Ur min farbrors annotationsbok 1-5 juni 1958 (Järnvägspersonal)

av Staffan Eriksson, Thursday, June 05, 2008, 15:51 (5801 dagar sedan)

2 jun
tåg 8691
Storuman, 32 ax, 200 ton, bitr Persson, knr Holmgren, lok E2 1094
Stensele, 34 ax, 216 ton
-Umgransele

tåg 8692
Umgransele, 54 ax, 540 ton, lok E2 1192 /ovanligt tungt tåg/
Blåviksjön -11.25, 44 ax, 392 ton
Gunnarn 12.15-15.00, 42 ax, 384 ton, /ovanligt långt uppehåll, inga noteringar om fel/
Barsele, 40 ax, 368 ton
Stensele 16.01-16.34, 40 ax, 363 ton
-Storuman 16.45, 3 tim 5 min sen

[image]

Här står 10 ax till Långselberget som inte finns noterade i annotationsboken. man kanske inte gjorde sig tid. Andersson måste vara tågbefälhavaren på sträckan Lycksele-Umgransele.

Lämnades alltid en sån här uppgift skriftligt?
Efterkoppling har då bestämts efter att den ordinarie uppgiften har lämnats?
Konduktören beräknar bromsvikten?
Varför är den alltid lägre än tågets vikt?

Baksidan på lappen:

[image]


3 jun
tåg 8661
Storuman 6.05, 12 ax, 83 ton, bitr Persson, knr Holmgren, lok E10 1744
Vilhelmina, 30 ax, 201 ton
-Dorotea

5 juni
tåg 8691
Storuman 6.25, 47 ax, 412 ton, bitr Persson, knr Masen, lok E2 957
Stensele -7.01, 53 ax, 445 ton
Barsele7.20-8.35, 55 ax, 465 ton, /hö ? tender varm, lokbyte, nytt lok E 1074/
Björnberget 9.10-9.37, växl
-Blåviksjön 10.45

tåg 8692
Blåviksjön 11.05, 37 ax, 322 ton
Björnberget, 33 ax, 290 ton
-Storuman

Ur min farbrors annotationsbok 6-10 juni 1958

av Staffan Eriksson, Tuesday, June 10, 2008, 16:53 (5796 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

6 jun
tåg 8661
Storuman 6.05, 6 ax, 40 ton, bitr Strandman, knr Masen, lok E10 1744
Vojmån, 8 ax, 51 ton
Vilhelmina 38 ax, 218 ton
-Dorotea
/Därmed försvinner E10-loken härifrån/

Ur min farbrors annotationsbok 11-15 juni 1958

av Staffan Eriksson, Sunday, June 15, 2008, 22:55 (5791 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

11 jun
tåg 8691
Storuman 6.30, 34 ax, 273 ton, bitr Persson, knr Lindvall, lok E2 1128
Stensele -7.06, 36 ax, 281 ton
Barsele -7.41, 32 ax, 263 ton
Björnberget -8.33, 38 ax, 277 ton
-Umgransele

tåg 8692
Umgransele 10.30, 32 ax, 277 ton, lok E 952
Åskilje -11.35, 30 ax, 266 ton
-Storuman

12 jun
tåg 8661
Storuman 6.00, 6 ax, 42 ton, bitr Persson, knr Lindvall, lok E 952
Vilhelmina, 16 ax, 101 ton
Meselefors, 18 ax, 112 ton
-Dorotea

14 jun
tåg 8691
Storuman 6.25, 48 ax, 305 ton, bitr Persson, knr Strömkvist, lok E 952
Stensele -7.05, 50 ax, 322 ton
Gunnarn -8.10, 52 ax, 333 ton
Björnberget -8.27, 52 ax, 342 ton
Åskilje -9.06, 59 ax, 412 ton
-Umgransele

tåg 8692
Umgransele, 56 ax, 422 ton, lok E2 1094
Stensele, 54 ax, 400 ton
-Storuman

Ur min farbrors annotationsbok 16-20 juni 1958

av Staffan Eriksson, Sunday, June 22, 2008, 21:12 (5784 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

16 jun
tåg 9835
Storuman 15.30, bitr Magnusson, ensamt lok, lok E 1153
-Åskilje

tåg 8698
Åskilje 16.40, 24 ax, 201 ton, bitr Magnusson, lok E 1153
Barsele
-Storuman
/lokskada? eller möta upp för att Vännäsloket ska få gå hem igen?/

17 jun
tåg 8691
Storuman 6.25, 36 ax, 225 ton, bitr Persson, knr Häggkvist, lok E 1153
Stensele -6.55, 38 ax, 240 ton
Barsele -7.35, 44 ax, 278 ton
Björnberget -8.25, 46 ax, 291 ton
Åskilje, 48 ax, 321 ton,
Kattisavan -10.00, 50 ax, 342 ton
-Umgransele

tåg 8692
Umgransele, 14 ax, 104 ton, lok E2 1192
Åskilje, 18 ax, 148 ton
Björnberget, 16 ax, 123 ton
Barsele, 14 ax, 104 ton
-Storuman

