Ny ordförande för NBVJ

av Mats J, Tuesday, January 15, 2008, 16:18 (5945 dagar sedan) @ Granis

Lite nyfiken , vet du om det kommer att gå Ånglok till Karlskoga ifrån Nora antingen i reguljär sommartrafik eller vid invigningen?

/Mats J

Ny ordförande för NBVJ

av Ola S, Tuesday, January 15, 2008, 20:04 (5945 dagar sedan) @ Mats J

Det är meningen att det ska gå Ånglok (SB + SWB16 eller E2) i Sjk´s tåg från från Bofors till Nora vid invigningen av banan.

Mvh

Ola

Ny ordförande för NBVJ

av Peter Stålblad @, Tuesday, January 15, 2008, 23:53 (5945 dagar sedan) @ Ola S

Tanken var väll att NBJ 16 skulle dra det tåget eller???
Hur går det med renoveringen av NBJ 16 ???
står den helt stilla eller händer något
en liten rapport från verkstan skulle inte skada
mvh
Peter Stålblad

NBVJ och dess fordon

av Granis, Wednesday, January 16, 2008, 09:35 (5944 dagar sedan) @ Peter Stålblad

En intressant fråga i sammanhanget är ju vad som kommer att hända med föreningens ånglok (mm) framöver. Detta med tanke på den Bevarandeplan som redovisades i senaste "Förstlingen" och som inte -såvitt jag såg i varje fall- omfattade nyrenoverade SWB 16, det andra "gamla" SWB-loket 40 och KNJ "Bjurfors". Plus loken som står i Katrineholm (?) Beträffande det förstnämnda så är ju de båda tankloken synnerligen såväl historiskt korrekta som lämpliga för en bana som NBVJ´s. Nu är det väl förvisso inte så -varken hos NBVJ eller hos andra som upprättat dylika planer- att fordon som inte finns upptagna i bevarandeplanerna automatiskt ställs av och avyttras, men ändå...

Nye ordförande berättar i intervjun att han tänker ta tag i frågan om föreningens fordonsbestånd; dess omfattning och förutsättningar att renovera och tas i trafik. Nog så riktigt (och då inte bara för NBVJ!), men man kan ju hoppas att de inte "faller för frestelsen" att satsa på det man vid en första tanke uppfattar som "lätta (= lättrenoverade och d:o underhållna) och moderna ånglok". Verkligheten har ju visat att även dessa snabbt också fordrar underhåll. Mycket sådant. Å andra sidan vet säkert många som läser detta vad jag tycker om massor med B- och E2-lok som rullar i våra museiföreningar, så jag kanske inte är helt objektiv i frågan... ;-)

/ L G

NBVJ och dess fordon

av Peter Stålblad @, Wednesday, January 16, 2008, 14:17 (5944 dagar sedan) @ Granis

Jag som medlem i NBvJ och en ångloksfantast anser att föreningen ska hålla
hårt i dom ångloken man har
MEN det finns åtminstone två lok som jag anser är felplacerade i dagsläget
det är swb a99 som ju är en alldeles för stor och tung maskin för banan
samt swb 40 som inte innom en rimlig framtid kommer att kunna köra
för egen maskin , och kommer det igång så är det för "unikt" för att köras i daglig trafik
jag anser att NBvJ är ett "levande" museum och ett alldeles unikt sådant
och dom loken man sparar ska vara rustade för att kunna användas i trafiken
naturligtvis går det inte att ha alla ångloken igång samtidigt
men man bör kunna spara sådana som passar för banan
Min personliga åsikt är att deponera swb a99 till någon annan förening som har nytta av det loket eller byt deponeringar med varandra
om det nu finns en förening som har ett "mindre" lok man kan byta med
swb 40 tycker jag passar bättre på Sv.järnvägsmuseum än i nora
att man använder sig av E/E2:or i trafiken det kvittar för mig
passar loket in i trafiken använd det då och varför inte skaffa ett till (E/E2)
istället för swb 40:an som bara tar upp plats
mina åsikter om swb maskinerna kommer säkert att uppröra en del men man ska se till lokens och banans bästa tycker jag
lok som bara står dör sakta men säkert istället för att få den omvårdnad de behöver och kan få någon annanstans
ett önsketänkande är ju att alla loken vore driftsdugliga och att man då
hade ett roterande schema för dom , tex år ett körde man med lok 1 , 2 och 3 stod i reserv
år två körde man med lok 3 , 4 och 5 i reserv osv
då skulle man ha "tid" på sig för renoveringar och underhåll plus att man fick
en variation i trafiken som "lockar" besökare men som sagt ett önsketänkande
som initialt skulle kräva en "massa" aktiva som inte finns

