Lanternor (Fordon: lok)

av Fred Farman, Monday, June 02, 2008, 19:06 (5799 dagar sedan)

På bilder av äldre lok fram ser man ofta en färgad lins över h lanterna. Ibland även på v sida. Vad har dessa betytt? Frågar nybörjare.

Lanternor

av Sune Nylén @, Monday, June 02, 2008, 21:32 (5799 dagar sedan) @ Fred Farman

Jag har sett ensamma elektrolok som haft A ändan sist,där det inte finns något rött " bakljus",ha haft en röd lins över ena eller båda nedre strålkastarna om det var det du menade.Kanske någon annan vet bättre.Det finns en leveransbild av ett O lok med detta
Hälsningar Sune

Frontsignal med rött sken

av Ulf Pålsson, Tuesday, June 03, 2008, 17:27 (5799 dagar sedan) @ Fred Farman

På bilder av äldre lok fram ser man ofta en färgad lins över h lanterna. Ibland även på v sida. Vad har dessa betytt? Frågar nybörjare.

Vid SJ användes rött sken som utmärkning av framänden på tåg enligt följande:
-- Till 1877: Rött sken från lykta på förarens sidan och ofärgat sken från lykta på den andra sidan.
-- 1877-1903: Rött sken från lykta till höger och ofärgat sken från lykta till vänster.
-- 1903-1929, för tåg som framfördes på högerspår vid enkelspårsdrift på dubbelspår: Rött sken från lykta till höger och ofärgat sken från lykta till vänster. (Som dagsignal användes en röd skärm till höger för denna signalering.)

Vid enskilda järnvägar gällde följande enligt det allmänna tjänstgöringsreglementet för EJ (andra regler kan ha gällt vid vissa EJ):
-- 1880-1906: Samma som vid SJ 1877-1903.
-- 1921-1936: Samma som vid SJ 1903-1929.

Kuriosa: Vid Köping-Hults järnväg skulle 1856 som nattsignal framåt visas ett rött sken och ett grönt sken; oklart hur länge detta gällde. Vid Gefle-Dala järnväg gällde från 1867 att det framtill på tåg skulle visas rött sken från två lyktor; kanske gällde detta tills det allmänna EJ-reglementet började gälla 1880.
/up