Stockholms verkstad (Järnväg allmänt)

av Tore Blom, Thursday, February 17, 2011, 23:18 (4788 dagar sedan)

Vid demonteringen av en Amerikansk traktor av märket International Harvesters från 1920 hittar vi i växellådan följande stämpel på ett av kugghjulen.

Gustav Jonssons (ASL?) Mek.V STHLM

Det borde inte finnas där i? Dessa grejor skall vara tillverkade i USA ju. Men något har väl gått sönder och nu undrar jag om denna verkstad är känd av någon här? Vi har inte hört om den tidigare.

Tore Blom

www.rubens.se
http://rubensmaskinhistoriska.blogspot.com/

[image]

Stockholms verkstad

av NerdBoy, Friday, February 18, 2011, 08:49 (4788 dagar sedan) @ Tore Blom

"Aktiebolaget Gust. Jonssons Auto- & Mek. Verkstad" var 1943-1965 namnet på ett bolag som därefter hette "Hans von Kantzow Aktiebolag". Bolaget vekar senare ha varit aktivt i färgbranschen.

Stockholms verkstad

av R2D2, Tuesday, August 30, 2011, 16:14 (4594 dagar sedan) @ NerdBoy

Nerdboy skrev:

"Aktiebolaget Gust. Jonssons Auto- & Mek. Verkstad" var 1943-1965 namnet på ett bolag som därefter hette "Hans von Kantzow Aktiebolag". Bolaget vekar senare ha varit aktivt i färgbranschen.

Hej!
Gustaf Jonssons Auto & Mek Verkstad startade redan 1909 och låg bl. på Birger jarlsgatan 110. C:a 1943 togs företaget över av någon annan. Vet ej vem men skulle gärna vilja veta det. Kan Nerdboy dra sig till minnes var han hittade uppgifterna.

Stockholms verkstad

av NerdBoy, Tuesday, August 30, 2011, 16:28 (4594 dagar sedan) @ R2D2

Nerdboy skrev:

"Aktiebolaget Gust. Jonssons Auto- & Mek. Verkstad" var 1943-1965 namnet på ett bolag som därefter hette "Hans von Kantzow Aktiebolag". Bolaget vekar senare ha varit aktivt i färgbranschen.


Hej!
Gustaf Jonssons Auto & Mek Verkstad startade redan 1909 och låg bl. på Birger jarlsgatan 110. C:a 1943 togs företaget över av någon annan. Vet ej vem men skulle gärna vilja veta det. Kan Nerdboy dra sig till minnes var han hittade uppgifterna.

Jag har tillgång till en sajt som hämtar data ur bolagsregistret.

Stockholms verkstad

av R2D2, Wednesday, September 07, 2011, 20:16 (4586 dagar sedan) @ NerdBoy

aha!
Är det bolagsverkets register eller Företagsregistret du menar?

Stockholms verkstad

av NerdBoy, Friday, September 09, 2011, 13:24 (4584 dagar sedan) @ R2D2

aha!
Är det bolagsverkets register eller Företagsregistret du menar?

Bra fråga. Förmodligen båda två, men jag vet inte säkert.

Stockholms verkstad

av BD, Friday, February 18, 2011, 12:46 (4787 dagar sedan) @ Tore Blom

Vid demonteringen av en Amerikansk traktor av märket International Harvesters från 1920 hittar vi i växellådan följande stämpel på ett av kugghjulen.

Gustav Jonssons (ASL?) Mek.V STHLM

Det borde inte finnas där i? Dessa grejor skall vara tillverkade i USA ju. Men något har väl gått sönder och nu undrar jag om denna verkstad är känd av någon här? Vi har inte hört om den tidigare.

Tore Blom

www.rubens.se
http://rubensmaskinhistoriska.blogspot.com/

[image]

Nästan vilken verkstad kunde svarva ämne och kuggskära raka kuggar i amerikansk modul, s k pitch. Härdningen kunde de härdverkstäder som fanns i Stockholm säkert verkställa efter att hårdhetsprovad det söndriga hjulet.
Det ovanliga är nog att kugghjulet stämplats med firmastämpel.
Det andra,motstående kugghjulet, är även det stämplat?

