Fordon till Roslagsbanan (Fordon: allmänt)

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Sunday, June 01, 2008, 02:10 (5780 dagar sedan)

Hej!
Jag har funderat på en sak och skulle vilja få lite synpunkter. När SJ tog över Roslagsbanan från dåvarnde SRJ 1959 började man snarast föra över fordon från övriga smalspårsnätet i landet.
Eftersom nordöstra Stor-stockholm byggdes ut kraftigt de här åren samtidigt som trafiken ökade på RB som helhet och på hela nätet så kom YBo i ganska stora mängder. Dessutom dök Tp och Z4p upp. Man tog även hit olika vagnar. Gp vagnar från Gotland tex. Betvagnar från Öland som byggdes om till grusvagnar. Sist men inte minst överföringsvagnar.
Eftersom övriga smalspåret i landet var på upphällning eller nedlagt så hade SJ gott om 891 fordon över. Frtågan är då:
Skulle man ha nyinvesterat om man inte hade fordon över eller skulle Roslagsbanan gått samma öde till mötes som större delen av 891 nätet i landet?
Nedläggningsplanerna på hela nätet kom senare. Till en början var det från SJ:s ledning bara positiva signaler.
Det vore kul och få olika infallsvinklar på SJ tänkande 1959.
Hälsning: Roffe S

Fordon till Roslagsbanan, X9P

av Mickel Hillbo @, Sunday, June 01, 2008, 15:14 (5779 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Jag minns en pärm i Mörbys arkivrum om beställningen av Niorna. Det var mycket korrespondens om hur de skulle utformas (bl a ett förslag om treaxliga boggier för ökad dragkraft!). Det kanske kan visa lite av inställningen 1961-62. Jag tror att Thomas Tell kopierade sidor av intresse. annars borde den finnas på Spvm.
/Micke

Fordon till Roslagsbanan, X9P

av Rolf Segelström, Sunday, June 01, 2008, 17:24 (5779 dagar sedan) @ Mickel Hillbo

Det är ju alldeles riktigt. X9p och Skivpassvagnarna är ju ett tydligt exempel på att SJ nyinvesterade i 39 drs. Man hade ju både dragkraft- och passvagnsbrist på de elektriska linjerna. Nu frigjorde ju YBo passvagnar från det olektrifierade nätet till det elektriska. Man tom iståndsatte avsällda/slopade passvagnar. Nu skedde det här inte på en gång 1959 utan det tog några år. De första åren körde man istort med SRJs trafikupplägg.
Mvh: Roffe

Fordon till Roslagsbanan, samt...

av Kurt Möller, Sunday, June 01, 2008, 18:00 (5779 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Svallis - Stig Svallhammar - vitsordar ju i sin förträffliga bok "Skendöd..." att gd Upmark var ytterst intresserad av f d SRJ... Om så ej varit, hade ju knappast lilla gurklisten blivit pionjär i fråga om fjb. Bara som exempel. (Fast den lilla koncentrerade fjb-installationen - vadvardet tillsammans, 35 bankm? - var å andra sidan PERFEKT som provobjekt...!)

Fordon till Roslagsbanan, X9P

av Stefan Isaksson, Sunday, June 01, 2008, 18:10 (5779 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Njaej,
gick inte ryktet att SJ gärna ville stoppa leveransen av skivpassvagnarna och niorna? Möjligen på grund av för förväntat överskott av rälsbussar.

Oaktat detta: det var en hel del passvagnar som skrotades omkring 1963.
En lite rå snabbing: vagnsnummer mellan 851 och 940 som var vakanta på RB-tiden skrotades/avyttrades åren 1960-1972. Lejonparten gick åt 63-64.
Skrotades gjorde även Xoa2p nr 32.

NOHAB-vagnarna och Rydbergarna hade säkert klarat sig längre om inte SJ hade överskott på rälsbussar, men nyinvesteringar? Jag är skeptisk.
De gamla vagnarna hade nog enligt SJ klarat sig ett tag till.

Däremot kan man tänka sig att nyinvesteringarna hade satt fart under senare hälften av 60-talet om inte nedläggning hade börjat skymta då.

SI

Fordon till Roslagsbanan, X9P

av Olle E, Sunday, June 01, 2008, 22:24 (5779 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Skrotades gjorde även Xoa2p nr 32.

32:an skrotades rätt sent och efter brandskada. Var det inte rent av SL som skrotade den?

Fordon till Roslagsbanan, X9P

av Leif B, Sunday, June 01, 2008, 22:42 (5779 dagar sedan) @ Olle E

Skrotades gjorde även Xoa2p nr 32.

32:an skrotades rätt sent och efter brandskada. Var det inte rent av SL som skrotade den?

32:an skrotades av SJ (1967?) efter att Långsängslådan lagts ned. Den var ramsned och fick inte gå bara gå där på gmala dar.