sedan finns ju en hel del vagnar och hopplösa renoveringsobjekt som man kan tycka borde sorteras bort
och att själva stationsområdet borde "städas" från alla vagnar som "bara" står
ställ hellre ut ett av loken som visningslok/foto objekt ihop med en av dom "fina" vagnarna
eller varför inte en "stut" med några "fina" godsvagnar bakom
det skulle vara ett foto/visningsobjekt som heter duga
det skulle nattetid kunna stå på spåret i godsmagasinet som skydd för vandaler och dras fram dagtid

själv är jag tyvärr inte aktiv i föreningen mycket beroende på min livssituation idag
men jag räknar med att inom ca tio år bli aktiv i föreningen
mvh
Peter Stålblad
(som semestertid bor i Nora)

Det finns väl flera lok i Nora som är alldeles unika för att användas?

av Roger Lundberg @, Friday, January 18, 2008, 10:25 (5942 dagar sedan) @ Peter Stålblad

Till exempel sadeltankloket Karlskoga.
Det skulle ju passa mycket bättre på något museum i England, varifrån det ursprungligen stammar, eller hur?
Och NBJ 16, den gamla malmtågsdragaren har väl inget att skaffa i persontrafiken vid NBVJ?
Den är både tung,dyr och svårhanterlig för den typen av trafik som NBVJ har, eller hur?

För att råda bot på underhållskostnader och reservdelshållning, så borde man standardisera dragkraften ytterligare, genom att ha bara ha E2 lok. Man kan säkert byta ut alla ej standardiserade lok mot ett knippe E2 lok, och det finns säkert någon engelsk museibana som skulle kunna gå in och köpa loss, låt säga, 3 E2or, för att byta rakt av mot Karlskoga, eller hur?

Vid brandfara så skulle man ju kunna använda sig av några fina T21 lok, och varför inte skaffa ytterligare rejäla personvagnar med vakuumtoa, så att resenärena slipper omaket med att behöva åka i gamla obekväma tredjeklassvagnar!!

Man får ju trots allt lov att tänka på den omistliga miljön i Nora, och hur skulle det se ut om vi då låter resenärerna åka omkring i för miljön, skadliga gamla järnvägsvagnar(som förmodligen också läcker smörjolja ut i naturen)!!
;-)
Tyckte Roger Lundberg, medlem i NBVJ, men ej aktiv.

Det finns väl flera lok i Nora som är alldeles unika för att användas?

av Granis, Friday, January 18, 2008, 10:48 (5942 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Hoppas fler än jag förstår ironin (!?). Ty denna utveckling, förvisso baserad på resursbrist, blir ju annars lätt att "ta till" i tron att det "blir lättare då". Och det stämmer kanske på kort sikt. Och om man rejält kompromissar med sina museala mål -och sin särart! Måhända "vanliga resenärer" inte reagerar så mycket, men väl Antikvariska Myndigheter. Och det kommer att spela roll, f f a i längden då vår trovärdighet då kan komma i fara. Men en vacker dag -som inte dröjer så länge- måste man jobba även med "de moderna" och "lättskötta" fordonen. Och då har man tappat sin kompetens, f f a för så specialla saker som ångloksrenoveringar. Trist att Du inte är aktiv längre, Roger. Du skulle säkert behövas. Där också.... :-)

/ L G

Det finns väl flera lok i Nora som är alldeles unika för att användas?

av Janne Nilsson, Friday, January 18, 2008, 15:18 (5942 dagar sedan) @ Granis

Tyvärr har väl redan den dagen infunnit sig i Nora när de knappa resurserna endast räcker till konstgjord andning på t ex E2:or. Anser dock att vissa unika lok som t ex Karlskoga eller SWB 40 bara kan få finnas och ta plats i lokstallet i Nora för visning i kallt tillstånd. Även NBJ 16 kan platsa bland de kalla maskinerna. Dussinlok som E2:or borde man försöka hitta en annan modernare underhållslokal till där de också kan härbärgeras. Tycker inte att de tillför museet speciellt mycket mer än att de lever och ryker framför stationen. Tror att NBVJ:s huvudändamål fortfarande är att bevara och levandegöra mellansvenska privatbanefordon men det kanske är ändrat sedan undertecknad och Roger var aktiv där.