På 1920-talet ansågs Köpings Mekaniska Verkstad vara den förnämsta svenska firman när det gällde kugghjulstillverkning.
Trots det tillverkades kugghjulen till de första D-loken i Tyskland.

Stockholms verkstad

av Tore Blom, Friday, February 18, 2011, 13:02 (4787 dagar sedan) @ BD

Tackar för snabba svar pojkar. Blir mer o mer imponerad av den kollektiva informationsmassa som detta forum innehåller.

För oss är det intressant att den renoverades så kraftigt så sent, då den måste varit ordentligt nersliten redan då.

Men nu är den på väg att återuppstå.

Mer om det för den intresserade på vår blogg.

http://rubensmaskinhistoriska.blogspot.com

Tore Blom

Stockholms verkstad

av Morshyttan, Friday, February 18, 2011, 14:07 (4787 dagar sedan) @ BD

Nästan vilken verkstad kunde svarva ämne och kuggskära raka kuggar i amerikansk modul, s k pitch. Härdningen kunde de härdverkstäder som fanns i Stockholm säkert verkställa efter att hårdhetsprovad det söndriga hjulet.
Det ovanliga är nog att kugghjulet stämplats med firmastämpel.

behöver kanske inte vara så uppseendeväckande om det rör sig om reservdelar tillverkade i sverige, ex. under kriget.

Ofta tillverkades lösa komponenter långt efter att generalagenten slutat hålla reservdelar, och om detta var under kriget så var ju direktimporten under kriget där delar inte kunde skeppas hit.
till albin O21/22 t.ex tillverkade av en liten firma utanför södertälje vissa delar in på nittiotalet, långt efter att reservdelar slutat tillverkas av albinmotor.

skulle nog sätta lite på att det är en reservdel som tillverkats i landet för din traktor, inte bara ett kugghjul utan ett antal för reparationer.
Under krigsåren och långt därefter "dog" aldrig en traktor.

Lie skoj bara, jag hade tidigare en international halvbandvagn från 1944, till den kunde vissa delar köpas under åttiotalet här i sverige för de fanns även i traktorer som då ännu var i drift:-)
sedan steg bensinpriset till 5:-, med 8-19 liter milen så tröt intresset liksom för Famo,n :-) ;-) :-P :-D :-D

Stockholms verkstad

av Erik S, Saturday, February 19, 2011, 00:12 (4787 dagar sedan) @ Morshyttan

Tore, jag har ingen input att komma med tyvärr. Det som fångar mitt intresse i denna tråd är däremot Morshyttans halvbandare. De allierade använde både International och White halvbandare under 2VK, av dessa letade sig några till Sverige, en användes bl.a. som dikningsmaskin. Det jag finner intressant är att Morshyttan avslutar med att kalla sin halvbandare för Famo. Famon var tyskarnas största halvbandare och vägde hela 18 ton, mig veterligen har det aldrig funnits några Famo i Sverige dock hade armen ett antal Demag D7 halvbandare.
Morshyttan, har du mer info om din halvbandare?
Erik

Stockholms verkstad

av Morshyttan, Saturday, February 19, 2011, 09:42 (4787 dagar sedan) @ Erik S

Tore, jag har ingen input att komma med tyvärr. Det som fångar mitt intresse i denna tråd är däremot Morshyttans halvbandare. De allierade använde både International och White halvbandare under 2VK, av dessa letade sig några till Sverige, en användes bl.a. som dikningsmaskin. Det jag finner intressant är att Morshyttan avslutar med att kalla sin halvbandare för Famo. Famon var tyskarnas största halvbandare och vägde hela 18 ton, mig veterligen har det aldrig funnits några Famo i Sverige dock hade armen ett antal Demag D7 halvbandare.
Morshyttan, har du mer info om din halvbandare?
Erik

det rör sig om två olika fordon jag hade tidigare, bägge sedan länge avyttrade.

Den ena var en international M3E2 som jag fick tag på nere i belgien, bland de sista som såldes kompletta och inte med sönderskuret pansar som senare.

