1975 del 8 (Järnväg allmänt)

av Oldsmobile, Monday, February 21, 2011, 20:55 (4785 dagar sedan)

Några bilder från Vansbro 1975-01-24
[image]


[image]

Nostalgiska bussar, fanns sådana kvar ombyggda från vänstertrafik.
[image]

T45 324 med virkeståg avgår.
[image]
Skickade iväg det här inlägget till Sirius B på natthimlen så jag fick göra om det - igen. Gubbtricks.... Olds:-D

1975 del 8

av Bertil Bengtsson, Monday, February 21, 2011, 21:14 (4785 dagar sedan) @ Oldsmobile

Uschiamej, nu får jag dåliga wibbar. När jag var liten, dvs för cirka 60 år sedan (jag är VÄLDIGT gammal) så gick jag upp på kolbryggan i Boden och puttade ut kolvagnarna utför backen. Dom spårade ur när dom kom längst ner och sedan sprang jag fort som f-n därifrån.
Sen tog dom bort kolbryggan i Boden...
Förlåt förlåt så mycket, Miö 20 MS Bdn!
Idag skulle jag INTE göra om det - jag kan inte springa så fort längre!
Berra

1975 del 8

av Anders, Göteborg, Monday, February 21, 2011, 21:43 (4785 dagar sedan) @ Oldsmobile

Bussen på näst sista bilden ser ut att vara en Scania-Vabis. Samma karossutförande fanns på GDG i söder (Kungälv där jag jobbade mellan 1977 och 1979). Fast då var det nästan uteslutande Volvo.

Det intressanta med bussen är att denna karosstyp ursprungligen var avsedd som turistbuss (och torde ha använts som sådan på sommrarna fram till "vanHool" -erna började införskaffas på sent 60 -tal (då även "Stradorna" kom om jag minns rätt)). Takfönster på sidorna och glasrutan bakom förarplatsen var kännetecknen för gamla turistare.

Går det att få fram nummret på bussen (liten markering vid framdörren kan man relativt lätt se årgången. Det var fyrställiga nummer 1:siffran fordonstyp 2:a siffran årtal 3:e & 4:e siffran individ och fabrikat 0-49 udda decenium 50-99 jämna decenium, första 25 Scania andra 25 Volvo (med risk att minnet sviker).

1975 del 8

av 9910, Monday, February 21, 2011, 22:08 (4785 dagar sedan) @ Anders

Ser ut att vara Säffle Lättmetall logga på fronten.

Bus-buss

av Tobias Johansson, Monday, February 21, 2011, 21:45 (4785 dagar sedan) @ Oldsmobile

Några bilder från Vansbro 1975-01-24

Nostalgiska bussar, fanns sådana kvar ombyggda från vänstertrafik.
[image]

Ah... sådana där blev vi bussade med till Fjällberget för friluftsdag (alltid årets kallaste dag av någon anledning) när jag gick i skolan. I stigningarna måtte en kylslang ha hoppat av för en grön vätska rann framifrån och längs hela gången i bussen. Jätteläskigt som lite pojk. Men vår förare körde upp oss ändå - tror bussarna då var på väg till bussars motsvarighete till yttersta växeln efter den abonneringen.

mvh Tobias Johansson

1975 del 8

av Sven A, Uppsala, Monday, February 21, 2011, 22:46 (4785 dagar sedan) @ Oldsmobile

Trevliga bilder som alltid!
Du har ingen närmare bild på plogrälsbussen?

1975 del 8

av Peter Öden, Tuesday, February 22, 2011, 16:24 (4784 dagar sedan) @ Oldsmobile

Hej !

GDG bussen är inte ombyggd från vänstertrafik till högertrafik
utan levererad som omställningsbuss inför dagen-H.

Mvh Peter Ö