg. Men när det gäller några av bilderna undrar jag om de kan vara tagna på annan plats:

[image]

Ortens polisman i full mundering håller ordning på passagerare och järnvägsintresserade. Herrljunga? Flen?

[image]

De tre bilderna nedan är dock från Göteborg:

[image]

[image]

[image]

Både talaren och högtalaren är orienterade mot några förmodligen viktiga personer utanför bildens högra kant. Åskådarna bakom repet fick nöja sig med att beundra snabbmotorvagnståget på avstånd

Samtliga bilder är tagna av SJ-fotografen Seved Walther

Inte Flen

av Rasmus Axelsson, Saturday, January 15, 2011, 23:22 (4822 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Sveriges Järnvägsmuseum har en del bilder från denna provtur, och samtliga uppges vara tagna i Göteborg. Men när det gäller några av bilderna undrar jag om de kan vara tagna på annan plats:

[image]

Ortens polisman i full mundering håller ordning på passagerare och järnvägsintresserade. Herrljunga? Flen?

[image]

Jag tror inte på Flen eftersom godsmagasinet som skymtar på båda bilderna inte liknar det i dagens Flen åtminstone... jag har sett magasinet på bilderna nån annanstans - Skövde?

Inte Flen

av Jesper (inte inloggad), Saturday, January 15, 2011, 23:58 (4822 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jag tror inte på Flen eftersom godsmagasinet som skymtar på båda bilderna inte liknar det i dagens Flen åtminstone... jag har sett magasinet på bilderna nån annanstans - Skövde?

Jo då, visst är det Skövde.

"Göteborgarens" provtur den 17 augusti 1948

av Kurtan, Sunday, January 16, 2011, 00:10 (4822 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Både talaren och högtalaren är orienterade mot några förmodligen viktiga personer utanför bildens högra kant. Åskådarna bakom repet fick nöja sig med att beundra snabbmotorvagnståget på avstånd.

Talare är väl dåv. gd... Dahl... vahettehannu, Upmarks företrädare!?

"Göteborgarens" provtur den 17 augusti 1948

av Lennart Petersen, Sunday, January 16, 2011, 02:23 (4822 dagar sedan) @ Kurtan

Både talaren och högtalaren är orienterade mot några förmodligen viktiga personer utanför bildens högra kant. Åskådarna bakom repet fick nöja sig med att beundra snabbmotorvagnståget på avstånd.


Talare är väl dåv. gd... Dahl... vahettehannu, Upmarks företrädare!?

G Dahlbeck hette Uppmarks företrädare.
Men jag är inte säker på att det är han. I boken "Nordamerikanska reseintryck" (handlar om SJ delegationen 1946) finns han på en del bilder. Inga glasögon och verkar smärtare än den här något trinde mannen ?

"Göteborgarens" provtur den 17 augusti 1948

av Ola Almquist, Sunday, January 16, 2011, 04:52 (4821 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Både talaren och högtalaren är orienterade mot några förmodligen viktiga personer utanför bildens högra kant. Åskådarna bakom repet fick nöja sig med att beundra snabbmotorvagnståget på avstånd.


Talare är väl dåv. gd... Dahl... vahettehannu, Upmarks företrädare!?


G Dahlbeck hette Uppmarks företrädare.
Men jag är inte säker på att det är han. I boken "Nordamerikanska reseintryck" (handlar om SJ delegationen 1946) finns han på en del bilder. Inga glasögon och verkar smärtare än den här något trinde mannen ?

Jo, det är han. Se Signalen nr 35-36/1948 om ni har den tillgänglig. På sidorna 8 och 9 finns ett helt uppslag från resan. Mycket intressanta bilder, liksom dessa. Det är inte sig likt i Skövde...

M.v.h.
Ola

Skövde och Dahlbeck

av Gunnar Ekeving, Sunday, January 16, 2011, 09:12 (4821 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jo, det är han. Se Signalen nr 35-36/1948 om ni har den tillgänglig. På sidorna 8 och 9 finns ett helt uppslag från resan. Mycket intressanta bilder, liksom dessa. Det är inte sig likt i Skövde...

M.v.h.
Ola

Tack för alla svar! Dahlbeck hade tydligen ökat något i omfång sedan besöket i Nordamerika. Glasögonen kanske bara nyttjades vid läsning; på bilden från Göteborg C läser han ju från ett papper. Skövde såg väl ut ungefär som på de två första bilderna fram tills bussterminalen byggdes?

Skövde och Dahlbeck

av Stefan Skoglund, Sunday, January 16, 2011, 12:35 (4821 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving


M.v.h.
Ola


Tack för alla svar! Dahlbeck hade tydligen ökat något i omfång sedan besöket i Nordamerika. Glasögonen kanske bara nyttjades vid läsning; på bilden från Göteborg C läser han ju från ett papper. Skövde såg väl ut ungefär som på de två första bilderna fram tills bussterminalen byggdes?

Nja, jag fick inte se stickspåret intill det där godsmagasinet.

Godsmagasinet revs 3-5 (1990 ?) år innan man började bygga dagens bussterminal och då var jag ca 25.