Det fanns bl.a. en som vattenfall hade för kabelarbeten mm som köptes in som surplusmateriel, fick tag i lite delar från dem och andra saker :-)

den andra var den graciösa Famo,n 18T som hade använts för resning av kraftlednings-stolpar uppe i norrland.
Den var intagen i börrjan på kriget och köptes in av kraftbolaget, den hade aldrig tillhört armen och hade en i Sverige påbyggd kran för stolp-resning.
Hur den kom in gick aldrig att klarlägga, men en äldre pensionär jag träffade hade varit med att köra upp den från hamnen i Luleå, så jag antar att det var något utbyte för malm:-| .
den var mycket "civil" i sin konstruktion utan vapenställ och annat elände så jag antar att deta var en modell för fredstider eller export.
Det fanns en till men den hade skrotats upp på sextiotalet och bara spridda reservdelar fanns kvar:-(

Jag såg i Wiki att man angivit vikten till 18 ton, men egentligen avser 18T fordonets förmåga att dra, inte vikten alltså utan vad den förmådde i kroken (liknande på tåg!?)
Jag tror att det råder en del förvirring om dess förmåga för man anger 28 Tons dragförmåga i Wiki, men avser nog egentligen släpets vikt.
Möjligen var detta tyska armens uppgifter och att den här hade andra prestanda möjligen reducerade av kranen :-| .
Fordonet i sig vägde 26 ton men då kan den i sverige monterade kranen ha bidragit med en del..
Internationalen är såld i sverige medan för FAMO,n tog girigheten över och såldes ner till Tyskland.

Utöver international och White Byggde även Diamond och Autocar halvbandvagnar, de senare två helt identiska med White.

Internationalen hade en betydligt modernare toppventilsmotor samt enligt uppgift bättre teknisk lösning på banddriften (utan vidare kommentarer, jag har inte sett någon annan själv;-) )

Ja, jag ska leta rätt på bilder på dem :-) ;-) :-D :-D

Demag,en fanns i försvaret som artilleritraktor liksom den licensbyggda mycket lika Volvo-Hägglunds motsvarighet bygd på licens:-)

Men som sagt till internationalen gick det att få tag reservdelar för traktorer, man använde i största möjliga mån standard-delar i tillverkningen.
Vad gäller Famon så var reservdelstillgången (=0) tillsammans med bränsleförbrukningen den störst orsaken till avyttrandet ;-)

detta var en tid innan Internet så att söka delar under åttiotalet var en rätt vansklig sak :-) ;-) :-D :-D

Antwerpen

av BD, Saturday, February 19, 2011, 11:35 (4786 dagar sedan) @ Morshyttan

Den ena var en international M3E2 som jag fick tag på nere i belgien, bland de sista som såldes kompletta och inte med sönderskuret pansar som senare.

I Antwerpen gjorde jag 1958 eller 1959 en promenad i hamnen. Där fanns då två stora inhägnade tomter fulla med allehanda överblivna hjul-, helband- och halvbandfordon.
Bl a fanns några stora frambyggda dragbilar av samma typ som Vattenfall hade till att dra sina trailers för transformatortransporter. De hade kedjedrift från en differential och ner till boggihjulen.
Var du möjligen i dom kvarteren och hämtade din halvbandvagn?

Antwerpen-saltsjöbaden

av Morshyttan, Saturday, February 19, 2011, 13:57 (4786 dagar sedan) @ BD

I Antwerpen gjorde jag 1958 eller 1959 en promenad i hamnen.

Själv var jag på promenad mot världen:-)

Där fanns då två stora inhägnade tomter fulla med allehanda överblivna hjul-, helband- och halvbandfordon.

När fredmolnen började hopa sig över europa 1945 blev mycket smått och gott s.a.s utan nytta och samlades ihop för bättre tider spritt över olika länder.
i slutet på femtiotalet ansågs mycket kvarvarande som omodern och man försökte sälja det till övriga världens krigshärdar såsom afrika, israel, saltsjöbaden och sydafrika.
Allt detta fraktades till främst Antwerpen för utförsäljning
Tyvärr ville inte ens dom ha allt bråte så det mesta stod länge osålt och jag antar att det var dessa du såg:-| ;-)
i mitten på sjuttio-talet var det mesta förgängligt i skrotades upp:-( (ja, det var kanske lika bra !?)

