Elmotorvagnståg med Xoa4. Var? När? (Fotografier/bildfrågor)

av Gunnar Ekeving, Saturday, January 29, 2011, 22:17 (4807 dagar sedan)

[image]

Denna bild finns i Sveriges Järnvägsmuseums samlingar. Troligen är den tagen under andra hälften av 1940-talet. Vet någon när dessa fordons målning ändrades? En uppgift om detta skulle underlätta tidsbestämning av bilden. Och är det möjligen någon som känner igen platsen?

Elmotorvagnståg med Xoa4. Var? När?

av Anders Olsson, Saturday, January 29, 2011, 22:43 (4807 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

En inte alltför säker gissning utifrån elstolpar/bryggor är Malmö C. Jag tror att Xoa4 fanns i trafik från Malmö från slutet av 1930-talet.

1+3+1?

av Ola Ahlström, Saturday, January 29, 2011, 23:20 (4807 dagar sedan) @ Anders Olsson

Är det en synvilla eller är det tre manövervagnar inkopplade mellan motorvagnarna?

/Ola

Tre manövervagnar

av Gunnar Ekeving, Sunday, January 30, 2011, 00:20 (4807 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Är det en synvilla eller är det tre manövervagnar inkopplade mellan motorvagnarna?

/Ola

jag tror också att det är ett femvagnståg och att spåret svänger till vänster där bortersta motorvagnen befinner sig. Den bild jag har tillgång till är inte högupplöst, så man kan inte se tydligt

Leveransbild?

av Ola Ahlström, Sunday, January 30, 2011, 00:47 (4807 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Om nu kombinationen är två motorvagnar och tre manövervagnar är det en kombination jag inte sett tidigare på foto. Jag vill komma ihåg att jag läst att normalt var det motorvagn-manövervagn, motorvagn-manövervagn-motorvagn eller motorvagn-manövervagn-manövervagn-motorvagn men ett femvagnars tågset är nytt för mig. Kan det vara ett foto taget i samband med en leverans?

/Ola

Leveransbild?

av Per Ljungberg, Sunday, January 30, 2011, 08:40 (4807 dagar sedan) @ Ola Ahlström

I ASEA:s Tidning oktober-november 1940 finns en beskrivning av motorvagnar för Bergslagsbanan (5 st motorv+manövervagn kortkopplade) och Dalslandsbanan (1 st motorvagn utan manövervagn). Utseendemässigt liknar de SJ:s motorvagnar.
PLj

Elmotorvagnståg med Xoa4. Var? När?

av Thomas Tell, Sunday, January 30, 2011, 00:07 (4807 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Vet någon när dessa fordons målning ändrades? En uppgift om detta skulle underlätta tidsbestämning av bilden. Och är det möjligen någon som känner igen platsen?

Den 20 mars fick byråcheferna Maskinbyrån resp persontrafikbyrån en skrivelse från Drifttjänstbyrån.
där står om att överinspektören önskade att Xoa4-vagnarna försågs med takrännor. Detta för att det smutsiga, oljebemängda vattnet rann utefter hela de gula, ömtåliga väggarna.
Det skrivs om "ej den nuvarande målningen av Xoa4-vagnarna borde slopas".

Den 27 oktober 1941 skrev Kgl. Järnvägsstryrelsen till samtliga verkstadsföreståndare.
Ang. utvändig målning av SJ motorvagnar (ej rälsbussar).
Den utvändiga målningen av SJ motorvagnar är för närvarande synnerligen hetrogen. Flera motorvagnar äro målade i två färger, en mörkare nedtill och en ljusare upptill, andra äro målade i en enda färg. Beträffande de tvåfärgade äro somliga, t.ex. SJ enfasmotorvagnar litt Xoa4 med tillhörande släpvagnar (inkl Co6 3319 min anm), crémegula upptill och mörkgröna nedtill, andra, t.ex. den dieselelektriska Xod4 nr 5 samt de från VBHJ övertagna Maybachvagnarna crémegula upptill och mörkblå nedtill. De enfärgade motorvagnarna, t.ex. "Kalmarvagnarna" nr 305 och 306 samt "Gävlevagnarna" nr 308 och 309, äro oftast målade i SJ vanliga bruna standardfärg.
för att åstadkomma önskvärd enhetlighet i motorvagnarnas yttre målning resp. tillhandahållande av behövlig färg bestämmes härmed, att samtliga motorvagnar inkl. tillhörande släpvagnsmateriel, således icke rälsbussar med släpvagnar, vid nästkommande målning skola målas i SJ rödbruna standardfärg för personvagnar (nr 1).

Xa4 hette vagnarna något år för att sedan bli Xoa4. Jag hittar inte årtalat nu.

Jag tror 1938-41 i Malmö. Snarast 1938-39.
/tell

Elmotorvagnståg med Xoa4. Var? När?

av Gustaf H. Wadsten, Norrköpings stad, Sunday, January 30, 2011, 04:08 (4807 dagar sedan) @ Thomas Tell

Fotot är på Malmö C, skorstenen på gamla slakthuset skymtar i bakgrunden.
Xoa4 verkar besläktade med silverrävarna på SRJ/SJ XoA4p, åtminstonde utseendemässigt, silverrävarna kom 1938-39.