18 jun
tåg 8661
Storuman 6.05, 12 ax, 87 ton, bitr Persson, knr Nordfelt, lok E2 1192
Vilhelmina, 16 ax, 105 ton
Dorotea
-Hoting. /pass 2306 till Storuman 1 tim 7 min sen/

20 jun
tåg 8691
Storuman 6.25, 64 ax, 424 ton, bitr Persson, knr Lundberg, lok E2 1094
-Umgransele

tåg 8692
Umgransele 11.20, 30 ax, 225 ton, lok E2 1128
Blåviksjön -11.56, 28 ax, 209 ton
Stensele, 26 sx, 192 ton
-Storuman

Ur min farbrors annotationsbok 21-25 juni 1958

av Staffan Eriksson, Wednesday, June 25, 2008, 11:39 (5781 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

23 jun
tåg 8662
Dorotea, 45 ax. 397 ton, bitr Persson, knr Strömkvist, lok E2 906
Vilhelmina -19.08, 24 ax, 159 ton
Lövliden, -19.21, 14 ax, 95 ton
Vinlidsberg, 12 ax, 64 ton
-Storuman

24 jun
tåg 8662
Dorotea, 25 ax, 212 ton, bitr Persson, knr Lundberg, lok E2 1128
Vilhelmina, 9 ax, 76 ton
Vojmån, 11 ax, 81 ton
-Storuman

25 jun
tåg 8662
Dorotea, 22 ax, 160 ton, bitr Brännström, knr Nordfelt, lok E 952
Storberget, 20 ax, 143 ton
Volgsjöfors, -18.15, 24 ax, 173 ton
Vilhelmina, 12 ax, 79 ton
-Storuman

Ur min farbrors annotationsbok 26-30 juni 1958

av Staffan Eriksson, Monday, June 30, 2008, 11:06 (5776 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

26 jun
tåg 8662
Dorotea, 36 ax, 244 ton, bitr Persson, knr Häggkvist, lok E2 956
Vilhelmina, 8 ax, 47 ton
-Storuman

27 jun
tåg 8662
Dorotea, 20 ax, 150 ton, bitr Persson, knr Masen, lok E2 1180
Vilhelmina, 12 ax, 64 ton
Vinlidsberg, 8 ax, 39 ton
-Storuman

28 jun
tåg 8662
Dorotea, 32 ax, 268 ton, knr Lundvall, lok E2 956
Vilhelmina, 10 ax, 62 ton
Vinlidsberg, 8 ax, 46 ton
-Storuman

Ur min farbrors annotationsbok 1-5 juni 1958

av Carl-Axel Schiller, Monday, June 16, 2008, 20:01 (5790 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Här står 10 ax till Långselberget som inte finns noterade i annotationsboken. man kanske inte gjorde sig tid. Andersson måste vara tågbefälhavaren på sträckan Lycksele-Umgransele.

Man satte istället motsvarande antal axlar och ton i Blåviksjön. Det kanske var fullt på det korta spåret i Långselberget och vagnarna fick fortsätta nästa dag?


Lämnades alltid en sån här uppgift skriftligt?

Ja, så skulle det vara utom i de fall då uppgiften fick lämnas muntligt. Detta framgår av blanketten.

Efterkoppling har då bestämts efter att den ordinarie uppgiften har lämnats?

Efterkoppling = handbromsade eller obromsade vagnar efter det sista, med genomgångsbroms försedda, fordonet.

Konduktören beräknar bromsvikten?

Ja

Varför är den alltid lägre än tågets vikt?

Vagnarna hade broms i G-läge och tåget hade bromsgrupp G. Bromsvikten i G-läge var låg (lägre än i P-läge).. Dessutom kunde det förekomma obromsade vagnar.

Ur min farbrors annotationsbok 1-5 juni 1958

av Staffan Eriksson, Monday, June 16, 2008, 21:09 (5790 dagar sedan) @ Carl-Axel Schiller

Tack, det kanske är fler än jag som är okunniga i detta ämne.

I det här fallet borde det ha räckt med muntlig uppgift eftersom det var förarbyte men inte lokbyte. I boken är uppgiften om tågvikt ändrad så det var en anledning till att jag reagerade.

Efterkoppling=koppla vagnar sist i tåget. Obromsade vagnar men med bromsledning gick alltså bra att ha var som helst i tåget.
Ännu längre tillbaka i tiden måste det ha varit vissa problem med detta.

Ex lok, bromsade vagnar och i slutet handbromsade vagnar med bromsare!!
;-)