Hovmansbygd (Byggnad)

av 1067, Sunday, June 01, 2008, 20:26 (5807 dagar sedan)

Satt och bläddrade i Åke Forström 1067-böcker. Kom därvid att tänka på samlingarna i Hovmansbygd. Fastigheten innehållande stationsbyggnad mm stod ju till försäljning för ett par år sedan.
Någon som vet hur detta avlöpte? Hur gick det med de grejor som parkerats där för ett längre uppehåll? Bl.a. eller snarare i synnerhet hur det gått för kamreren Adolf Malmstens Kockumvagn, frågas, kom

---

Hovmansbygd

av Granis, Monday, June 02, 2008, 08:53 (5806 dagar sedan) @ 1067

Huset tillhörde väl föreningens Drivande Person som dock när han avled såldes av de efterlevande på "kommersiella villkor"? Finns det nåt kvar av den järnvägsmiljö man ville återskapa på platsen? Det kanske blev nån järnvägsintresserad som trots allt köpte den? Annars är ju "aktivt bevarande" av/ från våra 1067-banor ett sorgligt kapitel. Men det har ju jag m fl behandlat x antal gånger på (bl a) detta forum, så.... :-|

/ L G

Hovmansbygd

av Ante Svensson, Monday, June 02, 2008, 15:57 (5806 dagar sedan) @ Granis

Jag var där för två år sen och då stod de två korgarna en bit söder om stationshuset. Det hela såg ganska iordninggjort ut, HBJ-korgen stod på ett enkelt underrede i trä medan KVBJ-korgen var täckt av en presenning. Kranen på lastkajen såg uppmålad ut. I övrigt såg det ut som att arbetet med spårläggning avbrutits vid okänd tidpunkt för att inte komma igång igen.
Ante

Hovmansbygd

av B, Tuesday, June 03, 2008, 12:20 (5805 dagar sedan) @ 1067

Ska uppdatera er med exakt och nyaste information gällande turerna kring detta. Föreningen KVBJ "Karlshamn-Vislanda-Bolmens Järnvägssällskap" Har huserat i Hovmansbygds gamla station sedan mitten på 90-talet. Från början hölls flertalet föreningsmöten på Karlshamns bibliotek innan chansen att kunna köpa denna station gavs för de två bröderan Mats och Rolf. Rolf var under lång tid ordförande i föreningen när han för några år sedan gick bort tog Mats över ordförandeklubban och delade ägarskapet av huset med Rolfs efterlevande. Dock fortsatte föreningen i samma anda som innan. Marken söder om stationen ägs nämligen av Karlshamns kommun och det fina arbetet med att blästra och måla lastkranen(som under trafiktiden användes av Ebbamåla bruk) utfördes av ett gäng ALU-arbetare 1997. Sedan dess har den ena vattenhästen tillkommit ifrån Karlshamns Central och nytt betongfundament har gjutits. Denna typ av vattenhäst var dock inte av den typ som fanns i verkligenheten...Men men..

För ett par år sedan bestämdes att stationen skulle säljas p.g.a den andra ägaren boende i Stockholmstrakten vill sälja sin del och Mats ej på egen hand hade möjlighet att köpa ut henne, så fick det bli att stationen till slut såldes till en dansk familj(som dock inte gillar järnvägsmiljön särskilt mycket).

In i det sista försökte man göra om stationen till ett kulturminne med dessa planer gick om intet då länsstyrelsen(?) sa nej. Karlshamns kommun tyckte inte heller att intresse fanns att lägga in pengar i ett sådant projekt så långt ifrån Karlshamn, kanske hade asarum eller Gungvala station passat bättre..??
Materialen som nu finns kvar i Hovmansbygd står på kommunens mark därför står det tills vidare ifred.

Trots allt! Har nu en stor del av samlingen som för övrigt skänktes av den nu bortgångne hadermedlemmen och fd stinsen på Asarums station Gösta Lindqvist, plus andra delar av samlingen skänkt av oss medlemmar hamnat i ett nyuppbyggt rum på Karlshamns museum där man kan gå och kika på mycket fina samlingar. Var där i fredags senast och uppskattade det mycket!

Har dock själv den en av de enskilda största samlingen i Sverige med aldrig visad smalfilm och 800 foton ifrån 1800-tills banans rivning 1970-71,1982. Plus inspelade intervjuer med de flesta som jobbade på KVBJ. Så kanske när tiden är mogen och man hittar en bra plats ska allt detta visas för omvärlden..