Kan väl också konstatera att vad vi icke aktiva medlemmar tycker hit och dit väger föga mot vad de som verkligen är aktiva tycker.

Tycker Janne Nilsson, icke aktiv medlem i NBVJ men ansvarig för det statiska loket Karlskoga.

Lok som är alldeles FÖR unika för att användas?

av Kurt Möller, Friday, January 18, 2008, 16:41 (5942 dagar sedan) @ Janne Nilsson

Janne snuddar åtm. vid nånting som kan bli ett oerhört problem framöver:

- Ska D E T T A unika lok (vaddetnuär............) få bo nån annanstans än i ett glashus...??? Och då utan spårförbindelse, för säkerhets skull...??? !!!

Suck. Grubbel. Jag vet inte.

Som till exempel Cc 404 på museet i Gävle.

Men "morötter" (att blanda upp potatisarna med) måste finnas.

Väl?

Om vi nu ska köra med nånting alls.

Lok som är alldeles FÖR unika för att användas?

av Janne Nilsson, Sunday, January 20, 2008, 11:00 (5940 dagar sedan) @ Kurt Möller

Undertecknad har verkligen jobbat för att historiska klenoder skall kunna visas levande och vill inte ha dem i glasmontrar men.... Ibland undrar men till vilket pris? Många gånger måste man byta så mycket på en historisk maskin så den inte är så historisk längre. Vi har alla olika uppfattning om var gränsen går och själv har jag jobbat mycket för det historiska i Nora på 80- och 90-talen. Här är några ex jag varit inblandad i. Vid renoveringen av NBJ BCF 28 ville en majoritet av aktiva att vi skulle montera i elbelysning i gasljusarmaturen. - Spelar väl ingen roll? Mest därför man ansåg gasbelysningen vara farlig och inte begrep sig på den. Alltså - skulle det vara gas, så fick men själv fixa det och så blev det. Vid renovering av TGOJ 125 ville oxå många att orginalmonterade tryckluftssystemet från 1908 skulle bytas till vanliga knorrdetaljer för det begriper alla osv.... New York systemet saknade bara pumpregleraren samt hade en mycket dålig ledningstrycksreglerare. Vi lyckades med att knovertera en Knorr pumreglerare för att styra pumpen samt montera en yttre ledningstrycksreglerare och plugga den inbyggda i tågbromsventilen. Lite fanatist kanske, men nu är orginaldelarna i bruk istället för att ligga i en finka någonstans.

Dit jag vill komma är att jag tycker man är fel ute ifall till varje pris skall ha liv i dom historika maskinerna så man byter/bygger om trasiga detaljer i en hast för att maskinen måste fungera. Då är det bättre att dom blir avställda och tillfälligt tar till t ex en E2:a. / Janne

Det finns väl flera lok i Nora som är alldeles unika för att användas?

av Ante Svensson, Friday, January 18, 2008, 22:03 (5942 dagar sedan) @ Janne Nilsson

Det skulle vara intressant att få ta del av NBVJ:s bevarandeplan. Finns den ute på hemsidan? För få museiföreningar borde väl ha en så given profil som NBVJ? Mellansverige, Bergslagen, EJ och koppling till bergsindustri. Behövs det något annat?