Bl a fanns några stora frambyggda dragbilar av samma typ som Vattenfall hade till att dra sina trailers för transformatortransporter. De hade kedjedrift från en differential och ner till boggihjulen.

en sådan här gissar jag


[image]

(ur en artikel om malmköpings militärfordonshistoriska museum, numera nedplockat :-( )

Pacific M26, jag har kört en sådan och om någon har kört ett bullrigt lokomotiv så har na eller hon hört en viskning av hur det lätt i hytten på denna.
Vattenfall tog över dessa av armen och använde dem som dragfordon tills man slutligen kapitulerade inför oljesheikernas prissättning av bensin:-P
(jag har alltid förundrts över hur dessa kunde förbruka så fruktansvärt med bensin för motorerna var på kanske 250-350 hkr alltså inte så stora, men likväl var 10-20 liter milen ingen match !? :-P)
När de pensionerades såldes de på överskottsförsäljningen och en del hamnade på detta museum (stjärnan i fronten är bara show ditmålad efter sin driftstid)

Var du möjligen i dom kvarteren och hämtade din halvbandvagn?

Nej inte där men en maskinfirma utanför Antwerpen.
Dessa servade belgiska polisens fordon bl.a. sådana bandvagnar och hade köpt upp från detta område som reservdelsbilar.
Så egentligen ja för den kom från hamnen, men maskinfirmans ägare behövde pengar och sålde till suspekta figurer som mig t.ex.;-)
(spriten i Belgien var billigare än vårat hemkörda så många föll offer för detta, men den enes död den andres br.. - bandvagn!)

Men det var en annan tid, har inte mycket med järnväg så läs detta den som vill, det är skrivet mest i självförsvar :-) ;-) :-D

Pacific senare Paccar tillverkade järnvägsvagnar

av BD, Saturday, February 19, 2011, 15:17 (4786 dagar sedan) @ Morshyttan

[image]

Precis, några sådana var det jag såg. Notera kjedjekransen vid bakhulens insida.
Nu fick jag även typbeteckningen och kan konstatera att den var tillverkad av en firma som ursprungligen tillverkade järnvägsvagnar och numera är en stor lastbilstillverkare med märkena Peterbilt, Kenworth och DAF och kommer storleksmässigt i världen på tredje plats efter Mercedes och Volvo.

Paccar

Pacific

En video med en renoverad Pacific

Pacific senare Paccar tillverkade järnvägsvagnar

av Roger Lundberg @, Fräbrunn, Saturday, February 19, 2011, 15:23 (4786 dagar sedan) @ BD

Den var grym!

Vilken typ av motor sitter det i den?

//Roger

Pacific senare Paccar tillverkade järnvägsvagnar

av Morshyttan, Saturday, February 19, 2011, 16:35 (4786 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Den var grym!

Vilken typ av motor sitter det i den?

//Roger

sexcylindrig bensinmotor, hall-scott (halv-topp)eller Hercules motor sidventil(ovanlig men förekom:-| )
H-S var på omkring 275 hkr och hade en intressant tändsystem med både fördelare och magnet-tändning ungefär som flygplansmotorer.
(således skulle motorn kunna vevas igång, lätt gjort med en 700 cu/in pjäs :-D )
slagvolymen räknar jag i huvudet ut till omkr 11+ liter och har för mig att varvräknaren gick upp till 2500 rpm:-)

några hade moderniserats med någon tysk dieselmotor (MWM!? men osäker)
en mäktig machin, ska bara tillägga att de som vattenfall hade inte hade bepansrad kaross av de jag såg, men vissa hade bara suflett i.s.f täckt hytt som på min tidigare bild.

Tillägg; i hytten satt ett märkligt rör med ett glasparti:-)
vattenståndglas, bränslevolym eller...!?
Nejdå, det var en markering hur djupt man fick köra i vatten, om det började närma sig insuget steg det upp ett vitt parti, föraren till skräck och varnagel :-P :-D .

borde finnas i alla bilar idag, i alla fall när snö smälter om någon månad

men ingen är i drift idag vad jag vet i sverige, om inte de på museumet bringats till liv.

Fotnot; kedjedriften var för att det var lättare att byta en brusten kedja än en bruten driv-axel, ett armekrav om än med känslig lösning :-| :-) ;-)