Copyright »Efter hundra år«? (Fotografier/bildfrågor)

av Rasmus Axelsson, Wednesday, June 04, 2008, 08:03 (5804 dagar sedan)

Vem har copyrighten till bilderna i SJs bilderbok »Efter hundra år« för 100-årsjubiléet? Statens järnvägar (och därmed vem?) eller fotografen Lennart Nilsson?

Copyright »Efter hundra år«?

av 1067, Wednesday, June 04, 2008, 21:38 (5803 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Fotografen tills femtio år förflutit efter dennes passage av Yttersta Växeln. Så det blir till att hålla fingrarna i styr ett tag till.... :-)

Copyright »Efter hundra år«?

av Anders Jansson, Wednesday, June 04, 2008, 22:02 (5803 dagar sedan) @ 1067

Jag är inte lika övertygad om att rättigheterna finns kvar hos fotografen. För några år sedan hade jag orsak att studera just detta ärende lite närmare. Min slutsats var då att SJ köpt rättigheterna av fotografen via ett (gissningsvis fotografen närstående) bolag. Någon avtalstext med "svart på vitt" lyckades jag dock inte finna.

Bildsamlingen - en veritabel kulturskatt långt större en bokens innehåll - finns på Sveriges Järnvägsmuseum och inkluderar negativ.

Copyright »Efter hundra år«?

av 1067, Wednesday, June 04, 2008, 23:32 (5803 dagar sedan) @ Anders Jansson

Jag är inte lika övertygad om att rättigheterna finns kvar hos fotografen. För några år sedan hade jag orsak att studera just detta ärende lite närmare. Min slutsats var då att SJ köpt rättigheterna av fotografen via ett (gissningsvis fotografen närstående) bolag. Någon avtalstext med "svart på vitt" lyckades jag dock inte finna.

Bildsamlingen - en veritabel kulturskatt långt större en bokens innehåll - finns på Sveriges Järnvägsmuseum och inkluderar negativ.

Det kan ju faktiskt vara så. I det här nämnda fallet dessutom sannolikt. Enklast är kanske att fråga fotografen.

K W Gullers - KÅWE - (Harry Fribergs förebild) gjorde något liknande. Donerade hela härligheten till Nordiska Museet.

Frågat

av Rasmus Axelsson, Thursday, June 05, 2008, 09:20 (5803 dagar sedan) @ 1067

Det kan ju faktiskt vara så. I det här nämnda fallet dessutom sannolikt. Enklast är kanske att fråga fotografen.

Jag har skickat en fråga till personerna bakom denna sida men svaret tycks dröja... de kanske inte vet säkert själva.

Frågat

av Gunnar Lilienberg, Thursday, June 05, 2008, 09:48 (5803 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Ställ en fråga till Trafiknostalgiska förlaget. Det var ju inte länge sedan som de publicerade en bok med Lennart Nilssons bilder.

SJVM

av Rasmus Axelsson, Thursday, June 05, 2008, 15:24 (5802 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Enligt Robert Herpai på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle, är det de som har rättigheterna till bilderna som togs av Lennart Nilsson för Statens järnvägars räkning.

Bilden apropå copyrighten

av Rasmus Axelsson, Sunday, June 08, 2008, 11:32 (5800 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

[link=http://www.svartabanan.se/index.php?id=10&bild=426]Denna bild[/link] föranstaltade min fråga om copyrighten till Lennart Nilsson bilder i boken »Efter hundra år« och den anknytning den har till [link=http://www.svartabanan.se/]Svartåbanan[/link].

SJVM

av BJ, Tuesday, June 10, 2008, 17:10 (5797 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Är bilderna då att annses som publik egendom?
Vi (Staten) äger väll i så fall bilderna? För SVJM är väll inte utsålt!
BJ

SJVM

av Jan Frelin, Wednesday, June 11, 2008, 21:40 (5796 dagar sedan) @ BJ

Är bilderna då att annses som publik egendom?
Vi (Staten) äger väll i så fall bilderna? För SVJM är väll inte utsålt!
BJ

Inte automatiskt. Bildrätten är vad staten bestämmer.