Skånska vägskydd: Östra Herrestad (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, February 20, 2011, 20:14 (4814 dagar sedan)

I Östra Herrestad på Ystad - Gärsnäs fanns sedan 1931 en hållplats. Detta enligt SJK-boken "Järnvägsdata med trafikplatser". På samma plats fanns också en plankorsning, som fotograferades i november 1957:

[image]

Ljus- och ljudsignalerna kan nog vara ganska nyinstallerade. Tidigare fanns fällbommar som bevakades av vägvakt. Vägförvaltningen i Kristianstads län ansåg i en PM den 3 maj 1956 att bommarna var "i mindre gott skick". Det fanns inga kryssmärkeslyktor och heller inga lyktor på bommarna, så antagligen var vridlyktor enda "nattsignal" mot vägen.

[image]

Vägförvaltningen tyckte att bommarna kunde ersättas med ljus- och ljudsignaler. Dock borde SJ inte få statsbidrag till detta. Väntkuren borde tas bort eller flyttas eftersom den skymde sikten. När bilderna togs stod kuren dock antagligen kvar på sin gamla plats.

[image]

De röda bansignaltavlorna på kurens vägg har troligen blivit kvar sedan vägvaktens tid. Jag tror inte det var vanligt med bansignaltavlor på obemannade hållplatser.

[image]

[image]

En intressant sak med kuren är förekomsten av kamin. Antagligen berodde detta på att det lilla utrymmet bakom dörren fungerat som vägvaktskur.

[image]

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Östra Herrestad

av Per Rasmusson, Sunday, February 20, 2011, 21:29 (4814 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

En precis likadan kombinerad vägvakts- och väntkur finns kvar vid hållplatsen Gyllebosjö. Lägg märke till anslagstidtabellen på väggen inne i kuren.

Skånska vägskydd: Östra Herrestad

av Kjell Aghult @, Monday, February 21, 2011, 09:18 (4813 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Vägförvaltningen följde reglerna: SJ skulle ha statsbidrag till om- och
nybyggnad av vägskydd om biltrafikens ökning krävde det. Men utbyte bommar/grindar > ljud- och ljussignaler var en SJ-intern rationalisering och bidrag skulle inte betalas.

YJ öppnade 1931-1932 flera nya hållplatser på eslövs- och gärsnäslinjerna p g a busskonkurrens. Där insattes också motorvagnarna YEJ 1 och 2 i vardera två tågpar. På gärsnäslinjen förblev tågantalet oförändrat medan ett nytt tågpar
anordnades på eslövslinjen. Vagnarna blev vid förstatligandet SJ 457-458 litt.
Xb3. De var byggda av Kalmar Verkstad 1931, hade 46 sittplatser och bensinmekaniskt maskineri. De gillades tydligen inte av SJ, då de slopades redan 1945.

Skånska vägskydd: Östra Herrestad

av Anders Olsson, Monday, February 21, 2011, 09:29 (4813 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Om jag förstått det rätt så var det så här. Som Kjell Aghult skriver så insattes dessa motorvagnar för att konkurrera med vägtrafiken. Vagnarna var rena 3 klass så 2 klass slopades på YEJ. När SJ tog över Ystadsbanorna 1941 hade kriget ökat trafiken- SJ återinförde ångloksdrift och 2 klass på YEJ. Motorvagnarna flyttades till Kävlinge där de tillsammans med andra udda fordon upprätthöll trafiken Kävlinge-Sjöbo och Kävlinge-Barsebäckshamn. De ersattes här av Hilding Carlsonrälsbussar som sedan användes till nedläggningen 1954. På Sjöbolinjen användes YEJs paradlok Amerikanarna i godstrafiken som här var rätt omfattande betor, sten och jordbruksredskap.

Skånska vägskydd: Östra Herrestad

av Kjell Aghult @, Monday, February 21, 2011, 10:43 (4813 dagar sedan) @ Anders Olsson

2 klass på YGS:tOJ tycks helt ha slopats i samband med motorvagnsdriften,
även i återstående lokpersontåg (ett par/dag). Kvarvarande sådana på YEJ (två par/dag) behöll 2 klass några år ytterligare - den försvann någon gång mellan 1933 och 1939. Källa: Dessa års "Kommunickor".

Som ytterligare motdrag mot konkurrensen köpte YJ 1937 tre à fyra bussföretag på Österlen. En bussägare nekade konsekvent att sälja, trots flera anbud: "Bussa-Persson" i Hammenhög. Företaget finns veterligen ännu kvar.