Hälsningar ifrån en fd styrelsemedlem ifrån 1999-2005 i KBVJ.

Hovmansbygd och andra planer

av Granis, Tuesday, June 03, 2008, 12:43 (5805 dagar sedan) @ B

Så kanske när tiden är mogen och man hittar en bra plats ska allt detta visas för omvärlden..

Så kan man definitivt säga om "allt" bevarat från 1067-banorna. Nu kan ju inte jag lova nåt, men så pass stor "tyngd" har personer från såväl SvJvm som mfÖSJ/ Kristianstadsmuséet haft som till mig sagt att "jovisst, skapas det nåt vettigt ställe (med vettig verksamhet) så kan väl vi deponera dessa fordon (mm?) där i stället för att de ska stå här i mörka förråd.." (eller nåt liknande). Problemet är väl bara att detta dessvärre är rätt så akademiskt, även om det "B" nämner låter vettigt och borde därmed kunna vara realistiskt. Vilket kanske att flytta såväl ångloken BKB 9 som 19 med vagnar från Gävle respektive Kristianstad inte är, oavsett ägarnas (positiva) inställning. Framförallt inte på kortare sikt.

En annan och s a s mer allmängiltig reflektion man kan göra på "B´s" ganska tragiska redogörelse över föreningens verksamhet är att inte blanda in privat ägande och privata medel i dylik. Om dessa inte villkorslöst överlåts till föreningen. Gör man inte detta är just det som beskrivs sånt som kan hända, och handlar det då om föreningens "bas" blir väl utgången ganska given, dessvärre... Fast det är naturligtvis frestande, framförallt för en liten förening med små resurser, att enbart glädjas när nån medlem "viftar med plånboken", och man vill inte tänka "what if...". Men allt kan hända. :-|

/ L G

Hovmansbygd

av K.S., Thursday, June 05, 2008, 14:41 (5803 dagar sedan) @ B

Hovmansbyggd som det såg ut för ett par år sen......

Hovmansbygd KVBJ

Hovmansbygd

av Carl-Gustaf Lindqvist, Göteborg/Karlshamn, Wednesday, July 02, 2008, 10:30 (5776 dagar sedan) @ B

Roligt att du uppskattade utställningen på Karlshamns museum.
En liten rättelse, de föremål som visas kommer alla från Gösta Lindqvists samlingar. Du skriver att du har ljudinspelningar, bilder mm. som rör järnvägen. Kan du tänka dig att hjälpa oss utveckla utställningen på Karlshamns museum?

Hovmansbygd

av Carl-Gustaf Lindqvist, Göteborg/Karlshamn, Wednesday, July 02, 2008, 10:36 (5776 dagar sedan) @ B

Ska uppdatera er med exakt och nyaste information gällande turerna kring detta. Föreningen KVBJ "Karlshamn-Vislanda-Bolmens Järnvägssällskap" Har huserat i Hovmansbygds gamla station sedan mitten på 90-talet. Från början hölls flertalet föreningsmöten på Karlshamns bibliotek innan chansen att kunna köpa denna station gavs för de två bröderan Mats och Rolf. Rolf var under lång tid ordförande i föreningen när han för några år sedan gick bort tog Mats över ordförandeklubban och delade ägarskapet av huset med Rolfs efterlevande. Dock fortsatte föreningen i samma anda som innan. Marken söder om stationen ägs nämligen av Karlshamns kommun och det fina arbetet med att blästra och måla lastkranen(som under trafiktiden användes av Ebbamåla bruk) utfördes av ett gäng ALU-arbetare 1997. Sedan dess har den ena vattenhästen tillkommit ifrån Karlshamns Central och nytt betongfundament har gjutits. Denna typ av vattenhäst var dock inte av den typ som fanns i verkligenheten...Men men..

För ett par år sedan bestämdes att stationen skulle säljas p.g.a den andra ägaren boende i Stockholmstrakten vill sälja sin del och Mats ej på egen hand hade möjlighet att köpa ut henne, så fick det bli att stationen till slut såldes till en dansk familj(som dock inte gillar järnvägsmiljön särskilt mycket).