Mvh Nicke nyfiken.

Elmotorvagnståg med Xoa4. Var? När?

av Sid, Sunday, January 30, 2011, 10:19 (4807 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vet någon när dessa fordons målning ändrades? En uppgift om detta skulle underlätta tidsbestämning av bilden. Och är det möjligen någon som känner igen platsen?


Den 20 mars fick byråcheferna Maskinbyrån resp persontrafikbyrån en skrivelse från Drifttjänstbyrån.
där står om att överinspektören önskade att Xoa4-vagnarna försågs med takrännor. Detta för att det smutsiga, oljebemängda vattnet rann utefter hela de gula, ömtåliga väggarna.
Det skrivs om "ej den nuvarande målningen av Xoa4-vagnarna borde slopas".

Den 27 oktober 1941 skrev Kgl. Järnvägsstryrelsen till samtliga verkstadsföreståndare.
Ang. utvändig målning av SJ motorvagnar (ej rälsbussar).
Den utvändiga målningen av SJ motorvagnar är för närvarande synnerligen hetrogen. Flera motorvagnar äro målade i två färger, en mörkare nedtill och en ljusare upptill, andra äro målade i en enda färg. Beträffande de tvåfärgade äro somliga, t.ex. SJ enfasmotorvagnar litt Xoa4 med tillhörande släpvagnar (inkl Co6 3319 min anm), crémegula upptill och mörkgröna nedtill, andra, t.ex. den dieselelektriska Xod4 nr 5 samt de från VBHJ övertagna Maybachvagnarna crémegula upptill och mörkblå nedtill. De enfärgade motorvagnarna, t.ex. "Kalmarvagnarna" nr 305 och 306 samt "Gävlevagnarna" nr 308 och 309, äro oftast målade i SJ vanliga bruna standardfärg.
för att åstadkomma önskvärd enhetlighet i motorvagnarnas yttre målning resp. tillhandahållande av behövlig färg bestämmes härmed, att samtliga motorvagnar inkl. tillhörande släpvagnsmateriel, således icke rälsbussar med släpvagnar, vid nästkommande målning skola målas i SJ rödbruna standardfärg för personvagnar (nr 1).

Xa4 hette vagnarna något år för att sedan bli Xoa4. Jag hittar inte årtalat nu.

Jag tror 1938-41 i Malmö. Snarast 1938-39.
/tell

Xa4 blev Xoa4 år 1940.

Mvh/Sid

Elmotorvagnståg med Xoa4. Var? När?

av Lars-Owe Göthe @, Monday, January 31, 2011, 17:20 (4806 dagar sedan) @ Thomas Tell

Enligt gammal Kockumskatalog levererades 1 st Co6 (nr 3319) 1940 i den aktuella färgsättningen för att kunna användas som släpvagn till Xoa4. Fanns det inga Cox4 vid det tillfället? Om dessa levererades senare måste bilden vara tagen kanske närmare 1944. Av Kockumstexten att döma var det bara 3319 som fick den aktuella färgen. Kockums byggde 60 av totalt 170 Co6-vagnar mellan 1940 och 1947.

Elmotorvagnståg med Xoa4. Var? När?

av Thomas Tell, Monday, January 31, 2011, 23:42 (4805 dagar sedan) @ Lars-Owe Göthe

1939 levererades 10 Xa4 (motorvagnar) och 3 Xm4 (släpvagnar) så dessa fanns innan Co6 3319 blev släp.

I en skrivelse till Kockum den 8 mars 1940 efterfråga Kgl. Järnvägsstyrelsen pris för ombyggnad av vagnen.
Tanken var att utrusta två vagnar men det blev endast en ombyggd.
Det skrevs också att
"Vagnen skall målas grön och gul i likhet med motorvagnarna samt märkas å vardera sidan med "Tillhör 10 ts" samt å gavlarna med "Får endast framföras i motorvagnståg". Den emaljerade yttre märkningen skall hava samma gula färg som vagnen. Vagnen littereras Co6b."

/tell

Elmotorvagnståg med Xoa4. Var? När?

av Lars-Owe Göthe, Tuesday, February 01, 2011, 18:05 (4805 dagar sedan) @ Thomas Tell

Då är vi tillbaka i tiden. Fotot visar då rimligen de tre enda manövervagnarna. Vem tillverkade Xoa4 och manövervagnarna?

Det fanns i Malmö en Xoa4 med stor takstrålkastare a la Xoa7. Kom den från någon privatbana?

F d Dalslands-Xoa4 i Malmö

av Gunnar Ekeving, Tuesday, February 01, 2011, 19:01 (4805 dagar sedan) @ Lars-Owe Göthe

Det fanns i Malmö en Xoa4 med stor takstrålkastare a la Xoa7. Kom den från någon privatbana?

DJ var den enda privatbana med Xoa4. I SJK-boken "Svenska elmotorvagnar" finns på sidan 68 en bild på motorvagnen, med samma strålkastararrangemang som SJ-vagnarna. Det finns dock även en leveransbild på DJ:s manövervagn, anskaffad 1944, med stor takstrålkastare. Så en gissning kan vara att DJ satte en liknande strålkastare även på sin motorvagn. Både motor- och manövervagn kom på 1950-talet till Skåne och användes bl a Malmö - Landskrona.