Fordon till Roslagsbanan (Fordon: allmänt)
Hej!
Jag har funderat på en sak och skulle vilja få lite synpunkter. När SJ tog över Roslagsbanan från dåvarnde SRJ 1959 började man snarast föra över fordon från övriga smalspårsnätet i landet.
Eftersom nordöstra Stor-stockholm byggdes ut kraftigt de här åren samtidigt som trafiken ökade på RB som helhet och på hela nätet så kom YBo i ganska stora mängder. Dessutom dök Tp och Z4p upp. Man tog även hit olika vagnar. Gp vagnar från Gotland tex. Betvagnar från Öland som byggdes om till grusvagnar. Sist men inte minst överföringsvagnar.
Eftersom övriga smalspåret i landet var på upphällning eller nedlagt så hade SJ gott om 891 fordon över. Frtågan är då:
Skulle man ha nyinvesterat om man inte hade fordon över eller skulle Roslagsbanan gått samma öde till mötes som större delen av 891 nätet i landet?
Nedläggningsplanerna på hela nätet kom senare. Till en början var det från SJ:s ledning bara positiva signaler.
Det vore kul och få olika infallsvinklar på SJ tänkande 1959.
Hälsning: Roffe S