In i det sista försökte man göra om stationen till ett kulturminne med dessa planer gick om intet då länsstyrelsen(?) sa nej. Karlshamns kommun tyckte inte heller att intresse fanns att lägga in pengar i ett sådant projekt så långt ifrån Karlshamn, kanske hade asarum eller Gungvala station passat bättre..??
Materialen som nu finns kvar i Hovmansbygd står på kommunens mark därför står det tills vidare ifred.

Trots allt! Har nu en stor del av samlingen som för övrigt skänktes av den nu bortgångne hadermedlemmen och fd stinsen på Asarums station Gösta Lindqvist, plus andra delar av samlingen skänkt av oss medlemmar hamnat i ett nyuppbyggt rum på Karlshamns museum där man kan gå och kika på mycket fina samlingar. Var där i fredags senast och uppskattade det mycket!

Har dock själv den en av de enskilda största samlingen i Sverige med aldrig visad smalfilm och 800 foton ifrån 1800-tills banans rivning 1970-71,1982. Plus inspelade intervjuer med de flesta som jobbade på KVBJ. Så kanske när tiden är mogen och man hittar en bra plats ska allt detta visas för omvärlden..

Hälsningar ifrån en fd styrelsemedlem ifrån 1999-2005 i KBVJ.

Roligt att du uppskattade utställningen på Karlshamns museum.
En liten rättelse, de föremål som visas kommer alla från Gösta Lindqvists samlingar. Du skriver att du har ljudinspelningar, bilder mm. som rör järnvägen. Kan du tänka dig att hjälpa oss utveckla utställningen på Karlshamns museum?

Hovmansbygd

av B, Tuesday, June 03, 2008, 13:10 (5805 dagar sedan) @ 1067

Håller med Granis, att med ett så stort och omfattande nät av järnvägar med denna udda spårvidd som många inte visste funnits borde lyftas fram mer! I Kristianstad står tyvärr inte allt under tak, fortfarande står där tre st vagnar möjligen fyra st? Den vagn jag vurmar för allra främst som gammal blekingebo är ju den Ist-vagn som står under bar himmel och rostar upp. Innan sockerbruket i Karlshamn lades ner 1954 användes dessa vagnar mycket på 1067-banorna där betlastning förekom. Detta är för övrigt den sista(såvitt jag vet)Ist-vagnen. Finns ju dock mycket annat intressant där med som behöver minst lika mycket vård och omsorg..

En positiv sak i allt detta är att nuvarnade ordförande i mfösj är ju lite av en 1067-fantast och väl bevandrad med dess historia. Kanske finns nu en större möjlighet att kunna ta tag i detta bättre än innan?

Mitt förra inlägg jag skrev, skrevs under all hast på jobbet därför lite stavfel här och var.. Skulle kunna skriva ännu mer om denna mycket trevliga förening då det har varit lite av ett skötebarn för mig och en underbar plats attt komma till. Visst är det tråkigt att utvecklingen tar en sådan vändning JUST när vi äntligen börjat få allt på plats med spår utlagt med trallor på,(gåva ifrån gotlandståget som dom tog med sig när dom rev Fridafors station 1982) och även kontor och autentisk väntsal var helt färdigställda. Mycket mycket trevligt! Synd att inte alla 1067-fantaster hann se detta:-(

När vi monterat upp vattenhästen så inkom klagomål ifrån en granne, och dessa klagomål fick faktiskt avslag där kommunen ansåg att "en" vattenhäst i över hundra år stått på den plats och utgjorde ett mycket trevligt inslag i bruks och järnvägsmiljön. Så kommunen har inte alltid varit oäviga inte.

Som sagt! När tiden är mogen och tillfälle ges med plats m.m. ska jag "försöka" ordna med att min stora samling visas för allmänheten.

Tills dess får man njuta av den samling som nu finns på Karlshamns museum.

MVH/B

Hovmansbygd

av Anders Ö/NJM, Tuesday, June 03, 2008, 13:50 (5805 dagar sedan) @ B

En tanke formades i min för stunden lätt febriga å snoriga skalle...
1067 är ju inte min grej lixom menmen, ideer är väl tillåtna?