Är det så att föreningen tappat detta så gjutna fokus och börjat karva bort en del av kärnan så är det mycket illavarslande. Om inte så vore det spännande att få höra mer. Men nog finns det väl lok som går att använda i trafik som motsvarar profilen ovan? Jag tycker det pratas lite för mycket om hur känsliga delikatesserna är. Eller måste vi leva med att det på museibanor snart finns lika få typer i rörelse som på de moderna banorna? I så fall är det väl bara att ägna sig åt modelltåg eller nåt...
Ante

Det finns väl flera lok i Nora som är alldeles unika för att användas?

av Anders Ö/NJM, Saturday, January 19, 2008, 01:03 (5941 dagar sedan) @ Ante Svensson

Det satsas ju stort nu på NBJ 16 men några rykten om det faktiska läget har inte nått södertörn....
Förra året fick man ju fart på SWB 16 (avundsjukan lyser i mina ögon ;o) samtidigt som TGOJ 125 drabbades av nån skavank?
Sb börjar väl få krämpor?
Så det lutar åt E2an.

Sett så här från lång distans så verkar tanken på att spara på EJ fordonen och bara visa upp dem sparsamt några gånger per år och låta huvuddelen av trafiken gå med E/E2, inte så dum i mina ögon, rariteter ska vördas men ändå visas upp då o då. Hur det är med spårslitage med stor tendermaskin och backgång halva vägen vet jag inte, det märks dock på vår lilla bangård.
En E drar väl kanske lite mer kol men det bör väl vara försumnart?

Senaste åren har man väl jobbat rätt hårt med fordonsplanen vad jag fått ut av bladet, tycker mig märka att en hel del fordon försvunnit ur listan.
Bla saknar jag de två förmodade fd SNJ finkorna, 92 å 98 tror jag men har för mig att iaf 98an skulle deponeras i Otterbäcken, rätt?
Men en sanering i fordonsparken tycker jag är en vettig ide, mängden metrar att underhålla måste kännas dryg och när man inte kan skydda allt så växer ju bara berget av jobb. Hur är det med mark för att bygga fler lador, finns det?

Jag tror man är på rätt väg. Orkar man sen med att fixa till ett par trävagnar till så blir det tjusigt.

Fordon och sanering

av Ante Svensson, Saturday, January 19, 2008, 01:31 (5941 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Just därför vore det kul att få veta mer. Vi är ju en liten krets föreningar som hörs och syns här på forumet, andra är betydligt mer av doldisar. Tyvärr.

Det som jag tycker är viktigt vid saneringar i fordonsparker är att man inte tappar sitt fokus och faktiskt sanerar "rätt" fordon. Jag tillhör dem som anser att tåget är en del av miljön, och då inte bara i form av ett lok med ett gäng vagnar utan att det ska (i mesta möjliga mån) vara rätt lok och rätt vagnar i rätt kombination. Plus att det inte är fel med lok som endast renoveras till det yttre och ställs ut. Jag tjatar om det, men jag tycker inte att det faktum att 95% av våra besökare inte vet vad de ser är ett skäl att börja köra med vad som råkar vara kördugligt eller som CMa råkar tycka är snyggt (nu pratar jag inte om NBVJ). Jag gillar tanken på ett korrekt tåg som i kombination med en ordentlig guidning av tågpersonalen ger även den mest okunnige en chans att få lära sig mer om bana, bygd och fordon. (Jag har hört från olika håll att folk vill veta mer om tågen de åker i och att vi är dåliga på att berätta för dem om just detta, vi bara kör A-B t o r). Just i Nora ger ett par NBJ-godsvagnar i tåget verkligen chansen att berätta om gruvorna, bruken, skogen och malmen och deras betydelse i kombination med tåget. Som bergslagsfantast hoppas jag att få se det där typiska tåget med en urbota EJ-lok, träkolsvagnar, malmvagnar och någon urmodig passvagn längst bak. Det var det som fick mig att vara medlem i NBVJ i ett antal år. Jag är nämligen precis som Granis rädd för att de där loken man kör för att "spara på delikatesserna" innebär att det inte blir några resurser över till dessa och att vi inte får se dem under ånga särskilt ofta. Loken som spar delikatesserna stjäl alla tillgängliga resurser. Jag tycker också att SWB 16 är häftigt och jag är nyfiken vad som händer med NBJ 16. Men samtidigt hamnar SWB-lok i Katrineholm och jag har hört rykten om Bjurfors som inte alls låter betryggande och absolut inte i linje med "Bergslags-EJ-profilen".

Fordon och sanering

av Anders Ö/NJM, Saturday, January 19, 2008, 02:52 (5941 dagar sedan) @ Ante Svensson

Just därför vore det kul att få veta mer. Vi är ju en liten krets föreningar som hörs och syns här på forumet, andra är betydligt mer av doldisar. Tyvärr.

