Skånska vägskydd: Vitaby (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Tuesday, February 01, 2011, 22:05 (4804 dagar sedan)

Vitaby på sträckan Brösarp - Gärsnäs var enligt SJK-boken "Järnvägsdata" station t o m 1971. Stationspersonalen manövrerade en vägskyddsanläggning ca 250 meter norr om stationshuset. Det vill säga, i varje fall i november 1957, när SJ tog de tre första bilderna nedan, sköttes bommarna manuellt.

[image]

På främre fällbomsstativet ovan finns en mekanisk ringklocka. Bakom stativet, men betydligt närmare spåret, står en vridlykta med bomsignalskärm.

[image]

[image]

[image]

På bilden ovan ser vi antagligen fällbomsvindspelet, till vänster om T-semaforen som är föremål för den slutgiltiga fällningen. Bilden kan eventuellt vara tagen 1953.

Som ersättare för T-semaforen kom en centrallåsanläggning med ljussignaler.

[image]

Ovan syns manöverapparaten och nedan får vi tillfälle att titta in i skåpet. Robusta reläer!

[image]


Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Vitaby

av Anders Olsson, Tuesday, February 01, 2011, 22:12 (4804 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

På bild två ser man banvaktsstugan.

Skånska banvaktstugor: Vitaby

av Gunnar Ekeving, Tuesday, February 01, 2011, 22:18 (4804 dagar sedan) @ Anders Olsson

På bild två ser man banvaktsstugan.

[image]

Intressant - stugan ligger så långt bort från spåret att jag direkt förkastade tanken att det faktiskt kunde vara en banvaktstuga!

banvakt.se

Skånska vägskydd: Vitaby

av Jakob E, Tuesday, February 01, 2011, 22:31 (4804 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Både Ravlundabro och Vitaby (norra) var väl (och är fortfarande) handvevade tills trafikens upphörande ? Man kan ju undra varför just dessa två blev kvar ? Vägen vid Ravlundabro är ju relativt trafikerad men det kanske var annorlunda då ?

Var det inte så att tågen fick stanna och ps fick veva ner - köra förbi - stanna - veva upp, åtminstone på vissa dagar/tider då det var obemannat ? Har för mig jag sett någon bild från 1970 med YBo-bussar där föraren står och vevar.

De runda bommarna är stålrör antar jag ? Det är väl kanske inte så kul att köra på en dylik ? När började man göra bommar i trä ?

Skånska vägskydd: Vitaby

av mamma Ulla, Åmotfors, Tuesday, February 01, 2011, 22:36 (4804 dagar sedan) @ Jakob E

De runda bommarna är stålrör antar jag ? Det är väl kanske inte så kul att köra på en dylik ? När började man göra bommar i trä ?

Ritningen på träbommarna är daterad 16/12 1950.

Skånska vägskydd: Vitaby

av Kjell Aghult @, Wednesday, February 02, 2011, 08:13 (4803 dagar sedan) @ Jakob E

Någon "förarvevning" här är inte känd från linje- och tidtabellsböcker. Frågan är om det ens förekom i Skåne utan mer på spridda andra håll, t ex Östergötland, Öland och Gotland.

"Brädbommarna" kom någon gång på 1950-talet, möjligen efter USA-förebild.

Skånska vägskydd: Vitaby

av Mattias Månsson, Wednesday, February 02, 2011, 09:15 (4803 dagar sedan) @ Jakob E

Både Ravlundabro och Vitaby (norra) var väl (och är fortfarande) handvevade tills trafikens upphörande ? Man kan ju undra varför just dessa två blev kvar ? Vägen vid Ravlundabro är ju relativt trafikerad men det kanske var annorlunda då ?

Var det inte så att tågen fick stanna och ps fick veva ner - köra förbi - stanna - veva upp, åtminstone på vissa dagar/tider då det var obemannat ? Har för mig jag sett någon bild från 1970 med YBo-bussar där föraren står och vevar.

Om jag har fått det rätt återberättat för mig av Ebba som var den sista platsvakten i Ravlundabro (fram till trafikens nedläggning nyårsafton 1971) så tjänstgjorde hon som vägvakt för alla tåg måndag-lördag. Söndagar var hon ledig och då vevade föraren själv ner tågen. Det skulle vara anledningen till att det kom upp ett extra fällbomsvindspel alldeles intill plankorsningen i Ravlundabro.

I Vitaby var det inte möjligt att göra på detta sätt, bommarna står här i beroende med infartssignal A (för södergående tåg). Alltså ingen förarvevning möjlig i Vitaby.

Skånska vägskydd: Vitaby

av Kjell Aghult @, Wednesday, February 02, 2011, 17:09 (4803 dagar sedan) @ Mattias Månsson

Saken är i vart fall inte nämnd i Malmödistriktets linjebok (Sista ändringstryck utgivet 1971-05-23, linjebeskrivningssidorna med R. är båda sist omtryckta 1970-09-27). Kan det ha varit något provisorium sista trafiktiden, som ordergavs i veckoordern?