"Göteborgarens" provtur den 17 augusti 1948

av Gustaf H. Wadsten, Norrköpings stad, Sunday, January 16, 2011, 07:25 (4821 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Fick ett inbundet exemplar av SJ-nytt 1949-1951 av framlidne vännen
Weine Stenqvist, i nummer 4 1949 är ett reportage från Gd Gustaf Dahlbecks avgång och Erik Upmarks tillträde, Gd Dahlbeck rund och trind avtackas av sin handsekreterare fröken Elsa Samuelson. Har kvar boken i behåll i någon flyttkartong, minns tydligt detta reportage.

Mvh Nicke nyfiken.

"Göteborgarens" provtur den 17 augusti 1948

av Gustaf H. Wadsten, Norrköpings stad, Sunday, January 16, 2011, 07:13 (4821 dagar sedan) @ Kurtan

Talaren är SJ:s dåvarande generaldirektör Gustaf Dahlbeck (1938-1949),
Erik Upmark tillträdde 1 juli 1949.
Lägg märke till polismannen med sabel på bild 1.

Mvh Nicke nyfiken.

"Göteborgarens" provtur den 17 augusti 1948

av Max Goldschmidt @, Stockholm, Sunday, January 16, 2011, 15:15 (4821 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tack för dina intressanta inlägg och bilder.
Bilderna är från provkörningar och invigningsturen den 17 augusti. Generaldirektören Dahlbeck ber kommunikationsministern Torsten Nilsson döpa tåget till Göteborgaren genom att fästa namn-och destinationsskylten under andra fönstret på tåget. Därefter avgår tåget 14.20 och ankommer Stockholm 19.14 - 1 minut före tiden.
I tåget fanns särskilt inbjudna från pressen,staten och kommuner. Pressen var mycket imponerad och någon lokaltidning skrev "kaffet i Skövde och grädden i Tidan" för att illustrera farten. Ändå var det bara ett tiotal mil som medgav 130 km/h. Jämför teckningen med X2000-resenärer, där det ene säger "var det Södertälje" och den andre svarar, "ja och Hallsberg".
Första trafikdagen den 1 september ankom Göteborgaren 4 minuter före tiden till Stockholm.
Mer om detta och annat kommer i en bok om expresstågsepoken i Sverige, som jag hoppas bli klar med under året.

bok om expresstågsepoken

av Gunnar Ekeving, Sunday, January 16, 2011, 19:34 (4821 dagar sedan) @ Max Goldschmidt

Bilderna är från provkörningar och invigningsturen den 17 augusti. Generaldirektören Dahlbeck ber kommunikationsministern Torsten Nilsson döpa tåget till Göteborgaren genom att fästa namn-och destinationsskylten under andra fönstret på tåget. Därefter avgår tåget 14.20 och ankommer Stockholm 19.14 - 1 minut före tiden.
I tåget fanns särskilt inbjudna från pressen,staten och kommuner. Pressen var mycket imponerad och någon lokaltidning skrev "kaffet i Skövde och grädden i Tidan" för att illustrera farten. Ändå var det bara ett tiotal mil som medgav 130 km/h. Jämför teckningen med X2000-resenärer, där det ene säger "var det Södertälje" och den andre svarar, "ja och Hallsberg".
Första trafikdagen den 1 september ankom Göteborgaren 4 minuter före tiden till Stockholm.

Tack för de intressanta upplysningarna! Provturen för särskilt inbjudna gjordes alltså i god tid före trafikstarten, kanske för att SJ ville ha möjlighet att justera sådant som eventuellt fungerade mindre bra? Eller för att via massmedia bygga upp allmänhetens intresse i god tid före trafikstarten?

Mer om detta och annat kommer i en bok om expresstågsepoken i Sverige, som jag hoppas bli klar med under året.

Den boken ser jag fram emot - även om expresstågen i varje fall de första tio åren stod för en väldigt liten del av antalet personkilometer hade de stor betydelse för att skapa en bild av järnvägen som ett modernt trafikmedel

bok om expresstågsepoken

av Max Goldschmidt @, Stockholm, Sunday, January 16, 2011, 20:29 (4821 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det talades väldigt litet om expresstågen innan starten. SJ verkade ointresserade ja rent av oengagerade.
Vid en genomgång i april 1948, där bl a de ban-och trafiktekniska förutsättningarna diskuterades på hög chefsnivå, hade man ännu ingen klar uppfattning om var tågsätten skulle köras utöver Stockholm-Göteborg.
Normalt brukar planeringsåret för ny tidtabell vara närmare ett år.
I regel brukade styrelsens direktiv ges till distrikten senast i oktober året före.

bok om expresstågsepoken

av Ola Almquist, Sunday, January 16, 2011, 20:42 (4821 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tack för de intressanta upplysningarna! Provturen för särskilt inbjudna gjordes alltså i god tid före trafikstarten, kanske för att SJ ville ha möjlighet att justera sådant som eventuellt fungerade mindre bra? Eller för att via massmedia bygga upp allmänhetens intresse i god tid före trafikstarten?

Enligt Signalen: Provfärden företogs med omkring 150 inbjudna ombord - kommunikationsministern, järnvägsstyrelsen, resebyråmän, tekniker och andra.

Tågbefälhavaren ansåg att man i all moderniteten glömt en sak, nämligen tjänstekupén. Tågpersonalen hade ingenstans att ta vägen då det var full insyn genom hela tåget. Fick tågsätten någon sådan i efterhand? För övrigt känns det igen. I moderna motorvagnståg finns i regel tjänstekupé eller tjänsteplats men ofta utan gardiner eller insynsskydd. Det brukar man få komplettera med i efterhand...

M.v.h.
Ola