-Instämmer..

Det som jag tycker är viktigt vid saneringar i fordonsparker är att man inte tappar sitt fokus och faktiskt sanerar "rätt" fordon. Jag tillhör dem som anser att tåget är en del av miljön, och då inte bara i form av ett lok med ett gäng vagnar utan att det ska (i mesta möjliga mån) vara rätt lok och rätt vagnar i rätt kombination. Plus att det inte är fel med lok som endast renoveras till det yttre och ställs ut. Jag tjatar om det, men jag tycker inte att det faktum att 95% av våra besökare inte vet vad de ser är ett skäl att börja köra med vad som råkar vara kördugligt eller som CMa råkar tycka är snyggt (nu pratar jag inte om NBVJ). Jag gillar tanken på ett korrekt tåg som i kombination med en ordentlig guidning av tågpersonalen ger även den mest okunnige en chans att få lära sig mer om bana, bygd och fordon. (Jag har hört från olika håll att folk vill veta mer om tågen de åker i och att vi är dåliga på att berätta för dem om just detta, vi bara kör A-B t o r). Just i Nora ger ett par NBJ-godsvagnar i tåget verkligen chansen att berätta om gruvorna, bruken, skogen och malmen och deras betydelse i kombination med tåget. Som bergslagsfantast hoppas jag att få se det där typiska tåget med en urbota EJ-lok, träkolsvagnar, malmvagnar och någon urmodig passvagn längst bak.

-Det tycker jag med ore det optimala men har samtidigt förståelse för NVBJs brist på tidsenliga vagnar för ett sånt tåg, dock har man ju vid enstaka tillfällen luftat rena NBJ tåg.

Det var det som fick mig att vara medlem i NBVJ i ett antal år. Jag är nämligen precis som Granis rädd för att de där loken man kör för att "spara på delikatesserna" innebär att det inte blir några resurser över till dessa och att vi inte får se dem under ånga särskilt ofta. Loken som spar delikatesserna stjäl alla tillgängliga resurser. Jag tycker också att SWB 16 är häftigt och jag är nyfiken vad som händer med NBJ 16. Men samtidigt hamnar SWB-lok i Katrineholm och jag har hört rykten om Bjurfors som inte alls låter betryggande och absolut inte i linje med "Bergslags-EJ-profilen".

-Jag kan hålla med delvis, för att inte slita på klenoderna krävs ca 2 standard lok vilka kräver mycket av resurserna på maskinsidan men samtidigt spar man in jobb på att inte slita på klenoderna (bara lufta dem några gånger per år, kanske ett lok per säsong) för än så länge går det att hitta delar till B/E men knappast till Krassin eller något av de andra tankloken (Sb undantaget).
Det är en svår balansgång som smalspåret inte ens har en chans att funder på, där har man vad som finns.
B-lokets placering i K är väl motiverad av att få en inhomhus uppställning på längre tid för att lok med kraftigt panrev behov??

Fordon och sanering

av Ante Svensson, Saturday, January 19, 2008, 20:51 (5941 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Saken är väl inte den att det saknas tidsenliga vagnar utan att dessa kräver mer renovreringsinsatser? En helhjärtad satsning på de lokala vagnarna hade kunnat medföra att de rena NBJ -tågen växt och blivit fler vilket också är ett sätt att spara på klenoderna. Istället för att satsa på ståltåg, Y7:or, E2:or etc..? Jag tror benhårt att dessas närvaro leder till att många NBJ/SWB/KNJ/BJ-fordon inte rullar idag.

Fordon och sanering

av Janne Nilsson, Sunday, January 20, 2008, 10:18 (5940 dagar sedan) @ Ante Svensson

Håller helt med och EJ-fordonens renovering i Nora blir ännu mer avlägsen ifall man börjar deponera ut/avyttra EJ-fordonen för att få plats med andra driftfordon i lokalerna istället. Bättre då att dom är avställda men blir kvar och det håller förhoppningsvis ner antalet E2:or lite. / Janne

Fordon och sanering

av Erik Samuelsson, Monday, January 21, 2008, 16:10 (5939 dagar sedan) @ Ante Svensson

Jag är nämligen precis som Granis rädd för att de där loken man kör för att "spara på delikatesserna" innebär att det inte blir några resurser över till dessa och att vi inte får se dem under ånga särskilt ofta. Loken som spar delikatesserna stjäl alla tillgängliga resurser.