Skånska vägskydd: Vitaby

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, February 03, 2011, 23:34 (4802 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Saken är i vart fall inte nämnd i Malmödistriktets linjebok (Sista ändringstryck utgivet 1971-05-23, linjebeskrivningssidorna med R. är båda sist omtryckta 1970-09-27). Kan det ha varit något provisorium sista trafiktiden, som ordergavs i veckoordern?

Efter lite sökande i mina gamla tidtabellsböcker har jag funnit att bommarna i Ravlundabro (Rav) manövrerades av tbfh sön- och helgdagar fr.o.m. den 28 maj 1967 (tdt 167) och alla dagar fr.o.m. den 1 september samma år. Fram tills dess bör det således ha funnits en platsvakt vardagar. Detta framgår av tdt-boken del B (och alltså inte av del A). Av samma tdt-bok kan man utläsa att motsvarande gällde beträffande vägkorsningen Möllegatan vid Gyllebo (Gyb), som numera hos Skånska Järnvägar heter Östra Vemmerlöv (Övl), dock med den skillnaden att bomfällningen för tbfh vardagar började först den 1 november 1967.

Skånska vägskydd: Vitaby

av Mattias Månsson, Friday, February 04, 2011, 07:43 (4801 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Saken är i vart fall inte nämnd i Malmödistriktets linjebok (Sista ändringstryck utgivet 1971-05-23, linjebeskrivningssidorna med R. är båda sist omtryckta 1970-09-27). Kan det ha varit något provisorium sista trafiktiden, som ordergavs i veckoordern?


Efter lite sökande i mina gamla tidtabellsböcker har jag funnit att bommarna i Ravlundabro (Rav) manövrerades av tbfh sön- och helgdagar fr.o.m. den 28 maj 1967 (tdt 167) och alla dagar fr.o.m. den 1 september samma år. Fram tills dess bör det således ha funnits en platsvakt vardagar. Detta framgår av tdt-boken del B (och alltså inte av del A). Av samma tdt-bok kan man utläsa att motsvarande gällde beträffande vägkorsningen Möllegatan vid Gyllebo (Gyb), som numera hos Skånska Järnvägar heter Östra Vemmerlöv (Övl), dock med den skillnaden att bomfällningen för tbfh vardagar började först den 1 november 1967.

Det stämmer ju ganska bra med det Ebba berättade en gång även om jag fick för mig att hon fällde på vardagarna ända fram till nedläggningen.

Men Möllegatan... Här slopades vägskyddet och ersattes med sth 10. Runda, gula, hastighetstavlor sattes upp. Alla övriga hastighetstavlor på banan var av den trekantiga, vita, modellen med grön kantrand. Undra när denna förenkling genomfördes?

Skånska vägskydd: Vitaby

av Anders Olsson, Friday, February 04, 2011, 09:30 (4801 dagar sedan) @ Mattias Månsson

De runda gul-svarta hastighetstavlorna är väl från 1970-talet. Ändringen från bommar till ovevakad sth 10 korsning känns som genomförd när persontrafiken var borta. Fenomenet vanligt - gjordes Långebro-Hörby på 1960-talet och om jag inte tar miste på en del korsningar Malmö-Tomelilla på 1970-talet.

Skånska vägskydd: Vitaby

av Kjell Aghult @, Friday, February 04, 2011, 16:40 (4801 dagar sedan) @ Anders Olsson

De gula, runda tavlorna infördes med 1973 års Säo. Enligt uppgift enligt förebild från NSB - det skulle alltid stå hastighetssiffror på tavlorna.
Förenkling av vägskydden gjordes som nämnts vid övergången till vagnuttagnings-
bana (sth 40), dagens system S. Det var lika över hela landet.

Skånska vägskydd: Vitaby

av Kjell Aghult @, Friday, February 04, 2011, 22:00 (4801 dagar sedan) @ Mattias Månsson

Vägkorsning Möllegatan finns enligt Malmödistriktets vägkorsningsförteckning
1978 i Gyllebo/Ö Vemmerlöv (Länsväg 579). Bommarna här ersattes med sth 10 vid övergången till vagnuttagningsbana.

Instruktionerna för Malmödistriktets vut-banor var svåråtkomliga. De trycktes i "svartstencil" (Gestetner), troligen av sparsamhetsskäl. En växlare skulle ej behöva tilldelas en tryckt linjebok på ca 370 sidor.

Skånska vägskydd: Vitaby

av Claes Hansson, Wednesday, February 02, 2011, 18:37 (4803 dagar sedan) @ Mattias Månsson

Både Ravlundabro och Vitaby (norra) var väl (och är fortfarande) handvevade tills trafikens upphörande ? Man kan ju undra varför just dessa två blev kvar ? Vägen vid Ravlundabro är ju relativt trafikerad men det kanske var annorlunda då ?

Var det inte så att tågen fick stanna och ps fick veva ner - köra förbi - stanna - veva upp, åtminstone på vissa dagar/tider då det var obemannat ? Har för mig jag sett någon bild från 1970 med YBo-bussar där föraren står och vevar.


