Morrganbloggen om "Far som farfar" (Järnvägs- och Museiföreningar)

av morrgan, Saturday, May 31, 2008, 12:40 (5808 dagar sedan)

Morrganbloggen

På min blogg har nu samlat mina tankar om vad som egentligen skedde i söndagen 25 maj 2008 på VBHJ ur mitt och BJs perspektiv. Jag har pratat med många inblandade och naturligtvis har vi lärt oss något, BJs skall bli ännu bättre nästa gång.
morrgan

Morrganbloggen om "Far som farfar"

av Erik Samuelsson, Sunday, June 01, 2008, 17:43 (5807 dagar sedan) @ morrgan

Det är väl egentligen en viktig tankeställare att vad ska man göra om det inte blir som man tänkt sig?

Vad händer om det kommer dubbelt så många? Det kommer ingen? Vad gör man om solen skiner?

Har många minnen från AGJ där man "bränner krutet" på enskilda "jippo-dagar" med resultatet överfyllda vagnar och försenade tåg. För bra marknadsföring och väckt intresse kan slå tillbaka då folk inte tycker det är trivsamt och skojigt längre.

Lagom är bäst - eller vad ska man säga? :-P

ES

Jippo och jubileum-viktigt med tanken bakom och marknadsföring

av Per-Åke Lampemo @, Freden, Östad, Tuesday, June 03, 2008, 12:47 (5805 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Det är väl egentligen en viktig tankeställare att vad ska man göra om det inte blir som man tänkt sig?

Vad händer om det kommer dubbelt så många? Det kommer ingen? Vad gör man om solen skiner?

Har många minnen från AGJ där man "bränner krutet" på enskilda "jippo-dagar" med resultatet överfyllda vagnar och försenade tåg. För bra marknadsföring och väckt intresse kan slå tillbaka då folk inte tycker det är trivsamt och skojigt längre.

Lagom är bäst - eller vad ska man säga? :-P


ES

När det gäller Far som farfar och museibanors olika jubileum och dylikt finns det väsentliga skillnader mellan evenemang som exempelvis ULJ 40 år och Far som farfar.

När det gäller en museijärnvägs s.k jippon eller jubileum så finns där en poäng som exempelvis inte Far som farfar kan tillgodogöra sig. Det är den marknadsföring som görs innan och under samt efter ett s.k jubileum.

Denna marknadsföring får en positiv inverkan på veckorna efter vid en museijärnvägs trafik. Folk som inte kanske kunde åka tåget väljer kanske att vänta och ta sin resa då läget är lite lugnare och tågen inte är överfulla. Man kan helt enkelt dra nytta över en längre tid efter ett jubileum med god marknadsföring vid en museijärnväg. Denna längre marknadsförings-effekt funkar inte på exempelvis normalspåriga BJs arrangemanget "Far som farfar" ångtågen i detta fall gick endast denna söndag.

Möjligtvis kan faktiskt AGJ eller SkLJ dra nytta av ett arrangemang typ "Far som farfar" då efter-effekten kring publiciteten på ångtåg kanaliseras mot museijärnvägarnas ångtågstrafik sommartid. Med andra ord tror jag att museijärnvägarna i västsverige med största sannolikhet dragit nytta av BJs arrangemang Far som farfar. Detta skapar mervärde för alla parter och diskussioner som varit om konkurens och dylikt mellan olika aktörer faller egentligen platt till marken.

Lite tankar från Per-Åke Lampemo

Jippo och jubileum-viktigt med tanken bakom och marknadsföring

av morrgan, Wednesday, June 04, 2008, 17:19 (5804 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Det är väl egentligen en viktig tankeställare att vad ska man göra om det inte blir som man tänkt sig?

Vad händer om det kommer dubbelt så många? Det kommer ingen? Vad gör man om solen skiner?

Har många minnen från AGJ där man "bränner krutet" på enskilda "jippo-dagar" med resultatet överfyllda vagnar och försenade tåg. För bra marknadsföring och väckt intresse kan slå tillbaka då folk inte tycker det är trivsamt och skojigt längre.

Lagom är bäst - eller vad ska man säga? :-P


ES


När det gäller Far som farfar och museibanors olika jubileum och dylikt finns det väsentliga skillnader mellan evenemang som exempelvis ULJ 40 år och Far som farfar.

När det gäller en museijärnvägs s.k jippon eller jubileum så finns där en poäng som exempelvis inte Far som farfar kan tillgodogöra sig. Det är den marknadsföring som görs innan och under samt efter ett s.k jubileum.

Denna marknadsföring får en positiv inverkan på veckorna efter vid en museijärnvägs trafik. Folk som inte kanske kunde åka tåget väljer kanske att vänta och ta sin resa då läget är lite lugnare och tågen inte är överfulla. Man kan helt enkelt dra nytta över en längre tid efter ett jubileum med god marknadsföring vid en museijärnväg. Denna längre marknadsförings-effekt funkar inte på exempelvis normalspåriga BJs arrangemanget "Far som farfar" ångtågen i detta fall gick endast denna söndag.

Möjligtvis kan faktiskt AGJ eller SkLJ dra nytta av ett arrangemang typ "Far som farfar" då efter-effekten kring publiciteten på ångtåg kanaliseras mot museijärnvägarnas ångtågstrafik sommartid. Med andra ord tror jag att museijärnvägarna i västsverige med största sannolikhet dragit nytta av BJs arrangemang Far som farfar. Detta skapar mervärde för alla parter och diskussioner som varit om konkurens och dylikt mellan olika aktörer faller egentligen platt till marken.

Lite tankar från Per-Åke Lampemo

Du glömmer en viktig detalj och det är att körningar som typ "Far som farfar" har flera medarrangörer. I det aktuella fallet var det Hembygdsföreningarna utefter linjen Varberg - Herrljunga. Avsikten var i första hand att dessa på ett naturligt sätt kunde göra "reklam" för sina lokala verksamheter, knyta kontakter och skaffa nya medlemmar. BJs:s körningar är alltså inte jämförbara med verksamheterna i AGJ eller SkLJ och liknande föreningar och det är heller inte meningen. Däremot välkomnar vi gärna ett organiserat samarbete med dem vid våra arrangemang.

BJs:s marknadsföring riktar sig till andra intressenter, som vill göra liknande typ av publikdragande arrangemang eller där föreningens fordon används för transporter, logi, konferenser o.dyl.


När det gäller medlemsvärvning till sällskapet, sker denna oftast genom att befintliga medlemmar tar med sig någon bekant, som får prova på hur det är att ’jobba vid järnvägen’. Detta ger aktiva medlemmar och det är vad alla föreningar behöver. Därmed inte sagt att vi inte tar emot stödjande medlemmar, de är också välkomna.

morrgan