Tore, jag har ingen input att komma med tyvärr. Det som fångar mitt intresse i denna tråd är däremot Morshyttans halvbandare. De allierade använde både International och White halvbandare under 2VK, av dessa letade sig några till Sverige, en användes bl.a. som dikningsmaskin. Det jag finner intressant är att Morshyttan avslutar med att kalla sin halvbandare för Famo. Famon var tyskarnas största halvbandare och vägde hela 18 ton, mig veterligen har det aldrig funnits några Famo i Sverige dock hade armen ett antal Demag D7 halvbandare.
Morshyttan, har du mer info om din halvbandare?
Erik
det rör sig om två olika fordon jag hade tidigare, bägge sedan länge avyttrade.
Den ena var en international M3E2 som jag fick tag på nere i belgien, bland de sista som såldes kompletta och inte med sönderskuret pansar som senare.
Det fanns bl.a. en som vattenfall hade för kabelarbeten mm som köptes in som surplusmateriel, fick tag i lite delar från dem och andra saker :-)
den andra var den graciösa Famo,n 18T som hade använts för resning av kraftlednings-stolpar uppe i norrland.
Den var intagen i börrjan på kriget och köptes in av kraftbolaget, den hade aldrig tillhört armen och hade en i Sverige påbyggd kran för stolp-resning.
Hur den kom in gick aldrig att klarlägga, men en äldre pensionär jag träffade hade varit med att köra upp den från hamnen i Luleå, så jag antar att det var något utbyte för malm:-| .
den var mycket "civil" i sin konstruktion utan vapenställ och annat elände så jag antar att deta var en modell för fredstider eller export.
Det fanns en till men den hade skrotats upp på sextiotalet och bara spridda reservdelar fanns kvar:-(
Jag såg i Wiki att man angivit vikten till 18 ton, men egentligen avser 18T fordonets förmåga att dra, inte vikten alltså utan vad den förmådde i kroken (liknande på tåg!?)
Jag tror att det råder en del förvirring om dess förmåga för man anger 28 Tons dragförmåga i Wiki, men avser nog egentligen släpets vikt.
Möjligen var detta tyska armens uppgifter och att den här hade andra prestanda möjligen reducerade av kranen :-| .
Fordonet i sig vägde 26 ton men då kan den i sverige monterade kranen ha bidragit med en del..
Internationalen är såld i sverige medan för FAMO,n tog girigheten över och såldes ner till Tyskland.
Utöver international och White Byggde även Diamond och Autocar halvbandvagnar, de senare två helt identiska med White.
Internationalen hade en betydligt modernare toppventilsmotor samt enligt uppgift bättre teknisk lösning på banddriften (utan vidare kommentarer, jag har inte sett någon annan själv;-) )
Ja, jag ska leta rätt på bilder på dem :-) ;-) :-D :-D
Demag,en fanns i försvaret som artilleritraktor liksom den licensbyggda mycket lika Volvo-Hägglunds motsvarighet bygd på licens:-)
Men som sagt till internationalen gick det att få tag reservdelar för traktorer, man använde i största möjliga mån standard-delar i tillverkningen.
Vad gäller Famon så var reservdelstillgången (=0) tillsammans med bränsleförbrukningen den störst orsaken till avyttrandet ;-)
detta var en tid innan Internet så att söka delar under åttiotalet var en rätt vansklig sak :-) ;-) :-D :-D