Det kanske är värt en funderare på hur man skulle kunna använda stöd från våra myndigheter. Jfr byggnader där bidrag ges till antikvariska merkostnader dvs för det som man i rationell drift inte skulle lägga resurser på.

Tänk om Riksantikvarieämbetets pengar skulle öronmärkas till godbitar och sådant som inte hör till den "rationella museibanedriften" - den delen kan ju faktiskt dra in lite pengar självt.

Undrar
Erik S

Fordon och sanering

av Granis, Tuesday, January 22, 2008, 08:38 (5938 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Precis det har jag framfört tidigare på detta forum. En förening/ ägare skulle då erbjudas en summa pengar till ett visst fordon; pengar som inte skulle kunna användas till nåt annat. Och om fordonet bytte ägare skulle bidraget kunna "följa med" till den nye ägaren. På så sätt skulle man om inte komma förbi så i varje fall sätta press på sådana som av känslomässiga -icke minst föreningshistoriska- skäl behåller vissa "renoveringsobjekt" som de ej gjort nåt åt i decennier trots att andra erbjuder sig att förvärva fordon som dom bedömer de har intresse och resurser att renovera. Nu. Givetvis måste man ta juridiska (och andra..) hänsyn, men jag tror nog det skulle bli svårt för nån att neka om en "bidragsutdelande" instans påpekar detta.

Nu är ju detta inte lite av en "profetens skägg"-diskussion då inga dylika medel står att finna (eller ens finns i sikte?), men det vore nog ett ganska vettigt upplägg av flera skäl. "Fordonsspecifika" bidrag skulle ju inte på samma sätt som mer allmäna d:o framkalla diskussioner av typen "..men våran bana måste väl vara viktigare än XYJmf´s godsmagasin...". Om bidraget dessutom kopplas till nationella bevandeplaner -som alla mer eller mindre varit med att ta fram- kan man inte på samma sätt påstå att pengar "tas" ifrån nåt annat. Eller nåt sånt....

/ L G

Fordon och sanering

av Erik Samuelsson, Tuesday, January 22, 2008, 11:40 (5938 dagar sedan) @ Granis

Nu är ju detta inte lite av en "profetens skägg"-diskussion då inga dylika medel står att finna (eller ens finns i sikte?), men det vore nog ett ganska vettigt upplägg av flera skäl.

Riksantikvarieämbetet ger ju bidrag till arbetslivsmuseerna årligen till exempel. Det skulle ju kunna läggas upp som projekt för kompetensutveckling eller liknande. Problemet är väl att man hellre vill använda pengarna till annat...

Erik S

Fordon och sanering

av Granis, Tuesday, January 22, 2008, 12:38 (5938 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Riksantikvarieämbetet ger ju bidrag till arbetslivsmuseerna årligen till exempel. Det skulle ju kunna läggas upp som projekt för kompetensutveckling eller liknande. Problemet är väl att man hellre vill använda pengarna till annat...

.. Eller snarare att de ska kunna användas "brett" och därigenom inte släcker hoppet för många bidragssugna direkt. Jag tror det blir lite knepigt för RAÄ eller annan att ha ett så specialiserat bidrag som för järnvägsfordon när bidragen är så få och små. Som läget är nu, alltså!

Beträffande kompetensutveckling så var ju detta med "ånglokscentrum" på tapeten för några år sedan. Själv tillhörde jag skeptikerna, just med tanke på hur små summor "sektorn" har att sukta efter ö h t, men jag kan förstå f f a de normalspåriga föreningarna som för det första ofta har små verkstadsresurser själva samt måhända (därigenom) tunt med kompetens och personalresurser. För dessa skulle det säkert vara värt en hel del att kunna skicka iväg ett ånglok för revision i Östersund, Nora, Grängesberg eller Orsa (eller nåt sånt). De skulle t o m säkert kunna satsa åtminstone en del av pengarna själva för att få detta gjort. Om nu möjligheten fannns...