Du kanske tänker på 34:an som skrotades av SL (1974?) efter ett växlingsmissöde på Östra som gjorde den ramsned.

/Leif

Motorvagn 32

av Thomas Tell, Sunday, June 01, 2008, 23:37 (5779 dagar sedan) @ Leif B

32:an skrotades av SJ (1967?) efter att Långsängslådan lagts ned. Den var ramsned och fick inte gå bara gå där på gamla dar.
/Leif

Uppgifter jag har om 32:an säger: 1/8-71 avregistrerad å 6dd och
24/8-71 skrotad. Vagnen stod alltså ganska länge i väntan på skrot efter Långängslådans nedläggning. Mitt foto på vagnen från 1967 visar inga brandskador.
/tell

Motorvagn 32

av Kurt Möller, Sunday, June 01, 2008, 23:59 (5779 dagar sedan) @ Thomas Tell

Stämmer alldeles säkert, ja - vi i SRJ-föreningen fick ta vara på lite teak och div. detaljer strax innan vagnen drogs från Ösby-hallen till Östra f v b Vislanda.

Motorvagn 32

av Conny Sernfalk, Monday, June 02, 2008, 12:07 (5778 dagar sedan) @ Kurt Möller

Motorvagn 32 stod väl uppställd inne på Mörby verkstad fram till 1970 (möjligen 1969). Drogs då (utan strömavtagare) till Djursholms ösby hallbangård. Ställdes där upp vid spåret som löpte paralellt med vaghallen och längst bort vid stoppbocken. Spåret hade dock en kraftig lutning så att vagnen kunde lätt komma i rullning om den var obromsad. Har för mig att den försvann sensommaren 1970 till Vislanda och skrotades omgående. Någon förening tog väl tillvara på vagnens säten. Tror det var AGJ men jag kan ha fel där.

Motorvagn 32

av Rolf Segelström, Monday, June 02, 2008, 23:01 (5778 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Hej!
Jag träffade fd frpr Hans Blomgren i Täby Centrum som bekräftade dina uppgifter.
Han var lokreperatör i Mörby fram till sin pension runt 1980. Under SL tiden var han "boss" för översynslaget.
32 brann aldrig. Den var inte bara ramsned utan även sliten. Dåliga motordrev och tunna hjulringar. Man hade lågt underhåll på denna vagn då man hade funderingar på att slopa alla X2p. (32-34).(Enl Blomman) Nu gjorde den utökade trafiken i Stockholms närområde att åtminstone 33 och 34 fick leva ett tag till. En orsak var bla att man införde halvtimmestrafik till Hägernäs 1963 (tror jag) som krävde en eller två motorvagnar(ibland med pass emellan)och allt elektriskt fick rulla ett tag till.
/Roffe S

Motorvagn 32

av Olle E, Monday, June 02, 2008, 22:17 (5778 dagar sedan) @ Thomas Tell

32:an skrotades av SJ (1967?) efter att Långsängslådan lagts ned. Den var ramsned och fick inte gå bara gå där på gamla dar.
/Leif


Uppgifter jag har om 32:an säger: 1/8-71 avregistrerad å 6dd och
24/8-71 skrotad. Vagnen stod alltså ganska länge i väntan på skrot efter Långängslådans nedläggning. Mitt foto på vagnen från 1967 visar inga brandskador.
/tell

Hmm. Jag kanske förväxlar den med det lilla lustiga 2-axliga Saltis-loket.Det skrotades i alla fall efter brand. Eller?

Motorvagn 32

av Kurt Möller, Monday, June 02, 2008, 22:39 (5778 dagar sedan) @ Olle E

Hmm. Jag kanske förväxlar den med det lilla lustiga 2-axliga Saltis-loket. Det skrotades i alla fall efter brand. Eller?

Troligen. Kolla i gamla SLM vilket år SL byggde det hiskliga ackumulatorloket av en gammal T-vagn - denna skulle ju ersätta lilla loket...

Motorvagn 32. SSnJ Xf 24

av Leif B, Tuesday, June 03, 2008, 19:44 (5777 dagar sedan) @ Olle E

Hmm. Jag kanske förväxlar den med det lilla lustiga 2-axliga Saltis-loket.Det skrotades i alla fall efter brand. Eller?

Ja, XF 24 på Saltis råkade ut för blixtnedslag och brand kort efter att teakvagnarna ersatts av tunnelbvagnarna. Den fanns alltså varit kvar för att dra kontaktledningsrevisionsvagnen även efter spänningssänkningen, men den gick väl (mest) på diesel i det jobbet.

/Leif

Motorvagn 32. SSnJ XF 24 - länk

av Leif B, Tuesday, June 03, 2008, 19:53 (5777 dagar sedan) @ Leif B

Hittade en bekräftelse på att det vara ett blixtnedsla som drabbade och 24:an och här framgår också att det var året efter späningssänkningen.

Länk till bild och fakta!

/Leif