Om jag har fått det rätt återberättat för mig av Ebba som var den sista platsvakten i Ravlundabro (fram till trafikens nedläggning nyårsafton 1971) så tjänstgjorde hon som vägvakt för alla tåg måndag-lördag. Söndagar var hon ledig och då vevade föraren själv ner tågen. Det skulle vara anledningen till att det kom upp ett extra fällbomsvindspel alldeles intill plankorsningen i Ravlundabro.

I Vitaby var det inte möjligt att göra på detta sätt, bommarna står här i beroende med infartssignal A (för södergående tåg). Alltså ingen förarvevning möjlig i Vitaby.

Min far var den sista stinsen i Vitaby (på SJ!). Han berättar att efter att bevakningen ändrades till att vara M-F någon gång i slutet på 60-talet så sköttes bommarna av 2 vägvakter på helgerna. Den ena var banvakt S.Salomonsson och den andra var min mor! Vad gällde deras utbildnig så skötte min far den iallafall vad det gällde min mor. Man kan egentligen undra varför - det var ändå far som skötte bommarna när min mor "var i tjänst"!

Skånska vägskydd: Vitaby

av Mattias Månsson, Wednesday, February 02, 2011, 18:43 (4803 dagar sedan) @ Claes Hansson

Både Ravlundabro och Vitaby (norra) var väl (och är fortfarande) handvevade tills trafikens upphörande ? Man kan ju undra varför just dessa två blev kvar ? Vägen vid Ravlundabro är ju relativt trafikerad men det kanske var annorlunda då ?

Var det inte så att tågen fick stanna och ps fick veva ner - köra förbi - stanna - veva upp, åtminstone på vissa dagar/tider då det var obemannat ? Har för mig jag sett någon bild från 1970 med YBo-bussar där föraren står och vevar.


Om jag har fått det rätt återberättat för mig av Ebba som var den sista platsvakten i Ravlundabro (fram till trafikens nedläggning nyårsafton 1971) så tjänstgjorde hon som vägvakt för alla tåg måndag-lördag. Söndagar var hon ledig och då vevade föraren själv ner tågen. Det skulle vara anledningen till att det kom upp ett extra fällbomsvindspel alldeles intill plankorsningen i Ravlundabro.

I Vitaby var det inte möjligt att göra på detta sätt, bommarna står här i beroende med infartssignal A (för södergående tåg). Alltså ingen förarvevning möjlig i Vitaby.


Min far var den sista stinsen i Vitaby (på SJ!). Han berättar att efter att bevakningen ändrades till att vara M-F någon gång i slutet på 60-talet så sköttes bommarna av 2 vägvakter på helgerna. Den ena var banvakt S.Salomonsson och den andra var min mor! Vad gällde deras utbildnig så skötte min far den iallafall vad det gällde min mor. Man kan egentligen undra varför - det var ändå far som skötte bommarna när min mor "var i tjänst"!

Man kan kanske misstänka att det har att göra med några arbetstidsregler som skärptes?

Skånska vägskydd: Vitaby

av Kjell Aghult @, Wednesday, February 02, 2011, 20:02 (4803 dagar sedan) @ Mattias Månsson

Vitaby anges obevakad för alla tåg Soh fr om graf 169 (1969-06-01).

Ändringen kan dock ha ägt rum redan under 1968. Man kan inledningsvis ha börjat med ordergivning i veckoordern tills ändringstryck till tdtboken hunnit ges ut. Detta berodde litet på tryckeriets övriga orderstock. Bara avtalstryckeri kunde anlitas, då det måste inneha vissa specialtecken för tdtböckerna ("Semaforer",
"hammare", "hjul", etc). Också måste det förvara tdtbokens sidor färdigsatta (Samma gällde för linjeboken). Handläggarna måste vara ute i tid med ändringstrycken!

Graferna var dyra att trycka om och småändringar (Som om V.) föreskrevs i regel som handändringar.

Skånska vägskydd: Vitaby

av Erik Andersson, Tuesday, February 01, 2011, 22:54 (4804 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tack för mycket trevliga bilder!

Den manuella vägskyddsanläggningen är fortfarande i drift liksom ställverket.

Skånska vägskydd: Vitaby

av Jonas Sjöberg, Tuesday, February 01, 2011, 23:30 (4804 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]
Samma övergång i maj 2007:
[image]

Skånska vägskydd: Vitaby

av Per Rasmusson, Wednesday, February 02, 2011, 23:31 (4803 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Fällbomsspelet är kvar i drift. Betelevatorn och våghuset finns inte kvar. Transformatorhuset har blivit större.
Manöverapparaten på väggen har numera fler nycklar och möjlghet för obevakad körning. Reläskåpet på bilden hör till infartssignalerna det är i drift ännu. Reläskåpet till bommarna står vid vägkorsningen ch är också i drift.
Banarbetare Berlin bodde i banvaktsstugan. Han lärde mig hur man använder en "Titan" eller "Padda" när man justerar rälsförhöjning.
Hälsar Per Rasmusson som är stationsföreståndare i Vitaby numera.