Kan man inte koncentrera 1067-mtrl till Kristianstads museum. 3-skens spår på Södra (förutom ut på linjen). Integrera normalspårsfordonen med SkJ vht och bara behålla nödvändiga fordon för trafiken och några normalspåriga klenoder som inte lämpar sig för museitågstrafik.
En del godsvagnar står ju ute på södra som förgyllning (antar jag, förutom den ständiga platsbristen inomhus) liknande går väl att göra även längs SkJ? För att avlasta spåren i Södra.
Har mfÖSJ kvar spår i stallet i Kristiandstad? (så man kan förvara trafikfordnen tryggt).

Som sagt, bara en ej genomtänkt tanke på hur 1067 kan omhändertas och visas på ett vettigt sätt, grannsämjan stärkas och SkJ förstärkas utan att åderlåta mfÖSJ för mycket..(hade ju vart himla geschvint om banan legat kvar norrut från Brösarp ;o)
Kanske är den helt orealistisk..men kanske den kan skapa ett embryo till någonting framöver.

1067

av Granis, Tuesday, June 03, 2008, 14:08 (5805 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Har mfÖSJ kvar spår i stallet i Kristiandstad? (så man kan förvara trafikfordnen tryggt).

Loket BKB 19/ SJ W4t 4006 samt de orenoverade vagnarna HBJ BC 80? och SJ CFt 301 står på ett treskensspår i den nya fordonshallen i den södra delen av museiområdet. Och godsvagnarna på samma spår utanför hallen. Således numera -om man snackar med mfÖSJ i varje fall- tillgängliga för besök och fotografering utan presenningar på. Men nåt mer låter sig knappast göras. Som Du nog känner till har ju mfÖSJ i likhet som så många andra resursbrister som gör att de har svårt nog att hålla "normalspårsverksamheten" i gång, än mindre att de då skulle klara av nåt (mer) på 1067... Då tror jag trots allt mer på "nåt nytt". Hade KVBJ funnits kvar och utvecklats hade det nog kunna blivit nåt, av "B´s" inlägg att döma. Men nu blev det alltså inte så.... (jag utgår alltså från att Du med "stallet" inte menar rundstallet i Kristianstad som ju mfÖSJ också har tillgång till, men som alltid varit bara normalspårigt)

Som sagt, bara en ej genomtänkt tanke på hur 1067 kan omhändertas och visas på ett vettigt sätt, grannsämjan stärkas och SkJ förstärkas utan att åderlåta mfÖSJ för mycket..(hade ju vart himla geschvint om banan legat kvar norrut från Brösarp ;o)
Kanske är den helt orealistisk..men kanske den kan skapa ett embryo till någonting framöver.

Just det. SkJ´s dynamiske banchef umgicks åtminstone förr med vilda planer på 1067 på kvarvarande sträcka norr om Brösarp, men det har väl gått över nu? :-P

Nåja. Jag har ju tidigare hyllat Norge för sina bevarandeinsatser för även svenska 1067-fordon. Detta framgår bl a av följande bilder i en "parallelltråd" (!) på "Postvagnen". Det enda man saknar är väl ringverket på Z4t-lokomotorn! :-)

/ L G

1067

av B, Tuesday, June 03, 2008, 14:23 (5805 dagar sedan) @ Granis

Glömde säga förut att före min tid i KVBJ-föreningen så tillfrågade föreningen Mfösj i kristianstad om sitt intresse att få som deposition eller överta några 1067-vagnar för grundlig renovering samt målning. Detta förslg avslogs ifrån Kristianstads håll då deras motivation var mycket över att vi inte skulle lyckats ordna detta. Såhär i efterhand så vet man ju hur mycket möda vi gjorde oss med att lyckas komma över de vagnkorgar som där finns ännu. Vi hade ett evigt sökande efter hjul till dessa vagnar, som vi dock lyckades hitta strax innan huset såldes. Även en MDR-tralla finns där ifrån Hagalund, visserligen normalspårig men var tänkt att spåras om med tiden.

Ska dock klargöra en gång för alla att denna förening fortfarande mig veterligen finns kvar med ny ordförande "Anders Randver" även ägare av Ebbamåla bruk. Dock gick jag ur föreningen när det började att gå baklänges:-( Planer fanns att ev alla medlemmar skulle gå ihop och köpa loss den andra halvan men det handlade tyvärr om för mycket pengar.