Apropå aktuell diskussion i detta forum så skulle ju Skåne vara ett bra exempel på fördelar med gemensamma resurser på detta område (även utan bidrag). Skapa en "regional ånglokshuvudverkstad" för alla föreningar där alltså; ett ställe där lokalerna lämpar sig bäst (Kristianstad?). Kompetensen (= personalen) skulle då kunna förflytta sig för aktuella jobb till detta ställe.

Som bl a Anders Ö konstaterat (har jag för mig) så har ju smalspårsföreningarna lite andra förutsättningar. Tack vare att man satsat på egen infrastruktur och fordon som redan från början (mer eller mindre) var i behov av ordentliga revisioner så har man byggt upp egna resurser och egen kompetens på ett annat sätt, måhända. Fast det är kanske inte alltid helt självvalt... Dessutom kostar det ju en rejäl hacka att skicka smalspårsfordon -åtminstone större än för 600 mm- på järnväg eller landsväg till nåt "center".

Sen har man ju -som visat sig i annat aktuellt exempel här på "forumet"- andra viktiga saker att ta i också. Jag tror t ex att WFJ, som ju har två ånglok i drift (= 100 % av sin ånglokspark!), inte skulle uppskatta om det på nåt sätt hostades fram x antal ytterligare miljoner för "branchen" men som var öronmärkta till ett dylikt ändamål och som därigenom inte kunde användas till minst sagt viktiga banupprustningar.

Nåja. Kan alltså bli lite "kinkigt". Men jag vidhåller ändå, för att återgå till sakfrågan i denna tråd och trots att det nu kan låta motsägelsefullt, att ett (mycket) riktat bidrag till enstaka fordon skulle vara vettigt och inte bli (så) ifrågasatt. Förutsatt att det inte var knutet till ägaren och att fordonet fanns upptaget i någon nationellt sanktionerad bevarandeplan. Även i hembygds- och militärhistoriska föreningar, typ.

/ L G

Fordon och kompetens

av Granis, Tuesday, January 22, 2008, 13:56 (5938 dagar sedan) @ Granis

För dessa skulle det säkert vara värt en hel del att kunna skicka iväg ett ånglok för revision i Östersund, Nora, Grängesberg eller Orsa (eller nåt sånt). De skulle t o m säkert kunna satsa åtminstone en del av pengarna själva för att få detta gjort. Om nu möjligheten fannns...

Ja, jag menar då inte att jobbet skulle utföras av de nu befintliga företagen/ föreningarna IBAB, NBVJ, GBBJ eller OJF! Utan av genom "ånglokskompetenscentret" betald (?) arbetskraft. Förvisso vet jag väl att åtminstone GBBJ gjort några "legojobb" åt andra, men...

/ L G

Fordon och sanering

av Micke Carlsson, Tuesday, January 22, 2008, 18:57 (5938 dagar sedan) @ Granis

Låt alltså det bidrag RAÄ ändå faktiskt delar ut endast tillfalla sökanden som söker till K-märkt fastighetsobjekt eller i anknytning (plåtskjul, fordonsreparation) till fordon upptaget i den nationella bevarandeplanen!

Häpp & Hoppla!

Eller var det bara skitsnack det här med Riga, bevarandeplan, choklad-Zingo..?

;-)

NBVJ Tidtabell för 2008

av Ulf Josén NBVJ, Wednesday, January 16, 2008, 18:58 (5944 dagar sedan) @ Ola S

Tidtabellen för sommartrafiken är nu klar och inlagd på hemsidan.
Lördag och söndag kommer det att gå rälsbuss mellan Bofors och Nora morgon och kväll. En rälsbuss utgår från Nora och en utgår från Bofors. I Kortfors går fordonen in på var sitt spår och resande byter helt enkelt fordon. Fordonen återgår sedan till respektive utgångsstation. Det blir alltså möjligt att på morgonen åka från både Nora och Bofors, tillbringa dagen på den andra orten och åka tillbaka samma dag.
Det här kräver en mindre ombyggnad av Kortfors när det gäller växellåsning och sidoskydd. För att köra genomgående tåg måste Kortfors lokalbevakas och växlarna låsas upp av tkl.

Ulf Josén NBVJ
vice trafikchef