Kanske dom kan gör något gott av det som finns där nu? Randver har ju funnits med på ett hörn under föreningstiden genom att vi fick rälsen av honom. Mycket i denna förening har skänkts av medlemmarna och som gavs chans att få tillbaka sina föremål innan huset såldes men många avstod och lät det följa med till museét. En stor bidragsgivare var för övrigt den fd stinsen Gösta Elionsson i Grimslöv som donerade ganska mycket till vår förening där han även var hedersmedlem.

Hälsn! /B

1067

av Anders Ö/NJM, Tuesday, June 03, 2008, 15:03 (5805 dagar sedan) @ Granis

Har mfÖSJ kvar spår i stallet i Kristiandstad? (så man kan förvara trafikfordnen tryggt).


Loket BKB 19/ SJ W4t 4006 samt de orenoverade vagnarna HBJ BC 80? och SJ CFt 301 står på ett treskensspår i den nya fordonshallen i den södra delen av museiområdet. Och godsvagnarna på samma spår utanför hallen. Således numera -om man snackar med mfÖSJ i varje fall- tillgängliga för besök och fotografering utan presenningar på. Men nåt mer låter sig knappast göras. Som Du nog känner till har ju mfÖSJ i likhet som så många andra resursbrister som gör att de har svårt nog att hålla "normalspårsverksamheten" i gång, än mindre att de då skulle klara av nåt (mer) på 1067... Då tror jag trots allt mer på "nåt nytt". Hade KVBJ funnits kvar och utvecklats hade det nog kunna blivit nåt, av "B´s" inlägg att döma. Men nu blev det alltså inte så.... (jag utgår alltså från att Du med "stallet" inte menar rundstallet i Kristianstad som ju mfÖSJ också har tillgång till, men som alltid varit bara normalspårigt)

Nä jag menade just rundstallet..tanken var att där kunna parkera mer talet av kvarvarande trafikfordon för att kunna visa 1067 i museet, givetvis varierande fordon i museet, synd att gömma sådana pärlor som mfÖSJ har för alltid i stallet. (och ja jag vet att att det innebär en himla massa jobb med att bygga 3-sken spår i museet, där är väl bara ett sånt nu?)

Som sagt, bara en ej genomtänkt tanke på hur 1067 kan omhändertas och visas på ett vettigt sätt, grannsämjan stärkas och SkJ förstärkas utan att åderlåta mfÖSJ för mycket..(hade ju vart himla geschvint om banan legat kvar norrut från Brösarp ;o)
Kanske är den helt orealistisk..men kanske den kan skapa ett embryo till någonting framöver.


Just det. SkJ´s dynamiske banchef umgicks åtminstone förr med vilda planer på 1067 på kvarvarande sträcka norr om Brösarp, men det har väl gått över nu? :-P

Tja hur svårt kan det vara? "bara " jaga ihop ett par millar så...
<just kidding>
/AÖ

/ L G

1067 - ah

av Kurt Möller, Tuesday, June 03, 2008, 18:14 (5805 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Som sagt, bara en ej genomtänkt tanke på hur 1067 kan omhändertas och visas på ett vettigt sätt, grannsämjan stärkas och SkJ förstärkas utan att åderlåta mfÖSJ för mycket..(hade ju vart himla geschvint om banan legat kvar norrut från Brösarp ;o)
Kanske är den helt orealistisk..men kanske den kan skapa ett embryo till någonting framöver.


Just det. SkJ´s dynamiske banchef umgicks åtminstone förr med vilda planer på 1067 på kvarvarande sträcka norr om Brösarp, men det har väl gått över nu? :-

<just kidding>

Jamenförjessenamn, det där låter ju nästan som en idé...!

Hur är det m denna del av Österlen - alltför dynamisk för att räknas som "stödområde"? Eller...? (Det är EU-slantar jag tänker på, såklart... En massa lokal upphandling av varor o tjänster skulle ju automatiskt sätta sprätt på trakten.)

Hur är det med den gamla spårunderbyggnaden? Är f n banan helt avklippt nånstans...?

Markfrågor i övrigt???

3-skensbangård - mums. Snacka om att bygga upp en viktig del av svensk jv-historia på nytt...!! Underbart. Några km trafikspår räcker!

1067 - ah

av 1067, Wednesday, June 04, 2008, 00:30 (5804 dagar sedan) @ Kurt Möller

Och ingen dålig idé dessutom...

Finns det nån pensionistbostad längs linjen? Utöver husvagn.

Mycket intressant